news-background
news-background

باکس آفیس: چرا کمدی The Upside «کوین هارت» اسیر حواشی اسکار نشد؛ Replicas بدترین فیلم «کیانو ریوز» در افتتاحیه

در یک آخر هفته‌ی بی‌فروغ دیگر در ماه ژانویه، فیلم «آکوامن» که به ثبت رکوردهای جدید ادامه می‌داد امیدوار بود پس از دوران سلطنت «پلنگ سیاه» بر گیشه به اولین فیلمی تبدیل شود که چهار هفته‌ی پیاپی در صدر جدول فروش قرار می‌گیرد، اما اثری کمدی که از بیش از یکسال قبل آماده‌ی نمایش است از راه ‌رسید و مانع این اتفاق شد. به نظر می‌رسد که علت موفقیت این فیلم یا حواشی پیرامون «کوین هارت» بوده یا کیفیت این اقتباس از فیلم فرانسوی «دست‌نیافتنی‌ها»، چرا که «مزیت» (The Upside) در حال حاضر از «راتن تومیتوز» امتیاز پایین ۳۹ درصد دریافت کرده است. هرچند که این مسئله برای استودیوی STX اهمیتی ندارد زیرا آن‌ها با افتتاحیه‌ی ۱۹.۵ میلیون دلاری این فیلم برای اولین بار در تاریخ خود به صدر جدول فروش دست یافته‌اند.

با این حال، پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی تاریخ استودیوی STX همچنان در اختیار فیلم «مامان‌های بد» (Bad Moms) با ۲۳.۵ میلیون دلار قرار دارد، اما فروش افتتاحیه‌ی «مزیت» از زمان اکران «کریسمس مامان‌های بد» (A Bad Mom’s Christmas) در سال ۲۰۱۷ دستاوردی بزرگ برای استودیو محسوب می‌شود. خبر بهتر برای استودیو این است که آن‌ها بازاریابی فیلم را با براساس آخرین گزارش‌ها با کمتر ۳۰ میلیون دلار انجام داده‌اند. این فیلم که بودجه‌ی ۳۹ میلیون دلاری به تولید رسیده در سال ۲۰۱۷ در جشنواره‌ی تورنتو به نمایش درآمد، اما به سبب برچسب «واینستین» بر روی آن و رسوایی «هارولی واینستین» که یک ماه پس از نمایش فیلم در تورنتو فاش شد، «مزیت» دست به دست می‌گشت و خریداری نداشت. فیلم «پدینگتون ۲» یکی دیگر از فیلم‌هایی بود که به چنین سرنوشتی دچار شد و ژانویه‌ی گذشته نیمی از مخاطبینش را از دست داد. افتتاحیه‌ی ۱۹.۵ میلیون دلاری «مزیت» می‌توانست پنجمین افتتاحیه‌ی پرفروش کمپانی منحل شده‌ی «واینستین» باشد. کارشناسان انتظار داشتند این فیلم در افتتاحیه بین ۱۰ تا ۱۴ میلیون دلار فروش کند.

«کوین هارت» اما تاکنون افتتاحیه‌های پرفروش زیادی را در کارنامه دارد. هارت تنها در ماه ژانویه فیلم‌های «سواری با هم» (Ride Along) با افتتاحیه‌ی ۴۱.۵ میلیون دلاری، «سواری با هم ۲» (Ride Along 2) با افتتاحیه‌ی ۳۵.۲ میلیون دلاری، و «سخنران عروسی» (The Wedding Ringer) با افتتاحیه‌ی ۲۰.۶ میلیون دلاری را دارد و نام او به روشنی یکی از عوامل موفقیت «مزیت» است. فیلم‌هایی که در ژانویه با ۱۹ تا ۲۱ میلیون دلار افتتاح شده‌ند در پایان به فروش ۴۲.۶ تا ۷۰.۶ میلیون دلاری دست یافته‌اند.

تعطیلات چهار روزه‌ی آخر هفته آینده تنها در صورتی می‌تواند به کمک فیلم بیاید که همین روند بلیت فروشی ادامه داشته باشد، چرا که فیلم در روزهای آینده باید با «شیشه» (Glass) رقابت کند. تنها سه فیلم در این بازه موفق شده‌اند سه برابر افتتاحیه‌ی خود بفروشند و یکی از آن‌ها «سخنران عروسی» است. استودیوهای رقبت همواره تاریخ‌های انتخابی استودیو STX را عامل شکست فیلم‌هایش قلمداد می‌کردند، اما این هفته حرفی برای گفتن نداشتند. استودیوی STX‌ به خوبی می‌دانست که باید از سر راه «شیشه» کنار برود، فیلمی که طبق آخرین پیش‌بینی‌ها باید بین ۵۴ تا ۷۰ میلیون دلار در اولین هفته بفروشد.

استودیوی STX به درستی فیلم «مزیت» را وارد رقابت در فصل اهدای جوایز نکرد زیرا فیلم «کتاب سبز» با داستانی نسبتاً مشابه همه‌ی نگاه‌ها را به خود معطوف کرده است. استودیو وقتی با «لنترن اینترتینمنت» برای اکران فیلم وارد همکاری شد، تهیه‌کنندگان را مجاب ساخت تا فیلم را به جای اکران با درجه‌ی سنی R با درجه‌ی PG-13 به نمایش درآورند. نمره‌ی A‌ «سینمااسکور» فیلم نشان می‌دهد که آن‌ها تصمیم درستی اتخاذ کرده‌اند. این درحالی بود که امتیاز «راتن تومیتوز» این فیلم از ۵۵ درصد به ۳۴ درصد سقوط کرده بود.

با ادغام دیزنی و فاکس، پخش‌‌کنندگان معتقدند که تولید آثاری با بودجه‌ی متوسط و پایین به مانند «مزیت» افزایش خواهد یافت و با استقبال بهتر مخاطبین مواجه خواهد شد. نکته قابل توجه دیگر در مورد فیلم این است که طبق گزارش «کام‌اسکور»، زنان بالاتر از ۲۵ سال که ۴۶ درصد کل مخاطبین را تشکیل می‌دهند به فیلم بهترین نمره (۹۱ درصد) را داده‌اند. این فیلم دارای امتیاز کلی چهار و نیم ستاره از «پست‌ترک» است و مردان بالاتر از ۲۵ سال ۲۹ درصد مخاطبینش را تشکیل می‌دهند. در ضمن ۴۵ درصد مخاطبین سفیدپوست، ۲۵ درصد سیاهپوست، و ۱۹ درصد اسپانیایی تبار بوده‌اند. «مزیت» به خصوص در ایالت‌های غرب میانه عملکرد بهتری از خود به جا گذاشته است. استودیوی STX در بازاریابی خود برای فیلم، طرفداران «کوین هارت»، سیاهپوستان و زنان را هدف قرار داد.

وقتی که حواشی گریبان ستاره‌ی فیلمی را می‌گیرد بازاریابی به انحراف کشیده می‌شود و تهیه‌کنندگان از نگرانی و خشم تا روز افتتاحیه یقه‌ی خودشان را می‌درند. در مورد هارت، حواشی پیرامون انتخابش به عنوان مجری اسکار و سپس کناره‌گیری‌اش دردسرساز شده بود و در هر تاک-شویی که حضور می‌یافت از شوی «الن دیجنرس» گرفته تا «استیون کولبر» تنها در این زمینه صحبت می‌کرد. اما مسئله اینجا بود که چنین بحث‌هایی به فیلم لطمه وارد نمی‌کرد، ارتباطی با اثر نداشت و مردم از این صحبت می‌کردند که فیلم جدید هارت را باید دید. بنابر اعلام «رلیش‌میکس» شمار هواداران و مشاهدات مربوط به فیلم «مزیت» در فیسبوک، توئیتر، یوتیوب و اینستاگرام به ۲۲۲.۵ میلیون می‌رسد. هواداران کرانستون و هارت در فضای مجازی معتقد بودند که ترکیب این دو بازیگر درام و کمدی جذاب به نظر می‌رسد و بسیاری ابراز امیدواری کردند که فیلم با نسخه‌ی فرانسوی آن مطابقت داشته باشد و یا دست کم داستانش را به لحنی طنزآمیزتر روایت کند.

«مزیت» تنها فیلمی نبود که تاریخ اکرانش تا هفته‌ی گذشته با تأخیر مواجه شده است. «رپلیکا» (Replicas) با بازی «کیانو ریوز» فیلمی بود که از تقویم سال ۲۰۱۸ بیرون کشیده شد و بی آنکه برای اهالی رسانه به نمایش درآید عرضه شد. امتیاز ۱۳ درصد «راتن تومیتوز» و نمره‌ی C «سینمااسکور» این فیلم خود گویای همه چیز است. افتتاحیه‌ی ۲.۵ میلیون دلاری این فیلم بدترین رکورد تمامی فیلم‌های «کیانو ریوز» که در بیش از ۲۰۰۰ سالن به نمایش درآمده‌اند را به ثبت رساند. این رکورد پیش از این به فیلم «جانی نیمانیک» (Johnny Mnemonic) اختصاص داشته که در سال ۱۹۹۵ در ۲۰۳۰ سالن اکران شد و تنها ۶ میلیون دلار فروخت. آن فیلم اولین اثر ریوز پس از فیلم موفق «سرعت» (Speed) بود که تابستان یک سال قبل منتشر شده بود.

فیلم ۳۰ میلیون دلاری «رپلیکا» با قراردادی ۴ میلیون دلاری توسط «برایان آلن»‌ از «اینترتینمنت استودیوز» در سال ۲۰۱۷ خریداری شد و ۱۰ میلیون دلار را برای صرف تبلیغات تلویزیونی کرد. در شبکه‌های اجتماعی تقریباً هیچ سخنی از فیلم در میان نیست چرا که شمار هواداران و مشاهدات مربوط به آن تنها به ۲۴.۵ میلیون می‌رسد. یکی دیگر از مصائب فیلم این است که در فضای مجازی افرادی که فیلم را به صورت غیرقانونی مشاهده کرده‌اند روش‌هایی برای دسترسی آنلاین برای دانلود آن را ارائه می‌کنند. منتقدین از جمله «جو لیدان» نویسنده‌ی ورایتی و «چارلز برامسکو» منتقد گاردین نیز فیلمنامه، دیالوگ‌ها و رفتارهای غیرمنطقی شخصیت‌ها را زیر سؤال برده‌اند.

فیلم «آکوامن» اگرچه این هفته فرصت ماندن در صدر جدول فروش برای چهارمین هفته‌ی متوالی را نداشت، اما علیرغم افت فروش ۴۴ درصدی، به سی و هفتمین فیلمی تبدیل شد که به فروش ۱ میلیارد دلاری در سراسر دنیا می‌رسد. این فیلم پس از «هفت خشمگین» (Furious 7) دومین عنوان به کارگردانی «جیمز وان» است که به چنین رکوردی دست پیدا می‌کند. «هفت خشمگین» در پایان اکران به فروش ۱.۵۱ میلارد دلاری رسیده بود. «آکوامن» تا آخر هفته‌ آینده باید از فروش داخلی ۳۰۰ میلیون دلاری عبور کند. این فیلم به این ترتیب در کنار «شوالیه تاریکی» (The Dark Knight) و «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» (The Dark Knight Rises) تنها فیلم‌هایی به شمار می‌روند که براساس کتاب‌های کامیک دی‌سی ساخته شده و بیش از یک میلیارد دلار در نقاط مختلف دنیا فروخته‌اند.

فیلم «سفر یک سگ تا خانه» (A Dog's Way Home) استودیوی سونی این هفته در ۳۰۹۰ سالن افتتاح شد و ۱۱.۳ میلیون دلار فروخت. این رکورد نه به خوبی رکورد ۱۲.۱ میلیون دلاری «مکس» (Max) است و نه به بدی «به خاطر وین-دیکسی» (Because of Winn-Dixie) که در افتتاحیه ۱۰.۲ میلیون دلار فروخت. فیلم‌های «سگ‌های برفی» (Snow Dogs) و «هتل سگ‌ها» (Hotel for Dogs) هر دو در ژانویه به نمایش درآمده و به ترتیب رکورد بسیار بهتر ۱۷.۸ میلیون دلاری و ۱۷ میلیون دلاری را به جا گذاشته‌اند. سونی ۱۸.۸ میلیون دلار را صرف بازاریابی این فیلم کرد. کارشناسان بر این باورند که عرضه‌ی این فیلم خانوادگی در حالی که رقبایی قدر مانند «آکوامن»، «مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی» و «مری پاپینز» روی پرده است، نتیجه‌ای جز این نمی‌توانست در پی داشته باشد.

این فیلم از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی A-‌ دریافت کرده که پایین‌تر از نمره‌ی فیلم‌های «هدف یک سگ» (A Dog’s Purpose) استودیوی یونیورسال و «مکس» برادران وارنر است. «رلیش‌میکس» یکی از عوامل شکست فیلم را تریلرهای آن برمی‌شمارد که اطلاعات زیادی به بیننده ارائه می‌کنند. ویدیوهای مربوط به فیلم نیز با نرخ بسیار پایین ۴:۱ به اشتراک گذاشته می‌شد در حالی که نرخ میانگین اشتراک گذاری برای آثار خانوادگی لایو اکشن ۳۸:۱ است. «سینمااسکور» اعلام کرده است که ۱۵ درصد مخاطبین فیلم والدین، ۳۶ درصد کودکان و ۴۹ درصد مخاطبین عمومی بوده‌اند و بیش از همه مادران از فیلم لذت برده و به آن امتیاز ۸۲ درصد داده‌اند. اگرچه شمار دختران نسبت به پسران با ۶۱ به ۳۹ بیشتر بود، اما این پسرها بودند که به فیلم نمره‌ی بالاتری دادند. شصت و هشت درصد کودکان زیر ۱۲ سال اعلام کردند که مایلند فیلم را به دوستان خود توصیه کنند.

«اتاق خروج» فیلم صدرنشین هفته‌ی گذشته این هفته از فروش ۳۲.۴ میلیون دلاری گذر کرد. فیلم مدعی اسکار «معاون» نیز رکورد ۳۵.۹ را در طول هفته ثبت کرد در حالی که فیلم «براساس جنسیت» با بازی «فلیسیتی جونز» در ۱۸۱۱ سالن بیشتر به نمایش درآمد و ۶.۲ میلیون دلار به اندوخته‌هایش افزود. این فیلم از «سینمااسکور» نمره‌ی A و از «پست‌ترک» امتیاز ۴ و نیم ستاره دریافت کرده و ۶۲ درصد مخاطبین دیدن فیلم را توصیه کرده‌اند. ۵۴ درصد خریداران بلیت زنان بالاتر از ۲۵ سال بودند که به فیلم براساس گزارش «پست‌ترک» امتیاز ۸۷ درصد داده‌اند. مردان بالاتر از ۲۵ سال نیز با ۲۷ درصد دومین گروه سنی پرجمعیت فیلم بودند.

فیلم «اگر خیابان بیل به حرف می‌آمد» به کارگردانی «بری جنکینز» هم فیلم دیگری بود که تعداد سالن‌هایش را تا ۱۰۱۸ افزایش داد و ۲.۳۸ میلیون دلار درآمدزایی کرد. این درحالی است که فیلم «مهتاب» (Moonlight) تا کسب نامزدی در اسکار تعداد سالن‌هایش را زیر ۱۰۰۰ نگه داشته بود و در پنجمین هفته‌ی اکران ۶۵۰ سالن را اضافه کرد و به فروش ۱.۴۸ میلیون دلاری رسید. «خیابان بیل» در پنجمین هفته‌ی اکران ۷.۶۸ میلیون دلار فروخته، درحالی که «مهتاب» در پایان ۲۷.۸ میلیون دلار فروخت.

آخر هفته‌ی گذشته فیلم «مری پاپینز بازمی‌گردد» دیزنی که هفته‌ی گذشته ۱۵.۸ میلیون دلار فروخته و در رتبه‌ی سوم قرار گرفته بود، با فروش ۷.۲ میلیون دلاری و افت فروش ۵۴ درصدی به رتبه‌ی ششم سقوط کرد. این فیلم با فروش ۱۵۰.۶ میلیون دلاری پس از بیست و شش روز اکران، بین «رالف خرابکار» (Wreck-It Ralph) و «کوکو» (Coco) دیزنی قرار می‌گیرد که در پایان اکران رکورد ۱۸۹ تا ۲۰۹ میلیون دلاری را ثبت کرده‌اند. با این حال تا کنون هر فیلمی که در این بازه‌ی زمانی ماه دسامبر روی پرده رفته و کمتر از ۱۷۲ میلیون دلار فروخته، موفق نشده به رکورد ۲۰۰ میلیون دلاری دست یابد. این فیلم برای رسیدن به سوددهی به ۱۰۲ میلیون دلاری دیگر نیازمند است.

فیلم انیمیشن «مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی» اما هم اکنون باید به سوددهی رسیده باشد. هرچند که دستیابی به رکورد ۲۰۰ میلیون دلاری برای این فیلم هم دور از ذهن است، اما فروش بلیت تا ۱۸۰ میلیون دلار برای این آن قابل پیش‌بینی است. فیلم «بامبلبی» نیز اگرچه هم دارای بهترین نقدها و هم بدترین رکورد را در میان دیگر فیلم‌های این چندگانه بوده، ولی «ویاکام» گزارش می‌دهد که فیلم سود زیادی را به همراه داشته است. این فیلم تاکنون ۳۶۳ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است. فیلم «قاطر» با بازی «کلینت ایستوود» این هفته به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری رسید و به ششمین فیلمی تبدیل شد که توسط این فیلمساز کارگردانی می‌شود و چنین عملکردی را در گیشه از خود به جا می‌گذارد، اما هنوز برای رسیدن به سوددهی به ۴۰ میلیون دلار دیگر نیاز دارد.

سال گذشته در چنین روزهایی فیلم «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» در دومین هفته‌ی اکران ۲۸.۱ میلیون دلار فروخته و صدرنشین بود، و از طرف دیگر «پست» به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» به صورت گسترده اکران شده و ۱۹.۳ میلیون دلار فروش کرده بود. «مسافر» با بازی «لیام نیسون»، «پدینگتون ۲» و «ماری سربلند» با بازی «تاراجی پی. هنسون» نیز از جمله آثاری بودند که در سه روز اول اکران به ترتیب ۱۳.۷، ۱۱ و ۹.۹ میلیون دلار فروختند. ده فیلم پرفروش سال گذشته در چنین هفته‌ای ۱۲۹.۳ میلیون دلار بلیت فروشی کرده بودند و دارای امتیاز میانگین ۶۴.۳ درصد از «راتن تومیتوز» بودند، درحالی که امسال ده فیلم بالای جدول ۹۵ میلیون دلار فروش داشتند و به صورت میانگین امتیاز ۶۸.۱ درصد را از «راتن تومیتوز» دریافت کردند.

هفته‌ی آینده فیلم «شیشه» (Glass) به کارگردانی «ام. نایت شیامالان»، دنباله‌ی «ناشکستنی» (Unbreakable) که در سال ۲۰۰۰ اکران شد و «شکاف» (Split) که سال ۲۰۱۷ به نمایش درآمد، در بیش از ۳۵۰۰ سالن به روی پرده می‌رود. استودیوی یونیورسال از چهارشنبه‌ی گذشته فیلم را برای منتقدین به نمایش گذاشته و پیش‌بینی می‌شود با این فیلم که در حال حاضر دارای امتیاز ۳۷ درصد «راتن تومیتوز» را دریافت کرده، رکورد تازه‌ای برای ماه ژانویه ثبت کند.

 

ده فیلم پرفروش هفته (۴-۶ ژانویه ۲۰۱۹):

۱. مزیت (The Upside) ۱۹.۵ میلیون دلار (فروش کلی ۱۹.۵ میلیون دلار)

۲. آکوامن  (Aquaman) – ۱۷.۲ میلیون دلار (فروش کلی ۲۸۷.۸ میلیون دلار/ فروش جهانی ۱.۰۲۰ میلیارد دلار)

۳. سفر یک سگ به سوی خانه (A Dog's Way Home) ۱۱.۳ میلیون دلار (فروش کلی ۱۱.۳ میلیون دلار)

۴. مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse) –  ۹ میلیون دلار (فروش کلی ۱۴۷.۷ میلیون دلار/ فروش جهانی ۳۰۲.۳ میلیون دلار)

۵. اتاق خروج  (Escape Room) –۸.۹ میلیون دلار‌ (فروش کلی ۳۲.۴ میلیون دلار/ فروش جهانی ۳۴.۹ میلیون دلار)

۶. مری پاپینز بازمی‌گردد  (Mary Poppins Returns) – ۷.۲ میلیون دلار (فروش کلی ۱۵۰.۶ میلیون دلار/ فروش جهانی ۲۸۷.۲ میلیون دلار)

۷. بامبلبی  (Bumblebee) – ۶.۷ میلیون دلار (فروش کلی ۱۰۸.۴ میلیون دلار/ فروش جهانی ۳۶۴.۷ میلیون دلار)

۸. براساس جنسیت (On the Basis of Sex) ۶.۲ میلیون دلار (فروش کلی ۱۰.۵ میلیون دلار/ فروش جهانی ۱۰.۹ میلیون دلار)

۹. قاطر (The Mule) –  ۵.۵ میلیون دلار (فروش کلی ۹۰.۵ میلیون دلار/ فروش جهانی ۹۳.۸ میلیون دلار)

۱۰. معاون (Vice) –  ۳.۲ میلیون دلار (فروش کلی ۳۵.۹ میلیون دلار)

 

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید