news-background
news-background

باکس آفیس: عبور فروش کلی فیلم‌های «Fifty Shades» از 1 میلیارد دلار

 

این هفته منتقدین هیچ یک از فیلم‌های تازه اکرانی را که باید به شکل گسترده اکران می‌شد تحویل نگرفتند. فیلم رومنس «Fifty Shades Freed» همچون دو قسمت قبلی‌اش مورد نکوهش قرار گرفته و از «راتن تومیتوز» امتیاز 13 درصد دریافت کرده است. فیلم «قطار 15:17 به پاریس» و انیمیشن «پیتر خرگوشه» سونی هم به ترتیب نمره‌های ضعیف 21 درصد و متوسط 60 درصد گرفته‌اند. اما این نقدهای منفی بر خلاف معمول بر فروش دو فیلم اخیر اثر قابل ملاحظه‌ای نگذاشت، زیرا اولی از صحنه‌های اروتیک و مخاطبین زن طرفدار کتاب سود می‌برد و دومی انیمیشنی است فاخر و خانوادگی که تا 9 مارس و زمانی که فیلم فانتزی «A Wrinkle in Time» دیزنی به کارگردانی «آوا دوورنی» به اکران می‌رسد، رقیب سرسختی پیش رو ندارد.

استودیوی یونیورسال صبح یکشنبه از فروش 38.6 میلیونی فیلم «Fifty Shades Freed» خبر داد که با پیش‌بینی 40 میلیونی بسیاری از کارشناسان اختلاف زیادی دارد اما با برآوردهای اوایل هفته گذشته برابری می‌کند. با این حال این فیلم که در آمریکای شمالی در 3120 سالن روی پرده رفته، در خارج از مرزهای ایالات متحده می‌تواند فروش به مراتب بهتری را تجربه کند، همچنانکه تا این لحظه 98.1 میلیون دلار از آن بازارها اندوخته و فروش جهانی خود را به 136.9 میلیون دلار رسانده و همچنین موجب شده مجموع فروش این سه گانه از 1 میلیارد دلار گذر کند، اتفاقی که محقق شدن آن هفته گذشته پیش‌بینی شده بود. نتایج نظرسنجی «Fandango» که از 1000 سینمارو به دست آمده نشان می‌دهد که 59 درصد مخاطبین برای دیدن قسمت سوم «Fifty Shades» در روز ولنتاین برنامه‌ریزی کرده و 82 درصد آنان قسمت اول و دوم را در سینما دیده‌اند.

«جیم اور» رئیس توزیع داخلی استودیوی یونیورسال اشاره می‌کند که فروش قسمت سوم فیلم «Fifty Shades» به مانند قسمت اول، در ایالت‌های غرب میانه فراتر از حد انتظار بوده است. به عبارت دیگر، این فیلم قابلیت فروش در سراسر نقاط آمریکا را داراست و تنها مختص شهرهای بزرگ نیست. «Fifty Shades» بار دیگر قدرت یونیورسال در جذب مخاطبین زن را ثابت می‌کند، اعتباری که استودیو به واسطه فیلم‌هایی چون «ساقدوش‌ها» (Bridesmaids)، «مسافرت دخترانه» (Girls Trip)، و «فاجعه» (Trainwreck) به دست آورده بود.

«Fifty Shades Freed» علی‌رغم فروش کمتر از 40 میلیون دلاری خود در اولین هفته اکران، از چهارشنبه و همزمان با روز ولنتاین، فرصت بزرگ دیگری برای جذب سرمایه در اختیار خواهد داشت. قسمت دوم این چندگانه در این ایام 11 میلیون دلار فروخته است. اگر 5.6 میلیون دلار فروش پیش‌نمایش فیلم را از فروش 18.5 میلیون دلاری‌اش جدا در نظر بگیریم، خواهیم دید که فروش 12.69 میلیون دلاری فیلم در روز شنبه تنها 2 درصد نسبت به فروش 12.9 میلیون دلاری‌ آن در روز جمعه سقوط می‌کند. این فیلم از سالن‌های آیمکس هم 4 میلیون دلار درآمد حاصل کرد که 2.7 میلیون دلار آن از آمریکا بدست آمد. فیلم «Fifty Shades Freed» با دریافت امتیاز سینمااسکور B+ موفق شد نظر مخاطبین را جلب کند. قسمت دوم فیلم هم یک سال قبل همین امتیاز را دریافت کرده بود که خود در مقایسه با نمره C+ قسمت اول یک پیشرفت به شمار می‌رفت. آمار سینمااسکور حاکی از آن است که 78 درصد مخاطبین زن به این فیلم با کارگردانی «جیمز فولی» نمره B+ داده‌اند، درحالی که سینماروهای زیر 25 سال زن که 27 درصد تمام خریداران را تشکیل می‌دهند با نمره A- به فیلم واکنش نشان داده‌اند.

فیلم «پیتر خرگوشه» (Peter Rabbit) سونی با افزایش 97 درصدی فروش بلیط در روز شنبه نسبت به روز قبل، اکران خود را با افتتاحیه‌ای 25 میلیون دلاری شروع کرد. این فروش فراتر از پیش‌بینی 18-23 میلیون دلاری استودیو و کارشناسان بود. استودیو از شکست تجاری «پدینگتون 2» که در افتتاحیه 11 میلیون دلار فروخته بود احساس خطر کرد. آن انیمیشن با توجه به اینکه در آخرین لحظات پیش از اکران از شرکت واینستین به برادران وارنر کوچ کرد و نیز کمپین تبلیغاتی شتابزده‌‌ای و بسیار شبیه به قسمت اول در پیش گرفت، در حال حاضر رقیبی برای فیلم سونی قلمداد نمی‌شود. شرایط «پیتر خرگوشه» اما متفاوت است. این فیلم نسخه به روز شده‌ای از داستان کلاسیک «بی‌یترکس پاتر» بود که با چاشنی طنز بی‌پرده «جیمز کوردن» در هم آمیخته شد. این کمدین که در بازاریابی سونی نقش کلیدی ایفا کرد برای تبلیغ فیلم به شکل سرزده در یکی مدارس نیویورک حضور یافت و کتاب «پیتر خرگوشه» را برای کودکان خواند. علاوه بر کوردن، دیگر بازیگران فیلم از جمله «رز بایرن»، «مارگو رابی»، «الیزابت دبیکی» و «ویل گلاک»، کارگردان آن در پارک تفریحی «گروو» لس آنجلس حاضر شدند و تعطیلات آخر هفته را با هواداران فیلم گذراندند.

سونی با انیمیشن «پیتر خرگوشه» و فیلم «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» که در هشتمین هفته اکران تنها 8 درصد دچار افت فروش شد و فروش داخلی خود را به 365.7 میلیون دلار رساند، این آخر هفته از مخاطبین خانوادگی سود برد. «جومانجی» به کارگردانی «جیک کزدان» تا تبدیل شدن به دومین فیلم پرفروش تاریخ سونی و پشت سرگذاشتن «مرد-عنکبوتی 2» تنها 7.8 میلیون دلار فاصله دارد.

فیلم «قطار 15:17 به پاریس» (The 15:17 to Paris) برادران وارنر و «ویلج رودشو» به کارگردانی «کلینت ایستوود» هم با افزایش فروش 46 درصدی در روز شنبه به فروش آخر هفته 12.6 میلیون دلاری در 4142 سالن نمایش رسید و در رتبه سوم جدول قرار گرفت. این افتتاحیه برای فیلمی که با 30 میلیون دلار به تولید رسیده همچنان کافی به نظر نمی‌رسد و  سی و ششمین فیلم ایستوود در مقام کارگردان که داستان تکراری قهرمان‌بازی‌های آمریکاییان را این بار با افراد حقیقی دخیل در ماجرای ترور قطار تالیس در سال 2015 روایت می‌کند، از طرف منتقدین تحویل گرفته نشد. فیلم «قطار 15:17» از جهاتی به فیلم «Act of Valor» شبیه است که عملاً به جای بازیگران حرفه‌ای از سربازان نیروی دریایی کمک گرفت. آن فیلم اکشن در افتتاحیه خود در اواخر ماه فوریه سال 2012 موفق شد 24.4 میلیون دلار بفروشد و با 70 میلیون دلار به اکران خود خاتمه دهد. بدین ترتیب فیلم «قطار 15:17» نتوانست موفقیت فیلم‌های پرفروش‌تر ایستوود از قبیل «تک‌تیرانداز آمریکایی»، «سالی»، و «گرن تورینو» را تکرار کند و با فیلم‌هایی دیگر فیلمساز مانند «جی. ادگار» برابری کرد. سینمااسکور گزارش می‌دهد که نسبت مخاطبین زن به مرد فیلم «قطار 15:17» 51 به 49 درصد است و بیش از 57 درصد سینماروهای بالاتر از 50 سال به آن نمره B اعطا کرده‌اند تا فیلم نمره کلی B- دریافت کند. نزدیک به 44 درصد خریداران فیلم هم تنها به سبب نام ایستوود به سالن سینما مراجعه کرده و همین جماعت به فیلم نمره B داده‌اند.

این هفته فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار 2018 هم در 180 سالن به نمایش درآمد و 615 هزار دلار فروش کرد. «مگنولیا» که سال گذشته هم پخش آثار کوتاه نامزد اسکار را برعهده داشت در پی شکستن رکورد 2.8 میلیون دلاری خود در سال 2017 است. «اینترتینمنت استودیوز» یکشنبه شب گذشته گزارش داد که فیلم «Hostiles» در هشتمین هفته اکران به 3.2 میلیون دلار فروخته تا مجموع فروش فیلم به 26.4 میلیون دلار برسد. این استودیو در ساعات ابتدایی یکشنبه برای فیلم فروش 2.65 میلیون دلاری را گزارش کرده بود که با برآوردهای استودیوهای رقیب همخوانی داشت. در صورت صحت ادعای استودیو، فیلم «Hostiles» در رتبه نهم و بالاتر از  «Den of Thieves» و «شکل آب» قرار خواهد گرفت.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید