news-background
news-background

باکس آفیس: «ایکوالایزر ۲» مجال خودنمایی به «ما مامیا ۲» نداد

اولین حضور «دنزل واشینگتن» در یک دنباله سینمایی، این هفته موجب شد «ایکوالایزر ۲» (The Equalizer 2) سونی رتبه اول جدول باکس آفیس را برخلاف پیش‌بینی‌ها با ۳۵.۸ میلیون دلار از فیلم «مامامیا: دوباره شروع کنیم» (Mamma Mia! Here We Go Again) استودیوی یونیورسال با فروش آخر افتتاحیه ۳۴.۴ میلیون دلار برباید. مسئله دیگری که می‌تواند خوشحالی سونی را به دنبال داشته باشد این است که افتتاحیه قسمت دوم «ایکوالایزر» فروش هفته اول قسمت اول این فیلم را پشت سر گذاشته و اینکه به یاری صدرنشینی «هتل ترنسیلوانیا ۳: تعطیلات تابستانی» در هفته گذشته، برای دومین هفته متوالی فیلمی از این استودیو رتبه اول را از آن خود کرده است. فروش هفته اول «مامامیا ۲» نیز نسبت به قسمت اولش که ۲۷.۷ میلیون دلار در افتتاحیه فروخته بود، ۲۴ درصد افزایش داشته است. فیلم «ایکوالایزر ۲» که چهارمین همکاری واشینگتن با فوکوآ به شمار می‌رود، در ضمن با عبور از رکورد ۳۴.۷ میلیونی «هفت دلاور» پرفروش‌ترین فیلم کارنامه «آنتوان فوکوآ» کارگردان فیلم نیز شد. این دنباله برای واشینگتن پس از «گانگستر آمریکایی» با ۴۳.۵ میلیون دلار و «پناه‌گاه» با رکورد افتتاحیه ۴۰.۱ میلیون دلاری، سومین افتتاحیه پرفروش داخلی به شمار می‌آید. «مامامیا ۲» انتظارات استودیو را به سختی برآورده ساخت، اما «ایکوالایزر ۲» بسیار فراتر از پیش‌بینی ۲۰ میلیون دلاری رفت و «آدریان اسمیت» مدیر پخش داخلی سونی را به تحسین واداشت. «این [موفقیت] قطعاً از قدرت دنزل واشینگتن سرچشمه می‌گیرد. مردم قسمت اول را خیلی دوست داشتند و دنزل توانست هم با مخاطب مرد و هم مخاطب زن ارتباط برقرار کند.»

کلید موفقیت و غلبه «ایکوالایز ۲» بر «مامامیا ۲» فروش ۱۲.۸ میلیون دلاری این فیلم در روز شنبه در مقابل فروش ۱۱ میلیون دلاری «مامامیا ۲» در همین روز بود. این فیلم بنابر اعلام «پُست‌تِرک» دارای ۵۸ درصد مخاطب مرد و ۴۲ درصد مخاطب زن بوده و مردان بالاتر از ۲۵ سال ۴۰ درصد و زنان بالاتر از ۲۵ سال ۲۸ درصد آنان را تشکیل می‌دهند. مخاطبین سفیدپوست با ۳۸ درصد و سیاهپوست با ۳۱ در اکثریت بودند.

باوجود آنکه «ایکوالایزر ۲» فاتح این هفته گیشه‌ها به حساب می‌آید، اما نمی‌توان «مامامیا ۲» را بازنده اعلام کرد، چنانکه بسیاری معتقدند که این فیلم توان عبور از رکوردهای قسمت قبلی را چه در داخل و چه در خارج از آمریکا دارد. فروش «ایکوالایزر ۲» هفته آینده با روی پرده رفتن «مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» پارامونت دچار افت خواهد شد، چرا که پیش‌بینی می‌شود این فیلم در افتتاحیه ۵۳ میلیون دلار بفروشد و سومین فیلم پرفروش چندگانه شود.

مسئولین یونیورسال نیز از فروش «مامامیا ۲» ناراضی نیستند. «جیم اور» مدیر پخش داخلی این استودیو در خصوص افتتاحیه این فیلم می‌گوید، «این افتتاحیه‌ای فوق‌العاده بود و ما به فروش داخلی این فیلم بسیار امیدوار هستیم.» گذشته از این، «مامامیا ۲» فروش داخلی یونیورسال در سال جاری میلادی را برای هشتمین سال متوالی از ۱ میلیارد دلار عبور داد و پس از دیزنی که فروش داخلی سالانه خود را به ۲.۵ میلیارد رسانده، به دومین استودیوی تبدیل شد که به این موفقیت می‌رسد.

یکی از مسئولین استودیوهای رقیب کاهش فروش «مامامیا ۲» را پی بردن مخاطبین به غیبت یکی از شخصیت‌های اصلی می‌داند، مسئله‌ای که ممکن است به شکل‌گیری موج منفی علیه فیلم دامن زده باشد. نکته دیگر در مورد آثاری که بر شخصیت‌های زن تمرکز می‌کنند این است که فروش بالای اینگونه فیلم‌ها در اولین پنجشنبه و جمعه شب افتتاحیه در روزهای بعد دچار افت می‌شود. این مشکل گریبان‌گیر آثاری چون «آوازه‌خوان حرفه‌ای ۲» (-۱۲ درصد)، «پنجاه طیف آزادشده» (-۳۱ درصد)، و «۸ یار اوشن» (-۴ درصد) نیز شد. طبق آخرین آمار منتشر شده، ۸۳ درصد از مخاطبین «مامامیا ۲» زن و ۶۴ درصد آنان بالاتر از ۲۵ سال سن داشته‌اند. این فیلم نسبت دیگر آثار مشابه مانند «۸ یار اوشن» که دارای ۷۳ درصد مخاطب بالاتر از ۲۵ سال بود، طیف گسترده‌تری از مخاطب را به خود جذب کرد. یکی دیگر از عللی که فیلم را به فروش بیش از ۴۰ میلیون دلاری که روز شنبه پیش‌بینی می‌شد نرساند، این است که بررسی‌های باکس آفیس گاهی اوقات در محاسبه پیش‌فروش بلیت اشتباه می‌کنند.

بهرحال فیلم «مامامیا ۲» همچون اولین قسمت فیلم که تا ۵.۲ برابر افتتاحیه فروخت و به فروش داخلی ۱۴۴.۱ میلیون دلاری رسید، امکان رسیدن به موفقیت تا پاییز را دارد و در صورتی که چنین نتیجه‌ای حاصل نشود جای تعجب خواهد داشت. همیشه وقتی مخاطب زن را به فیلم موزیکال اضافه کنیم حاصل کار سودی سرشار می‌شود. به یاد بیاورید عملکرد بی‌نظیر فیلم «بزرگترین شومن» را در روزهایی که فیلم «جنگ ستارگان: آخرین جدای» و «جومانجی» روی پرده بودند. آن فیلم با «هیو جکمن» ستاره فیلم در نهایت به فروش داخلی ۱۷۴.۳ میلیون دلاری رسید.

نمره «سینمااسکور» برای فیلم «مامامیا ۲» همان نمره A- قسمت قبلی است. طبق آمار «کام‌اسکور»، ۸۳ درصد خریداران بلیت از دیدن فیلم رضایت داشته‌اند. در تابستانی که تعداد موزیکال‌هایش محدود است، این دنباله موفق شد مخاطب خود را پیدا کند. هواداران فیلم اول از شنیدن خبر تولید قسمت دوم فیلم آن هم با اضافه شدن «شر» بازیگر و خواننده پاپ به فهرست بازیگران و لوکیشن اگزوتیک آن و ترانه‌هایش به وجد آمدند. «مامامیا ۲» دقیقاً مثل «آوازه‌خوان حرف‌ای ۳» که از چهره معروف یوتیوب «تادریک هال» استفاده کرد، دوقلوهای مرل را فراخواند تا یکی از ترانه‌های محبوب فیلم را کاور کنند. کلیپ این اجرا تا سه روز پس از انتشار ۲۰۰ هزار مرتبه در روز مشاهده شد.

از سال ۲۰۰۸ که «مامامیا!» با بودجه ۵۲ میلیون دلاری به تولید رسید و در سراسر دنیا ۶۰۹.۸ میلیون دلار فروخت، یونیورسال همواره در پی ساخت یک دنباله برای آن بود اما هرگز برای توسعه آن عجله نکرد. درحالی که تولید چنین پروژه‌ای چندان زمان‌بر نیست، سازندگان همیشه برای افزودن آهنگی به یک سکانس تأمل می‌کردند تا حاصل کار شبیه به جوکباکسی از ترانه‌های محبوب روی پرده سینما نباشد. یونیورسال خبر تولید این دنباله را تقریباً یکسال قبل در می سال ۲۰۱۷ اعلام کرد و تأیید کرد که بازیگران اصلی فیلم بازمی‌گردند.

یونیورسال از اولین تریلر فیلم «مامامیا ۲» که ۶۴ میلیون مرتبه در فیسبوک، یوتیوب و توئیتر مشاهده شد در تاریخ ۲۰ دسامبر سال گذشته رونمایی کرد و به عنوان پیش‌پرده قبل از اکران «آوازه‌خوان حرفه‌ای ۳»، «بزرگترین شومن» و «احساس زیبایی می‌کنم» به نمایش درآورد. تیزرهای تبلیغاتی فیلم نیز در خلال پخش قسمت پایانی فصل «ما همینیم» و سریال «ریوردیل» شبکه CW روی ایر رفت و ضمناً موسیقی‌دوستان را در حین پخش موزیکال «اجرای زنده عیسی مسیح سوپراستار» شبکه NBC به خود جذب کرد. تریلر فیلم در جریال برگزاری المپیک زمستانی پیونگیانگ نیز ۷۴ مرتبه به نمایش گذاشته شد و تیزرهای اختصاصی آن برای مراسم ازدواج سلطنتی روی ایر رفت. بلیت‌های فیلم هم همزمان با «روز مادر» به فروش گذاشته شد. تریلر دوم فیلم نیز در برنامه «امروز» شبکه NBC در تاریخ ۸ می پخش شد و بیش از ۶۹ میلیون مرتبه مشاهده شد.

هر دو فیلم «ایکوالایزر ۲» و «مامامیا ۲» در سالن‌های آیمکس عملکرد موفقی داشتند و فیلم فوکوآ ۲.۱ میلیون دلار از ۱۷۴ سالن آیمکس درآمدزایی کرد و فیلم «اول پارکر» از ۲۲۵ سالن ۱.۴ میلیون دلار کسب کرد.

پخش تیزرهای تبلیغاتی پرتعداد «ایکوالایزر ۲» در حین برگزاری مسابقات ورزشی، از عوامل مهم جذب مخاطبین مرد برای این فیلم بود. تریلر این فیلم در خلال پخش برنامه «درون NBA» شبکه TNT روی ایر رفت. در جریان برگزاری دور پایانی مسابقات NBA، سونی با همکاری ESPN و NBA کمپین تبلیغاتی عظیمی را به راه انداخت. از آنجا که واشینگتن معمولاً از بازی در دنباله‌ها سرباز می‌زند، مجموعه کلیپ‌هایی منتشر شد از هشت بسکتبالیست NBA که برای بازی در نقش «رابرت مک‌کال» تست بازیگری می‌دادند. این کمپین تبلیغاتی «۳۶۰ درجه‌ای» که با مساعدت شبکه‌های اجتماعی تقویت شد. پخش تیزرهای فیلم در شبکه‌های BET و USA، اسپانسری مسابقات UFC 226، تیزر ویژه برای شبکه Bravo با شرکت بازیگران یکی از سریال‌های شبکه که در مورد علاقه خود به فیلم و واشینگتن حرف می‌زنند، دیگر فعالیت‌های تبلیغاتی سونی برای این فیلم بود.

سونی با توجه به امتیاز میانگین ۴۹ درصد از «راتن تومیتوز» انتظار گذر فیلم «ایکوالایزر ۲» از ۳۰ میلیون دلار را نداشت. این فیلم که با بودجه ۶۲ میلیون دلاری ساخته شده، نسبت به قسمت قبلی که از مخاطبین نمره A- گرفته بود پیشرفت کرد و نمره A گرفت. گرچه شنیده می‌شود که فیلم با توجه به مالیات‌های ایالت ماساچوست باید دست کم ۷۰ میلیون دلار برای استودیو خرج برداشته باشد، اما کارشناسان معتقدند که فیلم در نهایت می‌تواد با فروش ۸۵ تا ۹۰ میلیون دلاری به سود اندکی برسد. چهل و هفت درصد از فروش جهانی ۱۹۲.۳ میلیون دلاری قسمت اول این فیلم از بازارهای خارجی به دست آمد.

«ببخشید که مزاحم می‌شوم» فیلم دیگری است که در هفته سوم اکران تعداد سالن‌هایش را از ۸۰۵ به ۱۰۵۰ افزایش داد و فروش کلی خود را به ۱۰.۲ میلیون دلار رساند. این فروش ۶۵ درصد از فروش «Fruitvale Station» فیلم جنجالی «رایان کوگلر» در سومین هفته اکران در جولای سال ۲۰۱۳ بیشتر بود، فیلمی که در نهایت با ۱۶.۱ میلیون دلار به اکران خود پایان داد. فیلم «بوتس رایلی» در نیویورک، لوس آنجلس، شیکاگو، واشینگتن، دنور، پورتلند و سان فرانسیسکو، و مناطق غربی و شمال شرقی عملکرد بسیاری خوبی داشته است.

«Blindspotting» استودیوی لاینزگیت که مانند «ببخشید که مزاحم می‌شوم» خریداری شد، این هفته به صورت محدود در ۱۴ سالن در نیویورک، واشینگتن، لوس آنجلس، سان فرانسیسکو و اوکلند به نمایش درآمد و ۳۳۲.۵ میلیون دلار فروخت. این درحالی است که «ببخشید که مزاحم می‌شوم» با اکران در ۱۶ سالن در هفته اول ۷۲۷ هزار دلار فروخته بود. هر دو این فیلم‌ها مخاطبین سیاهپوست را هدف قرار داده‌اند و هر دو دارای امتیازهای بالای ۹۵ درصد و ۹۱ درصد از «راتن تومیتوز» هستند.

این هفته فیلم «Unfriended: Dark Web» هم در ۱۵۴۶ سالن افتتاح شد و انتظار می‌رود که به فروش ۳.۵ میلیون دلاری رسیده باشد. این فیلم که از مخاطبین نمره «سینمااسکور» C‌ که برای آثار ژانر وحشت غیر معمول نیست، دریافت کرده، مانند قسمت اولش با بودجه زیر ۱ میلیون دلاری ساخته شده است. آن فیلم در سراسر دنیا ۶۴ میلیون دلار فروخت و براساس گزارش استودیوی بلوم‌هاوس ۱۷ میلیون دلار سود کرد. بلوم‌هاوس این فیلم را به عنوان یک فیلم «بی‌نام» در جشنواره فیلم تگزاس اکران کرد و مخاطبین بیست و چند ساله را هدف گرفت.

هفته آینده همانطور که ذکر شد، فیلم «مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» که نقدهای بسیار خوبی دریافت کرده در بیش از ۴۰۰۰ سالن سینما اکران می‌شود. انیمیشن «Teen Titans Go! To the Movies» برادران وارنر نیز دیگر فیلمی است که به شکل گسترده در بیش از ۳۰۰۰ سالن به نمایش درمی‌آید.  

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید