news-background
news-background

باکس آفیس: «کریستوفر رابین» و «جاسوسی که مرا غال گذاشت» حریف «تام کروز» نشدند

 

این هفته و به تعبیری در «روزهای سگی آگوست» نه خبری از فیلم‌های ابرقهرمانی مارول یا دی‌سی بود و نه چندگانه‌های پرخرج و تنها فیلمی که برای سینماروها اهمیت داشت «مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» استودیوی پارامونت بود که تمام سالن‌های آیمکس را به اشغال خود درآورده بود و هیچ استودیویی شجاعت آن را نداشت که بدون این سالن‌ها فیلمش را اکران کند. دو فیلم «کریستوفر رابین» (Disney's Christopher Robin) از استودیوی دیزنی و «جاسوسی که مرا غال گذاشت» (The Spy Who Dumped Me) از استودیوی لاینزگیت به صورت گسترده افتتاح شدند و با فروش ۲۵ و ۱۲.۳ میلیون دلاری از فروش ۳۵ میلیون دلاری «فال‌اوت» جاماندند و جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

پارامونت گزارش می‌دهد که «مأموریت غیرممکن: فال‌اوت»،‌ محصول مشترکش با اسکای‌دنس در دومین هفته‌ی اکران ۳۵ میلیون دلار فروخته و رکورد پرفروش‌ترین هفته دوم را برای فیلم‌های «تام کروز» به راحتی به ثبت رسانده است. دومین هفته اکران «پروتکل روح» در سال ۲۰۱۱ چندان دلچسب نبود، و آن فیلم در هفته دوم ۲۹.۵۵ میلیون دلار و در هفته سوم ۲۹.۴ میلیون دلار فروخت، بنابراین «فال‌اوت» با ۳۵ میلیون دلار رکوردهای آن فیلم را پشت سرمی‌گذارد. ششمین قسمت «مأموریت غیرممکن» در حال حاضر در آمریکای شمالی ۱۲۴.۴ میلیون دلار بلیت فروشی کرده و از فروش ۱۰ روز اول «ملت یاغی» ۱۶ درصد پیشی گرفته است. فروش «فال‌اوت» در روز شنبه ۴۹ درصد نسبت به روز قبل افزایش داشت و در مجموع، با افت ۴۳ درصدی نسبت به هفته افتتاحیه عملکرد بهتری در قیاس با افت ۴۹ درصدی «ملت یاغی» در دومین هفته اکران داشت. ۴.۲ میلیون دلار از فروش «فال‌اوت» در هفته دوم اکران به سالن‌های آیمکس اختصاص یافت تا این فیلم تا به امروز ۱۴.۵ میلیون دلار از این سالن‌ها به دست آورده باشد. «فال‌اوت» و «کریستوفر رابین» طبق آمار «کام‌اسکور» موجب شدند فروش فیلم‌ها در هفته اول آگوست به ۱۴۰ میلیون دلار برسد و نسبت به سال گذشته ۱۳.۵ رشد داشته است. فروش سالانه فیلم‌ها در حال حاضر از ۷.۵۶ میلیارد دلار عبور کرده و در مقایسه با مقطع زمانی مشابه در سال ۲۰۱۷  هشت درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

دیزنی گزارش می‌دهد که «کریستوفر رابین» با نمره A «سینمااسکور»، امتیاز ۴.۵ ستاره از «پست‌ترک» و نمره میانگین ۶۷ درصد از «راتن تومیتوز»، در افتتاحیه داخلی ۲۵ میلیون دلار فروخته و از رکورد «اژدهای پیت» در آگوست سال گذشته گذر کرده است. علاوه بر این تا چند روز آینده این فیلم رکورد ۳۳.۱ میلیون دلاری «وینی د پو» در سال ۲۰۱۱ را هم پشت سر خواهد گذاشت. دیزنی با اکران «کریستوفر رابین» ثابت کرد که هم می‌تواند با پروژه‌های بیش از ۱۵۰ میلیون دلاری مانند «دیو و دلبر» و «کتاب جنگل» به موفقیت برسد و هم با پروژه‌هایی مانند «اژدهای پیت» و «کریستوفر رابین» که بودجه‌هایی مدیریت‌شده‌تر دارند. افتتاحیه «رابین» ضمناً با فیلم «پیتر ربیت» استودیوی سونی نیز که در افتتاحیه ۲۵ میلیون دلار فروخت برابری کرده ولی از سوی دیگر رکوردی بهتر از «پدینگتون» که در سال ۲۰۱۵ در هفته اول ۱۸.۹ میلیون دلار فروخت، به جای می‌گذارد. یکی سران استودیوهای رقیب ادعا می‌کند که علت فروش متوسط «کریستوفر رابین» این است که دیزنی آن را به سمت مخاطبین بزرگسال نشانه گرفت.

طبق گزارشات دیزنی ۶۰ درصد از مخاطبین سینماروی فیلم «کریستوفر رابین» خانواده‌ها بوده‌اند. با این حال، آمار «پست‌ترک» نشان می‌دهد که مخاطبین بزرگسال جمعیت غالب این فیلم را تشکیل داده و ۵۵ درصد آنان مخاطبین عمومی، ۳۰ درصد کودکان، و ۱۵ درصد والدین هستند. ۶۲ درصد خریداران بلیت مادر و ۳۸ درصد پدر بوده و دختران ۷-۹ ساله ۳۸ درصد مخاطبین را تشکیل می‌دادند. اگر فروش ۱.۵ میلیون دلاری فیلم در روز پنجشنبه را از حساب خارج کنیم، خواهیم دید که فروش فیلم در روز شنبه ۹ درصد نسبت به روز قبل افزایش داشته است، اما نه در حد فیلم «اژدهای پیت» که فروش جمعه آن نسبت به شنبه ۲۱ درصد افزایش داشت. بهرحال چه کودکان جمعیت غالب فیلم را تشکیل دهند چه والدین، فروش «کریستوفر رابین» در دنیای ۶ میلیارد دلاری فیلم‌هایی که دیزنی براساس «وینی د پو» تولید کرده، بسیار ناچیز شمرده می‌شود. «کیتلین تف» رئیس بخش اکران‌ها و مدیریت چندگانه‌های دیزنی می‌گوید، «دهه‌هاست که حس نوستالژی شدیدی برای این فیلم و شخصیت آن در خانواده‌ی دیزنی وجود دارد. زنده کردن این کاراکترها به طریقی خاص هواداران را خوشحال می‌کند. «کریستوفر رابین» وابستگی و ارتباط عمیق‌تری با این شخصیت‌ها به وجود می‌آورد زیرا آنان را به گونه‌ای متفاوت در فیلم می‌بینید.»

بازاریابی «کریستوفر رابین» از مارچ گذشته با انتشار پوستر و تریلر آن در حساب‌های دیزنی در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد. تریلر بعدی فیلم در ماه می در حساب «برنامه الن» در شبکه‌های اجتماعی رونمایی شد و ایموجی اختصاصی فیلم در توئیتر ایجاد شد. «کریستوفر رابین» در ضمن پیش از اکران پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ یعنی «شگفت‌انگیزان ۲» به نمایش درآمد. سازمان «کتابخانه‌ی کوچک آزاد» هم با ایجاد کمپین تبلیغاتی کتاب‌ها، نشانک‌ها و بلیت‌های فیلم را در ۲۲ منطقه عرضه کرد. به گزارش «رلیش‌میکس» هواداران پو با دیدن تریلرهای فیلم به وجود آمده و به نظر می‌رسد که سینماروهای احساساتی‌تری که حسرت دوران کودکی‌شان را می‌خورند به تحت تأثیر قرار گرفته و خواسته‌اند این احساس را به فرزندانشان منتقل کنند. در شبکه‌های اجتماعی ستارگان فیلم «یوان مک‌گرگور» و «هیلی آتول» و نیز «پو» و سایر شخصیت‌ها بخش اعظمی از مباحث را به خود اختصاص دادند. شمار هواداران/مشاهدات مرتبط با «کریستوفر رابین» در پلتفورم‌های مختلف به ۲۴۰.۸ میلیون می‌رسد، این در حالی است که میانگین آن برای یک فیلم خانوادگی ۱۸۹ میلیون است. میانگین مشاهدات یوتوب مربوط به این فیلم که از باز هم از استاندارد این گونه آثار بالاتر است به ۳۳.۷ هزار مشاهده می‌رسد.

 
استودیوی لاینزگیت گزارش داده است که فیلم اکشن و کمدی «جاسوسی که مرا غال گذاشت» که درجه سنی بزرگسال دریافت کرده، ۱۲.۳ میلیون دلار در هفته اول فروش داشته است. برای فیلمی که مخاطبین احساس می‌کنند تکراری و کسل‌کننده است، بازی درخشان «کیت مک‌کینان» و شیطنت «میلا کونیت» هم کفایت نمی‌کند. این فیلم که با بودجه ۴۰ میلیون دلاری به تولید رسیده اما بیش از نیمی از این رقم توسط فروش خارجی تأمین شده است. «جاسوسی که مرا غال گذاشت» در تکرار موفقیت «بادیگارد آدمکش» دیگر کمدی اکشن استودیو، ناکام ماند. آن فیلم تابستانی با بازی «رایان رینولدز» و «ساموئل جکسون» در افتتاحیه ۲۱.۵ میلیون دلار فروخت و در نهایت به فروش داخلی ۷۵.۴ میلیون دلاری دست یافت. لاینزگیت عموماً عناوین هیجان‌انگیز خود را مانند «بادیگارد آدمکش» در کامیک‌کان معرفی می‌کند، بنابراین با وجود حضور «میلا کونیس» و «کیت مک‌کینان» در جشنواره، وقتی که آن‌ها بدون تیزری از «جاسوسی که مرا غال گذاشت» در این رویداد حضور یافتند، ما را نسبت به فیلم بدگمان کردند. این کمدی و نیز «شیطانی‌ترین ذهن‌ها» دیگر فیلم تازه اکران این هفته که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، هر دو آثاری هستند با ایده‌هایی مستعمل و دست چندم. اولی به فیلم «جاسوس» به کارگردانی «پل فیگ» و بازی «ملیسا مک‌کارتی» شباهت بسیاری دارد و دومی به «مردان اکس». در این سال‌ها که تنها اکشن‌های کمدی ناب در گیشه فروش می‌کنند، «بلاکرز» (Blockers) استودیوی یونیورسال با افتتاحیه‌ی ۲۰.۵ میلیون دلاری بهترین عملکرد را داشته و فیلم «شب بازی» استودیوی نیو لاین با ۶۹ میلیون دلار موفق‌ترین اکران را تجربه کرده است. اگرچه برخی معتقدند که «ددپول ۲» که در درجه‌ی اول یک فیلم ابرقهرمانی است، عملاً با افتتاحیه ۱۲۵.۵ میلیون دلاری و فروش داخلی ۳۱۸ دلاری پرفروش‌ترین کمدی چند سال اخیر است. در ژانر کمدی که این روزها در گیشه متحمل شکست‌های سنگین می‌شود، مشکل ایده است نه بازیگرانش. مک‌کینان و کونیس برای بازاریابی فیلم ویدیویی تحت عنوان «چقدر همبازی خود در فیلم را می‌شناسید؟» را ساختند و در برنامه‌ی تلویزیونی «الن» حاضر شدند. مباحث هواداران در شبکه‌های اجتماعی پیرامون این فیلم جیمزباندگونه‌ی زنانه دوگانه بود و چیزی که بیشتر به این فیلم صدمه زد منتقدانی بودند که از روند فیلم ایراد گرفتند و نتیجه‌آن امتیاز ۳۷ درصد «راتن تومیتوز» شد. مخاطبین نیز طبق اعلام «سینمااسکور» به فیلم امتیاز B دادند تا فیلم از این حیث هم از «جاسوس» و «۸ یار اوشن» که نمره B+ دریافت کرده بودند، جا بماند. برخی از منتقدین نوشتند که شوخی‌ها و پلات فیلم پیش از پایان زمان دوساعته‌اش به پایان می‌رسد. «جاسوسی که مرا غال گذاشت» براساس گزارش «سینمااسکور»، دارای ۶۴ درصد مخاطب زن بود و ۷۵ درصد آنان بالاتر از ۲۵ سال سن داشتند.

 

فیلم «شیطانی‌ترین ذهن‌ها» (The Darkest Minds) استودیوی فاکس که از رمان محبوبی نوشته‌ی «الکساندرا براکن» اقتباس شده و مخاطبین نوجوان را هدف قرار داده بود از این بابت مورد نکوهش قرار گرفت که بسیار شبیه با دیگر عناوین علمی-تخیلی پیش از خود است. این فیلم که با بودجه‌ی ۳۷ میلیون دلاری به تولید رسیده در ۳۱۲۷ سالن به نمایش درآمد و ۵.۸ میلیون دلار فروخت و هشتم شد. بعضی از هواداران در شبکه‌های اجتماعی فیلم را تکرار «هانگر گیمز» و حتی «مردان اکس» دانستند و نوآوری آن را زیر سؤال بردند. فاکس به سبب ژانر فیلم قادر نبود هزینه‌ی تولید فیلم را مانند اقتباس از رمان «شهر کاغذی» که ۱۲ میلیون دلار هزینه داشت و ۸۵.۵ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت، پایین نگه دارد. ۴۳ درصد از مخاطبین این فیلم زنان زیر ۲۵ سال و ۲۰ درصد از آنان مردان زیر ۲۵ سال بودند.

مستند «مرگ یک ملت» از استودیوی «کوالیتی فلیکس» هم این هفته در بیش از ۱۰۰۰ سالن به نمایش درآمد و تنها ۲.۳ میلیون دلار فروخت تا این فیلم بدترین افتتاحیه‌ی گسترده‌ی «دینش دسوزا» را رقم زده باشد. با این حال، بینندگان فیلم طبق اعلام «پست‌ترک» به آن چهار ستاره دادند. «آمریکای هیلاری» دیگر مستند سیاسی دسوزا در تابستان سال ۲۰۱۶ اکران شد و ۱۳ میلیون دلار فروخت.

این هفته فیلم «پلنگ سیاه» مارول هم سرانجام پس از ۲۵ هفته اکران به رکورد داخلی ۷۰۰ میلیون دلاری رسید و نه تنها به عنوان پرفروش‌ترین فیلم دنیای سینمایی مارول در آمریکا شناخته شد، بلکه پس از «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (با ۹۳۶.۶ میلیون دلار) و «آواتار» استودیوی فاکس (با ۷۶۰ میلیون دلار) سومین اثر سینمایی پرفروش این کشور نام گرفت.

هفته‌ی آینده کمدی «روزهای سگی» با بازی «ونسا هاجنز» و «ایوا لونگوریا» در بیش از ۲۵۰۰ سالن سینما اکران می‌شود؛ برادران وارنر فیلم «مِگ» (The Meg) با بازی «جیسون استاتهام» را در بیش از ۳۹۰۰ سالن به نمایش درمی‌آورد؛ استودیوی «اسکرین جمز» فیلم ترسناک « Slender Man » را در ۲۰۰۰ سالن سینما روی پرده می‌برد؛ و فکوس فیلم جنجالی «بلک‌ک‌کلانزمن» (BlacKkKlansman) را  در ۱۵۰۰ سالن عرضه می‌کند.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید