news-background
news-background

باکس آفیس: فیلم Avatar در ۱۰ روز رکورد بازسازی Mulan در چین را پشت سر گذاشت؛ افزایش فروش فیلم‌های نامزد اسکار Minari و Father

در طول تعطیلات آخر هفته گذشته فروش بازار لس‌آنجلس پس از یک سال از ۱ میلیون دلار گذر کرد و «کلی ماری ترن» صداپیشه‌ی فیلم «رایا و آخرین اژدها» (Raya and the Last Dragon) با حضور در سالن‌های سینما به خریداران بلیت خوش‌آمد گفت.

اولین گزارش‌های رسیده از لس‌آنجلس نشان می‌دهد که بازار این منطقه پس از بازگشایی در دو روز جمعه و شنبه از ۱.۰۵ میلیون دلار عبور کرده است. این در حالی است که در دو روز اول بازگشایی نیویورک در تاریخ ۵ تا ۷ مارس، سینماها ۷۴۴ هزار دلار فروخته بودند. فروش نهایی آخر هفته‌ی نیویورک در زمان بازگشایی به ۱.۰۷ میلیون دلار رسیده بود، اما انتظار می‌رود لس‌آنجلس در پایان روز یکشنبه فروش بسیار بیشتری ثبت کرده باشد.

لس‌آنجلس جمعه و شنبه یک هفته قبل ۱۰۷ هزار دلار و در پایان تعطیلات آخر هفته ۱۸۳ هزار دلار فروش داشت. این بازار در مجموع رشد ۸۷۹ درصدی را نسبت به تعطیلات آخر هفته ۱۲-۱۳ مارس به ثبت رسانده است. سالن‌های سینمای نیویورک به دنبال شیوع ویروس کرونا برای بیش از ۵۰ هفته تعطیل شدند، در حالی که خاموشی سینماهای لس‌آنجلس به یک سال کشید. برای بازگشت به روزهای عادی باید ۷۵ درصد سینماهای کانادا، نیومکزیو و سینماهای زنجیره‌ای ریگال به فعالیت بازگردند.

انیمیشن «رایا و آخرین اژدها» در سومین هفته‌ی اکران ۵.۲ میلیون دلار فروخت و با کاهش فروش ۹ درصدی نسبت به هفته‌ی قبل با ۲۳.۴ میلیون دلار در صدر باقی ماند. این حفظ جایگاه به لطف بازگشت سینماهای لس‌آنجلس رقم خورد. «رایا» روز جمعه ۱.۴ میلیون دلار و شنبه با رشد ۶۱ درصدی ۲.۲۵ میلیون دلار فروخت. انتظار می‌رود که این فیلم یکشنبه ۱.۵ میلیون دلار فروخته باشد. فروش خارجی «رایا» در بازارهای بین‌المللی به ۱۳.۲ میلیون دلار رسیده و درآمد جهانی آن را به ۷۱.۲ میلیون دلار رسانده است.

«کلی ماری ترن» صداپیشه‌ی انیمیشن «رایا و آخرین اژدها» به همراه «کارلوس لوپز استرادا» کارگردان فیلم، شنبه شب این هفته در سالن سینمای ال کاپیتان بلوار هالیوود حاضر شد تا از اولین سینماروها پس از بازگشایی استقبال کند. این فیلم در حالی به اکران سینماهای آمریکا و جهان درآمده که نسخه‌ی دیجیتال آن از حالا با قیمت ۳۰ دلار از دیزنی+ قابل خریداری است.

فیلم‌های نامزد اسکار این هفته فروش قابل‌توجهی را تجربه کردند. «پدر» (The Father) سونی کلاسیکس با بازی «آنتونی هاپکینز» و «الیویا کولمن» در چهارمین هفته‌ی اکران با رشد ۱۵۷ درصدی ۳۲۱ هزار دلار فروخته، در حالی که «میناری» (Minari) با رشد ۱۳۱ درصدی در ششمین هفته‌ی اکران به فروش سه روزه ۳۰۶ هزار دلاری و فروش آخر هفته ۱.۴ میلیون دلاری رسیده است.

فیلم «یهودا و مسیح سیاه»‌ (Judas and the Black Messiah) برادران وارنر نیز در ششمین هفته‌ی اکران در ۹۵۱ سینما با رشد ۱۷۴ درصدی مواجه شده و ۲۵۰ هزار دلار فروخته است. این فیلم به کارگردانی «شاکا کینگ» به مدت ۳۱ روز از طریق HBO Max در دسترس بود اما در حال حاضر تنها در سالن‌های سینما روی پرده است. این سه فیلم هر یک شش نامزدی اسکار از جمله «بهترین فیلم سال» را کسب کرده‌اند.

«زن جوان آینده‌دار» (Promising Young Woman) به کارگردانی «امرالد فنل» دیگر فیلم نامزد اسکار بود که در سیزدهمین هفته‌ی اکران با رشد ۱۱۷ درصدی مواجه شد و ۱۹۵ هزار دلار فروخت. این فیلم پنج نامزدی اسکار از جمله بهترین بازیگر زن برای «کری مالیگان»، بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه‌ی اریجینال، بهترین کارگردانی برای فنل و بهترین تدوین را دریافت کرده است.

فیلم «پیک» (The Courier) استودیوی رودساید با بازی «بندیکت کامبربچ» و «ریچل برازناهان» این هفته با ۲ میلیون دلار در رتبه‌ی سوم قرار گرفته است. این فیلم جاسوسی و تریلر با نقدهای مثبتی همراه شده و از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۳ درصد دریافت کرده است. نزدیک به ۵۷ درصد مخاطبین فیلم را مردان و ۸۵ درصد آنان را افراد بالاتر از ۲۵ ساله تشکیل داده‌اند. حدود ۷۲ درصد مخاطبین فیلم اروپایی تبار، ۱۱ درصد اسپانیایی تبار، ۸ درصد آفریقایی تبار و ۹ درصد آسیایی تبار بوده‌اند. داستان این فیلم به کارگردانی «دامینیک کوک» در مورد یک جاسوس به نام جنگ سرد و منبع روسی اوست که می‌کوشد به بحران موشکی کوبا پایان دهد. بیش از ۶۲ درصد مخاطبین «پست‌ترک» دیدن این فیلم را توصیه می‌کنند.

کامبربچ ستاره‌ی سریال «شرلوک» بی‌بی‌سی که در این فیلم نقشی جیمز باند-گونه بازی کرده در شبکه‌های اجتماعی به بازاریابی پروژه کمک کرد. «رلیش‌میکس» گزارش داده است که دنیای هواداران فیلم «پیک» در فضای مجازی به سرعت در حال گسترش است و از ۳۰ میلیون دنبال‌کننده و بازدید عبور کرده است. در فیسبوک ویدیوهای این فیلم ۱۲.۵ میلیون بیننده داشته‌اند در حالی که بازدیدهای مرتبط با ویدیوهای آن در یوتیوب به ۹.۶ میلیون می‌رسد. پربیننده‌ترین ویدیوهای «پیک» با نرخ ۱۴:۱ به اشتراک گذاشته می‌شد که به میانگین ژانر جاسوسی نزدیک است.

فیلم «تام و جری» (Tom & Jerry) برادران وارنر در چهارمین هفته‌ی اکران خود به فروش سه روزه ۳.۸ میلیون دلاری و فروش داخلی ۳۳.۶ میلیون دلاری رسیده و رتبه‌ی دوم را از آن خود کرده است. «آشوب روان» (Chaos Walking) لاینزگیت با بازی «تام هالند» و «دیزی ریدلی» نیز در سومین هفته‌ی اکران در ۲۱۳۲ سالن سینما با کاهش ۱۴ درصدی همراه بود و در پایان هفته فروش خود را به ۹.۶ میلیون دلار رساند. این فیلم با فروش آخر هفته ۱.۹ میلیون دلاری در رده‌ی چهارم است.

فروش کلی فیلم‌های این هفته در بازار آمریکای شمالی به ۱۷.۶ میلیون رسید و رشد ۱۷ درصدی را نسبت به هفته‌ی قبل ثبت کرده است. با این حال فروش سالانه‌ی فیلم‌ها در سال ۲۰۲۱ به ۲۱۱.۶ میلیون دلار رسیده و کاهش ۸۸ درصدی را نسبت به ۲۱ مارس سال گذشته نشان می‌دهد.

این هفته فروش اکران مجدد «آواتار» (Avatar) در چین از فیلم لایو-اکشن «مولان» (Mulan 2020) فراتر رفت. فیلم «آواتار» به کارگردانی «جیمز کامرون» در طول ۱۰ روز اکران در این کشور به فروش ۴۴ میلیون دلاری رسیده، در حالی که «مولان» در مجموع ۴۱ میلیون دلار فروش کرد.

«آواتار» که رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را از «انتقام‌جویان: آخر بازی» (Avengers: Endgame) مارول پس گرفته، در دومین آخر هفته‌ی اکران مجددش در چین ۱۴ میلیون دلار فروخت و به رکورد ۴۴ میلیون دلاری رسید. این در حالی است که بازسازی «مولان» سپتامبر گذشته در چین ۴۱ میلیون دلار فروخته بود. این فیلم در آمریکا با استقبال بدی همراه نبود، اما در چین آن را نسخه‌ای آمریکایی‌شده از داستانی چینی دانستند. بازسازی لایو-اکشن «شیر شاه» (Lion King) دیزنی در چین ۱۲۰ میلیون دلار فروخته بود.

در صورتی که فروش «آواتار» در چین ادامه پیدا کند می‌تواند با گذر از رکورد ۶۶ میلیون دلاری «تنت» (Tenet) پرفروش‌ترین فیلم تاریخ هالیوود در چین پس از شروع پاندمی لقب بگیرد. فیلم‌های «روح» (Soul) با ۵۷ میلیون دلار و «کرودها: عصر جدید» (The Croods: A New Age) با ۵۳ میلیون دلار دیگر موانع «آواتار» در این راه خواهند بود.

فروش جهانی «آواتار» تا امروز به ۲.۸۳ میلیارد دلار رسیده و با «انتقام‌جویان: آخر بازی» اختلافی ۳۶ میلیون دلاری پیدا کرده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید