news-background
news-background

باکس آفیس: افتتاحیه ۲۰ میلیون دلاری TENET در آمریکا؛ صدرنشینی Mulan در امارات

فیلم «تنت» (دانلود فیلم Tenet 2020 با لینک مستقیم) استودیوی برادران وارنر سرانجام در بازارهای آمریکا اکران شد و در ۲۸۱۰ سینما ۲۰.۲ میلیون دلار فروش کرد. فروش این فیلم جاسوسی دو و نیم ساعته در سراسر دنیا در حال حاضر به ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

«تنت» از چند ماه قبل ناجی سینما شناخته می‌شد و انتظار می‌رفت مخاطبین را به سالن‌ها بازگرداند و چرخ صنعت فیلمسازی را دوباره به گردش درآورد. وارنر با انتشار بیانیه‌ای گفته است که آمار و ارقام فروش «تنت» در حال حاضر فاقد معناست: «هرچند در بازارهای داخلی نتایج در قیاس با فروش مقطعی فیلم‌هایی چون «دانکرک» مثبت بوده‌اند، اما به معنای واقعی کلمه مقایسه‌ی نتایج فروش یک فیلم در پاندمی با هر فیلمی در شرایط عادی بی‌معناست. ما در دوران بی‌سابقه‌ای به سر می‌بریم، بنابراین هر مقایسه‌ای با دنیای ماقبل-کرونا بی‌اساس و غیرمنصفانه خواهد بود.»

استودیوهای بزرگ هالیوود با «تنت» نتایج اکران یک بلاک‌باستر در حین پاندمی و در حالی که بازارهای لس‌آنجلس، نیویورک و سان فرانسیسکو بسته‌اند را مشاهده کردند. حتی «سینمااسکور» که معمولاً از مخاطبین در سینماهای واشینگتن، نیویورک و کالیفرنیا نظرسنجی می‌کرد، اعلام کرده که «تنت» از سینماروها نمره‌ی غیرمعمول B دریافت کرده؛ در حالی که فیلم‌های قبلی نولان اغلب نمراتی مثل B+ یا A می‌گرفتند. در حال حاضر تنها ۶۵ درصد سینماهای ایالات متحده به فعالیت بازگشته‌اند و با ظرفیت ۲۵ تا ۴۰ درصدی فیلم‌ها را اکران می‌کنند.

«تنت» از مخاطبین امتیاز ۷۹ درصد و از منتقدین امتیاز ۷۴ درصد «راتن تومیتوز» دریافت کرده. این در حالی است که منتقدین نیویورک و لس‌آنجلس موفق نشدند فیلم را پیش از اکران در سینماها ببینند چرا که فیلم در این ایالت‌ها اکران نشد. نشریات این ایالت‌ها چاره‌ای جز انتخاب فری‌لنسرها برای نوشتن نقد «تنت» نداشتند و این شد که فیلم واکنش‌های مختلفی روبرو بود. حتی پیش‌فروش بلیت فیلم نیز به سنجش میزان استقبال کمکی نمی‌کند. «تنت» بیشترین پیش‌فروش بلیت را در سان فرانسیسکو، لس‌آنجلس، و نیویورک تجربه کرد و در برخی سرویس‌ها رکورد «دانکرک» (Dunkirk) و «میان‌ستاره‌ای» (Interstellar) در آمریکا، بریتانیا و استرالیا شکسته شد.

«تنت» با تمام این تفاسیر پرفروش‌ترین فیلم آمریکا در دوران پاندمی لقب می‌گیرد، و رکورد فروش «جهش‌یافتگان» (دانلود فیلم New Mutants با لینک مستقیم) دیزنی و فاکس که تاکنون ۱۱.۶ میلیون دلار فروخته را پشت سر می‌گذارد. بنابراین به نظر می‌رسد که استودیوها در طول پاندمی بدون در اختیار داشتن بازارهای نیویورک و لس‌آنجلس باید برخلاف روش‌های سنتی اکران فیلم در دهه‌ی ۱۹۷۰ عمل کنند. در آن زمان فیلم‌ها ابتدا در شهرهای بزرگ افتتاح و سپس به تدریج در سراسر آمریکا پخش می‌شد. هر چند نباید فراموش کرد که در سال‌های گذشته نیز فیلم‌ها در آخر هفته‌ی «روز کارگر» فروش قابل‌توجهی کسب نمی‌کردند و سرشان به کباب و ساحل گرم بود.

سینماهای درایو-این لس‌آنجلس تحت تأثیر دمای بالای هوا قرار داشتند اما در مناطقی چون سن دیه‌گو، جایی که دمای هوا کمی پایین‌تر بود، «تنت» فروش بهتری داشت. این فیلم هفته‌‌ی گذشته در کانادا نیز در صدر قرار گرفت و نزدیک به ۲.۵ میلیون دلار فروخت. اما در آمریکا، این فیلم از ۲۷۲ سینمای آیمکس ۲.۸ میلیون دلار به دست آورد و علی‌رغم بسته‌ بودن سینماهای لس‌آنجلس و نیویورک، رکورد فروش آیمکس در آخر هفته‌ی «روز کارگر» را شکست. این فروش ۱۴ درصد افتتاحیه‌ی داخلی «تنت» است که با دوربین‌های آیمکس فیلمبرداری شده. در طول آخر هفته‌ی گذشته، تنها دو سینما از ده سینمای آیمکس پرفروش «دانکرک» فعال بوده‌اند. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

«تنت» نولان در طول آخر هفته‌ی گذشته ۵۸.۱ میلیون دلار به اندوخته‌های خود در ۵۲۹۱۳ سینما در ۴۶ بازار بین‌المللی افزود و نسبت به افتتاحیه‌ی جهانی خود در هفته‌ی گذشته تا ۳۶ درصد دچار کاهش فروش شد. این فیلم از بازار چین ۳۰ میلیون دلار فروخت و پس از فیلم چینی «هشتصد» (دانلود فیلم The Eight Hundred با لینک مستقیم) با ۳ میلیون دلار کمتر، در رده‌ی دوم ایستاد.

سینماهای مریلند، نیوجرزی و سن دیه‌گو در آخرین لحظات برای «تنت» بازگشایی شدند و پیش‌بینی می‌شود که هفته‌ی آینده بازار سان فرانسیسکو نیز بازگردد. در حال حاضر، «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» (دانلود فیلم Wonder Woman 1984 با لینک مستقیم) وارنرها، فیلم بزرگ بعدی بازار آمریکا خواهد بود که باید ۲ اکتبر روی پرده برود. سپس یونیورسال فیلم «کندی‌من» (دانلود فیلم Candyman 2020 با لینک مستقیم) را از ۱۶ اکتبر، دیزنی «مرگ روی نیل» (دانلود فیلم Death on the Nile با لینک مستقیم) را از ۲۳ اکتبر، و «بیوه‌ سیاه» (دانلود فیلم Black Widow 2020 با لینک مستقیم) را از ۶ نوامبر اکران می‌کند. به نظر می‌رسد که «بیوه‌ی سیاه» فیلمی است که سینماداران به شدت خواهان اکرانش باشند و تمایلی ندارند به سرنوشت «مولان» (دانلود فیلم Mulan 2020 با لینک مستقیم) دچار شود و سر از دیزنی+ دربیاورد.

دیزنی تاکنون فروش حاصل از انتشار «مولان» در دیزنی+ با قیمت ۳۰ دلار را اعلام نکرده اما این احتمال وجود دارد که همزمان با گزارش فروش فیلم در بازارهای بین‌المللی این آمار مشخص شود. این فیلم به کارگردانی «نیکی کارو» تاکنون از بازار کرواسی، جمهوری چک، خاور میانه، اسلوواکی، ترکیه، مالزی، سنگاپور، تایوان و تایلند ۵.۹ میلیون کسب کرده است.

«مولان» در امارات متحده عربی پرفروش‌ترین فیلم و در عربستان سعودی دومین فیلم پرفروش هفته بود و در هر کشور نزدیک به ۸۰۰ هزار دلار فروخت. فروش این فیلم در امارات تا ۶ درصد بالاتر از «سیندلا» (دانلود فیلم Cinderella با لینک مستقیم) و ۳۱ درصد بالاتر از «تنت» بوده است. در عربستان سعودی نیز فروش این فیلم تا ۱۵۴ درصد بالاتر از «علاءالدین» (دانلود فیلم Aladdin 2019 با لینک مستقیم) و ۵ درصد بالاتر از «مالفیسنت: معشوقه شیطان» (دانلود فیلم Maleficent: Mistress of Evil با لینک مستقیم) و ۱۸ درصد پایین‌تر از «تنت» بود. در هر دو بازار فیلم‌ها با محدودیت ظرفیت ۳۰ تا ۵۰ درصدی اکران شده‌اند.

«مولان» در بازارهای مالزی، سنگاپور و تایلند صدرنشین بوده و در تایلند و سنگاپور پرفروش‌ترین آخر هفته‌ی سال ۲۰۲۰ را رقم زده است. سالن‌های سینما در هر چهار بازار تایلند، سنگاپور، مالزی و تایوان تا ۹۰ درصد بازگشایی شده‌اند، اما فروش کلی فیلم‌ها نسبت به سال گذشته در مالزی تا ۷۵، سنگاپور تا ۳۵ درصد و در تایلند تا ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده، در حالی که تایوان با رشد ۴۱ درصدی مواجه شده و علتش این است که در تایوان محدودیت ظرفیت در سینماها اعمال نشده. «مولان» از هفته‌ی آینده در بازار چین اکران خواهد شد. استودیوهای رقیب دیزنی معتقدند که «مولان» در دیزنی+ فروش قابل‌توجهی نداشته، چرا که دیزنی به سرعت اعلام کرد که فیلم از ماه دسامبر به صورت رایگان در اختیار مشترکین قرار می‌گیرد.

فیلم «جهش‌یافتگان جدید» این هفته با فروش ۲.۹ میلیون دلاری و کاهش فروش ۵۹ درصدی نسبت به هفته‌ی گذشته در ۲۷۵۴ سینما در رده‌ی دوم ایستاد. فیلم «مختل» (دانلود فیلم Unhinged با لینک مستقیم) استودیوی سولستیس با بازی «راسل کرو» هم در چهارمین هفته‌ی اکران در ۲۴۰۲ سینما نزدیک به ۲ میلیون دلار فروخت و با فروش کلی ۱۱.۶۷ میلیون دلاری در رده‌ی سوم قرار گرفت. «تاریخچه‌ی شخصی دیوید کاپرفیلد» (دانلود فیلم The Personal History of David Copperfield با لینک مستقیم) سرچ‌لایت نیز با فروش ۳۶۱ هزار دلاری در ۱۵۵۰ سینما و فروش کلی ۱.۱ میلیون دلاری پس از ۱۱ روز در رتبه‌ی بعدی جای گرفته است.

فیلم «باب‌اسفنجی: اسفنجی در حال فرار» (دانلود فیلم The Spongebob Movie: Sponge On The Run با لینک مستقیم) پارامونت نیز در چهارمین هفته‌ی اکران ۳۴۵ هزار دلار در ۳۰۴ سینمای کانادا فروخت و فروش کلی خود را به ۳.۶ میلیون دلاری رساند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید