news-background
news-background

انتقاد «ام. نایت شیامالان» از قرارداد «مسخره» برادران وارنر و HBO Max

«ام. نایت شیامالان» کارگردانی است که فیلمسازی‌اش تا حد زیادی مدیون «تجربه‌ی سینمایی» است. اگر فیلمی مانند «حس ششم» (The Sixth Sense) او در سالن‌های سینما اکران نمی‌شد، چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ بنابراین غافلگیرکننده نیست که این کارگردان تمایل داشته باشد مخاطبین فیلم‌هایش را در سالن‌های تاریک سینما و در کنار یکدیگر تجربه کنند و به تصمیم اخیر برادران وارنر برای انتشار تمامی فیلم‌هایش در شبکه‌ی HBO Max در سال ۲۰۲۱ معترض شود. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

شیامالان در مصاحبه با «فندم» از قراردادی گفته که به موجب آن فیلم‌های پرخرج وارنر مستقیماً در شبکه‌ی استریم ویدیوی HBO Max منتشر می‌شوند. اولین فیلمی که با این مدل پخش شد «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» (Wonder Woman 1984) بود اما سال آینده همین سرنوشت در انتظار «تل‌ماسه» (Dune) و «ماتریکس ۴» (The Matrix 4) و ریبوت «جوخه انتحار» (The Suicide Squad) است. شیامالان نه فقط از این تصمیم بلکه از رفتار کمپانی با فیلمسازان دلخور است.

این کارگردان می‌گوید: «می‌توانید حدس بزنید که چه واکنشی نشان داده‌ام. به هیچ وجه از این تصمیم حمایت نمی‌کنم. به هیچ وجه. به ویژه وقتی که با فیلمسازان مذاکره نشده است. مسخره است. بدیهی است که تصمیمی کمپانی-محور بوده و من احساس بدی دارم برای تمامی همکارانی که به آن شکل متوجه قضیه شدند و حالا باید با آن کنار بیایند.»

شیامالان اضافه می‌کند:‌ «راه حلش این نیست. قطعاً نیست. واقعاً امیدوارم که به زودی به سالن‌های سینما بازگردیم. تا سه، چهار یا پنج ماه آینده. و در آن زمان هر دو [مدل پخش] می‌توانند وجود داشته باشند؛ سرگرمی فاخر را هم در خانه داریم و هم وقتی که می‌خواهیم بیرون برویم. نیازی نیست که یکی را قربانی دیگری کنیم.»

پیش از شیامالان، «کریستفر نولان» کارگردان «تنت» (Tenet) و «دنی ویلنوو» کارگردان «تل‌ماسه» به تندی از تصمیم برادران وارنر انتقاد کرده بودند. نولان HBO Max را «بدترین شبکه استریم» خواند و گفت خوشحال است که «تنت» قربانی این استراتژی جدید نشده، و ویلنوو ادعا کرد که با این قرارداد آینده‌ی چندگانه‌ی «تل‌ماسه» و تولید دنباله‌اش به خطر می‌افتد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید