news-background
news-background

باکس آفیس: ادامه نبرد Mortal Kombat و Demon Slayer

فیلم‌های «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) و «اهریمن‌کش» (Demon Slayer) آخر هفته گذشته در آمریکا به نبرد خود ادامه دادند، اما نکته منفی این بود فروش آن‌ها نسبت به یک هفته قبل به ترتیب ۷۳ و ۷۰ درصد کاهش پیدا کرد.

انیمه «اهریمن‌کش» در طول آخر هفته گذشته با فروش ۶.۴ میلیون دلاری در دومین هفته نمایش در رده دوم قرار گرفت و فروش خود را به ۳۲.۲ میلیون دلار رساند. «مورتال کامبت» نیولاین نیز با فروش ۶.۲ میلیون دلاری در دومین هفته اکران در آمریکا به رده دوم آمد و فروش کلی خود را پس از ده روز تا ۴۳ میلیون دلار افزایش داد. این فیلم در بازارهای جهانی به فروش ۴۱۵.۴ میلیون دلاری رسیده و از ۱۷ می به بریتانیا خواهد رفت.

کاهش شدید فروش این دو فیلم در آخر هفته‌ای که حدود ۷۰ درصد سالن‌های سینما در آمریکا بازگشایی شده‌اند و وضعیت لس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو زرد شده، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ پاسخ به این پرسش دشوار است.

اساساً اتفاقی که رخ داده این است که دو فیلم با گروهی خاص از مخاطبین روی پرده رفته. اما هر دوی آن‌ها به صورت گسترده اکران شده‌اند. هر دوی این فیلم‌ها در افتتاحیه فراتر از انتظار ظاهر شدند چرا که مردم پس از ۱۳ ماه قرنطینه به سینما هجوم آوردند.

فیلم‌های اقتباس شده از بازی‌های ویدیویی، از جمله «مورتال کامبت» معمولاً در دومین هفته اکران با کاهش شدید فروش مواجه شده‌اند. «توم ریدر» (Tomb Raider) در سال ۲۰۰۱ نزدیک به ۵۹ درصد سقوط را ثبت کرد در حالی که «دوم» (Doom) ۷۳ درصد کاهش را نشان داد. فیلم «مورتال کامبت» سال ۱۹۹۵ که با رده سنی ۱۳ سال اکران شد، در دومین هفته نمایش کاهش ۵۶ درصدی را ثبت کرده بود و با اکران در ۲۶۲۸ سالن سینما ۱۰.۳ میلیون دلار فروخت.

اما در مورد انیمه «اهریمن‌کش» فانیمیش و انیپلکس، پیش‌بینی می‌شد که همچون دیگر انیمه‌های بلند، در هفته اول فروشی فراتر از انتظار و در هفته دوم کاهش شدید روی دهد. فیلم «دراگون بال سوپر: برولی» (Dragon Ball Super: Broly) همین استودیو در دومین هفته اکران با کاهش ۶۹ درصدی فروش همراه شد در حالی که در شش روز اول ۲۲ میلیون دلار فروخته بود. آن فیلم در نهایت ۳۰.۷ میلیون دلار فروخت اما اکرانی کوتاه داشت.

آخر هفته گذشته سالگرد اکران فیلم «انتقام‌جویان: آخر بازی» (Avengers: Endgame) در سال ۲۰۱۹ و «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» (Avengers: Infinity War) در سال ۲۰۱۸ بود. این دو فیلم به ترتیب در افتتاحیه ۳۵۷.۱ میلیون دلار و ۲۵۷.۷ میلیون دلار فروختند و پرفروش‌ترین افتتاحیه‌های تاریخ سینما را رقم زدند. در چند روز اخیر علی‌رغم تقاضای سینماروها، وضعیت عالی هوا در سراسر آمریکا و فرمان «جو بایدن» در مورد عدم لزوم زدن ماسک برای افرادی که واکسن ویروس کرونا را تزریق کرده‌اند، فیلم بزرگی روی پرده نرفت.

یکی از دلایل کاهش فروش «مورتال کامبت» ممکن است پخش همزمان آن در شبکه HBO Max باشد. چرا مخاطبی باید فیلمی را برای بار دوم در سالن‌های سینما ببیند وقتی می‌تواند آن را در خانه به صورت رایگان نگاه کند؟ فیلم «بیوه سیاه» (Black Widow) مارول و دیزنی هم مانند بعضی عناوین برادران وارنر از جمله «گودزیلا علیه کونگ» (Godzilla vs. Kong)، همزمان با اکران در سالن‌های سینما از شبکه دیزنی+ پخش خواهد شد. در مقطع فعلی پیش‌بینی اینکه آیا هواداران «بیوه سیاه» را در خانه می‌بینند یا در سالن‌های سینما دشوار است.

کاهش ۷۳ درصدی «مورتال کامبت» از زمان اکران فیلم «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» (Wonder Woman 1984) و پخش همزمانش از HBO Max بی‌سابقه است. این فیلم ابرقهرمانی دی‌سی و وارنر در دومین هفته اکران کاهش فروش ۶۸ درصدی را ثبت کرد. فیلم‌های وارنر از جمله «گودزیلا علیه کونگ» که در حال حاضر ۹۰.۳ میلیون دلار در آمریکا فروخته، در صورتی که همزمان از HBO Max پخش نمی‌شدند در بازه زمانی کمتری به فروش دلخواه استودیو می‌رسیدند. این استراتژی پخش همزمان تنها تا پایان سال ۲۰۲۱ اجرا خواهد شد.

در حال حاضر ۹۹ درصد سینماهای ای‌ام‌سی، ۹۳ درصد سینماهای سینه‌مارک، ۸۲ درصد سینماهای مارکوس و ۹۷ درصد سینماهای هارکینز بازگشایی شده‌اند. در بعضی از نقاط ایالات متحده، این سینماها با ظرفیت ۷۵ تا ۸۰ درصدی فعالیت می‌کنند.

فیلم ترسناک «جدایی» (Separation) استودیوی اوپن رود، آخر هفته گذشته ۱.۸ میلیون دلار فروخت و بالاتر از انیمیشن «رایا و آخرین اژدها» (Raya and the Last Dragon) دیزنی با ۱.۳ میلیون دلار در رده چهارم ایستاد. این فیلم مخاطبین ۳۵ تا ۴۴ ساله را هدف گرفته بود و ویدیوهای پربیننده‌اش بنا بر گزارش «رلیش‌میکس» با نرخ ۳:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند. فیلم ترسناک «نامقدس» (The Unholy) سونی نیز در پنجمین هفته اکران ۱.۰۶ میلیون دلار فروش و پایین‌تر از «هیچ‌کس» (Nobody) یونیورسال با ۱.۲۶ میلیون دلار هفتم شد.

فیلم «چهار روز خوب» (Four Good Days) «گلن کلوس» و «میلا کونیس» آخر هفته گذشته در ۲۹۸ سالن سینما روی پرده رفت و ۳۰۳ هزار دلار فروخت.

فروش کلی فیلم‌ها در آمریکا این هفته به ۲۴.۲ میلیون دلار رسیده و نسبت به فروش ۵۶.۳ میلیون دلاری آخر هفته گذشته ۵۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در بازار چین فیلم «عشق من» (My Love) در طول آخر هفته گذشته به فروش ۶۵ میلیون دلاری رسید.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید