news-background
news-background

باکس آفیس: فروش ۲۲ میلیون دلاری Mortal Kombat در افتتاحیه داخلی

فیلم «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) استودیوهای برادران وارنر و نیولاین برنده رقابت با انیمه «اهریمن‌کس» (Demon Slayer) در بازار آمریکا شد. این دو فیلم برای اولین بار در آمریکای شمالی اکران می‌شدند. «مورتال کامبت» با اکران در ۳۰۷۳ سالن سینما به فروش ۲۲.۵ میلیون دلاری دست پیدا کرد و در رتبه اول ایستاد. این فیلم در اولین روز اکران در جمعه گذشته ۹ میلیون دلار، شنبه ۸.۷ میلیون دلار و یکشنبه ۴.۷ میلیون دلار فروخته است. جالب اینکه این فروش آخر هفته اختلاف زیادی با افتتاحیه ۲۳.۲ میلیون دلاری اقتباس قبلی در سال ۱۹۹۵ نداشت.

در مجموع هر دو عنوان بنا بر اعلام «کام‌اسکور» با ۵۲.۹ میلیون دلار، پرفروش‌ترین آخر هفته آمریکا از اواسط مارس سال گذشته تاکنون را رقم زده‌اند و ۱۸۰ درصد رشد را نسبت به آخر هفته گذشته نشان داده‌اند. «مورتال کامبت» به این ترتیب پرفروش‌ترین فیلم آمریکا در افتتاحیه با رده سنی بزرگسال در حین پاندمی لقب می‌گیرد.

این رکوردها نشانه‌های مثبتی از بازگشت بازار سینما در آمریکای شمالی به شرایط عادی پس از افزایش واکسیناسیون است. هرچند انتقادات زیادی از استراتژی پخش همزمان فیلم‌های برادران وارنر در سالن‌های سینما و شبکه اچ‌بی‌او مکس می‌شد، اما این استودیو ثابت کرد که تصمیم درستی اتخاذ کرده. بدون تلاش‌های برادران وارنر و البته یونیورسال، بازگشایی سینماهای ایالات متحده ممکن بود با تأخیری حتی بیشتر مواجه شود. اولین تلاش وارنرها برای بازگشایی به تابستان سال گذشته و اکران «تنت» (Tenet) برمی‌گردد.

«مورتال کامبت» چهارمین فیلم استودیوی برادران وارنر است که در سال ۲۰۲۱ در رتبه اول جای می‌گیرد. این استودیو در طول ۱۷ هفته گذشته ۹ بار در صدر جدول فروش قرار گرفته و ۴۸ درصد از فروش سالانه تا امروز را به خود اختصاص داده است.

«جف گلدستین» مدیر پخش داخلی برادران وارنر می‌گوید:‌ «نیولاین بار دیگر فراتر از انتظارات ظاهر شد و فیلمی ارائه کرد که عموم مخاطبین را شگفت‌‌زده ساخت.»

وارنرها برای «مورتال کامبت» بودجه ۵۵ میلیون دلاری اختصاص داده بودند، در حالی که «گودزیلا علیه کونگ» (Godzilla vs. Kong) لجندری و وارنر با بودجه تقریبی ۷۰ میلیون دلاری به تولید رسیده بود. پیش از آخر هفته انتظار می‌رفت که «مورتال کامبت» فروش ۱۵ میلیون دلاری را به ثبت برساند. در ماه‌های اخیر بیش از چند عنوان این استودیو فراتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شده و به گفته منابع نزدیک به استودیوهای رقیب، علت این موفقیت‌ها «جاش گلدستین» مدیر جدید بازاریابی جهانی استودیو است. او می‌داند که یک فیلم را در افتتاحیه چگونه باید عرضه کرد، حتی اگر از منتقدین امتیاز «راتن تومیتوز» ۵۵ درصد دریافت کرده باشد. وقتی گلدستین با استودیوهای یونیورسال و سونی همکاری می‌کرد، فیلم‌های بزرگ آن‌ها فراتر از برآوردهای کارشناسان عمل می‌کردند.

یکی از ترفندهای بازاریابی فیلم انتشار هفت دقیقه ابتدایی فیلم به صورت رایگان بود. این اقدام سبب شد که پیش‌فروش بلیت‌های فیلم سه برابر شود. «آی‌اسپات» گزارش داده است که وارنر حدود ۶ میلیون دلار بر روی پخش تیزرهای تلویزیونی هزینه کرده است، هرچند بعضی منابع نزدیک به استودیو می‌گویند این رقم به ۱۲ میلیون دلار می‌رسد.

انیمه «اهریمن‌کش» جدال سختی با «مورتال کامبت» داشت تا صدر جدول فروش آمریکا را به چنگ آورد. این فیلم پس از اکران در ۱۶۰۵ سالن سینما با فروش آخر هفته ۱۹.۵ میلیون دلاری به رتبه دوم دست پیدا کرد و بالاتر از «گودزیلا علیه کونگ» وارنر ایستاد که در ۲۸۵۶ سینما اکران شد و ۴.۲ میلیون دلار فروخت. فروش داخلی این عنوان هیولایی در حال حاضر به ۸۶ میلیون دلار رسیده است. «اهریمن‌کش» تا امروز بیش از ۴۳۵ میلیون دلار در بازارهای جهانی فروخته است. در آخرین روزهای هفته گذشته گزارش شده بود که این انیمه ۱۰ میلیون دلار از پیش‌فروش بلیت کسب کرده است.

این هفته فیلم «هیچ‌کس» (Nobody) با بازی «باب اودنکرک» در ۲۲۵۲ سالن سینما اکران شد و به فروش آخر هفته ۱.۸۶ میلیون دلاری رسید. این فیلم اکشن پس از پنج هفته اکران از فروش داخلی ۲۱.۶ میلیون دلاری گذر کرده است.

نکته جالب در مورد «اهریمن‌کش» این است که استودیوی فانیمیشن برای افتتاحیه این عنوان کمتر از برادران وارنر برای بازاریابی هزینه کرد و به چنین فروشی رسید. در گزارش «آی‌اسپات» نشان داده شده است که فانیمیشن نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار خرج کرده اما منابع دیگر معتقدند که فانیمیشن برای اکران این فیلم که از پیش در پلتفرم‌های دیجیتال منتشر شده بین ۸ تا ۱۰ میلیون دلار هزینه کرده است.

«اهریمن‌کش» از مخاطبین «کام‌اسکور» امتیاز ۹۲ درصد دریافت کرده در حالی که «مورتال کامبت» امتیاز ۷۸ درصد گرفته است. حدود ۴۳ درصد از خریداران بلیت «مورتال کامبت» به فیلم نمره A- «سینمااسکور» داده‌اند. در حالی که حدود ۵۹ درصد از مخاطبین «اهریمن‌کش» مرد، ۷۳ درصد بین ۱۸ تا ۳۴ ساله، و نیز ۳۵ درصد اسپانیایی تبار، ۲۷ درصد اروپایی تبار، ۲۱ درصد آسیایی تبار، و ۱۷ درصد آفریقایی تبار بوده‌اند.

فیلم «مورتال کامبت» نیز دارای ۳۰ درصد مخاطب اروپایی تبار، ۲۰ درصد آفریقایی تبار، ۲۵ درصد اسپانیایی تبار، ۹ درصد آسیایی تبار، و ۷ درصد مخاطبین بومی بوده است. حدود ۶۷ درصد خریداران بلیت نیز مرد، و ۴۳ درصد ۱۸ تا ۳۴ ساله بودند. پرفروش‌ترین بازارهای این فیلم تگزاس و ایالت‌های غرب میانه و شرقی اعلام شده‌اند.

«اهریمن‌کش» از «راتن تومیتوز» امتیاز ۱۰۰ درصد دریافت کرده در حالی که «مورتال کامبت» به امتیاز ۵۵ درصد از ۱۶۸ نقد رسیده است. «مورتال کامبت» در فضای مجازی دارای ۱۳۴ میلیون دنبال‌کننده و بازدید ویدیویی بود در حالی که «اهریمن‌کش» با انتشار ویدیوهای مختلف ۶۲ میلیون بازدید را ثبت کرد.

فروش سالانه فیلم‌ها از ۱ ژانویه تا ۲۵ آوریل به ۴۳۳.۹۶ میلیون دلار می‌رسد و ۷۶ درصد کاهش را نسبت به رکورد ۱.۸ میلیاردی سال ۲۰۲۰ در همین بازه زمانی نشان می‌دهد.

با برگزاری مراسم اسکار ۲۰۲۱، انتظار می‌رود برنده جایزه بهترین فیلم با رشد فروش قابل توجهی مواجه شود. فیلم «مهلکه» (The Hurt Locker) با ۱۷ میلیون دلار پایین‌ترین فروش را در میان عناوین برنده اسکار بهترین فیلم ثبت کرده است. امسال پیش‌بینی شده است که «سرزمین خانه‌به‌دوشان» (Nomadland) «کلوئی ژائو» این جایزه را تصاحب کند و فروش خود را از رقم غیررسمی ۲.۵ میلیون دلار به ۳ میلیون دلار برساند. این فیلم ۱۰۷ دقیقه‌ای جوایز زیادی از جمله گلدن گلوب، اتحادیه تهیه‌کنندگان، اتحادیه کارگردانان، و بفتا و اسپیریت را به خانه برده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید