news-background
news-background

اولین نقد‌های فیلم The Nest

مت زولر سایتس، راجر‌ایبرت: آیا امیدی به روری و آلیسون وجود دارد؟ این سوالی است در قلب فیلم «لانه» (دانلود فیلم The Nest با لینک مستقیم)، یک درام آزاردهنده و زیبا در باب زوجی که در واقع ازدواجشان سال‌هاست که متلاشی شده و به پایان رسیده ولی به قدری سرگرم انجام امورات روزمره بودند و غرق در کارهای شخصی، که متوجه هشدارها و نشانه‌های این فروپاشی نشدند.

«لانه» روایت زوجی است که تصمیم می‌گیرند از نیویورک به یک مکان قدیمی در نزدیکی لندن جایی که روری آنجا بزرگ شده است، نقل مکان کنند، جایی که بتوانند کار قدیمی‌شان را شروع کنند و زندگی تازه‌ای را شکل بدهند. فی‌الواقع نقل مکان آن‌ها قرار است اتفاقات تازه‌ای را برایشان رقم بزند ولی از طرفی هم چراغی است که تاریکی‌های گذشته را روشن می‌سازد. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

شان دورکین نویسنده و کارگردان فیلم، معادل سینمایی داستان‌های کوتاه قابل توجه و نه خیلی طولانی و یا اصلا یک شعر یا آهنگ را به عرصه‌ی تصویر می‌آورد و به خوبی مراحل و جنبه‌های یک رابطه‌ی متلاشی شده را به مخاطب نشان می‌دهد. فیلمنامه و کارگردانی دورکین به همان اندازه که دلسوزانه است، بی‌رحمانه، اقتصادی و دقیق هم است و تمام حس و حال شخصیت‌هایش را به خوبی به مخاطب منتقل می‌کند. در این میان به نظر می رسد فیلمبرداری (توسط ماتیاس اردلی)، تدوین (توسط متیو هانام) و امتیازات دیگر فیلم هم به بهترین شکل ممکن انجام شده‌اند و در این فیلم هیچ انتخاب خسته کننده و یا اشتباهی وجود ندارد.

فیلم لانه با زیرنویس فارسی

همان‌طور که «لانه» در بیش‌تر لحظات ویرانگر است، زیبایی منحصر به فردی هم در آن به چشم می‌خورد و این زیبایی در سادگی و درستی آنچه که هر لحظه بر آن تمرکز می کند، محصور شده است، خواه این صدای تنفس مضطرب کاراکتر روری باشد، خواه کفش‌ها و لباس او باشد که در جاده ای ماسه ای مچاله می شوند و یا نمای واید از مستی آلیسون که همچون عصیانگری که در یک کلوپ شبانه در میان غریبه‌ها به تنهایی می رقصد یا نمای لانگی از پنهان شدن بن در یک اتاق آشفته برای فرار از مهمانی ناخواسته‌ی خواهرش و یا هر چیزی که شامل آلیسون و اسب‌های محبوبش باشد.

بی‌شک جود لاو یکی از بزرگ‌ترین بازی‌هایش را در نقش روری ارائه می‌دهد همانند سایر نقش‌های مهمی که تاکنون بازی کرده است، از پسر طلایی شبیه گتسبی در "آقای با استعداد ریپلی" گرفته تا شخصیت اصلی در بازسازی "آلفی" و... روری از دل طبقه کارگر ، فقر و ناعدالتی‌های اجتماعی رشد کرده و توانسته از جذابیت‌های ظاهری و کاریزمای ذاتی‌اش استفاده کند و در عرصه‌ی فروش فرد موفقی بشود ولی در این بین چنان در داشتن ظاهر مرفه و بی نقص وسواس پیدا کرده که از حقایق زندگی خانوادگی غافل شده است و همسر و بچه هایش را درگیر شرط بندی‌های نامناسب می‌کند. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

کری کوون اما با این‌که فقط در چند صحنه‌ی «لانه» حضور دارد، کاراکتری است که در اوج سادگی، پیش برنده‌ی درام است و حضور چشمگیری دارد، نمونه‌ی بارز اما صحنه‌ی شام ​​نزدیک به پایان فیلم است که اوج بازی او را می‌بینیم. زمانی که روری مجبورش می‌کند، استیو را همراهی کند تا به آنها کمک کند مشتریانی را که می توانند پول زیادی به شرکتشان بیاورند، جلب کنند. روری که در مرحله بی ثباتی مالی و ناامیدی زناشویی گیر افتاده است و حالا خانواده‌اش را هم وارد این بازی نادرست می‌کند و آلیسون به زیبایی تمام و نه به شکل نمایشی، بلکه کاملاً باورپذیرانه مخاطب را در این وضعیتی که درونش گیر افتاده سهیم می‌کند و احساس همذات پنداری را در او بوجود می آورد.

بازیگران فیلم لانه

کاراکتری که در اوج سادگی چیزهای زیادی را نشانمان می‌دهد، زنی که بچه‌هایش را دوست دارد و به نظر می‌رسد یک فرد کاملاً شایسته است ولی چنان درگیر خودش و ازدواج متلاشی شده‌اش است که واقعا متوجه درد و رنج بچه‌هایش نمی‌شود و گویا حس مادرانه ندارد.

«لانه» درامی است که در یک ساعت و چهل و پنج دقیقه به بار می‌نشیند، ولی در حافظه‌مان زمان را برایمان کندتر می‌کند و طولانی‌تر احساس می‌شود. این یک فیلم جمع و جور و خوش ساخت است که درست مثل بسیاری از فیلم‌های مطرحی که به موضوع خانواده پرداختند، به پیچیدگی روابط خانوادگی و جریاناتی که درون خانه بوجود می‌آید و مفهوم خانه و خانواده را معناباخته می‌کند می‌پردازد و سوال‌های زیادی را در ذهن مخاطب بوجود می‌آورد و در نهایت تصمیم اصلی را بر عهده‌ی مخاطب می‌گذارد.

ریچارد روپر، شیکاگو سان تایمز: بی‌شک انتخاب جود لاو و کری کان برای ایفای نقش در درامی که میان عشق و نفرت حرکت می‌کند، انتخاب فوق‌العاده‌ای است و بازی این دو همانند کلاس درس بازیگری است.

بنجامین لی، گاردین: فیلم از ظرافت و دقت بالایی برخوردار است. در واقع کارگردان در این فیلم، داستانش را بدون تاکید بر نوستالژی‌ها روایت می‌کند و درام خانوادگی پیچیده‌ای را خلق می‌کند که عمیقاً مخاطب را به فکر فرو می‌برد.

پیتر دبروژ، ورایتی: «لانه» به شکلی زیبا و با داستانی گیرا در تمام جزئیات و پیچیدگی‌های روابط فرو می‌رود و مخاطب را همراه می‌سازد. خصوصاً برای آن دسته از مخاطبینی که به دنبال فیلمی هستند که قواعد ویژه‌ی خودش را دارد و پایان خوشی هم ندارد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید