news-background
news-background

باکس آفیس: «زندگی خصوصی حیوانات خانگی ۲» با فروش ۴۷  میلیون دلاری «ققنوس تاریکی» را به خاکستر نشاند

امسال سه قسمت جدید از سه چندگانه از جمله «گودزیلا: سلطان هیولاها»، «زندگی خصوصی حیوانات خانگی ۲» (The Secret Life of Pets 2) و «ققنوس تاریکی» (Dark Phoenix) روی پرده رفته و همگی تا ۵۰ درصد کاهش فروش را نسبت به افتتاحیه‌ی قسمت‌های قبلی ثبت کرده‌اند. این اتفاق ممکن است هفته‌ی آینده برای «مردان سیاهپوش: بین‌المللی» (Men in Black: International) هم روی دهد و ۵۰ درصد فروش ۵۴.۴ میلیونی «مردان سیاهپوش ۳» را رقم بزند.

این مسئله نشان می‌دهد که دلیلی برای تولید قسمت جدید در این چندگانه‌ها وجود نداشته و هیچکس تمایلی به دیدن ادامه‌ی ماجرا در خود احساس نکرده است. اما استودیوها گاهی از درک شرایط عاجز می‌مانند و فروش فیلم در چین و سایر بازارهای خارجی آنان را در تشخیص  اینکه چه زمانی باید از تولید قسمت‌های جدید یک چندگانه دست شست دچار خطا می‌کند. «ققنوس تاریکی» یا «ققنوس شوم» اگرچه آخرین قسمت چندگانه‌ی «اکس-من» مارول/فاکس بود، اما این انیمیشن «زندگی خصوصی حیوانات خانگی ۲» یونیورسال و ایلومینیشن بود که پرفروش‌ترین فیلم آمریکا در هفته‌ی شناخته شد. یونیورسال گزارش می‌دهد که «حیوانات خانگی ۲» در سه روز اول اکران ۴۷.۱ میلیون دلار فروخته اما تا ۵۵ درصد کاهش را نسبت به فروش ۱۰۴.۳ میلیون دلاری قسمت اول به ثبت رسانده است. با فروش جهانی ۹۷ میلیون دلاری، چندگانه‌ی «زندگی خصوصی حیوانات خانگی» تا هفته‌ی آینده به فروش ۱ میلیارد دلاری خواهد رسید.

هرچند «زندگی خصوصی حیوانات خانگی ۲» با بودجه‌ی متوسط ۸۰ میلیون دلاری تولید شده و کارشناسان باور دارند که دنباله با توجه به نمره‌ی A- «سینمااسکور» (مانند قسمت اول)‌ و ۴ و نیم ستاره «پست‌ترک» از مخاطبین به سوددهی برسد، اما پس از کسب ۱۷ میلیون دلار از روز شنبه و ۱۶.۴ میلیون دلار از روز جمعه، انتظار می‌رفت این دنباله دست کم از فروش ۵۰ میلیون دلاری عبور کند. «ققنوس تاریکی» هم در روز شنبه ۱۰.۸ میلیون دلار و در روز جمعه ۱۴ میلیون دلار فروخت تا با ۳۳ میلیون دلار بدترین افتتاحیه‌ی تاریخ چندگانه‌ی «اکس-من» را رقم بزند.

این فیلم با ۱۴۰ میلیون دلار در بازارهای جهانی صدرنشین است اما ۳۰ میلیون دلار تا پیش‌بینی‌های ۱۷۰ میلیون دلاری که درصد قابل توجهی از آن به برآورده نشدن انتظارات در آمریکای شمالی مرتبط است، فاصله دارد. فروش جهانی «ققنوس تاریکی» تا ۴۷ درصد کمتر از فروش ۲۶۲.۹ میلیون دلاری «اکس-من: روزهای گذشته آینده» (Days of Future Past) و ۱۶ درصد کمتر از فروش ۱۶۶.۶ میلیون دلاری «آپوکالیپس» (Apocalypse) است. فروش ۴۵.۶ میلیون دلاری فیلم در کشور چین هم حتی تا برآوردهای ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلاری فاصله دارد اما ۲۸ درصد از فروش «روزهای گذشته آینده» در آن سرزمین فراتر رفته است. استودیوی فاکس از احتمال موفقیت فیلم در چین آگاه بود و حساب ویژه‌ای بر روی بازار این کشور باز کرد.

اما چه کسانی منتظر «حیوانات خانگی ۲» بودند؟ آیا در بازاریابی فیلم تفاوت قسمت اول و دوم قابل تشخیص بود؟ استودیو برای متمایز کردن قسمت دوم از اول چه اقداماتی باید صورت می‌دادند؟ علت کاهش فروش فیلم در اینجا روشن است: هیچکس نمی‌دانست چرا باید برای دیدن دنباله‌ی فیلم به سالن برود. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که سینماروهای بالقوه در شبکه‌های اجتماعی سراغ ایده‌های بکر قسمت اول را می‌گیرند و می‌پرسند چرا استودیو پس از انتشار تریلر اول و دوم همچنان بر تبلیغات دیجیتالی پافشاری می‌کند. انیمیشن «من نفرت‌انگیز» (Despicable Me) برای هر قسمت زیرکی به خرج می‌داد و برای هر دنباله شخصیت‌های جدیدی رو می‌کرد تا جایی که امکان ادامه‌ی یکی از داستان‌های منشعب در قالب «مینیون‌ها» (Minions) به وجود آمد.

شوربختانه استودیوهایی مانند ایلومینیشن که تعداد انگشت‌شماری چندگانه در اختیار دارند، خطر شروع یک اثر اریجینال جدید و شکست در گیشه را نمی‌پذیرند. بنابراین واکنش آن‌ها وقتی فیلم اریجینالی به موفقیت برسد این است که قسمت‌های دیگری به تولید برسانند. اما بهتر آن است که راه استودیوی پیکسار را در پیش بگیرند، در تولید قسمت جدید شتاب‌زده عمل نکنند، از این مسئله اطمینان حاصل کنند که بهترین نسخه‌ از فیلم را توسعه می‌دهند، در همین حین تا جایی که ممکن است از برند خود پول‌سازی و با مخاطبین پیوندی برقرار کنند، سپس قسمت جدید را عرضه و سرمایه‌ای دیوانه‌وار به دست آورند. اکنون با کاهش فروش «زندگی خصوصی حیوانات خانگی ۲» تولید قسمت سوم فیلم حتی دشوارتر هم شد.

اولین قسمت «حیوانات خانگی ۲» از مزیتی دیگری هم برخوردار بود. آن فیلم اولین اثر اریجینال ایلومینیشن پس از موفقیت «من نفرت‌انگیز» و «مینیون‌ها» بود و در اوایل جولای به نمایش درآمد بنابراین مخاطبین برای استقبال از آن کاملاً آمادگی داشتند. حال آنکه «حیوانات خانگی ۲» دو هفته پیش از نمایش «داستان اسباب بازی ۴» (Toy Story 4) روی پرده رفته است. حدود ۶۲ درصد مخاطبین «زندگی خصوصی حیوانات خانگی ۲» زن و ۳۸ درصد مرد بودند و ۵۳ درصد آنان را افراد زیر ۲۵ ساله و ۴۰ درصد را مخاطبین زیر ۱۷ ساله تشکیل دادند.  حدود ۴۸ درصد سینماروها سفیدپوست، ۲۵ درصد اسپانیایی تبار، ۱۴ درصد آسیایی تبار/سایر نژادها و ۱۳ درصد سیاهپوست بودند. این فیلم به ویژه در ایالات غرب میانه و جنوبی با فروش بهتری روبرو شد. یونیورسال روز شنبه گزارش داد که ۳۳ درصد از مخاطبین را کودکان زیر ۱۰ ساله تشکیل دادند و ۱۳ درصد از آنان کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله بودند، درحالی که به گزارش «پست‌ترک» افراد ۱۳ تا ۱۷ ساله تنها ۱۳ درصد مخاطبین فیلم را شکل دادند.

«ققنوس تاریکی»‌ بینوا، نه تنها بدترین افتتاحیه‌ی تاریخ چندگانه را موجب شد، بلکه با امتیاز ۲۲ درصد از «راتن تومیتوز» و نمره‌ی B- «سینمااسکور» و ۳ ستاره «کام‌اسکور» و «پست‌ترک» از طرف مخاطبین، بدترین امتیازات و نقدها را در میان تمامی عناوین چندگانه دریافت کرد. این درحالی است که «آپوکالیپس» از مخاطبین نمره‌ی A- «سینمااسکور» و ۸۱ درصد «پست‌ترک» دریافت کرده و با امتیاز PG-13 اکران شده بود. فروش برآورد شده‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری «آپوکالیپس» در چهارمین روز اکران به ۷۹.۸ میلیون دلار تقلیل یافت و این فیلم در حال حاضر با فروش داخلی ۱۵۵.۴ میلیون دلاری بعد از «کلاس اول» (First Class) و فروش ۱۴۶.۴ میلیون دلاری‌اش در رتبه‌ی دوم فیلم‌های چندگانه‌ی «اکس-من»‌ قرار دارد.

جدا از نقدهای منفی و مسائل مربوط به فیلبرداری مجدد برخی صحنه‌ها و نیز تغییر تاریخ اکران از ۱۴ فوریه به هفته‌ی گذشته، «رلیش‌میکس» می‌نویسد هواداران پس از اکران «لوگان» و «آپوکالیپس» با چندگانه‌ی «اکس-من» استودیوی فاکس قرن بیستم وداع کرده بودند. با احتساب «ققنوس تاریکی» استودیو ۱۲ فیلم براساس شخصیت‌های «اکس-من» به تولید رسانده و منطقی است که هواداران برای زدن دکمه‌ی توقف آماده شده باشند. از سوی دیگر، بعضی هواداران از داستان فیلم و اقتباسی که از کتاب‌های کامیک صورت گرفت گیج شده‌اند. طرفداران ژانر ابرقهرمانی هم از نمایش «سوفی ترنر» در نقش «جین گری» و سکانس‌های اکشن راضی نیستند و آن را با عناوینی مانند «کاپیتان مارول»‌ در «دنیای سینمایی مارول» قیاس می‌کنند.

در بازاریابی و انتخاب تاریخ اکران «ققنوس تاریکی» اشتباهاتی صورت گرفت، با این حال دیزنی، مالک جدید فاکس در اینجا خطایی مرتکب نشد. آن‌ها که از مارس گذشته هدایت فاکس را برعهده گرفتند کار زیادی در مورد این پروژه نمی‌توانستند انجام دهند و می‌دانستند که تأخیر دوباره شرایط را سخت‌تر می‌کند. فیلمبرداری «ققنوس تاریکی» سپتامبر ۲۰۱۷ به پایان رسید است. بنابراین باید مدیریت پیشین فاکس را مقصر شناخت. حدود ۵۸ درصد مخاطبین فیلم مرد و ۴۲ درصد زن بوده، ۷۱ درصد آنان زیر ۳۵ ساله و ۵۶ درصد بین ۱۸ تا ۳۴ سال سن داشته‌اند. حدود ۴۱ درصد سینماروها سفیدپوست، ۲۵ درصد اسپانیایی تبار، ۱۷ درصد سیاهپوست، و ۱۷ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. «ققنوس تاریکی» بهترین عملکرد را در ایالت‌های غربی و شرقی داشت.

در تعطیلات آخر هفته‌ی گذشته، «لارن شولر دانر» تهیه‌کننده‌ی «اکس-من» با ارسال توئیتی که سپس حذف شد، از پذیرش مسئولیت شکست فیلم شانه خالی کرد. او در کنفرانس «منتقدین تلویزیونی» اعلام کرده بود کنترلی بر روی «ققنوس تاریکی» و «جهش‌یافتگان جدید» نداشته و تنها نامش بر روی پروژه درج شده است. او تهیه‌کنندگی «لوگان» و «ددپول» را هم برعهده داشته است.

این هفته فیلم «آخر شب»‌ (Late Night) استودیوی آمازون با بازی «اما تامپسون» و «میندی کالینگ» و کارگردانی «نیشا گاناترا» به صورت محدود در چهار سالن سینمای لس آنجلس و نیویورک روی پرده رفت و در سه روز اول اکران ۲۴۹.۶ هزار دلار فروخت و به عنوان پرفروش‌ترین فیلم امسال براساس تعداد سالن شناخته شد. «باب برنی» مدیر بازاریابی و پخش آمازون از افتتاحیه‌ی فیلم ابراز رضایت کرده و اعلام می‌کند که این فیلم از هفته‌های آینده تعداد سالن‌هایش را افزایش خواهد داد. «آخر شب»‌ تا این لحظه از «راتن تومیتوز»‌ امتیاز ۸۰ درصد دریافت کرده است.

فیلم «آخرین سیاهپوست سان فرانسیسکو» (Last Black Man in San Francisco) استودی A24 که مانند «آخر شب» در جشنواره‌ی فیلم ساندنس اکران شد، این هفته در ۷ سالن به نمایش درآمد و ۲۳۰.۷ هزار دلار فروخت و رکورد میانگین ۳۷ هزار دلار در هر سالن را به ثبت رساند. این فیلم از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۴ درصد دریافت کرده است.

مستند «پاواروتی» (Pavarotti) به کارگردانی «ران هاوارد» استودیوی CBS هم این هفته در ۱۹ سالن نیویورک، لس آنجلس، دی‌سی، دالاس، شیکاگو، سان فرانسیسکو، آتلانتا، سیاتل، فینیکس، میامی، کلیولند اکران شد و ۱۴۲ هزار دلار فروخت.

فیلم «علاءالدین»‌ این هفته با فروش آخر هفته ۲۵.۵ میلیون دلاری و افت ۴۰ درصدی در سومین هفته‌ی اکران در رتبه‌ی سوم ایستاد و فروش داخلی خود را به ۲۳۳ میلیون دلار رساند. «گودزیلا: سلطان هیولاها» نیز با فروش ۱۴.۵ میلیون دلاری چهارم شد و فروش داخلی خود را تا ۷۸.۵ میلیون دلار افزایش داد. «راکتمن» پارامونت با افت ۷۶ درصدی در دومین هفته‌ی اکران به فروش آخر هفته ۱۱ میلیون دلاری و فروش کلی ۴۷.۵ میلیون دلاری رسید و رتبه‌ی پنجم را به خود اختصاص داد. فیلم «ما» نیز با ۷ میلیون دلار دیگری که این هفته تصاحب کرد فروش داخلی خود را به ۳۱.۹ میلیون دلار رساند و در رده‌ی ششم قرار گرفت.

هفته‌ی آینده فیلم «مردان سیاهپوش: بین‌المللی» (Men in Black International) استودیوی سونی با بازی «کریس همسورث» و «تسا تامپسون» در بیش از ۳۸۰۰ سالن نمایش داده می‌شود؛ برادران وارنر فیلم اکشن «شفت» (Shaft) با بازی «ساموئل جکسون»، «رجینا هال»‌ «جسی آشر» در ۲۹۰۰ سالن روی پرده می‌رود؛ فکوس فیلم زامبی «مردگان نمی‌میرند» (The Dead Don’t Die) به کارگردانی «جیم جارموش» و بازی «بیل ماری»، «آدام درایور» و «سلینا گمز» را در ۵۵۰ سالن اکران می‌کند و آمازون «آخر شب» را به صورت گسترده عرضه خواهد کرد.

  جدول ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۷ - ۹ ژوئن ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ زندگی خصوصی حیوانات خانگی (The Secret Life of Pets 2) یونیورسال ۸۰ ۴۸ ۴۸ ۹۷ ۱
۲ ققنوس تاریکی (Dark Phoenix) فاکس - ۳۳ ۳۳ ۱۴۰ ۱
۳ علاءالدین (Aladdin) دیزنی ۱۸۳ ۲۴.۵ ۲۳۲.۳ ۶۰۴.۸ ۳
۴ گودزیلا: سلطان هیولاها (Godzilla: King of the Monsters) برادران وارنر ۱۷۰ ۱۵.۵ ۷۸.۵ ۲۹۲.۲ ۲
۵ راکتمن (Rocketman) پارامونت ۴۰ ۱۴ ۵۰.۴ ۱۰۱.۷ ۲
۶ ما (Ma) یونیورسال ۵ ۷.۸ ۳۲.۷ ۴۰ ۲
۷ جان ویک: بخش ۳ - پارابلوم (John Wick: Chapter 3 - Parabellum) لجندری ۵۵ ۷.۴ ۱۳۸.۶ ۲۵۲.۲ ۴
۸ انتقام‌جویان: آخر بازی (Avengers: Endgame) دیزنی ۳۵۶ ۴.۸ ۸۲۴.۳ ۲۷۳۰ ۷
۹ کارآگاه پیکاچو (Detective Pikachu) برادران وارنر ۱۵۰ ۲.۹ ۱۳۷.۴ ۴۰۹.۵ ۵
۱۰ بوک‌اسمارت (Booksmart) یونایتد آرتیستس - ۱.۵ ۱۷.۸ - ۳
 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ۲۲:۰۰

مقاله‌های باکس آفیستون عالیه. یک ترجمه‌ی خیلی خوب از موضوعات عالی هر هفته. فقط لطفاً جهت رعایت حقوق نویسنده، منبع رو ذکر کنین که از کجا ترجمه شده.

نمایش اسپویل