news-background
news-background

باکس آفیس: Downton Abbey در آمریکا پرفروش‌تر از Ad Astra و Rambo V شد

درحالی که بسیاری معتقد بودند بهترین روش برای انتشار نسخه‌ی سینمایی یک سریال محبوب شبکه‌ی نمایش خانگی و سرویس‌های استریمینگ است، «داونتن ابی» (Downton Abbey) استودیوی فکوس و کارنیوال در آمریکا روی پرده رفت و در افتتاحیه ۳۱ میلیون دلار فروخت تا قدرت و تأثیر اکران آثار به صورت سنتی را در عصر شبکه‌های آنلاین نشان دهد. «داونتن ابی» که با بودجه‌ی ۲۰ میلیون دلاری تولید شده ۳۰.۸ میلیون دلار دیگر نیز از بازارهای خارجی کسب کرد و فروش جهانی خود را به ۶۱.۸ میلیون دلار رساند.

«داونتن ابی» با ثبت این رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ استودیوی فکوس لقب گرفت و رکورد ۲۲.۷ میلیون دلار «توطئه‌آمیز ۳» (Insidious Chapter 3) در سال ۲۰۱۵ را شکست. علاوه بر این، استودیوی فکوس برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ و فیلم «آمریکایی» با بازی «جورج کلونی» صدر جدول فروش آمریکا را در اختیار گرفت.

در صورتی که یونیورسال تصمیم می‌گرفت این فیلم را در سرویس آنلاین جدید خود موسوم به شبکه‌ی «پیکاک» عرضه کند، فرصتی طلایی از دست می‌رفت. یکی از عواملی که می‌توانست استودیو را به این کار ترغیب کند نوع مخاطبین فیلم بودند. حدود ۷۴ درصد هواداران «داونتن ابی» زن و ۳۲ درصد بالاتر از ۵۵ سال سن داشتند که لزوماً از کاربران شبکه‌های آنلاین نیستند.

شنبه شب گذشته مخاطبین زن پس از اکران فیلم به سالن‌های سینما هجوم آورند. «داونتن ابی» از روز شنبه ۹.۶ میلیون دلار و از روز جمعه ۱۳.۸ میلیون دلار کسب کرد که ۴.۳ میلیون دلار آن به اکران‌های پنجشنبه اختصاص داشت. انتظار می‌رود فروش یکشنبه شب تا ۲۵ درصد کاهش یافته باشد. این فیلم از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی A و از «پست‌ترک» امتیاز ۴.۵ ستاره دریافت کرده بنابراین پیش‌بینی می‌شود که فیلم در روزهای آینده هم فروش بالای خود را حفظ کند.

با جذب مخاطبین جوان و زنان ۱۸ تا ۴۴ ساله به سمت «کلاهبرداران» (Hustlers) که در دومین هفته‌ی اکران ۱۷ میلیون دلار فروخته و در رتبه‌ی پنجم جای گرفته، به نظر می‌رسد فیلم‌هایی که با بودجه‌ی متوسط رو به پایین تولید می‌شوند همچنان در عصر حکمرانی دیزنی می‌توانند نجات یابند. وقتی که فیلمی چون «ساقدوش‌ها»، «سفر دختران»، «کلاهبرداران» و یا «داونتن ابی» روی پرده برود، زنان بدون تردید گروه مخاطب پرسودی خواهند بود.

حدود ۷۲ درصد مخاطبین «داونتن ابی» سفیدپوست، ۱۱ درصد اسپانیایی تبار، ۱۰ درصد آسیایی تبار و ۷ درصد سیاهپوست بودند. مخاطبین بالاتر از ۴۵ سال فیلم نیز حدود ۵۰ درصد کل سینماروها را تشکیل می‌دادند. این فیلم به کارگردانی «مایکل انگلر» و نویسندگی «جولیان فلوز» در ایالت‌های شرقی و غرب میانه با فروش بهتری مواجه شد. «لیزا بانل» مدیر پخش داخلی فکوس در مورد موفقیت «داونتن ابی» می‌گوید: «برای مخاطبین، تجربه‌ی مجدد فیلم مانند دیدار دوباره با دوستان ی است که پنج سال از ملاقات‌شان می‌گذرد. دیدن این شخصیت‌ها روی پرده‌های سینما بسیار لذت‌بخش و خوشایند است. ما اکران این فیلم را به یک رویداد سینمایی تبدیل کردیم. در بعضی از سالن‌ها تی پارتی با منوهای مخصوص برگزار شد. این هواداران تمایل داشتند که با دیگر دوستداران فیلم وقت بگذرانند. وقتی بتوانند در یک رویداد سینمایی گرد هم آیند دنیا به نظرشان کوچک می‌رسد.»

فکوس کمپین بازاریابی فیلم را از دسامبر سال گذشته با انتشار اولین تیزر پیش از نمایش فیلم «مری پاپینز بازمی‌گردد» آغاز کرد. در نمایشگاه سینما-کان ۲۰۱۹، استودیو تیزرهای دیدنی شخصیت‌های فیلم را منتشر ساخت. در ماه می امسال، تریلر رسمی فیلم رونمایی و پوسترهای تبلیغاتی آن در شوی صبحگاهی «امروز» شبکه‌ی NBC عرضه شد که تا به امروز بیش از ۴۰ میلیون مرتبه مشاهده شده است. پوسترهای بیشتری از فیلم نیز در سالن‌های نمایش دولبی و AMC رونمایی شدند. فکوس برای بازاریابی فیلم «داونتن» با ۱۱ کمپانی جهانی همکاری کرد

ویژه‌برنامه‌ی فیلم نیز پنجشنبه ۱۹ سپتامبر از شبکه‌ی NBC با عنوان «بازگشت به داونتن» و اجرای «درک هو» روی ایر رفت. این برنامه تصاویر کوتاهی از فیلم جدید و بخش‌هایی از فصل‌های قبلی سریال را پخش می‌کرد. شبکه‌ی PBS نیز که سریال را در ایالات متحده روی ایر برده، با همکاری فکوس دو ویژه‌برنامه‌ی دیگر با اجرای «جیم کارتر» تولید کرد. یکی از مهم‌ترین اقدامات استودیوی فکوس فراهم کردم امکان بازدید از «هایکلر کسل» برای یک شب با همکاری AirBNB بود. در فضای مجازی، ویدیویی از مهم‌ترین لحظات سریال در شش فصل گذشته منتشر شد که هواداران را برای دیدن فیلم آماده می‌کرد. این ویدیو بیش از ۵ میلیون مرتبه مشاهده شده است.

این هفته مخاطبین مرد بزرگسال‌تر که استودیوها معمولاً حساب ویژه‌ای بر روی آنان باز می‌کنند، به سمت دو عنوان مختلف کشیده شدند و دو گزینه‌ی «به‌سوی ستارگان» (Ad Astra) با بازی «برد پیت» و کارگردانی «جیمز گری» و «رمبو: آخرین خون» (Rambo: Last Blood) را پیش رو داشتند که به ترتیب در افتتاحیه ۱۹.۲ و ۱۹ میلون دلار فروختند و در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. «آخرین خون» پس از فروش ۲۰.۱ میلیون دلاری «رمبو: اولین خون ۲» پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی چندگانه را رقم زد.

در روزهای پایانی هفته برخی معتقد بودند که «به‌سوی ستارگان» فاکس و نیو ریجنسی باید از اکران در این هفته صرف نظر می‌کرد چرا که «داونتن ابی» بسیار از هواداران زن «برد پیت» را به سمت خود کشانده و «آخرین خون» هواداران مرد او را. با این حال نقدهای مثبت در جشنواره‌ها و امتیاز «راتن تومیتوز» ۸۱ درصد استودیو را به اکران فیلم ترغیب کرد. «آخرین خون» در حال حاضر با امتیاز ۳۱ درصد «راتن تومیتوز» دریافت کرده و همین مسئله مستقیماً بر فروش افتتاحیه‌ی آن تأثیر گذاشته. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان تصور می‌کردند فیلم جدید «سیلوستر استالونه» رقابت شانه به شانه‌ای با «داونتن ابی» داشته باشد. یکی دیگر برتری‌های «به‌سوی ستارگان» نسبت به «آخرین خون»، اکران فیلم در سالن‌های آیمکس و دیگر سالن‌های پریمیوم بود. با این حال، «داونتن ابی» بر هر دوی این فیلم‌ها غلبه کرد و صدر جدول را در اختیار گرفت.

با توجه به بودجه‌ی سنگین «به‌سوی ستارگان»، فروش افتتاحیه‌ی فیلم چندان رضایت‌بخش نیست. منابع نزدیک به پروژه مدعی‌اند که پروژه با بودجه‌ی ۸۰ میلیون دلاری چراغ سبز دریافت کرده و فیلمبرداری مجدد صحنه‌ها هزینه را تا ۱۰۰ میلیون دلار افزایش داده است. این فیلم در ۴۴ بازار خارجی ۲۶ میلیون دلار فروخته تا افتتاحیه‌ی جهانی فیلم به ۴۵.۲ میلیون دلار برسد. منابع آگاه معتقدند در صورتی که «به‌سوی ستارگان» به فروش جهانی ۱۵۰ میلیون دلاری دست پیدا کند، تنها ۳۰ میلیون دلار متحمل زیان می‌شود.

اما یک مسئله قطعی است و آن اختلاف نظر میان منتقدین و مخاطبینی است که به فیلم نمره‌ی B- «سینمااسکور» و ۲.۵ ستاره‌ی «پست‌ترک» داده‌اند. فیلم «اولین انسان» به کارگردانی «دیمین شزل» نیز پاییز گذشته سرنوشتی مشابه پیدا کرد و در افتتاحیه تنها ۱۶ میلیون دلار و در پایان اکران داخلی ۴۴.۹ میلیون دلار فروخت. براساس آخرین گزارش‌ها، حدود ۵۷ درصدر مخاطبین «به‌سوی ستارگان» مرد، ۷۳ درصد بالاتر از ۲۵ سال و ۶۰ درصد ۱۸ تا ۳۴ ساله بوده‌اند. حدود ۵۹ درصد سینماروها نیز سفیدپوست، ۱۶ درصد اسپانیایی تبار، ۱۴ درصد آسیایی تبار، و ۱۱ درصد سیاهپوست بودند. این فیلم به ویژه در ایالت‌های غربی با فروش بهتری مواجه شد.

نیور ریجنسی به فیلم‌های هوشمندانه‌ی خود از جمله «ازگوربرخاسته» (The Revenant) افتخار می‌کند و گاهی شکست را پذیرا می‌شود. فاکس مانند فیلم فاجعه‌بار «ققنوس تاریکی» بر روی این پروژه سرمایه‌گذاری نکرد اما برخی بر این باورند که دیزنی در بازاریابی فیلم سهیم بوده است. یکی از اقدامات استودیو برای بازاریابی فیلم تماس بیست و چند دقیقه‌ای «برد پیت» با «نیک هگ» فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی بود که کمتر از ۹۲ هزار بیننده را در کانال یوتیوب ناسا به خود جذب کرد.

مصاحبه‌ی دیگری با «برد پیت» در توئیتر ۴ هزار لایک و در فیسبوک ۳۵۱ هزار بازدید داشت اما این ارقام برای بازاریابی چندان گره‌گشا نبودند، هرچند این مصاحبه نگاهی دقیق به مضامین فیلم و ستارگانش می‌انداخت. بعضی از منابع نزدیک به پروژه گزارش داده‌اند که اکران‌های آزمایشی اولین کات‌های فیلم موفقیت‌آمیز نبوده و در نهایت به فیلمبرداری مجدد منتهی شده است. دیزنی و فاکس در ابتدا قصد داشتند این فیلم را در تاریخ ۱۱ ژانویه گذشته اکران کنند اما جلوه‌های ویژه‌ی سنگین فیلم و فیلمبرداری مجدد صحنه‌ها اکران را چندین مرتبه به تأخیر انداخت تا «به‌سوی ستارگان» موفقیت «جاذبه» و «مریخی» را تکرار نکند.

مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی «به‌سوی ستارگان» را به دیگر آثار ژانر علمی-تخیلی شبیه می‌دانستند. استودیو در تبلیغات فیلم به روشنی سعی کرد از درز اسپویلرها جلوگیری کند، اما همین مسئله موجب شد مخاطبین از داستان چیزی دستگیرشان نشود و تنها مخاطبین سرسخت «برد پیت» و ژانر علمی-تخیلی به سالن‌ها کشانده شوند.

«رمبو: آخرین خون» از لحاظ مالی وضعیت مساعدتری نسبت به «به‌سوی ستارگان» دارد، نه تنها به این علت که با بودجه‌ی نازل‌تر ۵۰ میلیون دلاری تولید شده، بلکه به این خاطر که بیشتر این بودجه توسط فروش بازارهای خارجی پوشش داده شده است. لاینزگیت امتیاز پخش فیلم در آمریکا و بریتانیا را به قیمت ۱۰ میلیون دلار خریداری کرد و مانند دیگر آثار اکشن خودش، در پایان اکران و پخش در شبکه‌ی نمایش خانگی به سوددهی خواهد رسید. استودیو فروش افتتاحیه‌ی ۱۵ میلیون دلاری را برای این فیلم برآورد کرده بود.

استالونه این فیلم را به ۲۰ میلیون هواداراش در شبکه‌های اجتماعی معرفی کرد. صفحه‌ی فیسبوک فیلم کلیپ‌های مختلفی از چهار قسمت قبلی چندگانه منتشر کرد و یاد آن‌ها را زنده کرد. جشنواره‌ی فیلم کن در ماه می گذشته با اهدای جایزه‌ای از استالونه تقدیر به عمل آورده بود و نسخه‌ی 4K «اولین خون» را به همراه اولین تریلر قسمت جدید فیلم رونمایی کرده بود. اما بهتر بود در این جشنواره به جای تریلر از خود فیلم رونمایی می‌شد تا مخاطبین هیجان بیشتری برای دیدن آن داشته باشند.

«رمبو: آخرین خون» از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی B دریافت کرد، درحالی که محاطبین با نمره‌ی A- از قسمت قبلی استقبال کرده بود. مخاطبین «پست‌ترک» نیز به فیلم امتیاز ۳.۵ ستاره داده و ۵۶ درصد دیدن فیلم را توصیه کردند. حدود ۶۶ درصد مخاطبین فیلم مرد، ۷۵ درصد بالارت از ۲۵ سال و ۴۸ درصد بالاتر از ۳۵ سال سن داشتند. چهل و شش درصد از سینماروها نیز سفیدپوست، ۲۵ درصد اسپانیایی تبار، ۱۴ درصد سیاهپوست، و ۱۵ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. این فیلم به ویژه در ایالت‌های غربی و جنوبی با فروش بهتری مواجه بود.

این هفته فیلم «سهره‌ی طلایی» آمازون و برادران وارنر در دومین هفته‌ی اکران با ۷۱ درصد کاهش فروش روبرو شد و به فروش ۱۰ روزه‌ی ۴.۵ میلیون دلاری رسید. «کام‌اسکور» گزارش می‌دهد که فروش کلی فیلم‌ها در هفته‌ی گذشته به ۱۲۴.۹ میلیون دلار رسیده و ۳۶ درصد رشد را نسبت به آخر هفته‌ی مشابه در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد. فروش سالانه‌ی فیلم‌ها از ابتدای سال جاری میلادی تا به امروز نیز با ۸.۳ میلیارد دلار از کاهش ۵ درصدی نسبت به سال گذشته حکایت می‌کند.

هفته‌ی آینده فیلم «نفرت‌انگیز» (Abominable) استودیوی یونیورسال در بیش از ‍۴۱۰۰ سالن اکران می‌شود و اولین انیمیشنی خواهد بود که در بیش از یک ماه گذشته به صورت گسترده روی پرده می‌رود.

۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۲۰-۲۲ سپتامبر ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ داونتن ابی (Downton Abbey) فکوس ۲۰ ۳۱ ۳۱ ۶۱.۸ ۱
۲ به‌سوی ستارگان (Ad Astra) فاکس ۱۰۰ ۱۹.۲ ۱۹.۲ ۴۵.۲ ۱
۳ رمبو: آخرین خون (Rambo: Last Blood) لاینزگیت ۵۰ ۱۹ ۱۹ - ۱
۴ آن: بخش دو (It: Chapter Two) برادران وارنر ۷۵ ۱۷.۲ ۱۷۹.۱ ۳۵۸.۸ ۳
۵ کلاهبرداران (Hustlers) اس‌تی‌اکس ۲۰ ۱۷ ۶۲.۵ ۷۲.۳ ۲
۶ شیر شاه (The Lion King) دیزنی ۲۶۰ ۲.۵۷ ۵۳۷.۵ ۱۶۲۹ ۱۰
۷ پسران خوب (Good Boys) یونیورسال ۲۰ ۲.۵۱ ۷۷.۳ ۹۸.۷ ۶
۸ انجل سقوط کرده است (Angel has Fallen) لاینزگیت ۴۰ ۲.۴ ۶۴.۶ ۱۱۸.۲ ۵
۹ فاتح (Overcomer) افرم ۵ ۱.۵ ۳۱.۵ - ۵
۱۰ هابز و شا (Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw) یونیورسال ۲۰۰ ۱.۴ ۱۷۰.۶ ۷۵۰.۱ ۸
 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید