news-background
news-background

امی 2017: در 69مین مراسم امی چه گذشت؟

شصت‌ونهمین دوره مراسم امی شب گذشته در سالن مایکروسافت لس آنجلس برگزار شد و با پیروزی بزرگ «سرگذشت ندیمه» پایان یافت. اما نقل این محفل کسی نبود جز «دونالد ترامپ» که از همان ابتدا هدف نیش و کنایه‌های «استیون کولبر» مجری مراسم شد. مسئله این نبود که کولبر شوخی‌های سیاسی را مطرح می‌کند یا نه، بلکه همه منتظر بودند تا ببینند او تا چه حد در مطرح کردن آن‌ها پیش خواهد رفت؟ پیروزی درام فمینیستی دیگر «دروغ‌های بزرگ کوچک» شبکه HBO در بخش بهترین مینی‌سریال و اهدای جایزه به «Lena Waithe» اولین برنده امی سیاهپوست در بخش نویسندگی سریال‌های کمدی نیز انتقامی بود از اظهارات توهین‌آمیز رئیس جمهور ترامپ در مورد رسانه، زن، و رنگین پوستان ایالات متحده.

کولبر در آغاز رو به حضار مراسم کرد و در مورد ورود ترامپ به کاخ سفید گفت: «اگر جایزه امی را به او می‌دادید شاید برای ریاست جمهوری نامزد نمی‌شد، بنابراین، به نحوی، همه این‌ها تقصیر شماست.» دونالد ترامپ مجری سابق مجموعه «Celebrity Apprentice» با این سریال چندین بار نامزد امی شده بود، ولی این جایزه هرگز به وی تعلق نگرفت. کولبر سپس با تصریح بیاناتی که بارها در تاک‌شوی خود تکرار کرده است، ترامپ را بزرگترین ستاره تلویزیون و فردی خواند که خودش زمان زیادی را پای تلویزیون تلف می‌کند. حملات پی در پی به رئیس جمهور و نیز هالیوود ادامه داشت تا اینکه در عین ناباوری شاهد ورود «شان اسپایسر» دبیر مطبوعاتی سابق کاخ سفید به روی صحنه با یک تریبون سیار بودیم، تا شایعه وقوع یک شوخی سیاسی بزرگ که در طول هفته به گوش می‌رسید تحقق یابد. او به شوخی به کولبر اطمینان دهد که آمار بینندگان مراسم برخلاف سال قبل بالا برود. دوربین بلافاصله به «ملیسا مک‌کارتی» که در شوی «SNL» نقش اسپایسر را بازی می‌کند و سپس به چهره بهت زده حاضرین کات می‌خورد.

کولبر در طول مراسم با تنوع نژادی در هالیوود بارها شوخی کرد و ضمناً به تمجید از آن هم پرداخت و هنگامی که این دوره از مراسم را از نظر نژادی متنوع‌ترین خواند، حضار را به خاطر تشویق‌هایشان دست انداخت. وی پس از آنکه یک به یک ستاره‌های سیاهپوست هالیوود را برمی‌شمرد نام کمدین سفیدپوست «بیل مار» را هم به فهرستش افزود و او را به دلیل استفاده از واژه «کاکاسیاه» یک آدم آب زیر کاه و نچسب لقب داد، و گفت: «مجبورم فرض کنم که او هم سیاهپوست است، چون خیلی راحت این لغت را به کار می‌برد.»

سریال «دروغ‌های بزرگ کوچک» شبکه HBO، «سرگذشت ندیمه» شبکه Hulu و «الیزابت ماس» ستاره آن، از برندگان بزرگ مراسم شب گذشته بودند، اما این مجموعه «SNL» شبکه NBC بود که نمایش قدرتمندانه‌تری داشت و بیشترین جوایز را به خود اختصاص داد و صاحب 9 امی شد، درحالی که «سرگذشت ندیمه» و «دروغ‌های بزرگ کوچک» هرکدام با هشت پیروزی مشترکاً دوم شدند.

زنان و رنگین‌پوستان از جمله «نیکول کیدمن»، «استرلینگ کی. براون»، «الیزابت ماس»، «لورا درن»، «دونالد گلاور»، «ریز احمد»، «جولیا لوئی-درایفوس»، «عزیز انصاری»، و «لینا ویث» از برجسته‌ترین افرادی بودند که در شب سیاسی امی صاحب جایزه شدند. کیدمن، درن و گلاور از جمله بازیگرانی بودند که اولین جایزه امی دوران حرفه‌ای خود را تجربه کردند، حال آنکه «ریز احمد» از این پس به عنوان اولین بازیگر آسیایی تباری شناخته می‌شود که امی را به خانه می‌برد. «لینا ویث» نیز اولین زن سیاهپوستی است که در شاخه خود موفق به کسب امی می‌شود، ضمن آنکه «دونالد گلاور»، نویسنده، کارگردان و ستاره «آتلانتا» باعث شد، برای اولین بار از سال 1985 یک فرد سیاهپوست جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی سریال‌های کمدی را تصاحب کند.

«نیکول کیدمن» نیز که امسال به خاطر بازی در «کشتن گوزن مقدس»، «بالای دریاچه: دختر چینی» و «فریب‌خورده» کوپولا، جایزه ویژه هفتادمین سالگرد جشنواره کن را دریافت کرده بود، برای بازی فراموش نشدنی خود در مینی‌سریال «دروغ‌های بزرگ کوچک» برنده امی شد. وی به هنگام دریافت جایزه گفت: «ریس [ویترسپون]، من در کسب این جایزه با تو سهیم هستم. اگر تو نبودی اینجا نایستاده بودم.» به لطف مینی‌سریال «دروغ‌های بزرگ کوچک»، «لورا درن» نیز که قبلاً پنج بار نامزد امی شده بود برای بازی در نقش رناتا کلاین از دریافت جایزه بی نصیب نماند. وی به زودی در فیلم «جنگ ستارگان: آخرین جدای» هم دیده خواهد شد.

طنز سیاسی «Veep» نیز با پیروزی در بخش بهترین کمدی سال، به سومین جایزه امی متوالی خود رسید. از سال 2007 تا کنون تنها سه سریال «30 Rock»، «Modern Family» و «Veep»  جایزه بهترین سریال کمدی را به خانه برده‌اند. «الیزابت ماس» نیز که سابقه حضور در سریال‌های «The West Wing» و «مد من» را دارد، جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در «سرگذشت ندیمه» صاحب شد. ماس که به هنگام دریافت جایزه خود، یکی دو بار از فرط هیجان الفاظ رکیکی به زبان آورد، از مادر خود تشکر کرد که به او آموخته است یک زن می‌تواند همزمان مهربان و قوی باشد. این سریال در نهایت برنده جایزه بهترین سریال درام هم شد، تا به عنوان اولین سریال برنده امی تبدیل شود که در یک سرویس استریمینگ به تولید رسیده است. «ان دَود» از همین سریال با دریافت جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل، یکی دیگر از افتخارات «سرگذشت ندیمه» را رقم زد. وی با «تندی نیوتون» از سریال «وست‌ورلد» و «میلی بابی براون» از «چیزهای عجیب» رقابت می‌کرد.

در ادامه مراسم «استرلینگ کی. براون» از سریال «این ما هستیم» (This Is Us)، جایزه امی بهترین بازیگر مرد در سریال‌های درام را برای دومین بار به چنگ آورد. وی قبلاً به خاطر بازی در سریال «مردم علیه او.جی سیمپسون» صاحب این جایزه شده بود. براون در یک سخنرانی احساسی که با ارجاعاتی به سریال‌های «برکینگ بد»، «مد من»، «آدمکشی: زندگی در خیابان» همراه بود، به «آندره بروگر» ستاره سریال اخیر که 19 سال پیش برنده جایزه امی شده بود، ادای احترام کرد. این سخنرانی آنقدر به درازا کشید که موسیقی پایان مدت سخنرانی نواخته شد و براون نتوانست صحبت‌های خودش را به طور کامل تمام کند.

«دونالد گلاور» بازیگر سیاهپوست سریال «آتلانتا» یکی دیگر از کسانی بود که برای اولین بار برنده امی شد و جایزه بهترین کارگردانی سریال‌های کمدی را به دست آورد. وی در ادامه جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول سریال‌های کمدی را نیز مال خود کرد و به هنگام دریافت آن گفت: «از دونالد ترامپ تشکر می‌کنم که باعث شد سیاهپوستان در هر فهرستی شماره یک باشند. دلیل بودن من در اینجا احتمالاً اوست.»

پس از گلاور نوبت به «جولیا لوئی درایفوس» رسید تا ششمین جایزه امی خود را در بخش بهترین بازیگر زن سریال‌های کمدی رقم بزند. لوئی درایفوس با کنایه زهرآگین دیگری به ترامپ، در مورد فصل آینده سریال «Veep» که آخرین فصل سریال خواهد بود، گفت: «فیلمنامه دادگاهی کردن او (ترامپ) را هم نوشته بودیم، اما از ساختنش صرف نظر کردیم چون نگران بودیم که کسی زودتر به سراغش برود.»

«کیت مک‌کینان» و «الک بالدوین» با حضور جنجالی خود در مجموعه طنز «SNL» در نقش‌های «هیلاری کلینتون» و «دونالد ترامپ»، جایزه بهترین بازیگری نقش مکمل را به خانه بردند. این محموعه خود در بخش بهترین برنامه ورایته برنده جایزه امی شده بود. بالدوین هنگام دریافت جایزه برای «The Apprentice» روی صحنه آمد و گفت: «بالأخره پس از مدت‌ها باید این حرف را بزنم، آقای رئیس جمهور، این هم همان جایزه امی که می‌خواستید.»

در انتها باید دید شبکه NBC که مسئول برگزاری این مراسم در سال آینده است، چه کسی را برای اجرا انتخاب خواهد کرد. آیا «استیون کولبر»ی را بازمی‌گرداند که توانمندی‌های هرچند محدودش را شب گذشته مشاهده کردیم، یا به سراغ «دیو شپل» خواهد رفت که با کمک «جان اولیور» برنده امی بهترین تاک‌شو امسال توانستند با یک هشتگ ملتی را یکصدا کنند؟

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید