news-background
news-background

انتقاد از سریال Bridgerton به دلیل نحوه نمایش تجاوز

سریال درام تاریخی «بریجرتون» (Bridgerton) نت‌فلیکس به دلیل نحوه‌ی نمایش صحنه‌ای که منتقدینش می‌گویند به روشنی «مشکل رضایت» در آن دیده می‌شود با اعتراض هواداران مواجه شده است. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

در این سریال شخصیت اول «دفنی بریجرتون» با بازی «فیبی داینور» به دروغ نسبت به «سایمون بست»، دوک هیستینگز با بازی «رگی-جین پیج» اظهار عشق می‌کند. دوک سوگند یاد کرده است که هرگز نه با کسی ازدواج کند و نه از زنی بچه‌دار شود تا به نسب خانوادگی‌اش را برای همیشه پایان دهد، و به این ترتیب از پدر بدرفتارش انتقام بگیرد.

آن‌ها پس از چند ملاقات با یکدیگر ازدواج می‌کنند، هرچند دوک به دفنی می‌گوید که «نمی‌تواند» از او فرزندی به دنیا آورد. «واکس» در مقاله‌ای ادعا کرده است که استفاده‌ی دوک از واژه‌ی «نتوانستن» به جای «نخواستن» به این معناست که دفنی بی‌تجربه در روابط جنسی، در حین آمیزش نمی‌داند که منظور دوک از فرزند نخواستن چیست.

پس از آنکه دفنی به خیانت سایمون مشکوک شده، در یکی از صحنه‌های آمیزش همسرش در موقعیتی قرار دارد که امکان روی‌گردانی ندارد و دو مرتبه از دفنی می‌خواهد که دست بردارد، اما بی‌توجهی می‌کند و در ادامه سریال بر روی خشم او تمرکز می‌کند نه بهت‌زدگی سایمون.

«آیا رومانو» در «واکس» می‌نویسد: «عجیب‌ترین چیزی که در مورد این صحنه وجود دارد این است که من دقیقاً نمی‌دانم که نویسندگان سریال آن را یک صحنه‌ی تجاوز در نظر گرفته‌اند یا نه. یک لحظه‌ی ناخوشایند رضایت ناخواسته لحظه‌ی آمیزش جنسی بدون رضایت را توجیه نمی‌کند. و سایمون را از رضایت در مورد برقراری رابطه‌ی جنسی و پدر شدن محروم می‌کند، حتی در لحظات اوجش باز هم یک تجاوز جنسی است.»

در کتاب‌های «جولیا کویین» که سریال بر اساس آن‌ها ساخته شده، این لحظات روشن‌تر تشریح شده است. اما در شبکه‌های اجتماعی، مخاطبین به درج نشدن هشدار برای صحنه‌ای که به اعتقاد آن‌ها زننده بوده انتقاد کرده‌اند.

یکی از کاربران می‌نویسد: «این [توییت] تنها پیامی دیگر است در مورد اینکه سریال «بریجرتون» یک صحنه‌ی تجاوز به یک مرد سیاهپوست دارد. وقتی دیدنش را به دیگران توصیه می‌کنید، مراقب باشید و اگر می‌خواهید آن را ببینید، مراقب اپیزود ۶ باشید.»

«صبا مالک» ژورنالیست می نویسد: «واقعاً شگفت‌زده‌ام از اینکه آن‌ها چگونه از یک صحنه‌ی تجاوز بهت‌آور کاملاً عبور کرده‌اند. تجاوز زناشویی، رابطه‌ی جنسی اجباری و بعد ناگهان گذر به روز بعد. فوق‌العاده ناامیدکننده است، دیدن سریال پیش از این صحنه هم دشوار بود.»

کاربر دیگری می‌نویسد: «این صحنه رمانتیک نیست، این یک تجاوز زناشویی است، اگر جنسیت‌ها برعکس می‌بود جامعه‌ی بیداران توییتر سریال را بایکوت می‌کردند و می‌گفتند فرهنگ تجاوز را می‌ستاید.»

«فیبی داینور» ۲۵ ساله اخیراً در مصاحبه با مجله‌ی «گراتسیا» فاش کرده است که این صحنه‌های آمیزش با پیج اولین صحنه‌های بازی او در سریال بوده است. او می‌گوید: «اولین صحنه‌ام در اپیزود ششم بود، جایی که سایمون و دفنی رابطه برقرار می‌کنند. فوق‌العاده بود، چون که احساس امنیت و لذت می‌کردم.» او اضافه می‌کند که پنج یا شش سال قبل هم تجربه‌ی بازی در چنین صحنه‌هایی را داشته است: «عاشق داستان تاریخی [دفنی] و هوشیاری جنسی او هستم.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید