news-background
news-background

باکس آفیس: Conjuring 3 با فروش ۲۴ میلیون دلاری A Quiet Place 2 را از صدر راند؛ عبور F9 از فروش جهانی ۲۵۰ میلیون دلاری

پیش‌تر رسم بر این بود که استودیوها فیلم‌های ترسناک را با فاصله از هم اکران کنند، و در هفته‌های متوالی به مخاطبین ژانر وحشت عرضه ندارند. اما آخر هفته گذشته چنین اتفاقی روی نداد و «احضار: شیطان وادارم کرد» (The Conjuring: The Devil Made Me Do It) نیولاین در افتتاحیه ۲۴ میلیون دلار فروخت، در حالی که «مکانی آرام ۲» (A Quiet Place Part II) پارامونت در دومین هفته نمایش به فروش ۱۹.۵ میلیون دلاری رسید. چنین وضعیتی نشان می‌دهد که مخاطبین تشنه بازگشت به سالن‌های سینما پس از بیش از یک سال قرنطینه‌اند. اولین موج بازگشت سینماروها با اکران دو فیلم «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) و «اهریمن‌کش» (Demon Slayer) و اواخر آوریل شکل گرفت.

«احضار ۳» پرفروش‌ترین افتتاحیه یک فیلم با رده سنی بزرگسال در حین پاندمی را رقم زده و در مجموع به سومین فیلم پرفروش آمریکا در افتتاحیه از مارس ۲۰۲۰ تا امروز تبدیل شده است. این فیلم پنجمین عنوان سینمایی برادران وارنر است که امسال در رتبه اول قرار می‌گیرد.

فیلم‌های «مکانی آرام ۲» و «گودزیلا علیه کونگ» (Godzilla vs. Kong) برادران وارنر و لجندری در آستانه تبدیل شدن به اولین فیلم ۱۰۰ میلیون دلاری بازار آمریکا پس از پاندمی قرار گرفته‌اند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که «مکانی آرام ۲» که به فروش ۸۸.۶ میلیون دلاری رسیده، زودتر از «گودزیلا علیه کونگ» که ۹۹.۱ میلیون دلار فروخته از این رکورد عبور کند.

«کروئلا» (Cruella) دیزنی آخر هفته گذشته با فروش ۱۱.۲ میلیون دلاری در دومین هفته اکران در ۳۹۲۲ سالن سینما و کاهش فروش ۴۸ درصدی نسبت به افتتاحیه در رده سوم قرار گرفت. این فیلم پس از ده روز اکران در آمریکا ۴۳.۶ میلیون دلار فروخته است.

«احضار ۳» جمعه گذشته ۹.۸۴ میلیون دلار فروخت در حالی که «مکانی آرام ۲» در همین روز ۶.۲ میلیون دلار فروش کرد. «مکانی آرام ۲» نسبت به افتتاحیه با کاهش فروش ۵۹ درصدی مواجه شده که برای آثار ژانر وحشت عادی است. قسمت اول این دنباله به کارگردانی «جان کرازینسکی» در سال ۲۰۱۸ پس از دو هفته به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری رسید و در نهایت رکورد ۱۸۸ میلیون دلاری را در بازارهای داخلی ثبت کرد.

فیلم‌ها در طول آخر هفته به فروش ۷۰ میلیون دلاری رسیدند. این فروش ۱۳ درصد کاهش را نسبت به فروش ۸۰.۱ میلیون دلاری یک هفته قبل نشان می‌دهد. در حال حاضر حدود ۷۳ درصد از ۵.۸۸ سالن سینمای آمریکای شمالی بازگشایی شده‌اند. با پایان پاندمی در آمریکا، پیش‌بینی شده است که در ماه‌های آینده انتقاداتی از پخش فیلم‌ها در پلتفرم‌های دیجیتال همزمان با اکران در سینماهای این بازار شود. نسخه‌های غیرمجاز این فیلم‌ها به محض انتشار از این پلتفرم‌ها به شبکه‌های به اشتراک‌گذاری فایل راه پیدا می‌کنند.

هفته گذشته «سامبا تی‌وی» گزارش داد که ۶۸۶ هزار خانوار فیلم «کروئلا» را با قیمت ۳۰ دلار از دیزنی+ خریداری کرده‌اند. این آمار برابر با ۲۰.۵۷ میلیون دلار در چهار روز اول پخش فیلم است و در صورتی که با فروش ۲۶.۵ میلیون دلاری در سالن‌های سینما جمع شود رکورد ۴۷ میلیون دلار افتتاحیه در سینما و دیزنی+ به دست می‌آید. دیزنی درآمد حاصل از فروش «کروئلا» در دیزنی+ را با هیچ کمپانی دیگری تقسیم نخواهد کرد، در حالی که درصدی از درآمد فیلم در سالن‌های سینما را باید به سالن‌داران بپردازد.

پرسش این است که آیا فروش «کروئلا» در دومین هفته پخش از دیزنی+ مانند سالن‌های سینما حدود ۴۸ درصد کاهش پیدا کرده؟ روشن است که با وجود سرویسی مانند دیزنی+ در این بازار، «کروئلا» بخش زیادی از مخاطبین سینمارو را از دست می‌دهد. این فیلم پس از ۱۰ روز اکران به فروش ۴۳.۶ میلیون دلاری رسیده که رکوردی پایین‌تر از «آلیس آنسوی آینه» (Alice Through the Looking Glass) با ۵۱.۳ میلیون دلار، «مالفیسنت» (Maleficent) با ۱۲۸.۱ میلیون دلار و «مالفیسنت: معشوقه شیطان» (Maleficent: Mistress of Evil) با ۶۶.۲ میلیون دلار است. فیلم «احضار ۳» به صورت رایگان در اختیار مشترکین اچ‌بی‌او مکس قرار گرفته، اما مشترکین دیزنی+ برای دیدن «کروئلا» باید ۳۰ دلار اضافه پرداخت کنند. «احضار ۳» تا ۳۱ روز در اچ‌بی‌او مکس باقی می‌ماند و از آن پس تا یک ماه تنها در سالن‌های سینما پخش خواهد شد.

به دنبال موفقیت «مکانی آرام ۲» و «کروئلا»، پارامونت و دیزنی هفته گذشته تولید پیش‌درآمد و دنباله‌ای را به تأیید رساندند. پیش‌درآمد «مکانی آرام» به کارگردانی «جف نیکلز» مارس سال ۲۰۲۳ اکران خواهد شد، در حالی که «کریگ گیلسپی» برای کارگردانی و «تونی مک‌نامارا» برای نویسندگی دنباله «کروئلا» بازخواهند گشت.

فیلم انیمیشن «روح رام‌نشده» (Spirit Untamed) دریم‌ورکس و یونیورسال هفته گذشته در ۳۲۱۱ سینما اکران شد و پس از سه روز با فروش ۶.۲ میلیون دلار در رده چهارم قرار گرفت. «سینمااسکور» گزارش داده است که مخاطبین به این فیلم نمره A داده‌اند. فیلم «کرودها: عصر جدید» (Croods: A New Age) یونیورسال در سه روز اول اکران ۹.۷ میلیون دلار، «تام و جری» (Tom & Jerry) برادران وارنر ۱۴.۱ میلیون دلار، و حتی «رایا و آخرین اژدها» (Raya and the Last Dragon) دیزنی که سینماهای سینه‌مارک را در اختیار نداشت ۸.۵ میلیون دلار فروخته بود.

حدود ۶۸ درصد مخاطبین فیلم زن و ۴۵ درصد زیر ۱۷ سال بودند. «رلیش‌میکس» گزارش داده است که هواداران فیلمی که قسمت اولش ۱۹ سال قبل منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اندک بوده‌اند. حدود ۳۱ درصد از خریداران بلیت این انیمیشن اروپایی تبار، ۳۱ درصد لاتین تبار، ۲۴ درصد آفریقایی تبار، و ۱۴ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. «روح رام‌نشده» بهترین عملکرد را در ایالت‌های جنوبی داشته و از مخاطبین «کام‌اسکور» امتیاز ۷۵ درصد دریافت کرده است.

فیلم اکشن «خشم انسان» (Wrath of Man) یونایتد آرتیست و ام‌جی‌ام با بازی «جیسون استاتهام» این هفته با فروش ۱.۲۷ میلیون دلاری و کاهش فروش ۴۱ درصدی نسبت به یک هفته قبل در جایگاه پنجم جای گرفت. این فیلم در حال حاضر به فروش داخلی ۲۴.۶ میلیون دلاری رسیده است.

فروش «احضار ۳» به کارگردانی «مایکل چاوز» و بازی «ورا فارمیگا» و «پاتریک ویلسون» در میان تمامی عناوین چندگانه از جمله اسپین‌آف «راهبه» (Nun) و «آنابل» (Annabelle) در رتبه ماقبل آخر قرار می‌گیرد و تنها «آنابل به خانه می‌آید» (Annabelle Comes Home) سال ۲۰۱۹ را پایین‌تر از خود دارد. آن فیلم در سه روز اول اکران ۲۰۲ و در پنج روز اول ۳۱.۱ میلیون دلار فروخت.

«احضار ۳» از مخاطبین «سینمااسکور» نمره B+ دریافت کرده که پایین‌تر از نمره A- «احضار» اول و دوم، اما بالاتر از نمره B و B- فیلم‌های «آنابل» و C «راهبه» است. مخاطبین «کام‌اسکور» به این فیلم امتیاز ۷۸ درصد داده و ۵۸ درصد دیدنش را توصیه کرده‌اند. حدود ۵۲ درصد از خریداران بلیت «احضار ۳» زن، ۵۹ درصد زیر ۲۵ ساله، و ۶۰ درصد ۱۸ تا ۳۴ ساله بوده‌اند. حدود ۳۴ درصد از مخاطبین نیز اسپانیایی تبار، ۲۹ درصد اروپایی تبار، ۲۴ درصد آفریقایی تبار و ۱۳ درصد آسیایی تبار بوده‌اند. پرفروش‌ترین مناطق «احضار ۳» به ترتیب لس‌آنجلس، نیویورک، دالاس، هیوستون، و شیکاگو بودند.

تریلرهای قسمت سوم «احضار» از ۲۰ آوریل شروع به پخش شدن کردند و در کانال‌های یوتیوب اچ‌بی‌او مکس قرار گرفتند. این ویدیوها در مجموع ۵۸.۲ میلیون بازدید داشتند و با نرخ ۴۰:۱ به اشتراک گذاشته شدند. شمار هواداران و بازدیدهای ویدیویی مرتبط با این فیلم به ۱۱۳.۱ میلیون می‌رسد که ۳۱ درصد بالاتر از استاندارد ژانر وحشت است. «ورا فارمیگا» با ۱.۶ میلیون دنبال‌کننده ستاره «احضار ۳» در شبکه‌های اجتماعی بود.

در بازارهای بین‌المللی فیلم «سریع و خشن ۹» (F9) از فروش ۲۰۰ میلیون دلاری گذر کرد، در حالی که «مکانی آرام ۲» به فروش ۱۹.۲ میلیون دلار در هفته دوم وفروش جهانی ۱۳۸.۶ میلیون دلاری رسید. «احضار ۳» نیز پس از اکران در ۴۳ بازار ۲۶.۸ میلیون دلار فروش کرد. «سریع و خشن ۹» با افزودن ۸.۹ میلیون دلار دیگر به اندوخته‌هایش، به فروش ۲۵۶ میلیون دلاری در تنها هشت بازار رسید. ۲۰۴ میلیون دلار از این فروش به بازار چین اختصاص دارد. «سرنوشت خشمگین» (The Fate of The Furious) با ۳۹۲.۸ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم چندگانه در چین است.

«کروئلا» در چین تنها ۱.۸ میلیون دلار در افتتاحیه فروخت. این فیلم با بازی «اما استون» ۱۸.۶ میلیون دلار از ۳۶ بازار کسب کرده و در حال حاضر به فروش جهانی ۸۷.۱ میلیون دلاری رسیده است. فیلم آمریکایی بعدی بازار چین «پیتر خرگوش ۲» (Peter Rabbit 2: The Runaway) سونی است که از روز جمعه آینده روی پرده می‌رود.

چین در حال حاضر به فروش سالانه ۴.۰۵ میلیارد دلاری رسیده است. این فروش تا ۷.۵ درصد کاهش را نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید