news-background
news-background

باکس آفیس: ادامه‌ی صدرنشینی «شیشه»، غرق شدن مک‌کانهی در «آرامش»

این هفته آمریکا یکی از راکدترین آخرهفته‌های چند ماه گذشته را پشت سر گذاشت و مخاطبین به فیلم‌های جدید هفته علاقه‌ای نشان ندادند. در غیر این صورت، فیلم «شیشه» (Glass) شیامالان در دومین هفته‌ی اکران صدر جدول فروش را به راحتی از دست می‌داد. اما در عوض به دیدن نامزدهای اسکار اشتیاق نشان دادند. اما یونیورسال با فیلم نامزد اسکار «کتاب سبز» با افزایش تعداد سالن‌ها تنها استودیویی بود که این هفته از فروش فیلمش رضایت داشت. یکی از دلایل رکود بازار فروش بلیت سرمایی بود که ایالت‌های غرب میانه را درنوردیده بود و در دو دهه‌ی گذشته سابقه نداشت. این شرایط تا دو هفته‌ی آینده که برادران وارنر فیلم «فیلم لگو ۲: بخش دوم» (The Lego Movie 2: The Second Part) را در تاریخ ۸ فوریه روی پرده می‌برد ادامه خواهد داشت.

فیلم «شیشه»ی یونیورسال به کارگردانی «ام. نایت شیامالان» با افت فروش ۵۲ درصدی صدر نشین ماند و ۱۹ میلیون دلار دیگر به اندوخته‌هایش افزود و فروش داخلی خود را به بیش از ۷۳ میلیون دلار رساند، این در حالی است که فیلم «شکاف» (Split)، که قسمت قبلی این چندگانه به شمار می‌رود پس از دهمین روز اکران ۷۷.۳ میلیون دلار فروخته بود. با این حال آن فیلم در دومین هفته‌ی اکران با افت فروش ۳۵ درصدی مواجه شده و ۲۵.۶ میلیون دلار فروش کرده بود. «شکاف» در پایان به فروش داخلی ۱۳۸.۲ میلیون دلار رسید. تاکنون تمامی فیلم‌هایی که از فروش ۷۰ میلیون دلاری گذر کرده‌اند در نهایت به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری نیز رسیده‌اند. کم‌درآمدترین فیلم این فهرست فیلم «احضار روح ۲» (The Conjuring 2) است که ۱۰۲.۴ میلیون دلار فروخته است. آن فیلم در دومین هفته‌ی اکران تا ۶۳ درصد با افت فروش روبرو شد و ۱۴.۸ میلیون دلار فروخت. این بدان معناست که «مزیت» (The Upside) اولین فیلم غافلگیرکننده‌ی سال ۲۰۱۹ با بازی «برایان کرانستون»، «کوین هارت» و «گلشیفته فراهانی» می‌تواند در هفته‌های آینده «شیشه» را مهار کند و حتی به فروشی بیشتر از آن دست یابد.

شرایط فیلم‌های تازه‌اکران این هفته هم چندان مساعد نیست. فیلم «کودکی که می‌خواست شاه باشد» (The Kid Who Would Be King) استودیوی فاکس این هفته در افتتاحیه تنها ۷.۲ میلیون دلار فروخت، درحالی که پیش‌بینی می‌شد فیلم به فروش دست کم ۱۰ میلیون دلاری برسد. این فروش برای پروژه‌ای که با بودجه‌ی ۵۹ میلیون دلاری تولید شده به هیچ وجه مطلوب نیست. تنها آمار مثبت مربوط به فیلم «جو کورنیش» واکنش منتقدین است که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۶ درصد دریافت کرده است. فیلم (Attack the Block) نیز در سال ۲۰۱۱ اثر مشابهی بود که با امتیاز ۹۰ درصد منتقدین روبرو شد. مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های مختلفی به فیلم نشان دادند. شمار دنبال‌کنندگان فیلم در فضای مجازی به ۱۰۶.۱ میلیون می‌رسد، درحالی که میانگین ژانر فیلم‌های لایو اکشن خانوادگی ۱۵۴.۹ میلیون است. ویدیوهای پربیننده‌ی مرتبط با فیلم نیز با نرخ ۳:۱ به اشتراک گذاشته می‌شد، درحالی که میانگین نرخ این ژانر ۱۳:۱ است.

فیلم تریلر مستقل «آرامش» (Serenity) به کارگردانی «استیون نایت» و با بازی «متیو مک‌کانهی» و «آن هاتاوی» نیز که قرار بود اکتبر سال گذشته به نمایش درآید و با تأخیر مواجه شد، این هفته با امتیاز ۲۱ درصد «راتن تومیتوز» در چنگال منتقدین گرفتار شد و با افتتاحیه‌ی ۴.۸ میلیون دلاری، بدترین رکورد مک‌کانهی در اولین هفته‌ی اکران را در میان فیلم‌هایی که در بیش از ۲۵۰۰ سالن به نمایش درآمده‌اند به ثبت رساند. این رکورد پیش از این به فیلم «ما مارشال هستیم» (We Are Marshall) با ۶.۱ میلیون دلار اختصاص داشت، هرچند که آن فیلم در انتها به فروش ۴۳ میلیون دلاری هم دست یافت. این فیلم از مخاطبین «پست‌ترک» امتیاز ۵۶ درصد و از «سینمااسکور» نمره‌ی D+ دریافت کرده است. خریداران بلیت این فیلم ۵۳ درصد مرد بودند و ۵۳ درصد آنان زیر ۳۵ سال سن داشتند.

فیلم «آرامش» در مورد یک کاپیتان قایق ماهیگیری (مک‌کانهی) است که همسر سابقش (هاتاوی) او را در جزیره‌ی پلایموس می‌بیند و به او التماس می‌کند که از دست شوهری خشن (جیسون کلارک) نجاتش دهد. گزارشاتی منتشر شده در این زمینه که سازندگان به اندازه‌ی کافی برای بازاریابی فیلم هزینه نکرده‌اند، به خصوص با وجود ستارگانی چون هاتاوی و مک‌کانهی. با این حال با توجه به واکنش منتقدین و مردم، پخش‌کننده نمی‌توانست واقع‌بین نباشد. در چنین شرایطی استودیوها معمولاً حاضر نیستند پول زیادی برای پروژه خرج کنند. به گزارش «رلیش‌میکس»، شمار دنبال‌کنندگان فیلم در شبکه‌های اجتماعی، به ۴۷.۵ میلیون می‌رسد درحالی که عدد معمول برای آثار درام تریلر ۸۲.۸ است. هاتاوی تنها ستاره‌ی فعال فیلم در شبکه‌های اجتماعی بود. او در فیسبوک و اینستاگرام دارای ۱۷.۴ میلیون هوادار است. بسیاری از مردم در فضای مجازی به عنوان فیلم شباهت آن با فیلمی علمی-تخیلی به همین نام در سال ۲۰۰۵ انتقاد کرده‌اند.

فیلم «کتاب سبز» یونیورسال این هفته در ۲۴۳۰ سالن به نمایش درآمد و در یازدهمین هفته‌ی اکران ۵.۴ میلیون دلار فروخت و فروش کلی خود را به ۴۹ میلیون دلار رساند. «کتاب سبز» یکی از چند نامزد اسکار بهترین فیلم سال است. فیلم «مزیت» استودیوی STX این هفته با ۱۲ میلیون دلار در دومین هفته‌ی اکران رده‌ی دوم را اشغال کرد و فروش خوب خود را قدرتمندانه حفظ کرد. استودیو صبح روز یکشنبه گزارش داد که فروش فیلم در روز شنبه تا ۷۹ درصد نسبت به روز قبل رشد داشته است.

امسال تنها چهار نامزد اسکار بهترین فیلم با نامزدی در این مراسم با افزایش بلیت فروشی مواجه شدند. سال گذشته فیلم‌های بیشتری برای اکران در اواخر سال ۲۰۱۷ در نظر گرفته شده بودند و یا به صورت محدود روی پرده رفتند. ضمن اینکه مراسم اسکار سال گذشته به علت مقارن شدن با المپیک زمستانی کمی دیرتر و در تاریخ ۴ مارس برگزار شد. امسال سه نامزد اسکار بهترین فیلم از جمله «ستاره‌ای متولد می‌شود»، «بلکککلنزمن» و «پلنگ سیاه» پیش از ماه نوامبر به نمایش درآمده‌اند و «رما» محصول نت‌فلیکس همچنان در دسترس قرار دارد و آمار فروش آن در گیشه منتشر نشده است. «بلکککلنزمن» این هفته بار دیگر در ۱۶۸ سالن روی پرده رفت. «ستاره‌ای متولد شده است» نیز تعداد سالن‌هایش را از ۴۱۵ به ۱۱۹۲ افزایش داده و به فروش ۱.۲ میلیون دلاری دست یافته است.

سال گذشته در چنین روزهایی از سال فیلم «فرار از هزارتو: درمان مرگ» (Maze Runner: The Death Cure) به سلطه‌ی «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» پایان داد و ۲۴.۱ میلیون دلار در افتتاحیه فروخت. «جومانجی» نیز در این هفته با ۱۶.۱ میلیون دلار رده دوم را به خود اختصاص داده بود. ده فیلم پرفروش سال گذشته در مقطع مشابه ۱۰۲.۴ میلیون دلار فروخته بودند و از «راتن تومیتوز» به صورت میانگین امتیاز ۶۸.۴ درصد دریافت کرده بودند، در حالی که امسال فیلم‌ها در مجموع ۷۵.۳ میلیون دلار بلیت فروشی کردند و امتیاز میانگین آن‌ها از «راتن تومیتوز» به ۶۱.۸ درصد رسید.

هفته‌ی آینده بازسازی آمریکایی فیلم «میس بلا» (Miss Bala) محصول ۲۰۱۱ با بازی «جینا رودریگز» به نمایش در می‌آید. نسخه‌ی اصلی این فیلم مکزیکی امتیاز ۸۷ درصد از «راتن تومیتوز» دریافت کرده بود. «کاترین هاردویک» که نسخه‌ی آمریکایی و همچنین اولین قسمت «گرگ و میش» (Twilight) را کارگرانی کرده، اولین فیلمش را در سال ۲۰۰۳ تحت عنوان «سیزده» (Thirteen) ساخت که از «راتن تومیتوز» امتیاز میانگین ۸۱ درصد گرفته بود. «جو پنا» نیز هفته‌ی آینده اولین فیلم بلند خود با نام «قطبی» (Arctic) را با بازی «مدس میکلسن» بازیگر دانمارکی به صورت محدود روی پرده می‌برد.

ده فیلم پرفروش هفته ۱۸-۲۰ ژانویه ۲۰۱۹:

۱. شیشه(Glass)  ۱۹ میلیون دلار (فروش کلی ۷۳.۵ میلیون دلار/ فروش جهانی ۱۶۲.۶ میلیون دلار)

۲. مزیت  (The Upside) ۱۲.۲ میلیون دلار (فروش کلی ۶۳.۱ میلیون دلار/ فروش جهانی ۶۹.۲ میلیون دلار)

۳. آکوامن (Aquaman) ۷.۳ میلیون دلار (فروش کلی ۳۱۶.۵ میلیون دلار/ فروش جهانی ۱.۰۹ میلیارد دلار)

۴. کودکی که می‌خواست شاه باشد (The Kid Who Would be King) ۷.۲ میلیون دلار (فروش کلی ۷.۲ میلیون دلار/ فروش جهانی ۱۰.۴ میلیون دلار)

۵. مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse)  ۶.۱ میلیون دلار (فروش کلی ۱۶۹ میلیون دلار/ فروش جهانی ۳۳۸.۱ میلیون دلار)

۶. کتاب سبز (Green Book) ۵.۴ میلیون دلار (فروش کلی ۴۹ میلیون دلار/ فروش جهانی ۵۹.۳ میلیون دلار)

۷. سفر یک سگ به سوی خانه (A Dog's Way Home)  ۵.۲ میلیون دلار (فروش کلی ۳۰.۸ میلیون دلار/ فروش جهانی۴۱.۳ میلیون دلار)

۸. آرامش (Serenity) ۴.۸ میلیون دلار (فروش کلی ۴.۸ میلیون دلار)

۹. اتاق خروج (Escape Room) ۴.۲ میلیون دلار‌ (فروش کلی ۴۷.۹ میلیون دلار/ فروش جهانی ۷۶.۴ میلیون دلار)

۱۰. دراگون بال سوپر: برولی (Dragon Ball Super: Broly) ۳.۶ میلیون دلار (فروش کلی ۲۸.۹ میلیون دلار/ فروش جهانی ۹۸.۸ میلیون دلار)

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید