news-background
news-background

باکس آفیس: چهارمین صدرنشینی پیاپی Shang-Chi؛ فیلم Dune به فروش ۷۷ میلیون دلاری رسید

 

فیلم «شانگ-چی و افسانه ده حلقه» (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings) مارول و دیزنی در چهارمین هفته اکران در بازارهای آمریکای شمالی ۱۳.۳ میلیون دلار فروخت و در رتبه اول باقی ماند. در روزهای پایانی هفته گذشته پیش‌بینی شده بود که این فیلم ابرقهرمانی ۱۲.۸ میلیون دلار فروش کند، اما به لطف فروش ۳.۶ میلیون دلاری در روز جمعه و فروش داخلی ۱۹۶.۵ میلیون دلاری، «شانگ-چی» بالاتر از «بیوه سیاه» (Black Widow) پرفروش‌ترین فیلم دوران پاندمی در آمریکا لقب گرفته است.

انتظار می‌رود این فیلم به کارگردانی «دستین دنیل کرتون» در بازارهای داخلی به فروش ۲۵۰ میلیون دلاری نزدیک شود. فروش جهانی «شانگ-چی» در حال حاضر به ۳۶۳.۴ میلیون دلار از ۴۴ بازار رسیده است. پرفروش‌ترین بازارهای خارجی این فیلم بریتانیا با ۲۵.۳، کره با ۱۴.۶، فرانسه با ۱۰.۵، روسیه با ۸.۳ و ژاپن با ۸ میلیون دلار بوده‌اند.

«اینت‌تلجنس» گزارش داده است که حدود ۳.۲ میلیون مخاطب یکی از ۱۰ فیلم پرفروش آخر هفته را خریداری کرده‌اند و بیش از یک سوم به دیدن «شانگ-چی» رفته‌اند. در روز شنبه گذشته، حدود ۱۷.۵ درصد مخاطبین پیش از ساعت ۱۳ و تنها ۲۴ ساعت در ساعات مطلوب ۱۹ و ۲۰ به سالن‌های سینما آمده‌اند.

فیلم «ایوان هانسن عزیز» (Dear Evan Hansen) یونیورسال که مهم‌ترین فیلم استودیویی پس از اکران «شانگ-چی» با اکران در ۳۳۶۴ سالن سینما به فروش ضعیف ۷.۵ میلیون دلاری رسید. فروش «ایوان هانسن عزیز» با فیلم فاجعه‌بار «گربه‌ها» (Cats) که کریسمس سال ۲۰۱۹ در افتتاحیه ۶.۶ میلیون دلار فروخت مقایسه شده است. منابع نزدیک به یونیورسال می‌گویند این فیلم پس از ۱۷ روز اکران در پلتفرم‌های دیجیتال عرضه خواهد شد. سالن‌های آیمکس ۲۰ درصد فروش افتتاحیه «ایوان هانسن عزیز» را تشکیل می‌دادند.

تنها جنبه مثبت فیلم «ایوان هانسن عزیز» این است با بودجه ۲۷ میلیون دلاری تولید شده، در حالی که «گربه‌ها» ۹۰ میلیون دلار هزینه داشت. این فیلم موزیکال با بازی «ایمی آدامز»، «جولین مور» و «بن پلات» در جشنواره تورنتو روی پرده رفت و سپس از «راتن تومزتوز» امتیاز ۳۳ درصد دریافت کرد. هواداران موزیکال به این فیلم در روزهای جمعه و پنجشنبه نمره A- «سینمااسکور» و ۸۲ درصد «پست‌ترک» دادند و ۶۰ درصد دیدنش را توصیه کردند. این امتیازات در روز یکشنبه به ۷۸ و ۵۷ درصد کاهش پیدا کرد.

داستان «ایوان هانسن عزیز» در مورد شخصیتی به نام «ایوان هانسن» است، یک دانش‌‌آموز منزوی و مضطرب دبیرستان که برای خودش نامه می‌نویسد. همکلاسی او «کانر مورفی» یکی از نامه‌های او را به دست می‌آورد و با یادداشتی در جیب خودکشی می‌کند. این یادداشت موجب می‌شود که والدین کانر معتقد باشند مخاطب نوشته ایوان است.

«ایوان هانسن عزیز» در مقطعی از سال اکران شد که تقویم سینمایی مملو از فیلم‌های پربیننده‌ای چون «تل‌ماسه» (Dune)، «ونوم ۲» (Venom: Let There Be Carnage) و «وقتی برای مردن نیست» (No Time to Die) است. «رلیش‌میکس» بازخوردهای فیلم در شبکه‌های اجتماعی را ۵.۵ از ۱۰ برآورد کرده و گزارش می‌دهد که مخاطبین داستان امیدبخش فیلم و ساوندترک آن را ستایش می‌کنند اما از انتخاب «بن پلات» ۲۷ ساله برای بازی در نقش یک نوجوان انتقاد کرده‌اند.

حدود ۶۲ درصد از مخاطبین «ایوان هانسن عزیز» زن، ۵۲ درصد بالاتر از ۲۵ ساله، و ۵۴ درصد ۱۸ تا ۳۴ ساله بوده‌اند. نزدیک به ۵۸ درصد خریداران بلیت اروپایی تبار، ۲۱ درصد لاتین تبار و اسپانیایی تبار، ۸ درصد آفریقایی تبار، و ۱۳ درصد آسیایی تبار بوده‌اند. نکته قابل‌پیش‌بینی دیگر در مورد فیلم فروش بهتر آن در ایالت‌های شرقی بوده اما یوتا و سالت لیک سیتی نیز از «ایوان هانسن عزیز» استقبال بیشتری به عمل آورده‌اند. عناوین نوجوانانه‌ای مانند «هانگر گیمز» و موزیکال‌ها معمولاً در سالت لیک سیتی پرفروش شده‌اند.

در گزارش «آی‌اسپات» آمده است که یونیورسال برای تیزرهای تلویزیونی «ایوان هانسن عزیز» نزدیک به ۳ میلیون دلار هزینه کرده است. «رلیش‌میکس» می‌گوید بازدیدهای ویدیویی و دنبال‌کنندگان فیلم در فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و توییتر به ۴۹۵.۵ میلیون می‌رسند. موزیکال «ستاره‌ای متولد شده است» (A Star Is Born) در سال ۲۰۱۸ دارای ۳۰۱.۱ میلیون دنبال‌کننده و بازدید ویدیویی بود. «بن پلات» و «جولین مور» هر یک با ۲.۹ میلیون، «آماندا استنبرگ» با ۲.۴ میلیون و «ایمی آدامز» با ۷۸۴ میلیون دنبال‌کننده نقش تعیین‌کننده‌ای در بازاریابی فیلم داشتند.

فیلم هندی «داستانه عاشقانه» (Love Story) به کارگردانی «سخار کامولا» آخر هفته گذشته در ۳۰۰ سالن سینما اکران شد و پس از سه روز ۷۹۰ هزار دلار فروخت. این فیلم بهترین عملکرد را در بازارهای نیویورک سیتی، دلاس، سان فرانسیسکو، دی‌سی و آتلانتا به جا گذاشته است.

فیلم «چشمان تمی فی» (The Eyes of Tammy Faye) سرچ‌لایت با بازی «اندرو گارفیلد» و «جسیکا چستین» در دومین هفته اکران در ۱۳۵۲ سالن سینما با فروش ۶۲۱ هزار دلاری به رتبه یازدهم سقوط کرد. «پست‌ترک» گزارش داده است که ۶۵ درصد مخاطبین این فیلم زن، ۸۱ درصد بالاتر از ۲۵ ساله و ۵۱ درصد ۲۵ تا ۴۴ ساله بوده‌اند و به فیلم امتیاز ۶۷ درصد داده‌اند. مخاطبین «پست‌ترک» نیز از طرف دیگر به فیلم نمره B+ می‌دهند.

نزدیک به ۷۶ درصد خریداران بلیت «چشمان تمی فی» اروپایی تبار، ۹ درصد لاتین تبار و اسپانیایی تبار، ۱۰ درصد آفریقایی تبار و ۵ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بوده‌اند. سرچ‌لایت برای تیزرهای تلویزیونی این فیلم ۱ میلیون دلار هزینه کرده و آن‌ها را در شبکه‌های ام‌اس‌ان‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، ای‌بی‌سی، ان‌بی‌سی و بسیاری دیگر روی ایر برده است. پرفروش‌ترین سالن‌های سینمای «چشمان تمی فی» در نشویل تنسی، و بروکلین و منهتن بوده‌اند. «جسیکا چستین» ستاره این فیلم آخر هفته گذشت در جشنواره سن سباستین جایزه بهترین بازیگر زن را کسب کرد.

استودیوی بلیکر استریت هفته گذشته فیلم آلمانی «من مرد تو هستم» (I’m Your Man) را به صورت محدود در ۱۶ سالن سینما اکران کرد و به فروش ۳۴.۲ هزار دلاری یا ۲.۱ هزار دلار در هر سالن سینما رسید. این فیلم از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۵ درصد دریافت کرده و نماینده آلمان در اسکار آینده است.

در بازارهای جهانی فیلم «تل‌ماسه» (Dune 2021) برادران وارنر و لجندری به کارگردانی «دنی ویلنوو» با اندوختن ۲۶.۳ میلیون دلار دیگر در طول آخر هفته گذشته به فروش خارجی ۷۶.۵ میلیون دلار رسید. این فیلم علمی-تخیلی نسبت به افتتاحیه تنها ۳۲ درصد با کاهش فروش مواجه شده است.

«تل‌ماسه» در امارات متحده عربی ۱ میلیون دلار فروخته و تا ۶۸ درصد از فروش «بلید رانر ۲۰۴۹» (Blade Runner 2049) ویلنوو پیش است. این فیلم تاکنون در روسیه ۱۵ میلیون دلار، فرانسه ۱۳.۴، آلمان ۱۰.۲، ایتالیا ۵.۱ و اسپانیا ۴.۹ میلیون دلار فروخته است. فروش «تل‌ماسه» در سینماهای آیمکس نیز در طول آخر هفته گذشته به ۳.۱ میلیون دلار رسیده است.

«وقتی برای مردن نیست» (No Time To Die) از چندگانه «جیمز باند» ۲۹ سپتامبر در سینماهای سراسر دنیا از جمله بریتانیا اکران خواهد شد و «تل‌ماسه» را به چالش خواهد کشید. در هفته‌های بعد فیلم «ونوم ۲» نیز به بازارهای جهانی خواهد رسید. «تل‌ماسه»‌از ۱۵ اکتبر در ژاپن، و به دنبال آن ۲۰ اکتبر در بریتانیا و کره روی پرده می‌رود. این فیلم ۲۲ اکتبر همزمان با اکران در سینماهای ایالات متحده به شبکه اچ‌بی‌او مکس خواهد رفت.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید