news-background
news-background

باکس آفیس: حکمرانی یونیورسال بر آمریکا؛ سالن‌های سینما مبهوت تصمیم برادران وارنر

فروش آخر هفته‌ی بعد از «روز شکرگزاری»، مشخصاً اولین آخر هفته‌ی ماه دسامبر، در سال‌های پیش از پاندمی هم چندان قابل‌توجه نبود و معمولاً بلیت‌فروشی تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کرد. سال گذشته در آخر هفته‌ی «جمعه‌ی سیاه» فیلم «یخ‌زده ۲» (Frozen 2) ۹۰.۳ میلیون دلار فروخت و فروش کلی آخر هفته را به ۱۸۰.۹ میلیون دلار رساند. استودیوها در این روزها می‌کوشند چنان موفقیت‌هایی را رقم بزنند اما موکول شدن فیلم‌های بلاک‌باستر به سال آینده و عدم تمایل مخاطبین به بازگشت سبب ناکامی آن‌ها شده است. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

یونیورسال تنها استودیوی بزرگ هالیوود است که همچنان به اکران گسترده‌ی فیلم‌هایش در سالن‌های سینمایی که هنوز بسته نشده‌اند ادامه می‌دهد، اما هیچ‌کس نمی‌داند که چه زمانی رونق به بازار سینماهای آمریکا بازمی‌گردد. آخر هفته‌ی گذشته، یونیورسال و دریم‌ورکس به اکران «خانواده کرودها: عصر جدید» (The Croods: A New Age) ادامه داد و به فروش ۴.۴ میلیون دلاری رسید. این انیمیشن با کاهش فروش ۵۵ درصدی نسبت به افتتاحیه، در حال حاضر ۲۰.۳ میلیون دلار پس از ۱۲ روز اکران فروخته است. یونیورسال فیلم «تمام عمرم» (All My Life) را ۹۷۰ لوکیشن اکران کرد و به فروش ۳۵۰ هزار دلاری دست پیدا کرد و چهارم شد. فکوس فیوچرز نیز کمدی مکزیکی «برادران ناتنی» (Half Brothers) را در ۱۳۶۹ سینما روی پرده برد و با فروش ۷۲۰ هزار دلاری در رتبه‌ی دوم قرار گرفت.

فروش دو فیلم «تمام عمرم» و «برادران ناتنی» روشن می‌کند که یونیورسال بیشتر بر روی بازاریابی «کرودها ۲» سرمایه‌گذاری کرده. این استودیو آخر هفته‌ی گذشته چهار فیلم در میان پنج فیلم برتر را در اختیار داشت و «وحشتناک» (Freaky) بلوم‌هوس و یونیورسال با ۴۶۰ هزار دلار در هفته‌ی چهارم اکران در رده‌ی سوم ایستاد. این فیلم با کاهش فروش ۴۲ درصدی روبرو شده و فروش خود را به ۷.۷ میلیون دلار رسانده است. یونیورسال در مجموع با این فیلم‌ها و نیز «بیا بازی» (Come Play) و «رهایش کن» (Let Him Go) «کوین کاستنر» و «دایان لین»، شش فیلم در میان ۱۰ فیلم برتر هفته را اکران کرده است.

استودیوی یونیورسال در ابتدای پاندمی دشمن شماره‌ی یک سالن‌داران بود چرا که انیمیشن «تور جهانی ترول‌ها» (Trolls World Tour) را به صورت آزمایشی بدون اکران در سالن‌های سینما در پلتفرم‌های دیجیتال عرضه کرد. اما حالا رابطه‌ی بهترین میان این استودیو و سالن‌داران ایجاد شده و نوبت به وارنرمیدیا و برادران وارنر رسیده تا با اعصاب سینماداران بازی کند. وارنرها هفته‌ی گذشته تأیید کردند که تمامی فیلم‌های خود را همزمان با اکران در سالن‌های سینما، در شبکه‌ی HBO Max به مدت محدود پخش می‌کنند.

این اقدام وارنرمیدیا اعتراض سران سینماهای AMC و بسیاری از سینماگران را به دنبال داشت، اما تنها زمان روشن خواهد کرد که آیا این استراتژی نبوغ‌آمیز بوده یا جنون‌آمیز. در حالی که انتظار می‌رود «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» (Wonder Woman 1984) «پتی جنکینز» و «گل گدوت» متحمل زیان مالی شود، روشن است که در مقطع فعلی، وارنرمیدیا تنها هدفش این است که به نت‌فلیکس یا دیزنی+ بعدی تبدیل شود. پروژه‌ی ۲۰۰ میلیون دلاری «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» بنابر اعتقاد کارشناسان باید تا ۴۰ درصد رکوردی بهتر از فروش ۳۵۷.۸ میلیون دلاری «تنت» (Tenet) ثبت کند و این البته بعید به نظر می‌رسد.

سرمایه ای‌تی‌اندتی، کمپانی مادر وارنرمیدیا به ۲۱۰.۵ میلیارد دلار می‌رسد و فاصله‌ی زیادی با ۲۲۰.۱ میلیارد دلار نت‌فلیکس و ۲۷۸.۵ میلیارد دلار دیزنی ندارد، اما در صورتی که ای‌تی‌اندتی با آن دو کمپانی دیگر رقابت نزدیک‌تری داشت، حتی ممکن بود به اقدامات مخاطره‌آمیزتری دست بزند. با توجه به اینکه سالن‌های سینما در آمریکا دوباره بسته شده‌اند، سهام نت‌فلیکس تا روز جمعه گذشته ۳۹ درصد افزایش پیدا کرد و از ۳۵۷.۳۲ دلار به ۴۹۸.۳۱ دلار رسید. سهام دیزنی نیز با رشد ۵۷ درصدی از ۹۸.۱۲ دلار در طول یک هفته به ۱۵۴.۱۴ دلار رسیده است. این در حالی است که سهام ای‌تی‌اندتی علی‌رغم تصمیم جنجالی‌اش، در همین بازه‌ی زمانی تنها ۵ درصد رشد کرده و از ۲۸.۰۹ دلار به ۲۹.۵۴ دلار رسیده است.

یکی از منابع نزدیک به استودیوها می‌گوید: «نت‌فلیکس هر سال با قرض گرفتن سرمایه هزینه‌ی تولید محصولاتش را تأمین می‌کند. آن‌ها بدهی بسیار زیادی دارند، اما این رقم هرگز در حد بدهی ای‌تی‌اندتی نیست. در صورتی که آن‌ها حتی ده یا بیست نویسنده‌ی شناخته‌شده‌ی دیگر را استخدام می‌کردند منطقی به نظر می‌رسید.» او اضافه می‌کند: «ای‌تی‌اند‌تی بدهی زیادی دارد و در صورتی که آن‌ها به برادران وارنر بگویند که از تولید فیلم‌های پرخرج روی‌گردان شوند، یکی از سودآورترین استودیوها را نابود می‌کنند. [جان تی. استانکی مدیر عامل ای‌تی‌اندتی] فکر می‌کند که استریمینگ چیزی درخور نیست و نخواهد بود. این اقدام آن‌ها تنها برای افزایش مشترکین HBO Max است. استانکی می‌گوید [بازار] استریمینگ [سیر شده] و از آخور بیرون رفته، اما من نمی‌دانم که آیا او هم به همراهش بیرون رفته است یا نه. آیا می‌تواند با نت‌فلیکس، آمازون، و دیزنی+ رقابت کند، و اگر کمپانی‌هایی نظیر اپل و گوگل که ثروت هنگفتی در اختیار دارند، تصمیم بگیرند به رقابت ملحق شوند آیا HBO Max دوام پیدا می‌کند؟ قیمت آن‌ها از همه بیشتر است. در دهه‌ی ۱۹۰۰ بیش از ۳۰۰۰ کمپانی اتومبیل‌سازی در ایالات متحده وجود داشت. اما تنها سه کمپانی به حیاتش ادامه داد.»

این هفته فیلم «برادران ناتنی» که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۳۰ درصد، از «سینمااسکور» نمره‌ی B و از «پست‌ترک» امتیاز ۷۷ درصد دریافت کرده بود، موفق عمل نکرد. حدود ۴۴ درصد مخاطبین این فیلم اسپانیایی‌تبار، ۵۲ درصد مرد و نیمی از آن‌ها بالاتر از ۳۵ ساله بودند. «رلیش‌میکس» گزارش داده است که بازخوردهای فیلم در شبکه‌های اجتماعی متمایل به منفی بوده و هواداران بیشتر در مورد سفر جاده‌ای داستان فیلم بحث می‌کنند.

فیلم «تمام عمرم» عنوان دیگری بود که هیچ‌کس تمایلی به دیدنش نشان نداد. این فیلم از «راتن تومیتوز» امتیاز ۵۷ درصد، از «سینمااسکور» نمره‌ی B+ و از «پست‌ترک» امتیاز ۷۲ درصد دریافت کرده بود. حدود ۵۳ درصد از مخاطبین فیلم زن، ۶۱ درصد بالاتر از ۲۵ سال و ۶۰ درصد بین ۱۸ تا ۳۴ ساله بودند. علاوه بر این، ۵۴ درصد مخاطبین اروپایی تبار، ۲۱ درصد اسپانیایی تبار، ۱۴ درصد آسیایی تبار و ۱۱ درصد آفریقایی تبار بوده‌اند. این فیلم به کارگردانی «مایک مایرز» در ایالت‌های جنوب غربی عملکرد بهتری داشت. «رلیش‌میکس» گزارش داده است که شمار دنبال‌کنندگان و بازدیدهای ویدیویی مرتبط با این فیلم در شبکه‌های اجتماعی به ۵۵.۴ میلیون می‌رسد. برای «تمام عمرم» ۲۶ ویدیو منتشر شد که پربیننده‌ترین آن‌ها در یوتیوب ۴.۶ میلیون بازدید و در فیسبوک ۷.۵ میلیون بازدید داشت.

در بازارهای بین‌المللی فیلم «شکارچی هیولا» (Monster Hunter) اکران شد. نمایش این فیلم در بازار چین به حاشیه رفت و یکی از دیالوگ‌های آن به نظر مخاطبین چینی توهین‌آمیز رسید. این اتفاق سبب شد که «شکارچی هیولا» در این کشور از روی پرده پایین کشیده شود و سرنوشت مبهمی داشته باشد. کمپانی «تنسنت» که فیلم را در این بازار عرضه کرده، منتظر اعلام مقامات فرهنگی است تا مشخص شود که آیا «شکارچی هیولا» می‌تواند دوباره در چین اکران شود یا نه. رسانه‌های چین گزارشی در مورد این مشکل منتشر نکرده‌اند و بلیت‌فروشی «شکارچی هیولا» در پلتفرم «مائویان» از جمعه شب متوقف شده است. این فیلم در اولین روز اکران ۵.۳ میلیون دلار فروخت. تهیه‌کنندگان «شکارچی هیولا» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که دیالوگ جنجالی فیلم حذف خواهد شد.

«شکارچی هیولا» در پنج بازار دیگر نیز توسط سونی اکران شد و ۲.۶۵ میلیون دلار فروخت. این اکشن فانتزی در تایوان ۱.۵ میلیون دلار، عربستان ۵۵۰ هزار دلار، امارات متحده عربی ۳۰۵ هزار دلار و هلند ۱۸۰ هزار دلار فروخته است. «شکارچی هیولا» به کارگردانی «پل دابلیو اس اندرسون» از ۲۵ دسامبر در آمریکا اکران خواهد شد.

حواشی «شکارچی هیولا» به سود «کرودها: عصر جدید» در بازارهای جهانی تمام شد و این فیلم انیمیشن در ۱۰ بازار ۱۳.۶ میلیون دلار فروخت. «عصر جدید» تاکنون در بازارهای خارجی ۴۰.۳ میلیون دلار و در سراسر دنیا ۶۰.۶ میلیون دلار فروش کرده است.

در بازار ژاپن انیمه «اهریمن‌کش» (Demon Slayer The Movie: Mugen Train) ۶ میلیون دلار دیگر به اندوخته‌هایش افزود به فروش ۲۷۷ میلیون دلاری رسید تا تنها «شهر اشباح» (Spirited Away) را به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ ژاپن بالاتر از خود ببیند.

فیلم «مرد نامرئی» (The Invisible Man) یونیورسال و بلوم‌هوس این هفته برای اولین بار در چین اکران شد و ۱.۵۳ میلیون دلار فروخت. این تریلر با بازی «الیزابت ماس» تاکنون ۱۴.۰۸ میلیون دلار در سراسر دنیا کسب کرده است.

فیلم «تنت» برادران وارنر نیز این هفته به فروش جهانی ۳۵۹.۸ میلیون دلاری رسیده است. این اکشن جاسوسی پرخرج به کارگردانی «کریستفر نولان» سرانجام به بازار هند رفته و از ۱۱۳۷ سینما ۶۷۵ هزار دلار کسب کرده. این گسترده‌ترین اکرانی بود که این کشور پس از پاندمی تجربه کرد.

فیلم «وحشتناک» بلوم‌هوس این هفته در ۳۰ بازار بین‌المللی روی پرده رفت و ۵.۶ میلیون دلار فروخت. این فیلم با بازی «وینس وان» تاکنون ۱۳.۳ میلیون دلار از سراسر دنیا به دست آورده است. «رهایش کن» فکوس نیز ۲۱۶ هزار دلار دیگر از ۱۰ بازار کسب کرده و فروش جهانی خود را به ۹.۹۶ میلیون دلار رسانده است.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۹ آذر ۱۳۹۹ ۰۱:۴۴

خیلی وقت بود ک منتظر کرودس بودم و همچنین از شکارچی هیولا نمیشه گذشت البته تریلرهاش ک فوق‌العاده‌ بودن

نمایش اسپویل