news-background
news-background

باکس آفیس: افتتاحیه‌ی ۴۵ میلیون دلاری Dumbo؛ شکست The Beach Bum مک‌کانهی

بازسازی لایو-اکشن «دامبو» (Dumbo) استودیوی دیزنی با فروش ۴۵ میلیون دلاری در هفته‌ی اول فراتر از انتظار ظاهر نشد. این فیلم روز شنبه ۱۷.۵ میلیون دلار فروخته بود. «تیم برتون» پیش از این با فیلم‌های پرخرج لایوا اکشن به رکوردهای بهتری دست یافته بود. این فروش افتتاحیه برای پروژه‌ای که ۱۷۰ میلیون دلار برای استودیوی هزینه داشته و در مورد شخصیتی ۷۸ ساله است، چندان رضایت بخش نیست و دیزنی نمی‌تواند مانند «دیو و دلبر»، «کتاب جنگل»، «سیندرلا» و «مالفیسنت» به آن افتخار کند. «دامبو» پرفروش نشد اما شکستی برای استودیو تلقی نمی‌شود. دیزنی در حالی فروش ۴۵ میلیون دلاری فیلم را گزارش کرده که پیش از این انتظار می‌رفت در اولین هفته دست کم ۵۰ میلیون دلار بلیت فروشی کند و امیدوار بود به رقم ایده‌آل ۶۰ میلیون دلاری برسد.

دیزنی برای «دامبو» سعی کرد عجولانه بازاریابی نکند، چرا که با یک شخصیت فیل قدیمی طرف هستیم هرچند که بتواند به پرواز درآید، بنابراین فروش چنین اثری کار ساده‌ای نیست. دیزنی همواره تمایل دارد برندهایش را فراتر از پرده‌ی سینما به رخ بکشد و پارک‌های تفریحی آن‌ها را بسازد و محصولاتی جانبی ‌برایشان تولید کند. عمر شخصیت‌های استودیو روی پرده به پایان نمی‌رسد. از این رو، فروش متوسط «دامبو» در بازارهای داخلی موجب نمی‌شود فروش محصولات جانبی شخصیت متوقف شود. مهم نیست منتقدین از «دامبو» را خوششان آمده یا نه، دیزنی مشتاقانه برتون را برای خلق اثری وفادار به انیمیشن کلاسیک به خدمت گرفت و نتیجه‌ی آن فیلمی نه چندان وحشتناک شد که به برند لطمه وارد نمی‌کند. استودیوی دیزنی اساساً با لایو اکشن «دامبو» خیال خود را آسوده کرد که سرانجام پس از ۷۸ سال این داستان را بازسازی کرده است. آن‌ها اکنون با در اختیار داشتن مارول می‌توانند به بازسازی لایو اکشن بسیاری اقدام کنند و روی آثار سینمایی بیشتری ریسک کنند.

حدود ۵۱ درصد مخاطبین زیر ۱۲ سال «دامبو» به گزارش «پست‌ترک» را افراد ۷ تا ۹ ساله تشکیل داده بودند و پنجاه و نه درصد آنان زیر ۲۵ سال سن داشتند و ۴۱ درصد زیر ۱۷ سال. براساس آخرین گزارش‌ها ۵۳ درصد سینماروها سفیدپوست، ۲۴ درصد اسپانیایی تبار، ۱۴ درصد آسیایی تبار و سایر نژادها و ۹ درصد سیاهپوست بودند. «دامبو» در ایالت‌های غربی و جنوب غربی آمریکا با فروش بهتری مواجه شد. حدود ۲۰ درصد از فروش فیلم به سالن‌های آیمکس اختصاص داشت و ۱۲.۵ درصد به سالن‌های ۳ بعدی. دیزنی امیدوار است نمره‌ی A- «سینمااسکور» فیلم  مانند «آلیس در سرزمین عجایب» و «چارلی و کارخانه‌ی شکلات سازی» برتون، در هفته‌های آینده نتایج بهتری در پی داشته باشد. پیش از اکران فیلم پیش‌بینی می‌شد که رکورد فیلم پایین‌تر از دیگر اقتباس‌های لایو اکشن دیزنی از قبیل فروش ۱۱۶ میلیون دلاری «آلیس در سرزمین عجایب» برتون در سال ۲۰۱۰، ۱۰۳ میلیون دلاری «کتاب جنگل»، ۶۹.۴ میلیون دلاری اسپین‌آف «زیبای خفته» یعنی «مالفیسنت» و ۶۷.۸ میلیون دلاری «سیندرلا» باشد. «دامبو» از مخاطبین زیر ۱۲ سال «پست‌ترک» امتیاز ۴ و نیم ستاره دریافت کرده است.

استودیوی دیزنی معمولاً دو گونه به بازسازی لایو اکشن فیلم‌ها اقدام می‌کند. دسته‌ای از فیلم‌های محبوب، برند، و بسیار پرخرج با بازیگران صاحب نام مانند «دیو و دلبر» و دسته‌ی دوم عناوینی کوچک‌تر و کم‌خرج‌تر مثل «کریستفر رابی» و «اژدهای پیت.» اشتباهی که دیزنی علی‌رغم کارگردانی «تیم برتون» با «دامبو» مرتکب شد این بود که فیلم باید در دسته‌ی دوم قرار می‌گرفت. برخی از کارشناسان بازاریابی می‌پرسند: «مخاطب این فیلم چه کسانی هستند؟ داستان فیلم تا چه اندازه برای آنان آشناست؟ جذابیت فیلم در چیست؟ و چگونه استودیو این همه پول به پای آن ریخته است؟» فیلم «دامبو» داستانی کند و کهنه دارد. هرچند برتون آثار سیرک-محور دیگری را هم مانند «ماهی بزرگ» در کارنامه دارد، اما شاخصه‌ی فیلم‌های او داستان‌های پرانرژی، شخصیت‌های ابزوردیست، و محیطی رنگارنگ است. به این ترتیب منتقدین با امتیاز میانگین ۵۲ درصد «راتن تومیتوز» فیلم را پس زدند.

«دامبو» چه چیزی برای عرضه دارد؟ اندوه، خشونت علیه حیوانات، از دست دادن والدین. چه کسی حاضر است برای دیدن چنین مضامینی در سالن‌ها صف ببندد؟ پارک‌های تفریحی «دامبو» در دیزنی‌لند از هیجان بیشتری نسبت به فیلم برخوردار است. فیلم انیمیشن کلاسیک «دامبو» آخرین بار در سال ۱۹۷۶ مجدداً اکران شد، بنابراین افرادی که نزدیک به پنجاه سال داشتند شاید این فیلم معنا و مفهومی داشته باشد. این درحالی است که تنها ۱۳ درصد مخاطبین بالاتر از ۴۵ ساله بودند. فیلم «دامبو» مانند «شیر شاه» که تریلر آن ۲۲۴.۶ میلیون مرتبه مشاهده شد و سومین تریلر پربیننده‌ی تاریخ شد و یا «منجمد ۲» که تریلرش را ۱۱۶.۴ میلیون بار مشاهده کردند، در شبکه‌های اجتماعی عملکرد موفقی نداشت. به نوشته‌ی «رلیش‌میکس» مخالفین فیلم در فضای مجازی می‌پرسند مردم به چه تعداد بازسازی از این دست نیاز دارند و در انتخاب «تیم برتون» به عنوان کارگردان مناسب بازسازی تردید کرده و از غیبت برخی شخصیت‌های انیمیشن کلاسیک «دامبو» انتقاد کرده‌اند. از طرف دیگر آمار مربوط به دنبال‌کنندگان و مشاهدات مربوط به فیلم پایین است و پرطرفدارترین ستاره‌ی آن در شبکه‌های اجتماعی «تیم برتون» با ۵.۱ میلیون دنبال‌کننده فیسبوک است. «کالین فرل» و «ایوا گرین» دیگر ستارگان فیلم در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارند و همبازیان جوانتر آنان دنبال‌کنندگان زیادی ندارند. فیلم «دیو و دلبر» از ستاره‌ای چون «اما واتسون» و «آریا گرانده» که ترانه‌ی اصلی را خوانده بود سود می‌جست، و این درحالی است که «دامبو» چنین ستاره‌هایی در رسانه‌های جمعی نداشت.

فیلم «ما» استودیوی یونیورسال به کارگردانی «جوردن پیل» این هفته تنها ۵۳ درصد با کاهش فروش نسبت به افتتاحیه روبرو شد و ۳۳.۶ میلیون دلار فروخت. در نظرسنجی اخیر «فندنگو» از ۱۰۰۰ سینمارو، ۷۷ درصد آنان فیلم را برای بار دوم تماشا می‌کرده‌اند درحالی که ۸۰ درصد معتقد بودند که فیلم باید در فصل جوایز امسال حضور داشته باشد. براساس آمار منتشر شده از سوی «پست‌ترک»، این هفته مخاطبین سیاهپوست با ۳۷ درصد پرجمعیت‌ترین گروه نژادی بودند و به دنبال آن سفیدپوستان با ۳۲ درصد، اسپانیایی‌تباران با ۱۹ درصد و سینماروهای آسیایی تبار با ۷ درصد در رتبه‌های بعدی جای دارند. مردان زیر ۲۵ با امتیاز ۸۴ درصد بهترین امتیاز را به فیلم داده‌اند. زنان زیر ۲۵ سال ۲۵ درصد مخاطبین و زنان بالاتر از ۲۵ سال ۲۶ درصد آنان را تشکیل دادند. «ما» پس از ده روز اکران به فروش داخلی ۱۲۸.۷ میلیون دلاری رسیده است.

استودیو «پیور فلیکس» اخیراً پخش فیلم‌هایش را خود به عهده می‌گیرد. آن‌ها در سال ۲۰۱۴ فیلم «خدا نمرده است» (God’s Not Dead) را اکران کردند که در افتتاحیه ۹.۲ میلیون دلار فروخت و در نهایت این رقم را تا ۶ برابر افزایش داد و به فروش داخلی ۶۰.۷ میلیون دلاری رسید. اما در میان فیلم‌های مذهبی استودیو، فیلم چالش‌برانگیز و ضد-سقط جنین «برنامه ریزی نشده» (Unplanned) آن‌ها با فروش ۶.۱ میلیون دلاری، پس از رکورد ۷.۶ میلیون دلاری «خدا نمرده است ۲» در سال ۲۰۱۶، به عنوان دومین فیلم پرفروش استودیو در هفته‌ی اول شناخته شد. این دستاوردی قابل توجه برای استودیو به شمار می‌آید از این جهت که فیلم با درجه‌ی سنی بزرگسال اکران شده و هنوز با پخش تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی در شبکه‌های کابلی و رادیوهای مذهبی مخاطبان مذهبی را به خود جذب می‌کند.

«برنامه ریزی نشده» براساس گزارش «پست‌ترک»، از مخاطبین امتیاز ۸۰ درصد دریافت کرده و ۶۵ درصد آن‌ها دیدن فیلم را توصیه می‌کنند. پرجمعیت‌ترین گروه سنی فیلم زنان بالاتر از ۲۵ سال با ۵۱ درصد بودند و به دنبال آن مردان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۷ درصد قرار داشتند. زنان زیر ۲۵ سال با ۱۳ درصد و مردان زیر ۲۵ سال با ۱۰ درصد در رده‌های بعدی ایستاده‌اند. سینماروهای زن با امتیاز ۸۱ درصد نسبت به مردان که به فیلم امتیاز ۷۷ درصد داده‌اند بیشتر از دیدن فیلم رضایت دارند. اما این مخاطبین زیر ۲۵ سال بودند که بهترین امتیاز را به فیلم دادند. «برنامه ریزی نشده» در روزهایی اکران شد که قانون‌گذاران ایالت جورجیا سقط جنین پس از نمایان شدن ضربان قلب را ممنوع اعلام کرده‌اند. این قانون گسترده‌ترین قانون ممنوعیت سقط جنین در آمریکا خواهد بود. فیلم «برنامه ریزی نشده» در ایالت‌های غرب میانه و جنوب فروش بهتری داشت. «رلیش‌میکس» گزارش داده که مسئله‌ی قابل توجه در مورد فیلم حمایت «ابی جانسون» فعال ضد سقط جنین از فیلم در فضای مجازی بوده، با وجود این، پیش‌بینی عملکرد فیلم‌های مذهبی در شبکه‌های اجتماعی چالش‌برانگیز است. از این گذشته، چنین آثاری معمولاً برای فروش فیلم حساب ویژه‌ای روی شبکه‌های اجتماعی باز نمی‌کنند.

فیلم «هتل بمبئی» استودیوی «بلیکر استریت» با افزایش تعداد سالن‌هایش به ۹۲۴ به فروش ۳.۱ میلیون دلاری در هفته‌ی دوم دست یافت. در حالی که ۷۷ درصد مخاطبین سینمارو در هفته‌ی گذشته دیدن فیلم را توصیه می‌کردند اما این هفته تنها ۵۰ درصد آنان در این خصوص نظر مثبت داشتند. حدود ۵۲ درصد مخاطبین فیلم زن و در عین غافلگیری ۶۳ درصد زیر ۳۵ سال سن داشتند و ۳۰ درصد آن‌ها ۲۵ تا ۳۴ ساله بودند. ۵۱ درصد سینماروها نیز سفید پوست، ۲۵ درصد آسیایی تبار و سایر نژادها، ۱۷ درصد اسپانیایی تبار، و ۷ درصد سیاهپوست بودند. «هتل بمبئی» در سراسر ایالات متحده فروش یکسانی داشت.

این هفته فیلم «ساحل‌گرد» (The Beach Bum) استودیوی نئون با بازی «متیو مک‌کانهی» و کارگردانی «هارمونی کورین» در ۱۱۰۰ سالن نمایش افتتاح شد و ۱.۸ میلیون دلار فروخت. این رکورد در بین آثار مک‌کانهی برنده‌ی اسکار در پایین‌ترین حد خود قرار داشت. فیلم مشابه «تعطیلات بهاره» (Spring Breakers) استودیوی A24 که در ۱۱۰۴ سالن اکران شده بود به فروش ۴.۸ میلیون دلاری دست یافت، البته در آن فیلم ستارگانی چون «سلینا گومز»، «ونسا هاجنز» و «جیمز فرانکو» حضور داشتند. این فیلم عملکردی حتی بدتر از «آرامش» (Serenity) دیگر فیلم فاجعه‌بار مک‌کانهی در ژانویه گذشته به جا گذاشت. فیلم «ماد» (Mud) مک‌کانهی حتی با افتتاحیه‌ای بهتر مواجه شد و ۲.۲ میلیون دلار فروخت، درحالی که در ۳۶۳ سالن اکران شده بود.

بدترین رکورد افتتاحیه‌ی این بازیگر در نقش‌های اصلی پیش از این به «طلا» بازمی‌گشت که ۳.۴ میلیون دلار فروخته بود. منتقدین به این فیلم امتیاز ۵۱ درصد «راتن تومیتوز» دادند در حالی که به فیلم «تعطیلات بهاره» امتیاز میانگین ۶۶ درصد داده بودند. آن فیلم در پایان اکران به رکورد ۱۴.۸ میلیون دلاری دست یافت. از آنجا که بازاریابی فیلم عمدتاً به صورت دیجیتالی صورت گرفته و فیلم بیشتر از ۵ میلیون دلار برای نئون هزینه نداشته، استودیو و طبق شنیده‌ها خود مک‌کانهی همچنان به فیلم امیدوارند. اما نباید فراموش کرد که مخاطبین سینمارو به فیلم امتیاز ۲ و نیم ستاره داده‌اند و تنها ۳۶ درصد آنان دیدن فیلم را توصیه می‌کنند. «ساحل‌گرد» عملکرد بهتری در ایالت‌های غربی و جنوب غربی داشته است. ویدیوی حضور مک‌کانهی و «اسنوپ داگ» در شوی کیمل ۱.۸ میلیون مرتبه در یوتیوب مشاهده شد. اما به گزارش «رلیش‌میکس» به جز مک‌کانهی که تصاویر فیلم را به اشتراک می‌گذاشت، دیگر ستارگان فیلم از جمله «زک افران» و «اسنوپ داگ» فعالیتی نداشتند.

هفته‌ی آینده برادران وارنر فیلم «شزم!» (Shazam!) را در بیش از ۴۱۰۰ سالن اکران می‌کند و پارامونت اقتباس سینمایی دیگری از «گورستان حیوانات خانگی» (Pet Sematary) نوشته‌ی «استیون کینگ» در بیش از ۳۴۰۰ سالن روی پرده می‌برد. علاوه بر این استودیوی STX فیلم «بهترین دشمنان» (The Best of Enemies) با بازی «سم راک‌ول» و «تاراجی پی. هنسون» را در بیش از ۱۶۰۰ سالن سینما عرضه می‌کند.

 

ده فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۲۹-۳۱ مارس ۲۰۱۹):

 

۱. دامبو (Dumbo) ۴۵ میلیون دلار (فروش کلی ۴۵ میلیون دلار/ فروش جهانی ۱۱۶ میلیون دلار)

۲. ما (Us) ۷۰.۲ میلیون دلار (فروش کلی ۷۰.۲ میلیون دلار/فروش جهانی ۸۶.۹ میلیون دلار)

۳. کاپیتان مارول (Captain Marvel)  ۲۰.۵ میلیون دلار (فروش کلی ۳۵۳.۸ میلیون دلار/ فروش جهانی ۹۹۰.۶ میلیون دلار)

۴. یک متر دورتر (Five Feet Apart)  ۶.۲ میلیون دلار (فروش کلی ۳۵.۸میلیون دلار/فروش جهانی ۵۰.۶ میلیون دلار)

۵. برنامه ریزی نشده  (Unplanned) ۶.۱ میلیون دلار (فروش کلی ۶.۱ میلیون دلار)

۶. پارک شگفتی (Wonder Park)  ۴.۹ میلیون دلار (فروش کلی ۳۷.۸ میلیون دلار/ فروش جهانی ۵۲.۲ میلیون دلار)

۷. چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای مخفی (How to Train Your Dragon: The Hidden World)  ۴.۲ میلیون دلار (فروش کلی ۱۵۲.۹ میلیون دلار/ فروش جهانی ۵۰۱.۸ میلیون دلار)

۸. هتل بمبئی (Hotel Mumbai) ۳.۱ میلیون دلار (فروش کلی ۳.۲ میلیون دلار)

۹. مراسم خاکسپاری خانوادگی مدیا (Tyler Perry's A Madea Family Funeral)   ۲.۷ میلیون دلار (فروش کلی ۷۰ میلیون دلار/ فروش جهانی ۷۱.۱ میلیون دلار)

۱۰. ساحل‌گرد (The Beach Bum) ۱.۸ میلیون دلار (فروش کلی ۱.۸ میلیون دلار)

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید