news-background
news-background

باکس آفیس: بازگشت رونق به گیشه همزمان با تداوم صدرنشینی «دنیای ژوراسیک: قلمرو سرنگون» و افتتاحیه «سیکاریو ۲»

این هفته به کسانی که از کاهش مراجعه سینماروها و عدم استقبال مردم آمریکای شمالی از اکران سنتی انتقاد می‌کردند ثابت شد که در اشتباهند. فروش تابستانی فیلم‌ها این آخر هفته به لطف «دنیای ژوراسیک: قلمرو سرنگون» به اوج خود رسید و این فیلم در دومین هفته اکران با کاهش ۵۹ درصدی نسبت به افتتاحیه، ۶۰ میلیون دلار فروخت تا طبق اعلام یونیورسال فروش آن در ده روز اول به ۲۶۴.۷ میلیون دلار برسد. بر اساس گزارش کام‌اسکور فروش کلی بلیت این آخر هفته در آمریکای شمالی نیز به ۱۷۲ میلیوندلار رسید و ۱ درصد نسبت به مقطع زمانی مشابه در سال گذشته افزایش یافت. فروش شش ماهه نخست سال ۲۰۱۸ هم از ۶.۲ میلیارد دلار عبور کرد و نسبت به سال گذشته ۹.۳ درصد رشد داشت.

فروش تابستانه امسال از اولین هفته ماه می تا اولین روز ماه جولای به رقم ۲.۲۹ میلیارد دلار رسیده که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۱۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. این آمار نسبت به فروش ۲.۳۷ میلیارد دلاری فیلم‌ها در سال ۲۰۱۳ حدود ۴ درصد افت را نشان می‌دهد. با این همه، این آمار و ارقام شدت گرمای بازار داغ تابستان را منتقل نمی‌کند.

فراموش نکنید که امسال دیزنی تصمیم گرفت تابستانش را چند روزی زودتر و در تاریخ ۲۷ آپریل با اکران «جنگ بی‌نهایت» آغاز کند، و رکورد پرفروش‌ترین افتتاحیه تاریخ آمریکای شمالی را هم با ۲۵۷.۷ میلیون دلار بشکند. در طول اولین هفته اکران «جنگ بی‌نهایت»، فروش بلیت سینما به رقم ۴۱۵.۱ میلیون دلار رسید، بنابراین نادیده انگاشتن این فروش و تابستانی به حساب نیاوردن آن کوته‌فکری است. با در نظر گرفتن فروش چهار روز پایانی ماه آپریل فروش تابستانی فیلم‌ها به ۲.۷ میلیارد دلار می‌رسد و اگر آن را با همین مقطع زمانی در سال گذشته مقایسه کنیم شاهد افزایش ۲۸ درصدی فروش نسبت به آن سال و افزایش ۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۳ خواهیم بود. اگر فروش اواخر آپریل را در نظر آوریم، تابستان امسال به سمت ثبت یک رکورد تاریخی پیش می‌رود.

بر خلاف آنچه رسانه‌های وال استریتی در تابستان سال گذشته مدعی شدند، سینما هنوز زنده است. این صنعت به سرنوشت مطبوعات چاپی دچار نخواهد شد زیرا تجارتی است که محصولات آن بر اساس نیاز مخاطب ساخته نمی‌شود و از آنجا که معیار دقیقی برای سنجش میزان مراجعه به سینما در سراسر آمریکا در اختیار نداریم، ادعای کاهش تقاضا صحیح به نظر نمی‌رسد. چنانکه یکی از سالن‌داران می‌گوید، «ما دلارها را می‌شماریم، نه آدم‌ها را.»

هفته گذشته ۴۰۰ میلیون دلار دیگر در گیشه به دست آمد که چهارمین مرتبه در سال جاری و یازدهمین مرتبه در تاریخ سینمای آمریکای شمالی بود. افتتاحیه ۱۴۸ میلیون دلاری «قلمرو سرنگون» در هفته‌ای که گذشت و فروش ۱۸۲ میلیون دلاری «شگفت‌انگیزان ۲» موجب شد رکورد فروش ۱۰۰ میلیون دلاری برای اولین بار در تاریخ در دو آخر هفته‌ی غیر-مناسبتی متوالی به ثبت برسد. «شگفت‌انگیزان ۲» این هفته با افت فروش ۴۳ درصدی و ۴۵.۵ میلیون دلاری که از اکران در ۴۴۱۰ سالن حاصل کرد، در سومین هفته اکرانش در جایگاه دوم جدول فروش قرار گرفت و مجموع فروش خود را به ۴۳۹.۷ میلیون دلار رساند. بدین ترتیب این فیلم ابرقهرمانی استودیوی پیکسار به راحتی نام خود را پس از «در جستجوی دوری» (۴۸۶.۲ میلیون دلار) و بالاتر از «داستان اسباب بازی ۳» (۴۱۵ میلیون دلار) به عنوان دومین انیمیشن پرفروش تاریخ در آمریکای شمالی ثبت کرد. انتظار می‌رود «شگفت‌انگیزان ۲» تا هفته آینده رکورد دوری را هم پشت سر بگذارد.

با وجود اکران آثاری چون «دنیای ژوراسیک» و انیمیشنی در مقیاس «شگفت‌انگیزان»، استودیوهای دیگر از جمله سونی چاره جز اکران فیلمی چون اکشن «سیکاریو: روز سولدادو» (Sicario: Day of the Soldado) نداشت. سونی گزارش داده است که اکران این فیلم در ۳۰۵۵ سالن سینما با فروش ۱۹ میلیون دلاری همراه بوده است. روز سولدادو که در رتبه سوم جدول جای می‌گیرد، در روز شنبه ۶.۱ میلیون دلار فروخت و در روز جمعه ۷.۴ میلیون دلار. این درحالی است که قسمت اول این فیلم در سال ۲۰۱۵ ۱۲ میلیون دلار در افتتاحیه فروخته بود. فیلم‌های مشابه دیگر از جمله «ساخت آمریکا» با بازی «تام کروز» و «وحشی‌ها»ی «اولیور استون» در هفته اول اکران به ترتیب ۱۶.۸ و ۱۶ میلیون دلار فرختند. فروش افتتاحیه «روز سولدادو» با در نظر گرفتن امتیاز ۶۲ درصدی از «راتن تومیتوز» ستودنی است. قسمت اول این فیلم از این وبسایت امتیاز میانگین ۹۳ درصد دریافت کرده بود.

فروش «روز سولدادو» با توجه به تبلیغات اندکی که انجام داد نیز قابل ستایش است. اما پوستر فیلم که سونی آن را از کاور یکی از آلبوم‌های گروه راک «گانز اند روزز» الهام گرفته در جذب مخاطب تأثیرگذار بود. «رلیش‌میکس» واکنش‌های گوناگونی در شبکه‌های اجتماعی رصد کرده است. هواداران قسمت اول فیلم از تبلیغات فیلم رضایت دارند اما دیگر سینماروها از رفتار خشن و بی‌رحمانه شخصیت «جاش برولین» که در تریلرهای فیلم به نمایش درآمد انتقاد کرده‌اند و آن را پس زده‌اند. با توجه به مباحث سیاسی این روزها در مورد مرز مکزیک و جداسازی کودکان از والدین، این فیلم به سختی می‌توانست سینماروهای تابستانی را به خود جلب کند. حدود ۶۲ درصد از مخاطبین این فیلم مرد، ۴۰ درصد بالاتر از ۵۰ سال و ۸۴ درصد بالاتر از ۲۵ سال سن داشته‌اند. به «سیکاریو» در سال ۲۰۱۵ نمره A سینمااسکور اختصاص یافت، درحالی که «روز سولدادو» شب گذشته نمره‌ای بهتر از B دریافت نکرد.

سونی اعلام کرده است که تولید «روز سولدادو» با بودجه ۳۵ میلیون دلاری انجام گرفته اما برخی منابع نزدیک به پروژه مدعی‌اند که این رقم به ۴۵ میلیون دلار هم می‌رسد. کارشناسان مالی با چنین بودجه‌ای سوددهی قسمت دوم را زیر سؤال برده‌اند. سونی مسؤلیت پخش فیلم در آمریکای لاتین و اسپانیا را متقبل شده بود و لاینزگیت عهده‌دار اکران فیلم در سایر نقاط دنیا از جمله بریتانیا، کره جنوبی، استرالیا، فرانسه، و روسیه بود و تنها ۶.۲ میلیون دلار درآمدزایی کرد. ستاره‌های فیلم در شبکه‌های اجتماعی شامل «ایزابلا مونر» با ۱.۸ میلیون دنبال‌کننده، و «جاش برولین» با ۱.۱ میلیون دنبال‌کننده بودند. ویدیوی حضور برولین بازیگر نامزد اسکار که با «ددپول ۲» و «جنگ بی‌نهایت» به موفقیت‌های چشمگیری در گیشه رسیده، در برنامه تلویزیونی «استیون کولبر» و قرائت توئیت‌های ترامپ با صدای شخصیت تانوس ۳.۱ میلیون مرتبه مشاهده شد.

فیلم «عمو درو» (Uncle Drew)‌ دیگر فیلم تازه اکران این هفته بود که با هزینه‌ای کمتر از «روز سولدادو» به تولید رسیده و لاینزگیت گزارش می‌دهد که این فیلم در افتتاحیه ۱۵.۵ میلیون دلار فروخته و در جایگاه چهارم قرار گرفته است. این فروش برای یک کمدی ورزشی که طبق اعلام منابع نزدیک به پروژه با بودجه‌ای در حدود 2۰ میلیون دلار به تولید رسیده، شروعی متوسط به شمار می‌آید و کارشناسان بر این باورند که فیلم در نهایت امکان رسیدن به سوددهی هرچند اندکی را هم دارد. مخاطبین از فیلم استقبال کرده و به آن امتیاز سینمااسکور A دادند. این فیلم دارای ۵۹ درصد مخاطب مرد و ۵۸ درصد مخاطب بالاتر از ۲۵ سال بوده است. لاینزگیت برای بازاریابی فیلم با پپسی وارد همکاری شد. کمپین تبلیغاتی این اثر فوریه گذشته در حین برگزاری مسابقات آل استار NBA کلید خورد.

«سانجو» (Sanju) فیلم جدید دیگری است که به فهرست ده فیلم پرفروش آمریکا راه یافته است. این فیلم که در افتتاحیه ۲.۵۵ میلیون دلار فرخته اولین فیلم بالیوودی است که در ۳۵۶ سالن ایالات متحده روی پرده می‌رود. این فیلم داستان واقعی زندگی پر فراز و نشیب بازیگر هندی «سانجی دات» را روایت کرده که در خانواده‌ای هنرمند زاده شد. مستند «سه غریبه همسان» (Three Identical Strangers) در مورد سه قلویی که در زمان تولد از یکدیگر جدا می‌شوند و در ۱۹ سالگی دوباره یکدیگر را ملاقات می‌کنند، دیگر اکران قابل ذکر این هفته بود که از ۵ سالن نمایش ۱۶۳ هزار دلار به دست آورد. این فیلم به کارگردانی «تیم واردل» از «راتن تومیتوز» دارای امتیاز ۹۴ درصد است.

هفته آینده فیلم ترسناک «اولین پاکسازی» (First Purge) توسط استودیوی بلوم‌هاوس و یونیورسال اکران می‌شود و روز جمعه «انتمن و واسپ» (Ant-Man and the Wasp)‌ توسط دیزنی روی پرده خواهد رفت.

 

   

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید