news-background
news-background

باکس آفیس: فیلم Godzilla Vs. Kong چگونه در حین پاندمی به سود ۹۶ میلیون دلاری رسید؟

فیلم «گودزیلا علیه کونگ» (Godzilla Vs. Kong) لجندری و برادران وارنر طبق پیش‌بینی‌ها در دومین هفته‌ی اکران ۱۳.۳ میلیون دلار فروخت و با ۶۹.۵ میلیون دلار در مجموع در صدر جدول باقی ماند و به راحتی پرفروش‌ترین فیلم بازار داخلی آمریکا در حین پاندمی شد. این فیلم روز جمعه ۳.۸۸ میلیون دلار و شنبه ۶.۱ میلیون دلار فروخته و با کاهش فروش ۵۸ درصدی نسبت به افتتاحیه برای دومین هفته‌ی متوالی رتبه‌ی اول را تصاحب کرده. این کاهش فروش در دوران پیش از پاندمی دستاورد عظیمی نیست اما برای وضعیت هالیوود امروز بسیار خوب و ستایش‌برانگیز است. وارنرها انتظار دارند این فیلم از روز یکشنبه ۳.۳ میلیون دلار دیگر کسب کرده باشند.

در شبکه‌های اجتماعی استودیوی برادران وارنر، فیلم «گودزیلا علیه کونگ» ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده‌ی جدید جذب کرده و کانال یوتیو رسمی آن به ۱۰ میلیون مشترک نزدیک شده است. شبکه‌های اجتماعی HBO Max نیز ۶۳۹ هزار دنبال‌کننده‌ی جدید پیدا کرده‌اند و کانال یوتیوب این شبکه ۲۱۷ هزار مشترک تازه جذب کرده و به ۶۶۷ هزار مشترک رسیده است. «رلیش‌میکس» می‌نویسد: «به روشنی می‌توان دید که استودیوها استراتژی خود را بر روی یوتیوب متمرکز کرده‌اند.» ۱۰ ویدیوی پربیننده‌ی این فیلم از آخر هفته‌ی گذشته تا امروز ۲۱۸ میلیون بازدید جدید ثبت کرده‌اند.

این هفته فیلم «کاوشگران» (Voyagers) استودیوی لاینزگیت و ای‌جی‌سی ۱.۳۵ میلیون دلار در افتتاحیه فروش کرد و «آقای وکیل»‌ (Vakeel Saab) به کارگردانی «ونو سریام» در مورد یک وکیل جنایت‌کار در ۲۹۰ سینما در ۱۰۲ بازار روی پرده رفت و ۴۱۱.۵ هزار دلار فروخت. این فیلم میانگین فروش ۱.۴۱۸ دلار در هر سالن را ثبت کرده که رکورد قابل‌توجهی در دوران پاندمی است.

فیلم «کاوشگران» لاینزگیت در شبکه‌های اجتماعی حضور مثبتی نداشت اما با توجه به امتیازات مردم و منتقدین این اتفاق چندان غیرمنتظره نیست. وقتی استودیوها می‌دانند که فیلم‌شان قرار نیست موفق شود، برای بازاریابی آن سرمایه‌گذاری زیادی نمی‌کنند. «رلیش‌میکس» گزارش داده است که کمپین بازاریابی فیلم «کاوشگران» از پنج هفته قبل آغاز شده، اما شمار دنبال‌کنندگان و بازدیدهای ویدویی آن به ۲۲.۴ میلیون می‌رسد. از این رقم ۶.۴ میلیون به ویدیوهای یوتیوب اختصاص دارد. بازیگران «کاوشگران» از جمله «تای شریدان» و «لیلی رز دپ» و «فیان وایت‌هد» به ترتیب دارای ۱۹۲ هزار، ۴.۳ میلیون و ۷۰ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام بودند. «کالین فارل» تنها بازیگر نقش اول اجتماعی فیلم است. «کاوشگران» از «رلیش‌میکس» امتیاز ۴ از ۱۰ دریافت کرده است.

«کاوشگران» از «سینمااسکور» نمره‌ی C و از «راتن تومیتوز» امتیاز ۲۵ درصد دریافت کرده، در حالی که تنها ۲۷ درصد از مخاطبین دیدن آن را توصیه می‌کنند. این فیلم دارای ۵۵ درصد مخاطب مرد، ۷۰ درصد بالاتر از ۲۵ ساله و ۵۵ درصد میان ۱۸ تا ۳۴ ساله بوده است. این فیلم با بودجه‌ی ۲۴ میلیون دلاری تولید شده، به همین علت زیانی در سطح «آشوب متحرک» (Chaos Walking) «تام هالند» و «دیزی ریدلی» نخواهد داشت. حدود ۵۶ درصد از خریداران بلیت این فیلم اروپایی تبار، ۱۸ درصد اسپانیایی تبار، ۱۷ درصد آفریقایی تبار و ۹ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بوده‌اند.

«کارنان» (Karnan) فیلم جدید دیگری بود که در طول آخر هفته‌ی گذشته در ۹۵ سینما به شکل محدود اکران شد و با ۱۰۰ هزار دلار فروش و میانگین ۱ هزار دلار در هر سالن عملکردی پایین‌تر از «آقای وکیل» داشت. داستان این فیلم اکشن درام در مورد یک جوان دلیر است که می‌خواهد حق مردم روستایش را از یک مأمور پلیس شکنجه‌گر بگیرد.

فیلم «هیچ‌کس» (Nobody) یونیورسال در سومین هفته‌ی اکران در آمریکای شمالی به فروش سه روزه ۲.۶۵ میلیون دلاری و فروش ۱۵.۶ داخلی رسید و پس از «گودزیلا علیه کونگ» جایگاه دوم را از آن خود کرد. فیلم‌های «نامقدس» (Unholy) سونی و «رایا و آخرین اژدها» (Raya and the Last Dragon) دیزنی هم به ترتیب در ۱۸۵ و ۱۹۴۱ سالن سینما روی پرده رفتند و در دومین و ششمین هفته‌ی اکران خود ۲.۴ و ۲.۱۴ میلیون دلار فروختند و بالاتر از «کاوشگران» قرار گرفتند.

فیلم «تام وجری» (Tom & Jerry) برادران وارنر نی در هفتمین هفته‌ی اکران به فروش داخلی ۴۱.۱ میلیون دلاری رسیده و رتبه‌ی ششم را در اختیار گرفته، در حالی که «دختری که به معجزه اعتقاد داشت» (The Girl Who Believes in Miracles) پس از اکران در ۹۰۰ سالن سینما در دومین هفته‌ی اکران به فروش آخر هفته‌ی ۵۹۷ هزار دلاری و فروش کلی ۱.۳ میلیون دلاری رسیده است.

استودیوی لاینزگیت امیدوار است با فیلم‌های «اسپایرال» (Spiral) «کریس راک» و «ساموئل ال. جکسون» در تاریخ ۱۴ می و دنباله‌ی «بادیگارد همسر آدمکش» (The Hitman’s Wife’s Bodyguard) با بازی جکسون و «رایان رینولدز» در تاریخ ۱۶ ژوئن رکوردهای بهتری را ثبت کند.

در حین پاندمی کمتر کسی انتظار داشت فیلمی مانند «گودزیلا علیه کونگ» در سالن‌های سینما اکران شود و به سود برسد. منابع نزدیک به لجندری و برادران وارنر می‌گویند پس از گذر «گودزیلا علیه کونگ» از فروش جهانی ۳۵۷.۸ میلیون دلاری، فیلم حتی با وجود پخش همزمان از HBO Max حدود ۹۶.۴ میلیون دلار سودآوری خواهد کرد. این دستاورد با توجه به اینکه بازارهای بسیاری از جمله اروپا و برزیل همچنان بسته‌اند تحسین‌برانگیز است.

فیلم «گودزیلا علیه کونگ» با بودجه ۱۶۰ میلیون دلاری ساخته شد و وارنرها ۷۵ درصد هزینه‌های تولید آن را (۱۲۰ میلیون دلار) به لجندری پرداخت کرده‌اند تا امتیاز پخش کامل فیلم را در بازارهایی چون چین به دست آورند. این در حالی است که نت‌فلیکس پیشنهاد کرده بود این فیلم را با قراردادی ۲۰۰ میلیون دلاری پخش کند.

در صورتی که فروش داخلی فیلم به ۹۰ میلیون دلار برسد، سازندگان به ۴۵ میلیون دلار یا دست کم ۳۵ از بازارهای آمریکا می‌رسند. این فیلم در چین ۱۶۵.۴ میلیون دلار فروخته اما ۲۵ درصد از درآمد حاصل از فروش بلیت یا ۴۱.۴ میلیون دلار به برادران وارنر بازمی‌گردد. «گودزیلا علیه کونگ» می‌تواند فروش خود در چین را به ۱۸۰ میلیون دلار برساند. در بازارهای خارجی دیگر از جمله روسیه، مکزیک، استرالیا، هند، اسپانیا و کره، این فیلم در حدود ۱۲۲ میلیون دلار فروخته اما ۵۵ میلیون دلار از آن را به دست می‌آورد. به این ترتیب درآمد استودیو از بازارهای جهانی تا امروز به ۱۳۱.۴ میلیون دلار می‌رسد.

برادران وارنر از قراردادهای پخش «گودزیلا علیه کونگ» در تلویزیون‌های بین‌المللی ۶۰ میلیون دلار و از شبکه‌ی نمایش داخلی از جمله وی‌اودی‌ها و یا شبکه‌ی HBO Max به درآمد ۶۵ میلیون دلاری و از شبکه‌ی نمایش داخلی خارجی به درآمد ۲۵ میلیون دلاری خواهد رسید.

در مجموع درآمد «گودزیلا علیه کونگ» به ۳۲۶.۴ میلیون دلار از تمامی بازارهای داخلی و خارجی می‌رسد و اگر ۱۶۰ میلیون دلار هزینه‌ی تولید و ۷۰ میلیون دلار مخارج بازاریابی از آن کسر شود، سود ۹۶.۴ میلیون دلاری به دست می‌آید. قسمت اول «گودزیلا» در سال ۲۰۱۴ به سود بیش از۵۲ میلیون دلار رسیده بود.

«گودزیلا علیه کونگ» طبق اعلام HBO Max و کمپانی ثالث «سامبا تی‌وی» پربیننده‌ترین عنوان تاریخ یک ساله‌ی شبکه بوده است. موفقیت این فیلم نشان می‌دهد که گیشه‌های ایالات متحده پس از یک سال احیا شده‌اند اما نکته‌ای را نباید فراموش کرد: این فیلم اگر تنها در سالن‌های سینما اکران می‌شد فروشی به مراتب بیشتر را رقم می‌زد.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید