news-background
news-background

باکس آفیس: «جومانجی» صدر جدول فروش را باز پس گرفت

درحالی‌که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند فیلم ترسناک «وینچستر» این هفته صدر جدول را در اختیار بگیرد، اما سرنوشت فیلم‌ها به گونه دیگری رقم خورد و «جومانجی» بار دیگر با 11 میلیون دلار پرفروش‌‌ترین فیلم هفته شد. فروش خارجی این فیلم نیز این هفته از 500 میلیون دلار گذر کرد تا فروش جهانی فیلم به 850 میلیون دلار برسد.

فروش کلی بلیت در آخر هفته راکدی که در آن مسابقات فوتبال «سوپر بول» برگزار می‌شد به 92 میلیون دلار رسید و اگر چه فروش نسبتاً پایینی است اما نسبت به رکورد سال‌های گذشته در این مقطع زمانی آمار چندان بدی به شمار نمی‌آید. چهار سال قبل، فیلم‌ها در آخر هفته برگزاری مسابقات سوپر بول 86 میلیون دلار فروختند، که تا 12 سال پیش از آن بی‌سابقه بود. «Ride Along» در آن آخر هفته سوپر بول با 12 میلیون دلار در سومین هفته اکرانش در رتبه اول قرار گرفته بود. با وجود اینکه هفته برگزاری سوپر بول را با رکود و فروش پایین بلیت می‌شناسند، اما به نظر می‌رسد که اگر استودیوهای بزرگ فیلم مردانه‌ خوش ساختی یا حتی عنوانی با شخصیت اصلی زن در این هفته عرضه می‌کردند، مخاطبین قطعاً می‌توانستند برای سینما رفتن هم برنامه‌ریزی کنند.

فیلم کنسرت «هنا مونتانا و مایلی سایروس: بهترین لحظات هر دو دنیا» (Hannah Montana/Miley Cyrus: Best of Both Worlds) که توسط دیزنی در سال 2008 منتشر شد، همچنان با 31.1 میلیون دلار پیشتاز فروش بلیت در آخر هفته‌های سوپر بول است و پس از آن «تک‌تیرانداز آمریکایی» با 30.6 میلیون دلار و «جان عزیز» (Dear John) با بازی «چنینگ تیتوم» و «آماندا سایفرد» با 30.5 میلیون دلار قرار گرفته‌اند. بنابراین در صورتی که فیلم مناسبی در چنین مقاطعی به اکران برسد می‌توانیم همچنان شاهد رونق فروش بلیت باشیم. فیلم «Renegades» به کارگردانی «لوک بسون» در ابتدا قرار بود در این هفته توسط «یوروپاکورپ» روی پرده برود، استودیویی که فیلم «ربوده شده» آن‌ها با بازی «لیام نیسن» در همین آخر هفته در افتتاحیه 24.7 میلیون دلار فروش کرد و با افزایش 6 برابری با 145 میلیون دلار به اکرانش پایان داد، اما به دنبال شکست فاجعه‌بار فیلم «والریان و شهر هزار سیاره» از اکران آن چشم پوشی شد.

به این ترتیب، امسال در آخر هفته برگزاری سوپر بول فیلم «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» سونی به فروش آخر هفته 11.1 میلیون دلاری و فروش داخلی 352.7 میلیون دلاری رسید تا تنها 300 هزار دلار دیگر تا رکورد 353 میلیون دلاری «خشمگین 7» (Furious 7) که پرفروش‌ترین فیلم «دووین جانسون» در آمریکای شمالی محسوب می‌شود، فاصله داشته باشد. این چهارمین بار است که «جومانجی» به کارگردانی «جیک کزدن» که هفتمین هفته اکرانش را سپری می‌کند، در جایگاه اول جدول فروش می‌ایستد. فیلم «فرار از هزارتو: علاج مرگ» استودیوی فاکس قرن بیستم هم که طرفدارانش اغلب دختران نوجوانند این هفته از مسابقات مردانه سوپر بول سود جست، و با 10.2 میلیون دلار و افت فروش 58 درصدی در دهمین روز اکران و مجموع فروش داخلی 39 میلیون دلار این هفته در رتبه دوم جدول جای گرفت.

فیلم ترسناک «وینچستر» استودیوی CBS و لاینزگیت با نقش‌آفرینی «هلن میرن» که همچون «زن سیاه‌پوش» دیگر اثر ترسناک استودیو دارای نمره B- سینمااسکور است، که تنها فیلمی بود که به صورت گسترده در ایالات متحده اکران شد، افتتاحیه‌ای 9.2 میلیون دلاری را تجربه کرد. 57 درصد مخاطبین زیر 25 سال فیلم «زن سیاه‌پوش» با بازی «دنیل رادکلیف» که تا 2.6 برابر افتتاحیه خود فروش کرد، تنها به خاطر این بازیگر حاضر به تهیه بلیت شده بودند، ولی این عدد برای فیلم «وینچستر» و «هلن میرن»، به 64 درصد می‌رسد. این فیلم از «راتن تومیتوز» نمره ظالمانه 8 درصد دریافت کرده است. میرن که تنها ستاره فیلم در شبکه‌های اجتماعی بود، 321 هزار دنبال‌کننده اینستاگرام دارد و بقیه بازیگران فیلم هرکدام صاحب کمتر از 10 هزار دنبال‌کننده هستند.

درحالی که پیش از این شاهد بقای فیلم‌هایی نظیر «جومانجی»، «پُست»، و «بزرگترین شومن» در تعطیلات سال نو بودیم، اما در این پنج هفته‌ای که از سال 2018 می‌گذرد ورود آثاری مثل «وینچستر»، «مسافر»، «12 Strong» و «Hostiles» را نیز دیده‌ایم که با بودجه نسبتاً پایین 25 تا 30 میلیون دلاری به تولید رسیده و مخاطبین خاصی را هدف قرار داده‌اند و روی بازار نمایش خانگی حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. آن هم در زمانه‌ای که هالیوود از فروش کم بازار خانگی گلایه می‌کند و به روش PVOD (ارائه اثر بدون درخواست کاربر) روی آورده است. با این وجود، پخش‌کنندگان آثار سینمایی خطر تولید فیلم‌هایی در این مقیاس را پذیرفته و از گزینه استریمینگ دوری می‌گزینند. هفته آینده استودیوهایی مثل یونیورسال که فیلم « Fifty Shades Freed » را اکران می‌کند و سونی که «پیتر ربیت» را عرضه می‌کند و برادران وارنر که «قطار 15:17 به پاریس» را روی پرده می‌برد، محصولشان طیف گسترده‌تری از سینماروها را نشانه می‌گیرند.

کمپین تبلیغاتی فیلم «وینچستر» از زمانی آغاز شد که چندین نشریه و رسانه خبری از محل فیلمبرداری پروژه یعنی عمارت اسرارآمیز وینچستر در سن خوزه ایالت کالیفرنیا دیدن کردند و عکاسانی چون «تونی دیترویت» و «دنیل دنجر» به سر صحنه دعوت شدند. در پیش‌نمایش‌های فیلم «وینچستر» در پنجشنبه شب گذشته نیز یک فالگیری به صورت زنده به نمایش گذاشته شد.

فیلم انیمیشن «کوکو» این هفته از فروش جهانی 700 میلیون دلاری عبور کرد و به زودی فروش خود در خارج از آمریکای شمالی را به 500 میلیون دلار می‌رساند. این فیلم هنوز در ژاپن روی پرده نرفته و در تاریخ 16 مارس در این کشور عرضه می‌شود. فروش فیلم «شوم‌ترین ساعت» (Darkest Hour) استودیوی فوکوس هم در اوایل هفته بازارهای جهانی از مرز 100 میلیون دلار گذشت و در پایان تعطیلات آخر هفته به فروش 114.8 میلیون دلاری رسیده است. این فیلم که توسط یونیوسال عرضه شد، این هفته در سوئد 191 هزار دلار، در ترکیه 50 هزار دلار، در بریتانیا با 30 درصد سقوط 26.1 میلیون دلار، در فرانسه 4.6 میلیون دلار، در ایتالیا 4.2 میلیون دلار، در استرالیا 4.1 میلیون دلار، و در آلمان 2.3 میلیون دلار فروخت. فیلم «Phantom Thread»، درام «پل توماس اندرسون» با آخرین هنرنمایی «دنیل دی-لوئیس» جلوی دوربین، این هفته 3.1 میلیون دلار به اندوخته‌هایش اضافه کرد. بریتانیا، اسپانیا و آلمان بازارهای بزرگی بودند که افتتاحیه این فیلم را برگزار می‌کردند.

هفته آینده قسمت سوم چندگانه « Fifty Shades» در بیش از 3700 سالن روی پرده می‌رود، سونی فیلم «پیتر ربیت» (Peter Rabbit) را به صورت گسترده اکران می‌کند و فیلم «قطار 15:17 به پاریس» (The 15:17 to Paris) به کارگردانی «کلینت ایستوود» در بیش از 2950 سالن سینما به نمایش درخواهد آمد.

 

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ۱۲:۲۳

از . دونده هزار تو. انتظار بیشتری میرفت.

نمایش اسپویل