news-background
news-background

باکس آفیس: فروش ۳۴ میلیون دلاری Rise Of Skywalker در هفته سوم؛ Frozen 2 پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ

با وجود اینکه فروش سالانه‌ی سال ۲۰۲۰ به اعتقاد بسیاری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا خواهد کرد، اما اولین آخر هفته‌ی سال جدید طبق اعلام «کام‌اسکور» به ۱۴۱.۲ میلیون دلار در بازارهای آمریکا رسیده است. این رکورد کمتر از حد انتظار استودیوها تا روز شنبه بود، زیرا «جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر» (Star Wars: The Rise of Skywalker) به جای رقم برآوردشده‌ی ۳۷ میلیون دلاری، ۳۳.۷ میلیون دلار فروش کرد.

فروش داخلی «اسکای‌واکر» بنابر گزارش دیزنی به ۴۵۰.۸ میلیون دلار رسیده و ۱۳ درصد با «آخرین جدای» که در هفدهمین روز اکران در بازار آمریکا و کانادا نیم میلیارد دلار فروخت فاصله دارد. لازم به یادآوری است که هفدهمین روز اکران «آخرین جدای» با شب سال نو همزمان شده بود. «اسکای‌واکر» روز شنبه ۱۴.۳ میلیون دلار فروخت و رشد ۳۰ درصدی را نسبت به جمعه ثبت کرد. بعضی معتقدند که «اسکای‌واکر» همچنان می‌تواند به فروش ۶۰۰ میلیون دلاری در بازارهای داخلی دست پیدا کند. این فیلم در حال حاضر به فروش جهانی ۹۱۹ میلیون دلاری رسیده و هفتمین فیلم پرفروش دیزنی در سال ۲۰۱۹ لقب می‌گیرد.

فروش اولین آخر هفته‌ی سال ۲۰۲۰ نسب به هفته‌ی اول سال گذشته تا ۲ درصد رشد داشت. از این گذشته، هرچند به نظر می‌رسد که فروش کلی بلیت در سال جدید میلادی کاهش پیدا کند، اما این بدان معنا نخواهد بود که سود‌آوری استودیوها با کاهش همراه می‌شود. براساس گزارش «کام‌اسکور»، ژانویه سال گذشته فیلم‌ها در مجموع ۸۱۹.۴ میلیون دلار فروختند و نسبت به ژانویه‌ی سال ۲۰۱۸ تا ۱۵ درصد کاهش را به ثبت رساندند. تا به امروز فروش کلی ماه‌های ژانویه چهار مرتبه از ۱ میلیارد دلار فراتر رفته است: در سال ۲۰۱۰ با ۱.۰۶۷ میلیارد دلار به لطف «آواتار» که ۳۱۲.۱ میلیون دلار فروش کرد، سال ۲۰۱۶ با ۱.۰۴۳ میلیارد دلار به علت اکران «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» که ۲۴۳.۸ میلیون دلار در این ماه فروخت، سال ۲۰۰۹ با ۱.۰۱۶ میلیارد دلار به دنبال اکران «مارلی و من»، «مورد عجیب بنجامین باتن» و «گرن تورینو»، و سال ۲۰۱۵ با ۱ میلیارد دلار به لطف اکران «تک‌تیرانداز آمریکایی».

«کینه» (The Grudge) استودیوی سونی/اسکرین جمز، به عنوان اولین فیلمی که به صورت گسترده در دهه‌ی جدید روی پرده می‌رفت، انتظارات را برآورده نساخت و تنها ۱۱.۳ میلیون دلار فروش کرد. نسخه‌ی قبلی این فیلم با بازی «سارا میشل گلار» در سال ۲۰۰۴ در سه روز اول اکران ۳۹.۱ میلیون دلار فروخته بود و دنباله‌ی آن در افتتاحیه رکورد ۲۰.۸ میلیون دلاری را ثبت کرد. این سومین اقدام ناموفق استودیوی سونی برای بازسازی چندگانه‌های پرفروش پس از «مردان سیاهپوس بین‌المللی» و «فرشتگان چارلی» است. منابع نزدیک به «کینه» مدعی‌اند که پروژه با بودجه‌ی بیش از ۱۰ میلیون دلاری و نزدیک به ۱۲ تا ۱۴ میلیون دلاری ساخته شده، و در این صورت سازندگان متحمل زیان مالی خواهند شد.

استودیوی پارامونت در سال ۲۰۱۷ وقتی با «حلقه‌ها» (Rings) به ریبوت «حلقه» علاقه نشان داد، گرفتار همین مشکل شد. آن فیلم در افتتاحیه ۱۳ میلیون دلار فروخت و در پایان فروش ۲۷.۷ میلیون دلاری را ثبت کرد. هواداران ژانر وحشت ممکن بود به سمت ریبوت اول گرایش پیدا کنند، اما از ریبوت دوم استقبال نکردند. بنابراین به نظر می‌رسد که «کینه» سونی با ۲۰ میلیون دلار به اکرانش پایان دهد و متحمل زیان مالی شود. بین گزارش «کام‌اسکور» و «سینمااسکور» از واکنش مخاطبین پس از تماشای فیلم، معمولاً کمی تفاوت وجود دارد. اما این دو سرویس در مورد این فیلم ترسناک اتفاق نظر دارند. آخرین باری که یک اثر ترسناک از «سینمااسکور» نمره‌ی پایین F دریافت کرده بود، به سال ۲۰۱۲ و فیلم «شیطان درون» استودیوی پارامونت برمی‌گشت. اما آن فیلم که با بودجه‌ی ۱ میلیون دلاری ساخته شده بود در افتتاحیه ۳۳.۷ میلیون دلار و در پایان به فروش داخلی ۵۳.۲ میلیون دلاری رسید. این درحالی بود که فیلم از «راتن تومیتوز» هم امتیاز بسیار بد ۶ درصد دریافت کرد. در سال‌های اخیر برای فیلم «مادر!» ساخته‌ی «دارن آرونوفسکی» نمره‌ی F «سینمااسکور» ثبت شده بود.

اگرچه اکران‌های آزمایشی «کینه» با ۱.۸ میلیون دلار موفقیت‌آمیز بودند و مخاطبین را به سالن کشاندند، اما واکنش آن‌ها جز نارضایتی نبود و سینماروها به فیلم امتیاز ۱.۲ ستاره‌ «پست‌ترک» دادند. سونی سال گذشته با «اتاق گریز» (The Escape Room) که با رده‌ی سنی بالاتر از ۱۳ سال اکران شد، عملکرد بسیار بهتری در این ژانر داشت و ۱۸.۲ میلیون دلار در افتتاحیه فروخت. «رلیش‌میکس» از بازخوردهای منفی پیرامون فیلم در شبکه‌های اجتماعی گزارش می‌دهد و می‌نویسد: «هواداران ژانر وحشت وفادارترین مخاطبین در میان سایر ژانرها هستند و فیلم «کینه» این ادعا را ثابت می‌کند. آن‌ها ریبوت جدید را با نسخه‌های ژاپنی و آمریکایی قبلی مقایسه می‌کنند، اما حتی آنان هم از آخرین نسخه‌ی «کینه» راضی نیستند. به نظر می‌رسد که حتی برای چندگانه‌های محبوب هم محدودیت زمانی وجود دارد و استودیوها نباید «خیلی زود» اقدام به بازسازی آن‌ها کنند. سؤالی که ذهن تمامی هواداران چندگانه را مشغول کرده این است که آیا این فیلم یک ریبوت است یا یک بازسازی، یا دنباله‌ای که داستانش بین روایت‌های قبلی جای می‌گیرد؟ از این گذشته آن‌ها می‌پرسند که «سارا میشل گلار» کجاست؟»

سونی چند بار تاریخ اکران «کینه» را تغییر داد. این گونه اقدامات استودیوها حاکی از وجود مشکلی در پروژه است. این فیلم در ابتدا قرار بود اواسط تابستان سال گذشته‌ی میلادی، و سپس ۲۱ ژوئن اکران شود، اما سپس به اوایل سال ۲۰۲۰ موکول شد. «کینه» در ایالت‌های غربی و جنوب غربی با فروش بهتری مواجه شد و ۴۲ درصد فروش فیلم از این بازارها کسب شد. حدود ۵۳ درصد مخاطبین فیلم مرد، ۵۲ درصد زیر ۲۵ ساله و ۴۲ درصد ۱۸ تا ۲۴ ساله بودند. حدود ۳۹ درصد از خریداران بلیت نیز اروپایی تبار، ۱۹ درصد آفریقایی تبار، ۱۴ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند.

فیلم «کینه» در شبکه‌های اجتماعی هم موفق به ایجاد شور و شوق لازم نشد. شمار دنبال‌کنندگان و بازدیدهای ویدیویی فیلم در شبکه‌های اجتماعی به ۷۶.۱ میلیون می‌رسید که با میانگین ۸۲ میلیونی ژانر اختلاف زیادی داشت. ستاره‌ی درخشانی در فیلم ایفای نقش نمی‌کند. ویدیوهای پربیننده‌ی «کینه» با نرخ ۷:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند، حال آنکه میانگین ژانر ۲۵:۱ است. میانگین بازدیدهای روزانه‌ی فیلم در یوتیوب نیز با ۱۳.۶ هزار با استاندارد ۲۷.۷ هزار عددی ژانر فاصله داشت.

«یخ‌زده ۲» (Frozen 2) پس از تبدیل شدن به ششمین فیلم پرفروش دیزنی در سال ۲۰۱۹ در اواسط ماه دسامبر گذشته، اکنون با گذر از رکورد ۱.۳۲۵ میلیارد دلاری پرفروش‌ترین فیلم انیمیشن تاریخ لقب گرفته است. این فیلم به کارگردانی «کریس باک» و «جنیفر لی» رکورد ۱.۲۸۱ میلیارد دلاری قسمت اول همین انیمیشن و ۱.۲۴۳ میلیون دلاری «شگفت‌انگیزان ۲» را شکست. «یخ‌زده ۲» تاکنون در بازارهای داخلی ۴۴۹.۹ میلیون دلار و در بازارهای بین‌المللی ۸۷۵.۳ میلیون دلار فروخته است. این فیلم یکشنبه شب رقابت گلدن گلوب بهترین انیمیشن را به «لینک گمشده» واگذار کرد.

«یخ‌زده ۲» این هفته از ۵۵ بازار جهانی ۴۲.۴ میلیون دلار کسب کرد. پرفروش‌ترین بازارهای فیلم تا به امروز چین با ۱۱۸.۸ میلیون دلار، ژاپن با ۱۰۳.۸ میلیون دلار، کره با ۹۶.۲ میلیون دلار، بریتانیا با ۶۵ میلیون دلار، و آلمان با ۵۵.۱ میلیون دلار بودند. انتظار می‌رود قسمت دوم انیمیشن در بازارهای خارجی به فروش ۹۵۰ میلیون دلاری برسد.

سونی این هفته رتبه‌های دوم و سوم جدول را پس از «ظهور اسکای‌واکر» تصاحب کرد. «جومانجی: مرحله‌ی بعد» این استودیو با ۲۶.۵ میلیون دلار در رده‌ی دوم ایستاد و «زنان کوچک» آن‌ها با ۱۳.۵ میلیون دلار رتبه‌ی سوم را از آن خود کرد.

این هفته فیلم «شمشیرهای از رو بسته» (Knives Out) لاینزگیت به کارگردانی «رایان جانسون» و بازی «کریس اوانز» و «دنیل کرگ» هم با فروش ۹ میلیون دلاری رتبه‌ی ششم را در اختیار گرفت. این فیلم در حال حاضر به فروش داخلی ۱۳۰.۲ میلیون دلاری رسیده و می‌تواند به رکورد ۱۴۱ میلیون دلاری «روزی روزگاری در هالیوود» تارانتینو و سونی نزدیک‌تر شود. فیلم جانسون در بازارهای جهانی هم ۲۴۷.۴ میلیون دلار فروخته است.

فیلم «الماس تراش‌نخورده» (Uncut Gems) استودیوی A24 هم در پایان هفته‌ی چهارم به فروش کلی ۳۶.۸ میلیون دلاری رسید. تازه‌ترین اثر برادران سفدی در حال حاضر سومین فیلم پرفروش تاریخ استودیو است و تا پشت سر گذاشتن رکورد ۴۴ میلیون دلاری «موروثی» فاصله‌ی زیادی ندارد. احتمال ثبت رکورد ۵۵ میلیون دلاری برای فیلم جدید «آدام سندلر» در بازارهای داخلی و تبدیل شدنش به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ استودیو بالاتر از «لیدی برد» با رکورد ۴۸.۹ میلیون دلاری بسیار بالاست.

هفته‌ی آینده فیلم «زیر آب» (Underwater) استودیوی فاکس و «مثل رئیس» (Like a Boss) پارامونت به صورت گسترده اکران می‌شوند. استودیوی یونیورسال هم فیلم جنگی «۱۹۱۷» (1917) را در بیش از ۳۲۰۰ سالن عرضه می‌کند و برادران وارنر سالن‌های «بخشش عادلانه» (Just Mercy) را به ۲۲۰۰ می‌رساند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید