news-background
news-background

باکس آفیس: Gemini Man و Addams Family حریف Joker نشدند

فیلم «جوکر» (Joker) استودیوهای برادران وارنر، ویلج رودشو و برا استودیوز به راحتی با فروش آخر هفته‌ی ۵۵ میلیون دلاری و کاهش ۴۳ درصدی نسبت به افتتاحیه در دومین هفته‌ی اکران صدر جدول را حفظ کرد. «جوکر» با این فروش رکورد ۴۳.۱ میلیون دلاری «جاذبه» (Gravity) در دومین هفته‌ی اکران در ماه اکتبر سال ۲۰۱۳ را شکست.

در اواخر هفته بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که «جوکر» بیش از ۴۰ میلیون دلار نخواهد فروخت. این فیلم اکنون تنها ۷ میلیون دلار تا فروش داخلی ۲۰۰ میلیون دلاری فاصله دارد و تا‌ آخر این هفته به آن دست پیدا خواهد کرد. فروش جهانی فیلم هم به نیم میلیارد دلار رسیده و با عبور از رکورد ۴۶۰.۵ میلیون دلاری «گلادیاتور»، به پرفروش‌ترین فیلم کارنامه‌ی «واکین فینیکس» تبدیل شده است. این فیلم در حال حاضر پس از «خماری ۲» که ۵۸۶.۷ میلیون دلار فروخت، دومین فیلم پرفروش «تاد فیلیپس»، و دومین فیلم پرفروش «رابرت دنیرو» پس از «ملاقات با فاکرها» با ۵۱۶.۶ میلیون دلار لقب گرفته است.

حواشی «جوکر» پس از گذشت ۱۰ روز به جذب مخاطبین انجامیده و نه دفع آنان. «کام‌اسکور» گزارش می‌دهد که فروش کلی بلیت این هفته به ۱۴۱.۱ میلیون دلار رسیده و تا ۳.۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. فروش سالانه‌ی فیلم‌ها با این حال همچنان با ۸.۸ میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۱۸ تا ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

فیلم ابرقهرمانی «جوکر» با نقدهای بسیار خوب و نمرات عالی مخاطبین پس از ترک سالن، عملکرد آن را فراتر از انتظارات برده. از سالن‌های نمایش خبر می‌رسد که نسل‌های مختلف سینماروها با فیلم ارتباط برقرار کرده‌اند. «جوکر»‌ هرگز قرار نبود چهار گروه سنی اصلی را به سینما بکشاند، اما به نظر می‌رسد که به این سمت پیش می‌رود. «پست‌ترک» گزارش می‌دهد که سینماروهای مرد بالاتر از ۲۵ سال ۳۷ درصد، مردان زیر ۲۵ سال ۲۵ درصد، زنان بالاتر از ۲۵ سال ۲۵ درصد و زنان زیر ۲۵ سال ۱۲ درصد مخاطبین «جوکر» را تشکیل می‌دهند. حتی با وجود فیلم ۱۳۸ میلیون دلاری «مرد دو پیکره» (Gemini Man) استودیوی پارامونت و اسکای‌دنس به کارگردانی «انگ لی» و بازی «ویل اسمیت» روی پرده، مخاطبین بزرگسال همچنان «جوکر» را انتخاب می‌کنند، فیلمی براساس شخصیت شرور دنیای دی‌سی که هرگز اثری مانند آن وجود نداشته. از این گذشته، «جوکر» از منتقدین امتیاز ۶۸ درصد «راتن تومیتوز» دریافت کرده و «مرد دو پیکره» امتیاز ۲۶ درصد.

«راتن تومیتوز» انتخاب خریداران بلیت ۱۵ تا ۲۰ دلاری را میان «جوکر» و «مرد دو پیکره» راحت کرده است. پارامونت گزارش می‌دهد که «مرد دو پیکره» با ۲۰.۵ میلیون دلار در رتبه‌ی سوم قرار می‌گیرد. گرچه این رقم بالاتر از فروش افتتاحیه‌ی ۱۹ میلیون دلاری دیگر فیلم پرخرج اخیر یعنی «به‌سوی ستارگان» (Ad Astra) بود، اما در نهایت نتیجه‌ای فاجعه‌بار برای پروژه‌ای در این مقیاس است که سالن‌های آیمکس و 3D را هم در اختیار دارد. منابع نزدیک به پروژه می‌گویند فیلم باید ۲۷۵ میلیون دلار در سراسر دنیا کسب کند تا از تحمل زیان نجات یابد. با این حال، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این اتفاق نخواهد افتاد و فیلم با فروش جهانی ۵۱.۶ میلیون دلاری تا ۶۰ میلیون دلار زیان مالی می‌بیند. «مرد دو پیکره» در ۵۸ بازار خارجی اکران شده و ۳۱.۱ میلیون دلار فروخته است. سرمایه‌ی این فیلم توسط پارامونت (۳۵ درصد)، اسکای‌دنس (۳۵ درصد)، علی‌بابا (۵ درصد) و فوسان (۲۵ درصد) تأمین شده است. سازندگان تنها ۲۵ درصد از درآمد فروش بلیت در کشور چین را دریافت خواهند کرد. «مرد دو پیکره» روز شنبه ۷.۷ میلیون دلار و روز پنجشنبه و جمعه ۷.۵ میلیون دلار فروخت.

وقتی که فیلم پرخرجی در گیشه شکست می‌خورد، معمولاً در فرایند تولید به دنبال اشکال می‌گردند یا بازاریابی ضعیف. اما «مرد دو پیکره» چنین مشکلاتی نداشت. در حقیقت، «زندگی پی» فیلمی بود چالش‌برانگیزتر از «مرد دو پیکره». مشکل این فیلم ایده‌ی تکرای همزادهایی است که در تعقیب یکدیگرند. بنابراین سؤال این است که چرا این فیلم باید ساخته می‌شد؟ چرا استودیو نباید بر روی فیلمساز مؤلفی چون لی حساب باز می‌کرد. فیلمسازانی مانند «کریستفر نولان»، «باز لورمن»، «کوئنتین تارانتینو»، و «جیمز گان» کارگردانانی‌اند که از ایده‌های بدیع پولسازی می‌کنند. با این وجود، ایده‌ی «ویل اسمیت» جوان در برابر نسخه‌ی بزرگسالش در اکران‌های آزمایشی موفق عمل می‌کند. با توجه به مشارکت لی و اسمیت، و این نکته که فیلم به صورت ۱۲۰ فریم در ثانیه، 3D و 4K فیلمبرداری شده، در ابتدا قرار بود مانند دیگر آثار پرخرج برای اهالی رسانه اکران شود. آپریل گذشته در نمایشگاه سینماکان اولین تصاویر از فیلم به نمایش درآمد و «مرد دو پیکره» یکی از مهمترین آثار جدید پارامونت دانسته می‌شد.

با این حال، مسئله این است که تعداد فریم در هر ثانیه برای مخاطب عام گیج‌کننده و شاید بی‌معنا باشد، همچنین تکنولوژی جوان‌ترسازی اسمیت. فیلمنامه‌ی «مرد دو پیکره» با سال ۱۹۹۷ برمی‌گردد، وقتی که چند بازیگر بزرگ از جمله «هریسون فورد»، «کلینت ایستوود»، «شان کانری» و «مل گیبسون» به پروژه ملحق شدند، اما مسیر طولانی تولید به گفته‌ی منابع  نزدیک به پروژه موانع متعدد ایجاد کرد. «رلیش میکس» می‌نویسد مردم در شبکه‌های اجتماعی متوجه واکنش‌های منفی به فیلم شدند و درک کردند که داستان و جلوه‌های ویژه چندان قابل قبول نبوده. آنان می‌پرسند ستاره‌ای مانند «ویل اسمیت» تا چه زمانی می‌خواهد به بازی در فیلم‌های اکشن ادامه دهد؟

روند آهسته‌ی پیشرفت قصه یکی دیگر از عوامل ناکامی فیلم است. صحنه‌های اکشن جذابی در فیلم وجود دارد، به ویژه صحنه‌ی تعقیب و گریز با موتورسیکلت بین اسمیت و همزاد او، اما فیلم فاقد لحظات غافلگیرکننده و اکشن‌های بهت‌آوری مانند «مأموریت غیرممکن» یا «جیمز باند» است. از طرف دیگر برخی اعتقاد دارند که فیلم‌های جدید اسمیت دیگر در گیشه موفق نیستند. با این حال، هیچ ستاره‌ی دیگری این روزها نمی‌تواند آغازگر یک چندگانه باشد. باکس آفیس مملو از فیلم‌های برند شده. اسمیت در صورتی که در کنار یک برند قرار بگیرد موفق خواهد بود. نگاه کنید به فیلم «علاءالدین» که تابستان امسال ۹۱.۵ میلیون دلار در افتتاحیه فروخت و پس از «جوخه‌ی انتحار» ۱۳۳.۶ میلیون دلاری، دومین فیلم پرفروش اسمیت در هفته‌ی اول اکران شد.

اگر «مرد دو پیکره» فیلمی بود که منتقدین و مردم تاکنون نظیرش را ندیده بودند، نتیجه‌ای به کلی متفاوت پدید می‌آمد. پیش از رنساس ژانر زامبی در سال ۲۰۱۰ با سریال «مردگان متحرک» شبکه‌ی AMC، اسمیت در فیلم «من اسطوره‌ام» را در سال ۲۰۰۷ روی پرده داشت. آن فیلم برداشتی تازه بود از ژانر در دنیایی پسا-آخرالزمانی که همچنان با ۷۷.۲ میلیون دلار یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های لایو-اکشن اریجینال است. لی و اسمیت برای این فیلم بسیار هیجان‌زده بودند و آن را در شبکه‌های اجتماعی توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام با ۱۲۲ میلیون دنبال‌کننده‌ی خود به اشتراک گذاشتند. دنبال‌کنندگان فیلم در فضای مجازی به ۲۴۳ میلیون می‌رسد، در حالی که میانگین این ژانر ۱۱۰.۵ میلیون هوادار است. «ویل اسمیت» به تنهایی ۵۰ درصد مخاطبین را به خود اختصاص داد. گفتنی است که اکثر ویدیوهای مرتبط با فیلم در بازارهای بین‌المللی پخش شد که اقدامی هوشمندانه بود زیرا پارامونت باید در آن مناطق به دنبال جذب مخاطب باشد.

پارامونت پیش از اینکه وارنرها تاریخ اکران «جوکر» را مشخص کنند، اعلام کرد که «مرد دو پیکره» در اولین آخر هفته‌ی ماه اکتبر روی پرده می‌رود. اما با همزمان شدن تاریخ نمایش این دو فیلم، پارامونت اکران «مرد دو پیکره»‌ را یک هفته به تعویق انداخت. پارامونت نمی‌توانست بیش از این معطل بماند چرا که «ترمیناتور: سرنوشت شوم» همین استودیو باید ۱ نوامبر اکران شود. حدود ۵۷ درصد مخاطبین «مرد دو پیکره» مرد و ۶۱ درصد زیر ۳۵ سال سن داشتند. سینماروهای سیاهپوست با ۳۲ درصد استقبال بهتری از فیلم به عمل آوردند و به دنبال آنان سفیدپوستان با ۳۲ درصد، اسپانیایی تباران با ۲۴ درصد و آسیایی تباران و سایر نژادها با ۱۲ درصد در رتبه‌های بعدی جای دارند. این فیلم به ویژه عملکرد بهتری در ایالت‌های غربی و جنوبی داشت، اما حتی در آن مناطق هم ناامید کننده ظاهر شد. مخاطبین براساس گزارش «سینمااسکور» به فیلم نمره‌ی B+ و براساس گزارش «پست‌ترک» امتیاز ۳.۵ ستاره دادند.

استودیوی MGM و یونایتد آرتیستس با انیمیشن «خانواده‌ی آدامز» (The Addams Family) ثابت کرد که برندهای قدیمی همچنان می‌توانند در گیشه موفق باشند. این فیلم در افتتاحیه ۳۰.۳ میلیون دلار فروخت و در رده‌ی دوم قرار گرفت. این رکورد بالاتر از افتتاحیه‌ی نسخه‌ی لایو-اکشن پارامونت در سال ۱۹۹۱ با بازی «رائول جولیا» و «انجلیکا هیوستن» بود که با فروش ۲۴.۲ میلیون دلاری همراه شد. حتی آن فیلم هم براساس یک سریال تلویزیونی سیاه و سفید اقتباس می‌شد که در دهه‌ی ۱۹۶۰ روی ایر رفته بود. این رکورد بالاتر از دو فیلم «مورمور» (Goosebumps) نیز بود که به ترتیب ۲۳.۶ و ۱۵.۸ میلیون دلار فروختند. «جاناتان گلیکمن» مدیر استودیوی MGM موفقیت «خانواده‌ی آدامز» را حاصل همکاری بخش‌های مختلف از توزیع به مدیریت «اریک لومیس» گرفته تا بازاریابی به مدیریت «گری ریچ» می‌داند که سابقه‌ی بازاریابی فیلم‌های مارولی پارامونت را دارد. «خانواده‌ی آدامز» روز شنبه ۱۱.۸ میلیون دلار و روز جمعه ۹.۷ میلیون دلار فروخته است. این فیلم با بودجه‌ی متوسط ۴۰ میلیون دلاری و با همکاری «کنراد ورنان» و «گرگ تیرنان» ساخته شده که «سوسیس پارتی» را با هزینه‌ی نازل‌تر از معمول تولید کردند.

استودیوی MGM چگونه به این باور رسید که فیلم موفق خواهد شد و چگونه امتیاز تولید آن را در اختیار گرفت؟ گلیکمن می‌گوید: «هرگز احساس نکردم که به مانعی برخورد خواهیم کرد. من در دوران کودکی عاشق این چندگانه بودم، و از آنجا که در فیلم‌های «باند»، «راکی» و «هفت دلاور» سابقه‌ی مشارکت دارم، می‌دانستم که نباید ترانه‌های فوق‌العاده‌ی فیلم را که در بازاریابی راه گشا هستند را دست کم گرفت.» امتیاز تولید فیلم براساس این چندگانه اساساً در اختیار نمایندگان «چارلز آدامز» بود. «گیل برمن» و «اندرو میتمن» تهیه‌کنندگان فیلم مراحل اخذ امتیاز را دنبال کردند و نمایندگان به رهبری «کوین میزروچی» همواره به تولید یک انیمیشن علاقه نشان دادند. برنان می‌گوید برای خلق این فیلم سعی کردند طراحی اریجینال را حفظ کنند و تغییرات جدیدی در آن به وجود نیاورند.

گلیکمن می‌گوید: «انتخاب انیمیشن «خانواده‌ی آدامز» به جای لایو-اکشن این امکان را به ما داد که برداشت خود را از فیلم داشته باشیم. وقتی برندی در اختیار دارید که پیش از این دیده شده، باید روایتی متفاوت نسبت به گذشته خلق کنید. فصل اکران فیلم بسیار اهمیت داشت. ما از همان ابتدا می‌دانستیم که فیلم در ایام هالووین اکران خواهد شد.»

استودیوی MGM برای خریداری امتیاز تولید فیلم و بازاریابی جهانی ۱۵۰ میلیون دلار هزینه کرد که بدون در نظر گرفتن چندگانه‌ی «جیمز باند» در تاریخ استودیو بی‌سابقه است. یکی از شرکای تجاری کمپانی شکلات‌سازی «هرشی» بود که برای اولین بار در تاریخ ۱۲۵ ساله‌اش با یک برند سینمایی در ایام هالووین همکاری می‌کرد. این بازاریابی شامل تولید بیش از ۳۰ میلیون عدد شکلات با بسته‌بندی «خانواده‌ی آدامز» می‌شد. شرکت «روبیز» که در تولید لباس‌های مخصوص هالووین فعالیت می‌کند نیز به فروش لباس و دیگر اقلام مرتبط با فیلم پرداخت. انتشارات هارپر کالینز هم نسخه‌ی اصلی کتاب «خانوادا‌ی آدامز» را همزمان با اکران فیلم در سراسر دنیا عرضه کرد.

«خانواده‌ی آدامز» از سینماروها نمره‌ی B+ «سینمااسکور» و ۴ ستاره‌ی «پست‌ترک» دریافت کرده است. حدود ۳۴ درصد از مخاطبین به این علت که فیلم یک انیمیشن است به سینما آمدند و ۲۸ درصد برای دیدن چندگانه‌ی محبوب خود. حدود ۳۴ درصد از مخاطبین با تریلرهای به نمایش درآمده در سالن‌های سینما به دیدن فیلم جذب شدند، ۲۵ درصد با تیزرهای تلویزیونی، ۲۴ درصد با پوسترها و ۲۲ درصد با تریلرهای یوتیوب. «رلیش میکس» گزارش می‌دهد که عوامل مختلفی هواداران را مجذوب «خانواده‌ی آدامز» کرده است. برخی از شنیدن صدای «شارلیز ترون» و «اسکار آیزک» به وجد آمده‌اند و گروهی از هنرنمایی «کریستینا آگیلرا» و «اسنوپ داگ» هیجان‌زده شده‌اند.

تریلر رسمی «خانواده‌ی آدامز» تا به امروز نزدیک به ۱۰۰ میلیون مرتبه مشاهده شده است. شبکه‌ی «فود نتورک» نیز با هدف جذب مادران مسابقه‌ی آشپزی هالووین برگزار کرد. دیگر تیزرهای تلویزیونی فیلم در خلال برگزاری مسابقات NFL روی ایر رفت. کلیپی که بیش از همه در بازاریابی مؤثر بود و در تاریخ ۱ اکتبر منتشر شد، ویدیویی با حضور عوامل از جمله «کلوئی گریس مورتز»، ترون و آیزک و هواداران فیلم بود که موسیقی متن فیلم را با زدن بشکن می‌خواندند. برای اولین بار فیلم‌های «آوازه‌خوان حرفه‌ای» (Pitch Perfect) از این شگرد استفاده کرد. این ویدیو در یوتیوب تا به امروز بیش از ۵ میلیون مرتبه مشاهده شده است. مخاطبین زن ۵۹ درصد سینماروها را تشکیل می‌دادند و بنابر آخرین گزارشات «پست‌ترک» ۴۸ درصد آنان افراد زیر ۱۷ سال بوده‌اند. حدود ۴۸ درصد هواداران سفیدپوست، ۲۵ درصد اسپانیایی تبار، ۱۳ درصد آسیایی تبار، و ۱۴ درصد سیاهپوست بودند.

فیلم «جکسی» (Jexi) استودیوی لاینزگیت و سی‌بی‌اس این هفته با ۳.۱ میلیون دلار در رتبه‌ی نهم قرار گرفت. اکران آزمایشی کمدی جدید «آدام دوین» ضایت‌بخش نبودند و به امتیازات ۲.۵ ستاره و نمره‌‌ی B- «سینمااسکور» منجر شدند. داستان فیلم در مورد مردی است که عاشق گوشی موبایل خود می‌شود. منابع نزدیک به پروژه مدعی‌اند که هزینه‌ی تولید و بازاریابی فیلم به ۱۲ میلیون دلار هم نمی‌رسد. در ابتدای هفته پیش‌بینی می‌شد که «جکسی» موفقیت «پسران خوب» و «اغواگران» (Hustlers) را دنبال کند، اما این اتفاق روی نداد. حدود ۵۶ درصد مخاطبین فیلم مرد و ۶۵ درصد زیر ۳۵ سال داشته‌اند. شصت درصد سینمارو ها نیز سفیدپوست، ۱۹ درصد اسپانیایی تبار، ۱۱ درصد آسیایی تبار و ۱۰ درصد سیاهپوست بودند.

این هفته فیلم «انگل» (Parasite) به کارگردانی «بونگ جون هو» هم در ۳ سالن آمریکا افتتاح شد و ۳۷۶.۲ هزار دلار فروخت و بهترین رکورد امسال بر اساس تعداد سالن نمایش را به نام خود ثبت کرد. فیلم «میزبان» (The Host) هو در مارس سال ۲۰۰۷ در ۷۱ سالن اکران شده و ۳۱۴ هزار دلار فروخته بود. این فیلم تاکنون ۹۰.۴ میلیون دلار از بازارهای خارجی کسب کرده که ۷۸ درصد آن به بازارهای داخلی اختصاص دارد.

هفته‌ی آینده دنباله‌ی «مالفیسنت: معشوقه‌ی شیطان» (Maleficent: Mistress of Evil) استودیوی دیزنی در ۳۷۰۰ سالن عرضه می‌شود، سونی «زامبی‌لند ۲: دبل تپ» (Zombieland 2: Double Tap) را در ۳۴۰۰ سالن روی پرده می‌برد، فاکس سرچ‌لایت اکران «جوجو خرگوش» (Jojo Rabbit) به کارگردانی «تایکا وایتیتی» را آغاز می‌کند، و استودیوی A24 فیلم تحسین‌شده‌ی «فانوس دریایی» (The Lighthouse) با بازی «رابرت پتینسون»‌ و «ویلم دافو» را اکران می‌کند.

  ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۱۱-۱۳ اکتبر ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ جوکر (Joker) برادران وارنر ۵۵ ۵۵ ۱۹۲.۷ ۵۴۳.۹ ۲
۲ خانواده‌ی آدامز (The Addams Family) یونایتد آرتیستس ۴۰ ۳۰.۲ ۳۰.۲ - ۱
۳ مرد دو پیکره (Gemini Man) پارامونت ۱۳۸ ۲۰.۵ ۲۰.۵ ۵۹.۵ ۱
۴ نفرت‌انگیز (Abominable) یونیورسال ۷۵ ۶.۱ ۴۷.۹ ۱۰۸ ۳
۵ داونتن ابی (Downton Abbey) فکوس ۲۰ ۴.۹ ۸۲.۶ ۱۵۲.۶ ۴
۶ اغواگران (Hustlers) اس‌تی‌اکس ۲۰ ۳.۸ ۹۸ ۱۲۱.۶ ۵
۷ جودی (Judy) رودساید - ۳.۲۵۵ ۱۴.۹ - ۳
۸ آن: بخش دو (It: Chapter Two) برادران وارنر ۷۹ ۳.۲۲۵ ۲۰۷.۱ ۴۴۵.۶ ۶
۹ جکسی (Jexi) لاینزگیت ۱۲ ۳.۱ ۳.۱ - ۱
۱۰ به‌سوی ستارگان (Ad Astra) فاکس ۱۰۰ ۱.۹ ۴۷ ۱۲۰.۳ ۴
 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید