news-background
news-background

«انیو موریکونه» آهنگساز افسانه‌ای ایتالیایی در سن ۹۱ سالگی درگذشت

آهنگساز برنده‌ی اسکار با خلق موسیقی متن برای وسترن‌های اسپاگتی «سرجو لئونه» شناخته می‌شد و سابقه‌ی آهنگسازی برای «سینما پارادایزو» و «هشت نفرت‌انگیز» را داشت.

«انیو موریکونه» آهنگساز برنده‌ی اسکار که با موسیقی نوآورانه و تسخیرکننده‌اش، تنش صحنه‌های بدون دیالوگ وسترن‌های اسپاگتی «سرجو لئونه» را برجسته می‌کرد، در سن ۹۱ سالگی از دنیا رفت. این آهنگساز ایتالیایی که برای بیش از ۵۰۰ فیلم – از جمله ۷ فیلم برای هم‌وطنش لئونه – موسیقی ساخت، در شهر رم درگذشت. پاییز گذشته یک سانحه‌ی سقوط منجر به شکسته شدن استخوان ران او شده بود. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

او که زاده‌ی شهر رم بود برای فیلم «هشت نفرت‌انگیز» (دانلود فیلم The Hateful Eight با لینک مستقیم) در سال ۲۰۱۵ برنده‌ی اسکار شد. موریکونه برای «روزهای بهشت» (دانلود فیلم Days of Heaven با لینک مستقیم) به کارگردانی «ترنس مالیک» در سال ۱۹۷۸، «مأموریت» (دانلود فیلم The Mission با لینک مستقیم) به کارگردانی «رولند جافه» در سال ۱۹۸۶، «تسخیرناپذیران» (دانلود فیلم The Untouchables با لنیک مستقیم) در سال ۱۹۸۷، «باگزی» (دانلود فیلم Bugsy با لینک مستقیم) ساخته‌ی «بری لوینسون» در سال ۱۹۹۱ و «مالنا» (دانلود فیلم Malena با لینک مستقیم) به کارگردانی «جوزپه تورناتوره» در سال ۲۰۰۰ نامزد اسکار شده بود. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

موریکونه ملقب به «استاد» در سال ۲۰۰۷ از دستان «کلیت ایستوود» اسکاری افتخاری دریافت کرد. او ۱۱ جایزه‌ی «داوید دی دوناتلو» که معتبرترین جایزه‌ی سینمایی ایتالیا است را نیز به دست آورد.

دیگر نواهای سینماتیک خلق شده توسط موریکونه شامل آثاری برای فیلم‌های کم‌هزینه‌ی «یک مشت دلار» (دانلود فیلم A Fistful of Dollars با لینک مستقیم) در سال ۱۹۶۴، «به خاطر چند دلار بیشتر» (دانلود فیلم For a Few Dollars More با لینک مستقیم) در سال ۱۹۶۵، «خوب، بد، زشت» (دانلود فیلم The Good, the Bad and the Ugly با لینک مستقیم) در سال ۱۹۶۶ – هر سه با بازی ایستوود – «روزی روزگاری در غرب» (دانلود فیلم Once Upon a Time in the West با لینک مستقیم) در سال ۱۹۶۸ و «سرت را بدزد، احمق!» (دانلود فیلم Duck, You Sucker با لینک مستقیم) در سال ۱۹۷۱ می‌شود. تماشای انلاین فیلم خارجی.

لئونه که در سال ۱۹۸۹ از دنیا رفت زمانی گفته بود: «موسیقی ناگزیر است، زیرا فیلم‌های من عملاً می‌توانند صامت باشند، شمار دیالوگ‌ها اندک است، بنابراین موسیقی بیشتر از دیالوگ بر اکشن و احساس تأکید می‌کند. من پیش از فیلمبرداری از او می‌خواهم موسیقی فیلم را بسازد، به عنوان بخشی از فیلمنامه.»

تمرکز موریکونه بر یک ساز – مثل ترومپت در «خوب، بد، زشت» یا ساز ابوا در «مأموریت» آثار او را غنی‌تر می‌ساخت. این آهنگساز شیفته‌ی گیتار الکتریک و زنبورک و استفاده از صدای سوت، ناقوس کلیسا، زوزه‌ی گرگ، آواز پرندگان، تیک‌تاک ساعت، شلیک اسلحه و آوای زن بود تا بافتی به موسیقی اضافه کند که از تصنع اثر بکاهد.

او گفته بود: «همه نوع صدایی می‌تواند برای انتقال حس مفید باشد... موسیقی از صدای واقعیت ساخته شده.» موریکونه با فیلم «روزی روزگاری در آمریکا» (دانلود فیلم Once Upon a Time America با لینک مستقیم) برای آخرین بار با لئونه همکاری کرد و چندین مرتبه برای تورناتوره آهنگ ساخت. فیلم «سینما پارادایزو» (دانلود فیلم Cinema Paradiso با لینک مستقیم) این کارگردان برنده‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد.

موریکونه اصطلاح «وسترن اسپاگتی» را نمی‌پسندید و می‌گفت این ژانر تنها بخشی از دوران حرفه‌ای‌اش را تشکیل می‌دهد. بدیهی است، چرا که بعضی از آثار درخشان او برای کارگردانان دیگری چون «جیلو پونته‌کوروو» با فیلم «نبرد الجزیره» (دانلود فیلم The Battle of Algiers با لینک مستقیم) در سال ۱۹۶۶، «دان سیگل» با فیلم «دو قاطر برای خواهر سارا» (دانلود فیلم Two Mules for Sister Sara با لینک مستقیم) در سال ۱۹۷۰، «برناردو برتولوچی» با فیلم «۱۹۰۰» (دانلود فیلم 1900 با لینک مستقیم) در سال ۱۹۷۶، «جان بورمن» با «جن‌گیر ۲» (دانلود فیلم Exorcist II: The Heretic با لینک مستقیم) در سال ۱۹۷۸، «ادواردو مولینارو» با فیلم «قفسی برای دیوانگان» (دانلود فیلم La Cage aux Folles با لینک مستقیم) در سال ۱۹۷۸، «جان کارپنتر» با فیلم «موجود» (دانلود فیلم The Thing با لینک مستقیم) در سال ۱۹۸۲، «ویلیام فریدکین» با فیلم «یورش» (Rampage) در سال ۱۹۸۷، «برایان دی‌ پالما» با «تسخیرناپذیران»، «پدرو آلمودوار» با فیلم «مرا ببند!» (دانلود فیلم Tie Me Up! Tie Me Down! با لینک مستقیم) در سال ۱۹۸۹، «فرانکو زفیرلی» با فیلم «هملت» (دانلود فیلم Hamlet با لینک مستقیم) در سال ۱۹۹۰، «مایک نیکلز» با فیلم «گرگ» (The Wolf) در سال ۱۹۹۴ و «وارن بیتی» با فیلم «بولورث» (دانلود فیلم Bulworth با لینک مستقیم) در سال ۱۹۹۸ ساخته شده است.

موریکونه فرصت آهنگسازی برای ایستوود در مقام کارگردان و «پرتقال کوکی» (دانلود فیلم A Clockwork Orange با لینک مستقیم) به کارگردانی «استنلی کوبریک» را از دست داد. لئونه در آن زمان اصرار می‌کرد که آهنگساز مشغول کار بر روی یکی از فیلم‌های اوست، در حالی که چنین نبود.

موسیقی متن موریکونه برای درام «زندگی و روزگار دیوید لوید جورج» (The Life and Times of David Lloyd George) در سال ۱۹۸۱ به اثری محبوب در سراسر دنیا تبدیل شد و موسیقی او «تسخیرناپذیران» برایش جایزه‌ی گرمی را به ارمغان آورد.

«کوئنتین تارانتینو» یکی از هواداران این آهنگساز بود و از بعضی ساخته‌های او برای فیلم‌های «بیل را بکش» (دانلود فیلم Kill Bill با لینک مستقیم)، «جانگوی زنجیرگسسته» (دانلود فیلم Django Unchained با لینک مستقیم) استفاده کرد. موریکونه در سال ۲۰۱۶ گفته بود همکاری با کارگردان در «هشت‌ نفرت‌انگیز» فوق‌العاده بوده زیرا هیچ توصیه و رهنمونی به او نکرده است: «من موسیقی را بدون اینکه تارانتینو چیزی در موردش بداند نوشتم، سپس او به پراگ آمد وقتی که می‌خواستم آن را ضبط کنم و بسیار راضی بود. بنابراین اساس این همکاری اعتماد بود و آزادی عملی فوق‌العاده.»

موریکونه در سال ۱۹۲۸ متولد شده و نوشتن موسیقی را از سن ۶ سالگی آغاز کرده بود. پدرش نوازنده‌ی ترومپت بود و ترومپت اولین سازی شد که او در سنین جوانی نواختنش را فراگرفت. او در سن ۸ سالگی در یک مدرسه‌ی ابتدایی با لئونه آشنا شد، هر چند این دو تا دو دهه بعد ارتباطی با یکدیگر نداشتند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۷ اسفند ۱۴۰۲ ۱۰:۲۸

همیشه ارزو داشتم یکی از کنسرت هاش رو از ‌ببینیم ولی نشد…

نمایش اسپویل
۲۱ تیر ۱۳۹۹ ۱۷:۲۳

بدرود استاد بزرگ

نمایش اسپویل
۱۶ تیر ۱۳۹۹ ۱۴:۵۴

به سادگی تبدیل به موسیقی شد. بدرود استاد.

نمایش اسپویل
۱۶ تیر ۱۳۹۹ ۱۳:۳۲

روحش شاد

نمایش اسپویل
۱۶ تیر ۱۳۹۹ ۱۲:۳۶

خدارحمتش کنه. کلی با شاهکارهایی که ساخته خاطره دارم. خیلی ناراحت کننده است همچین هنرمند بزرگی دیگه بین ما نیست.

نمایش اسپویل
بیشتر