news-background
news-background

باکس آفیس: فروش ناچیز Little Things «دنزل واشینگتن»؛ کاهش ۹۲ درصدی فروش ژانویه ۲۰۲۱ نسبت به یک سال قبل

با بسته ماندن شصت و پنج درصد ۵.۸ هزار سالن‌های سینما در آمریکای شمالی، فیلم «چیزهای کوچک» (The Little Things) برادران وارنر با بازی «دنزل واشینگتن»، «رامی مالک»، و «جرد لتو» در طول آخر هفته‌ی گذشته ۴.۸ میلیون دلار در ۲.۱۷۱ سالن سینما فروخت. این دستاورد برای یک فیلم را رده‌ی سنی بزرگسال (R) که در حین پاندمی مخاطبین مرد را هدف گرفته چندان نامطلوب نیست. این فیلم در ۲۰ بازار بین‌المللی از جمله روسیه، تایوان، امارات متحده عربی و عربستان روی پرده رفته و ۷.۶ میلیون دلار فروخته است. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

هفته‌ی گذشته سالن‌های زنجیره‌ای AMC اعلام کرد که ارزش بازارش به ۴.۵ میلیارد دلار و قیمت سهامش نسبت به هفته‌ی گذشته با رشد حدود ۳۰۰ درصدی به ۱۳.۲۶ دلار رسیده است. این رشد حاصل سرمایه‌گذاری گروهی از کاربران «ردیت» بود. رشد سهام به حدی بود که کمپانی بدهی ۶۰۰ میلیون دلاری‌اش را به حقوق صاحبان سهام تبدیل کرد و به فروش رساند.

فروش سه روزه «چیزهای کوچک» از ماه آگست گذشته وقتی «مختل» (Unhinged) «راسل کرو» ۴ میلیون دلار، «رهایش کن» (Let Him Go) «کوین کاستنر» و فکوس ۴ میلیون دلار، «سارق درستکار» (Honest Thief) و «تیرانداز» (The Marksman) «لیام نیسون» به ترتیب ۴.۱ و ۳.۱ میلیون دلار، و «اخبار دنیا» (News of the World) «تام هنکس» و یونیورسال ۲.۲۵ میلیون دلار در افتتاحیه فروختند بی‌سابقه است. وارنرها این فیلم را همزمان با سالن‌های سینما در شبکه‌ی HBO Max نیز منتشر کرده‌اند.

سینماهای ایالت‌های ایلینوی و شیکاگو در طول تعطیلات آخر هفته‌ی گذشته بازگشایی شده‌اند و بوستون با ظرفیت ۲۵ درصد از دوشنبه شروع به کار می‌کند. سینماهای این منطقه از اواسط دسامبر تاکنون بسته بودند. در حال حاضر تاریخ بازگشایی حدود ۲ هزار سالن سینما در آمریکا نامشخص است. در نیویورک بیش از ۲۰ درصد سالن‌ها بازگشایی شده‌اند در حالی که در کالیفرنیا تنها ۵ درصد از سینماها به حالت عادی بازگشته‌اند.

بنابراین به نظر می‌رسد که هنوز راه درازی برای بازگشتن به دوران ماقبل پاندمی در پیش باشد. «جان استانکی» مدیر کمپانی AT&T اخیراً از انتشار فیلم‌های برادران وارنر در سال ۲۰۲۱ به صورت همزمان از HBO Max و سالن‌های سینما حمایت و ادعا کرده که از نتیجه راضی است. به این معنا که وارنرها درست پیش‌بینی کرده بودند که تا اواخر سال ۲۰۲۱ بازار ثبات کافی برای اکران انحصاری فیلم‌ها در سالن‌های سینما نخواهد داشت. در هفته‌های گذشته فیلم‌های بزرگ بسیاری از جمله «وقتی برای مردن نیست» (No Time to Die) از نیمه‌ی اول سال به نیمه‌ی دوم موکول شدند.

مشترکین شبکه‌ی HBO Max به لطف انتشار «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» (Wonder Woman 1984) از این پلتفرم به ۱۷.۴ میلیون رسیده و «نیلسن» گزارش داده است که این فیلم به کارگردانی «پتی جنکینز» و بازی «گل گدوت»، «کریس پاین» و «پدرو پاسکال» در حین تعطیلات کریسمس ۲.۲۵ میلیارد دقیقه استریم شده و بالاتر از «روح» (Soul) پیکسار و دیزنی قرار گرفته است.

علی‌رغم به صدا در آمدن شیپور این پیروزی‌ها، باید دید کمپانی AT&T در نهایت از اقدام آزماشی وارنرمیدیا با HBO Max به سود کافی می‌رسد یا نه. استراتژی جدید آن‌ها برای پخش همزمان فیلم‌ها از این شبکه و سالن‌های سینما ممکن است در کوتاه مدت نتیجه داشته باشد، و موجب افزایش مشترکین شود، اما درآمد واقعی از چه چیزی به دست می‌آید؟

«زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» که بدون احتساب مخارج بازاریابی با بودجه‌ی ۲۰۰ میلیون دلاری به تولید رسیده، در سراسر دنیا ۱۵۲ میلیون دلار فروخته است. این دنباله در ششمین هفته‌ی اکران با فروش ۱.۳ میلیون دلاری در رتبه‌ی سوم قرار گرفته و فروش داخلی خود را به ۳۹.۲ میلیون دلار رسانده است. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که وارنرها باید برای انتشار فیلم‌ها به صورت همزمان از HBO Max و سالن‌های سینما، در مورد هر فیلم به صورت جداگانه تصمیم‌گیری می‌کردند، نه اینکه تمام فیلم‌های یک سال را به این پلتفرم بفرستند.

اینکه عملکرد «چیزهای کوچک» در HBO Max به چه صورتی بوده در حال حاضر کسی دقیقاً نمی‌داند اما «اندی فورسل» یکی از مدیران شبکه می‌گوید: «ما از عملکرد «چیزهای کوچک» برادران وارنر در HBO Max بسیار رضایت داریم – این فیلم به سرعت به رتبه‌ی اول رسید، و در حال حاضر در این جایگاه باقی مانده. به دنبال موفقیت «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴»، فیلم «چیزهای کوچک» نشان داد که مخاطبین ما برای فیلم‌های بلند باکیفیت اشتهایی سیری‌ناپذیر دارند.»

مخاطبین بنابر اعلام «سینمااسکور» به فیلم «چیزهای کوچک» نمره‌ی B- داده‌اند که در مقایسه با دیگر فیلم‌های اکشن واشینگتن از جمله «ایکوالایزر ۲» (Equalizer 2) با نمره‌ی A، «اکوالایزر» (Equalizer) با A+، و «پناه‌گاه» (Safe House) با A- جایگاه پایین‌تری داشت. برخی ممکن است ادعا کنند که نظرسنجی‌های «سینمااسکور» مانند گذشته قابل استناد نیست چرا که سینماروهای بسیار کمتری در آن شرکت می‌کنند، اما نمره‌ی مخاطبین به هر حال نمره‌ی مخاطبین است. «پست‌ترک» و «کام‌اسکور» نیز گزارش داده‌اند که مخاطبین به فیلم امتیاز پایین‌تر ۶۷ درصد داده و ۴۰ درصد آن‌ها دیدنش را توصیه می‌کنند.

حدود ۵۵ درصد از مخاطبین فیلم «چیزهای کوچک» مرد، ۸۰ درصد بالاتر از ۲۵ ساله،  ۶۰ درصد بالاتر از ۳۵ ساله بوده‌اند. چهل و هفت درصد از خریداران بلیت اروپایی تبار، ۲۹ درصد آفریقایی تبار، ۱۷ درصد اسپانیایی تبار و ۷ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بوده‌اند. این فیلم از «راتن تومیتوز» امتیاز ۴۸ درصد دریافت کرده، اما فیلم‌های مشابه واشینگتن از جمله قسمت اول و دوم «ایکوالایزر» هم امتیازی در همین حدود گرفته بودند.

برادران وارنر برای بازاریابی «چیزهای کوچک» از تاکتیک اجرای کوتاه مدت و کووید-محور استفاده کرد چرا که باید آن را همزمان با سالن‌های سینما در پلتفرم HBO Max عرضه می‌کرد. کمپانی برادران وارنر در شبکه‌های اجتماعی دارای ۵۳.۸ میلیون مخاطب و بازدید بودند. برای این فیلم تنها یک تریلر به اشتراک گذاشته شد اما این ویدیو در طول سه هفته‌ی اخیر عملکرد موفقی داشت. «جرد لتو» با ۳۳.۱ میلیون هوادار/بازدید ستاره‌ی فیلم در شبکه‌های اجتماعی بود و رقم بازدیدها و دنبال‌کنندگان فیلم را به ۱۰۹.۵ میلیون رساند که برای یک درام تریلر رکورد خوبی است. پرفروش‌ترین مناطق «چیزهای کوچک» به ترتیب دالاس، فینیکس، هیوستن، گریتر نیویورک، شیکاگو، آتلانتا، دنور، سالت لیک سیتی، تمپا و اولاندو بودند.

این هفته فیلم انیمیشن «کرودها: عصر جدید» (Croods: A New Age) یونیورسال و دریم‌ورکس حتی پس از انتشار از پلتفرم‌های وی‌اودی، به فروش ۱.۸۴ میلیون دلاری داخلی از ۱۹۰۱ سالن سینما دست یافت و در رتبه‌ی دوم ایستاد. این فیلم تاکنون از بازارهای آمریکای شمالی ۴۳.۹ میلیون دلار و از بازارهای جهانی ۱۴۴.۴ میلیون دلار فروخته است. یونیورسال برآورد کرده است که ۱۸ فیلم آن‌ها که در طول ۱۰ ماه گذشته در وی‌او‌دی‌ها منتشر شده‌اند بیش از ۵۰۰ میلیون دلار فروش کرده‌اند و ۲۱ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد داشته‌اند.

فروش کلی فیلم‌های بازار آمریکا در آخر هفته‌ی گذشته به ۱۳.۱ میلیون دلار می‌رسد و رشد ۵۲ درصدی را نسبت به هفته‌ی قبل، اما کاهش ۸۴ درصدی را نسبت به آخر هفته مشابه در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد. برای ژانویه سال ۲۰۲۱ در مجموع فروش ۷۰.۵ میلیون دلاری ثبت شده که کاهش ۹۲ درصدی را نسبت به فروش ۹۰۶.۶ میلیون دلاری نسبت به سال ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید