news-background
news-background

باکس آفیس: Demon Slayer در آستانه تبدیل شدن به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ ژاپن و شکستن رکورد Spirited Away؛ آمریکا در انتظار «زن شگفت‌انگیز»

حتی در شرایط عادی اقتصادی، استودیوهای بزرگ هالیوود معمولاً برای اکران فیلم‌های خود پیش از کریسمس با مشکلاتی مواجه می‌شدند چرا که مخاطبین در این ایام مشغول انجام فعالیت‌های سال جدیدند. بنابراین دور از انتظار نیست که در حین پاندمی وقتی که تنها ۴۰ درصد از ۵۵۰۰ سالن سینما در ایالات متحده به فعالیت ادامه می‌دهند، فیلم جدیدی به صورت گسترده روی پرده نرفته است. به همین علت انیمیشن «کرودها: عصر جدید» (The Croods: A New Age) یونیورسال و دریم‌ورکس با فروش ۳ میلیون دلاری و کاهش ۳۲ درصدی نسبت به هفته‌ی گذشته در صدر ایستاد. این عنوان خانوادگی تاکنون ۲۴ میلیون دلار در بازار آمریکا فروخته و انتظار می‌رود که در پایان از ۳۵ میلیون دلار فراتر نرود.

این هفته سالن‌های سینما همچنان منتظر بودند تا سرنوشت «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» (Wonder Woman 1984) برادران وارنر در شبکه‌ی HBO Max روشن و این پرسش پاسخ داده شود آیا استودیو تصمیم درستی برای اکران همزمان فیلم در سینما و انتشار آن در پلتفرم دیجیتال انحصاری خود گرفته یا نه. به این ترتیب استودیوی یونیورسال و زیرشاخه‌های آن برای هفتمین هفته‌ی متوالی صدر جدول را در اختیار گرفتند. «کرودها: عصر جدید» اواخر ماه دسامبر در شبکه‌ی نمایش خانگی با فیلم‌های «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» و انیمیشن «روح» (Soul) پیکسار که در دیزنی+ منتشر خواهد شد رقابت می‌کند. «تور جهانی ترول‌ها» (Trolls World Tour) به عنوان اولین فیلمی که پس از پاندمی بدون اکران در سالن‌های سینما به پلتفرم‌های دیجیتال رفت، رقیبی در مقابل خود نمی‌دید. «کرودها ۲»‌ قیمتی نزدیک به ۲۰ دلار در سرویس‌های پی‌وی‌او‌دی به فروش خواهد رفت و تنها مزیت پخش انیمیشن این است که در این ایام مخاطبین تشنه‌ی محتوای جدیدند.

فروش جهانی «کرودها ۲» به ۷۶.۳ میلیون دلار رسیده است. این فیلم در چین – جایی که سینما هنوز به حیات خود ادامه می‌دهد – بیش از ۴۶ میلیون دلار فروخته، در حالی که «مولان» (Mulan) با فروش ۴۲ میلیون دلاری پس از «تنت» (Tenet) که ۶۶.۶ میلیون دلار فروخته در رتبه‌ی دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های هالیوودی در چین قرار دارد.

هفته‌ی آینده فیلم «شکارچی هیولا» (Monster Hunter) سونی و اسکرین جمز در آمریکا اکران خواهد شد. این فیلم فانتزی که از یک بازی ویدیویی با کارگردانی «پل دابلیو.اس. اندرسون» اقتباس شده و «میلا یووویچ» در آن نقش‌آفرینی کرده، در بازار چین از روی پرده پایین کشیده شد چرا که در یکی از صحنه‌های فیلم دیالوگی وجود داشت که به اعتقاد مخاطبین چینی توهین‌آمیز بود. فیلم تریلر «فتال» (Fatale) به کارگردانی «دیون تیلور» و بازی «هیلاری سوانک» دیگر فیلم جدید هفته‌ی آینده است که توسط لاینزگیت اکران خواهد شد. دو هفته بعد، سرانجام «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» برادران وارنر همزمان در HBO Max (به مدت ۳۱ روز) و سالن‌های سینما پخش می‌شود و «زن جوان آینده‌دار» (Promising Young Woman) فکوس و «اخبار دنیا» (News of the World) «تام هنکس» روی پرده می‌رود.

قسمت اول «زن شگفت‌انگیز» در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱ میلیارد دلار در سراسر دنیا فروش کرد. بنابراین سؤال این است که با HBO Max یا بدون آن، برادران وارنر تصمیم درستی برای اکران آن در حین پاندمی اتخاذ کرده است یا نه. سالن‌های سینمای فعال نسبت به زمانی که «تنت» اکران شد کمتر شده‌اند. آن فیلم در حالی اکران شد که ۶۵ درصد سینماهای آمریکای شمالی فعالیت می‌کردند. این احتمال وجود دارد که شمار سالن‌های سینمای فعال تا روز کریسمس وقتی «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» اکران خواهد به ۳۰۰۰ برسد.

سالن‌های سینمای «ریگال» به جز ماساچوست، تمامی ۵۵۰ منطقه‌ی خود را تعطیل کرده، ۶۴ درصد سینماهای ای‌ام‌سی هنوز امکان نمایش فیلم دارند و سینماهای «سینه‌مارک» با ۶۴ درصد مناطقش به فعالیت ادامه می‌دهد. منابع نزدیک به «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» می‌گویند این فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری باید تا ۴۰ درصد بهتر از فروش جهانی ۳۶۱ میلیون دلاری «تنت» عمل کند.

وارنر می‌دانست که به تعویق انداختن مجدد «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» به سالن‌های سینما آسیب حتی بیشتری وارد خواهد کرد. اما استودیوهای رقیب معتقدند که برادرانر وارنر پس از چند تأخیر باید این فیلم را در همین ایام اکران می‌کرد. آن‌ها تنها در مورد نحوه‌ی اکران «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» با وارنرها مخالفت می‌کنند و می‌گویند این فیلم دست کم دو هفته باید تنها در سالن‌های سینما در دسترس قرار می‌گرفت و سپس به HBO Max می‌رفت. به این ترتیب استودیو نه لازم بود برای بازاریابی آن هزینه‌ی بیشتری بپردازد و نه میان سالن‌ها و سرویس‌های استریمینگ رقابتی به وجود می‌آمد. در حال حاضر هیچ یک از کارشناسان معتقد نیست که افزایش مشترکین شبکه‌ی HBO Max هزینه‌های بازاریابی «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» را جبران می‌کند.

استودیوهای دیگر به طرق مختلف به پاندمی واکنش نشان داده‌اند. پارامونت و اسکای‌دنس عناوینی که ممکن بود به یک چندگانه تبدیل شوند از جمله «بدون پشیمانی» (Without Remorse) با بازی «مایکل بی. جوردن» را به آمازون فروخته‌اند و منتظر پایان پاندمی نمانده‌اند.

انتشار همزمان «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» در سالن‌های سینما و HBO Max در صورتی که تنها در مورد همین فیلم اتفاق می‌افتاد، موجب اعتراض نمی‌شد. اما اکران همزمان تمامی فیلم‌های سال ۲۰۲۱ برادران وارنر از جمله «تل‌ماسه» (Dune) و «ماتریکس ۴» (The Matrix 4) در این شبکه و در سالن‌های سینما، در حکم یک بمب هسته‌ای برای کسب‌وکار نمایش فیلم است. انتظار می‌رود که برادران وارنر همچون «تنت»، آمار فروش روزانه‌ی «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» را منتشر نکند به این بهانه که تأثیری منفی در اکران داشته باشد. قسمت اول این فیلم ۱۰۳.۲ میلیون دلار در افتتاحیه داخلی فروخته بود.

فروش فیلم‌ها در بازارهای بین‌الملی برخلاف بازار آمریکا مملو از شگفتی است. در بسیاری از کشورها سالن‌های سینما مانند گذشته فیلم‌ها را به نمایش درمی‌آورند و مردم احساس ناامنی نمی‌کنند. انیمه «اهریمن‌کش» (Demon Slayer The Movie: Mugen Train) یکی از قابل‌توجه‌ترین دستاورهایی سینمایی سال را به ثبت رسانده و با گذر از رکورد فروش جهانی ۳۱۰ میلیون دلاری، تنها چند روز با شکستن رکورد «شهر اشباح» (Spirited Away) «هایائو میازاکی» فاصله دارد. «اهریمن‌کش» در ژاپن تا روز یکشنبه ۲۹۱.۵ میلیون دلار فروخته و به دومین فیلم تاریخ ژاپن تبدیل شده است که به فروش بیش از ۳۰ میلیارد ینی می‌رسد.

«کرودها ۲» در ۱۲ بازار خارجی به فروش ۸.۴ میلیون دلاری دست یافته و در مکزیک صدرنشین است. فروش جهانی این فیلم انیمیشن به ۷۶.۳ میلیون دلار رسیده، در حالی که «تور جهانی ترول‌ها» دیگر عنوان انیمشن یونیورسال و دریم‌ورکس در همین بازه‌ی زمانی رکورد ۵۰ میلیون دلاری را به ثبت رسانده بود. فیلم «وحشتناک» (Freaky) یونیورسال و بلوم‌هوس نیز در ۳۲ بازار جهانی ۶ میلیون دلار کسب کرده، در حالی که «مرد نامرئی» (The Invisible Man) همین استودیو در دو هفته‌ی اول اکرانش در چین ۳.۵ میلیون دلار فروخته بود و در نهایت رکورد جهانی ۱۴۲.۸ میلیون دلاری را ثبت کرد.

این هفته «تنت» در بازارهای بین‌المللی به فروش ۳۰۳.۵ میلیون دلاری و فروش جهانی ۳۶۱.۳ میلیون دلاری رسید و «جادوگران» (The Witches) که به اعتقاد «اینترتینمنت ویکلی» یکی از بدترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ بوده، از فروش بین‌المللی ۲۲ میلیون دلاری عبور کرد. این فیلم در اولین هفته‌ی اکرانش در استرالیا ۱.۲ میلیون دلار فروخت.

«شکارچی هیولا» که در چین گرفتار سانسور شد، در بازارهای خارجی با افزودن ۱.۳ میلیون دلار دیگر به فروش ۴.۸ میلیون دلاری رسید. این فیلم در تایوان و عربستان در رتبه‌ی اول قرار گرفته است. مکزیک، استرالیا، کره، روسیه، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و آمریکا بازارهای بعدی «شکارچی هیولا» خواهند بود.

«زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» از آخر هفته‌ی پیش رو در بازارهای جهانی افتتاح خواهد شد و یک هفته بعد به آمریکا و HBO Max می‌رود. اولین نمایش فیلم در چین از پنجشنبه آغاز خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید