news-background
news-background

انتقاد مخاطبین آسیایی‌تبار از فیلم Licorice Pizza: «هضم لهجه تمسخرآمیزش یک هفته طول می‌کشد»

فیلم «لیکوریس پیتزا» (Licorice Pizza) که تازه‌ترین اثر «پل توماس اندرسون» با بازی «الانا هایم» و «کوپر هافمن» است، به خاطر صحنه‌ای که در آن یک شخصیت مرد سفیدپوست با لهجه ساختگی آسیایی حرف می‌زند با انتقادات گسترده مواجه شد.

این فیلم به نویسندگی و کارگردانی فیلمسازی که هشت نامزدی اسکار و آثاری چون «شب‌های عیاشی» (Boogie Nights)، «خون به پا خواهد شد» (There Will Be Blood) و «مرشد» (The Master) را در کارنامه دارد، داستانی در مورد رابطه عاشقانه «الانا کین» با بازی هایم و «گری ولنتاین» با بازی هافمن در سن فرناندو ولی سال ۱۹۷۳ را روایت می‌کنند.

در این فیلم «جان مایکل هیگینز» نقش مردی را بازی می‌کند که به همراه همسر ژاپنی خود یک رستوران را مدیریت می‌کنند. لحظه‌ای که او در یکی از صحنه‌ها سعی می‌کند با لهجه‌ای آسیایی حرف بزند با انتقاداتی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. این شخصیت یک بار دیگر مقابل دوربین می‌آید در حالی که با دومین زن ژاپنی خودش است و باز هم لهجه مصنوعی را تکرار می‌کند.

«دیوید چن» مجری آسیایی تبار پادکست «از نظر فرهنگی بهنگام» (Culturally Relevant) در واکنش به این صحنه می‌نویسد: «این را تصور کنید: در حال دیدن «لیکوریس پیتزا» هستید. فیلم درخشانی است. سپس، در اوایل فیلم، یک شخصیت لوده ادای یک آسیایی را درمی‌آورد. مخاطبین (اغلب سفیدپوست) می‌خندند. و حالا، شما تا آخر فیلم به آن خنده‌ها فکر می‌کنید. تصور کردید؟ چون حس مزخرفی است.»

«کارن مین» کارگردان و فیلمنامه‌نویس می‌نویسد: ««لیکوریس پیتزا» را یک هفته قبل دیدم و این همه طول کشید تا هضمش کنم. یک صحنه به‌شدت توهین‌آمیز، به‌ظاهر بی‌معنی (جز خنده‌ای سطحی که در سالن ما به وجود آمد نتیجه‌ای نداشت) وجود دارد که لهجه آسیایی را تمسخر می‌کند.»

کاربر دیگری در توییتر می‌نویسد: «لعنتی، ما آسیایی‌تباران هیچ‌وقت نمی‌توانیم صحنه خوشایندی داشته باشیم؟ بعضی از محبوب‌ترین فیلمسازان من: پل توماس اندرسون، وس اندرسون، دنی ویلنوو، همگی اخیراً فیلم‌های شگفت‌انگیزی ساخته‌اند اما یا لهجه آسیایی مصنوعی دارد یا کلیشه شخصیت آسیایی تبار آب زیر کاه. تمامش کنید.»

استودیوی ام‌جی‌ام «پیتزا لیکوریس» را ۲۶ نوامبر به صورت محدود در سالن‌های سینما اکران کرده و از ۲۵ دسامبر به صورت گسترده در آمریکای شمالی روی پرده می‌برد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۵ آذر ۱۴۰۰ ۱۶:۰۰

آفرین. خوشم اومد از اعتراضشون

نمایش اسپویل