news-background
news-background

باکس آفیس: «پلنگ سیاه» 700 میلیون دلاری شد؛ آغاز اکران «نابودی»

دیزنی صبح روز یکشنبه با تأیید برآوردهای کارشناسان گزارش داد که «پلنگ سیاه» مارول به فروش داخلی 400 میلیون دلاری رسیده تا این فیلم ابرقهرمانی به کارگردانی «رایان کوگلر» به همراه «دنیای ژوراسیک» دومین فیلمی باشد که موفق می‌شود در کمتر از دو هفته به این فروشد دست یابد. «پلنگ سیاه» چهار روز زودتر از «اونجرز» از فروش داخلی 400 میلیون دلاری عبور کرد و پایین‌تر از «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» ایستاد که در هشت روز به این موفقیت رسیده بود. فروش جهانی «پلنگ سیاه» نیز تا پایان روز شنبه از مرز 700 میلیون دلار عبور کرد.

دیزنی مدعی است که «پلنگ سیاه» در روز شنبه 47.6 میلیون دلار و در مجموع با 46 درصد افت نسبت به افتتاحیه، در دومین هفته اکران 108 میلیون دلار بلیت فروشی کرده است. باتوجه به اینکه فروش فیلم در روز شنبه 66 درصد نسبت به جمعه افزایش داشته، جای تعحب نیست اگر ببینیم فروش فیلم در پایان روز یکشنبه از این هم فراتر رود. در صورتی که فیلم با همین سرعت پیش برود، می‌تواند نام خود را پس از «نیرو برمی‌خیزد» که در دومین هفته 149.2 میلیون دلار فروخت، به عنوان دومین فیلم پرفروش تاریخ در دومین هفته اکران به ثبت برساند و از رکورد 103 میلیون دلاری «اونجرز» به راحتی گذر کند. «پلنگ سیاه» در دومین هفته اکران در 404 سالن آیمکس نیز به نمایش درآمد و فروشی معادل 9 میلیون دلار کسب کرد. به این ترتیب این فیلم با 36 میلیون دلار، فروش آیمکس همه عناوین دیگر دنیای سینمایی مارول از قبیل «اونجرز: عصر اولتران» را که 28.9 میلیون دلار از اکران آیمکس در طول 10 روز به دست آورده بود، پشت سر می‌گذارد.

آمار و ارقام سینمااسکور نشان می‌دهد که همچنان 92 درصد مخاطبین فیلم از دیدنش رضایت دارند. این سینماروها را مردان زیر 25 سال با 29 درصد، و به دنبال آن مردان بالاتر از 25 سال با 27 درصد، و زنان بالای 25 سال با 26 درصد تشکیل می‌دهند که 37 درصد آنان سفیدپوست، 33 درصد سیاهپوست، 18 درصد اهل آمریکای لاتین، و 7 درصد آسیایی تبار هستند.

این هفته فیلم کمدی دیگری از استودیوی برادران وارنر/نیو لاین به نام «شب بازی» (Game Night) روی پرده رفت و افتتاحیه‌ای 16 میلیون دلاری را تجربه کرد و در جایگاه دوم جدول قرار گرفت. این فروش با در نظر گرفتن شکست دیگر فیلم‌های کمدی بزرگسالانه استودیو مثل «خانه» (The House) و «Father Figures» در سال گذشته، فروشی متوسط و نسبتاً خوب محسوب می‌شود. نیولاین تا حد امکان مخارج فیلم را پایین نگه داشت و آن را با بودجه 40 میلیون دلاری به تولید رساند. «شب بازی» از نظر فروش افتتاحیه وضعیتی مشابهی دارد با فیلم‌های کمدی بزرگسالانه دیگری چون «مایک و دیو همراه عروسی می‌خواهند» (Mike & Dave Need Wedding Dates)، «مهمانی کریسمس در اداره» (Office Christmas Party)، و «آموزش مجرد بودن» (How to Be Single) که هرکدام به ترتیب در افتتاحیه 16.6، 16.9، و 17.8 میلیون دلار فروختند و در نهایت اکران خود را با 46، 54.8، و 46.8 میلیون دلار به پایان بردند. اکران فیلم‌های کمدی با درجه سنی بزرگسال معمولاً استودیوها را دچار مشکل می‌کند و سازندگان این دسته از آثار همواره باید ترفندی تازه برای کشاندن جوانترها به سالن‌های سینما به کار ببندند. فیلم «سفر دختران» (Girls Trip) استودیوی یونیورسال که مخاطبین سیاه را هدف گرفت یک استثنا در این ژانر بود.

مانع دیگر برای فیلم «شب بازی» این است که شماری از بازیگران بزرگش از «کایل چندلر» گرفته تا «بیلی مگنوسن» و «جسی پلمونس» با آثار کمدی شناخته نمی‌شوند، ضمن آنکه «جیسون بیتمن» معمولاً درفیلم‌های کمدی، نقش مردی عاقل‌تر از بازیگر زن یا مرد مقابلش را بازی کرده است مانند «چارلی دی» در «رئیس‌های وحشتناک»، و «ملیسا مک‌کارتی» در «سارق هویت» و حتی «تونی هیل» و «ویل آرنت» در «پرورش شکست‌خورده» (Arrested Development). «ریچل مک‌آدامز» نیز که البته سابقه حضور در آثار کمدی نظیر «دختران بدجنس» را دارد، در سال‌های اخیر بیشتر متمایل به بازی در نقش‌های جدی‌تری چون «اسپاتلایت» و «کارآگاه واقعی» و «دکتر استرنج» و... بوده است.

برادران وارنر کمدی زیرکانه و متفاوت «شب بازی» را که از سینمااسکور امتیاز B+ دریافت کرده، با بازاریابی متفاوت و جسورانه‌ای عرضه کرد. به همین علت است که در پوستر فیلم برخلاف همیشه نشانی از ستاره‌های سرشناس آن به چشم نمی‌خورد و سعی شده لحن خاص فیلم در آنجا هم حفظ شود. چالش استودیو به سینما کشاندن مخاطبین جوان زیر 25 ساله بود. به گزارش کام‌اسکور، 78 درصد خریداران از دیدن فیلم رضایت دارند. مخاطبین زن زیر 25 سال فیلم که تنها 14 درصد کل خریداران بلیت را تشکیل می‌دهند از دیدن بازی مک‌آدامز و بیتمن در کنار یکدیگر لذت برده‌اند. از میان زنان بالاتر از 25 سال با 36 درصد و مردان بالاتر از 25 سال با 35 درصد، 78 درصد به فیلم امتیاز مثبت اعطا کرده‌اند.

فیلم «پیتر خرگوشه» سونی روز شنبه گذشته 5.7 میلیون دلار به اندوخته‌هایش افزود تا فیلم این آخر هفته به فروش 12.5 میلیون دلاری برسد و در رتبه سوم جای بگیرد. فیلم «هوپ» که به مانند «پیتر خرگوشه» به طنز یک کمدین بریتانیایی تکیه کرده و از یک داستان کلاسیک اقتباس شده بود تا هفته سوم اکران تا 13 درصد فروشی بهتر را تجربه کرد و در پایان اکرانش به فروش داخلی 108 میلیون دلاری رسید، بنابراین «پیتر خرگوشه» سونی نباید از 100 میلیون دلار فراتر رود.

رتبه چهارم جدول این هفته به فیلم علمی تخیلی «نابودی» (Annihilation) استودیوی پارامونت به کارگردانی «الکس گارلند» اختصاص یافت که در 2012 سالن روی پرده رفت و 11 میلیون دلار فروخت. نسبت مخاطبین مرد به زن برای این فیلم با شخصیت اول زن، 56 به 44 به سود مردان است. «نابودی» در شهرهای بزرگ به خصوص ایالات غربی و مهمترین سالن‌های نیویورک، لوس آنجلس و سانفرانسیسکو، عملکرد مناسبتری داشته است. پارامونت همچنان تقاص مدیریت «برد گری» و «راب مور» را پس می‌دهد. گری به آثار مؤلف و جشنواره‌ای گرایش داشت و در سال‌های مدیریتش فیلم‌های چون «ظهور»، «مادر!»، «ساب‌اوربیکان»، و «کوچکسازی» با بودجه‌هایی بیش از حد لازم به تولید رسیدند و در نتیجه در گیشه هم شکست‌های سختی متحمل شدند. آن‌ها 68 میلیون دلار برای کمدی «کوچکسازی» با بازی «مت دیمون» پرداختند و 30 میلیون دلار برای تریلر «مادر!» آرونوفسکی. فیلم «نابودی» با بازی «اسکار آیزک» و «ناتالی پورتمن» از راتن تومیتوز نمره بالای 87 درصد دریافت کرده، اما این امتیاز بالا لزوماً به معنی موفقیت در گیشه نیست. منتقدین از اینکه گارلند به استایل قبلی خود در فیلم «اکس-ماکینا» وفادار مانده و به فیلم‌هایی مثل «پارک ژوراسیک» شبیه نشده خرسندند. نتفلیکس وعده داده در هفته‌های آینده این فیلم را در دسترس مشترکین خارجی اش قرار دهد.

هفته آینده فیلم «گنجشک سرخ» (Red Sparrow) با بازی «جنیفر لارنس» در بیش از 2900 سالن سینما به نمایش درمی‌آید و فیلم «آرزوی مرگ» (Red Sparrow) «بروس ویلیس» در بیش از 2700 سالن روی پرده خواهد رفت.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید