news-background
news-background

باکس آفیس: التیام تدریجی بازار آمریکا در هفته دوم صدرنشینی Raya And The Last Dragon

لس‌آنجلس به عنوان کلیدی‌ترین بازار سینمای آمریکا عملاً تا آخر هفته‌ی آینده بازنخواهد گشت. در سال ۲۰۱۹ این منطقه ۹۰۰ میلیون دلار از فروش سالانه‌ی آمریکای شمالی را به خود اختصاص داده بود. سالن‌های سینمای نیویورک و لس‌آنجلس به‌تازگی با ظرفیت محدود ۲۵ درصدی بازگشایی شده‌اند.

در حال حاضر از ۵.۸ هزار سینمای ایالات متحده و کانادا، تنها ۵۱ درصد بازگشایی شده‌اند. این در حالی است که دیزنی می‌گوید ۸۰ درصد بازار داخلی می‌تواند با ظرفیت کامل به فعالیت بازگردد. تا امروز ۷۳ درصد از سینماهای کبک در دسترس قرار دارند.

در چنین شرایطی که بازارهای سینمای آمریکا در حال التیام تدریجی است، «رایا و آخرین اژدها» (Raya and the Last Dragon) که با قیمت ۳۰ دلار به مشترکین دیزنی+ عرضه شده با ۱.۵ میلیون دلار از روز جمعه، ۲.۶ میلیون دلار از روز شنبه و در مجموع با ۵.۵ میلیون دلار در پایان تعطیلات آخر هفته صدر جدول فروش را در دومین هفته‌ی اکران در اختیار گرفت. این فیلم ۱۱.۵ میلیون دلار از بازارهای بین‌المللی کسب کرده و فروش جهانی خود را به ۵۲.۶ میلیون دلار رسانده است.

منابع نزدیک به استودیوی دیزنی معتقدند که اکران «رایا و آخرین اژدها» همزمان با پخش از دیزنی+ تنها یک آزمون است و قرار نیست کسب‌وکار نمایش فیلم را زیر و رو کند. دیزنی از اینکه سینماهایی چون سینه‌مارک، هارکینز و دیگران از اکران «رایا» به دلیل پخش فیلم از دیزنی+ ممانعت کرده‌اند پیامی روشن دریافت کرده است.

در همین حین نیویورک در دومین هفته‌ی بازگشایی با رشد ۳۳ درصدی و سهم ۵۱۷.۹ دلاری پرفروش‌ترین بازار آمریکا باقی مانده است. پرفروش‌ترین بازارهای دیگر آمریکا در آخر هفته‌ی گذشته به ترتیب سالت لیک سیتی با ۴۲۲، دالاس با ۳۷۵، فینیکس با ۳۰۹، شیکاگو با ۲۶۳ و هیوستن با ۲۱۰ هزار دلار بودند.

برادران وارنر گزارش داده است که تمامی بلیت‌های فیلم «تنت» (Tenet) در سالن‌های آیمکس نیویورک به فروش رسیده و این نشانه‌ی مثتبی از تمایل سینماروها به بازگشت است.

فیلم «تام جری» (Tom & Jerry) برادران وارنر این هفته با فروش ۴.۱ میلیون دلاری و افت ۳۸ درصدی نسبت به یک هفته قبل و با فروش کلی ۲۸.۲ میلیون دلاری در آمریکا در رده‌ی دوم قرار گرفت. این فیلم تا دو هفته‌ی آینده در شبکه‌ی HBO Max باقی می‌ماند و سپس به مدت یک ماه دیگر تنها از طریق سالن‌های سینما اکران خواهد شد.

فیلم شکست‌خورده «آشوب روان» (Chaos Walking) لاینزگیت در دومین هفته‌ی اکران به فروش سه روزه ۲.۲۵ میلیون دلاری از ۱۹۹۵ سالن سینما رسید و فروش داخلی خود را به ۶.۹ میلیون دلار رساند. در رتبه‌ی چهارم این هفته فیلم «بوگی» (Boogie) فکوس ایستاده که در سه روز اخیر ۷۳۰ هزار دلار فروخته و به فروش داخلی ۲.۲۷ میلیون دلاری پس از ده روز اکران رسیده است.

فیلم انیمیشن «کرودها: عصر جدید» (The Croods: A New Age) یونیورسال همچنان پرفروش است و در طول سه روز گذشته ۵۲۰ هزار دلار در ۱۴۴۰ سینما فروخته و به فروش کلی ۵۴.۳ میلیون دلار در آمریکای شمالی رسیده است.

استودیوی سونی کلاسیکس فروش روزانه‌ی فیلم نامزد اسکار «پدر» (The Father) را به صورت رسمی گزارش نکرده است. این فیلم تنها عنوان جدید قابل ذکر این هفته بود که البته به صورت گسترده اکران نشد. «پدر» با بازی «الیویا کولمن» و «آنتونی هاپکینز» با نمایش در ۸۶۵ سینما به فروش سه روزه ۳۱۲ هزار دلاری دست پیدا کرده و رتبه‌ی دهم جای گرفته است.

استودیوی سونی فروش روزانه‌ی تمامی فیلم‌های کوچک و بزرگش را از استودیوهای رقیب پنهان می‌کند، اما در پایان تعطیلات آخر هفته فروش فیلم‌ها را گزارش می‌کند. «پدر» این استودیو به کارگردانی «فلورین زلر» از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۹ درصد دریافت کرده و چهار نامزدی گلدن گلوب، دو نامزدی اتحادیه بازیگران برای هاپکین و کولمن، و شش نامزدی بفتا را کسب کرده است. این فیلم دوشنبه این هفته نامزد اسکار بهترین فیلم نیز شد.

فیلم «پدر» از مخاطبین «پست‌ترک» امتیاز  ۸۴ درصد دریافت کرده است. حدود ۵۲ درصد مخاطبین فیلم مرد، ۷۶ دصرد بالاتر از ۳۵ ساله و ۳۹ درصد بالاتر از ۵۵ ساله بوده‌اند. حدود ۷۸ درصد خریداران بلیت «پدر» اروپایی تبار، ۱۱ درصد اسپانیایی تبار، ۵ درصد آفریقایی تبار و ۶ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند.

این هفته سونی فیلم «آخر هفته طولانی» (Long Weekend) به کارگردانی «استیون باسیلون» را در ۸۱۴ سالن نمایش عرضه کرد. این فیلم که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۷۱ درصد دریافت کرده، روز جمعه ۸۷ هزار دلار، شنبه ۹۶ هزار دلار و یکشنبه ۶۲ هزار دلار فروخته و با ۲۴۵ هزار دلار در مجموع در رده‌ی یازدهم جای گرفته است. تنها ۳۲ درصد از مخاطبین دیدن این فیلم را توصیه کرده‌اند. حدود ۵۸ درصد از مخاطیبن فیلم زن، ۸۱ درصد بالاتر از ۲۵ ساله، و ۲۴ درصد ۴۵ تا ۵۴ ساله بوده‌اند. شصت و هفت درصد خریداران بلیت نیز اروپایی تبار، ۱۲ درصد اسپانیایی تبار، ۱۳ درصد آفریقایی تبار و ۸ درصد آسیایی تبار بوده‌اند.

بعضی از پخش‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند که تا زمان اکران «بیوه سیاه» (Black Widow) مارول و دیزنی در تاریخ ۷ می، حدود ۴.۲ هزار سالن سینما در سراسر آمریکای شمالی بازگشایی شده باشند. در ماه می علاوه بر فیلم ابرقهرمانی مارول با بازی «اسکارلت جوهانسن» و «فلورنس پیو»، فیلم «یک جای آرام ۲» (A Quiet Place Part II)، «گای آزاد» (Free Guy) و «کروئلا» (Cruella) دیزنی امید را به گیشه بازمی‌گردانند.

همچنانکه در ۳۰نما گزارش شد، فیلم «آواتار» (Avatar) «جیمز کامرون» دوباره در چین اکران شد و تاج سلطنت و عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را از «انتقام‌جویان: آخر بازی» (Avengers: Endgame) پس گرفت. فروش جهانی «آواتار» در حال حاضر به ۲.۸۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید