news-background
news-background

پیش‌بینی اسکار 2018: امسال کدام نامزدها برنده اسکار می‌شوند؟

مراسم سالانه جوایز آکادمی قدیمی‌ترین جشنواره مربوط به انتخاب برترین‌های سینما می‌باشد که از سال 1929 برگزار شده و به خاطر قدمتی که دارد از اعتبار بالایی نیز برخوردار است. هر ساله اعضای آکادمی که بیش از 6000نفر هستند، می‌توانند با دریافت کارت‌های اعتباری مخصوص، به تماشای فیلم‌های مختلف بپردازند و در نهایت، سه فیلم را در زمینه تخصصی خود، به ترتیب(انتخاب اول، اوم و سوم) انتخاب کنند. پس از جمع آوری آرا، تقریبا یک ماه قبل از برگزاری مراسم، نامزدهای نهایی در هر بخش اعلام می‌شود و دوباره لیستی شامل تمامی نامزدها برای همه‌ی اعضا(بیش از 6000نفر) فرستاده می‌شود تا برنده‌ها مشخص گردند. مثلا در قسمت بازیگری، آکادمی بیش از 1200عضو دارد. آنها با مشاهده‌ی فیلم‌های اکران شده در سال، انتخاب‌های اول تا سوم خود را در زمینه بازیگری نوشته و برای مسئولین می‌فرستند. پس از جمع‌بندی نهایی، لیست کاندیداهای بازیگری مشخص می‌شود اما این بار تعیین کننده‌ی برنده‌های نهایی در تمامی بخش‌ها، فقط اعضای متخصص در زمینه بازیگری یا کارگردانی و ... نیستند و هر 6000نفر، با رای خود، برنده جایزه اسکار را مشخص می‌کنند. در فرصت یک‌ماهه‌ای که بین اعلام کاندیداها و برگزاری مراسم وجود دارد، اتفاقات زیادی به وقوع می‌پیوندد و شرایط مختلف سیاسی و اجتماعی، تاثیر بسیاری در انتخاب‌های نهایی دارند. در این مقاله سعی شده علاوه بر بررسی مختصر فیلم‌های کاندید شده در هر زمینه، در سه قسمتِ، باید برنده بشه(نامزدی که شایستگی بیشتری برای برنده شدن دارد)- برنده میشه(نامزدی که به احتمال زیاد برنده اعلام خواهد شد)- احتمال داره برنده بشه(شانس دوم برای برنده شدن)، شرایط کلی و احتمالات گوناگون در اختیار شما قرار بگیرد(بخش‌هایی مانند فیلم غیرانگلیسی، انیمیشن کوتاه و... به دلیل در دسترس نبودن فایل تمامی کاندیداها، مورد بررسی کامل قرار نگرفته است).

  طراحی لباس(Costume Design):

لباس‌های طراحی شده برای فیلم «دیو و دلبر» یک سر و گردن، بالاتر از بقیه می‌باشد. یکی از علل این امر، استفاده از طرح‌های متفاوت گل، در لباس کاراکترها خصوصا «بِل» است که زیبایی خاصی در ظاهر آنها به وجود آورده است. همینطور تعداد لباس‌های کار شده برای این فیلم به دلیل زیاد بودن شخصیت‌ها، از سایر کاندیداهای این بخش، بیشتر است.

باید برنده بشه: Beauty and the Beast برنده میشه: Beauty and the Beast احتمال داره برنده بشه: Phantom Thread   گریم و آرایش مو(Makeup & Hairstyling):

در این زمینه شاهد سه نوع گریم هستیم: 1-گریم بسیار طبیعی چهره‌ی «گری اُلدمن» در فیلم «Darkest Hour» بطوریکه اگر بدون اطلاعات قبلی، به تماشای فیلم بپردازید، امکان ندارد متوجه شوید که او بازیگر نقش «چرچیل» است. 2-گریم تعداد بیشتری از بازیگران در فیلم «Victoria & Abdul» با رعایت جزئیات لازم در اکثر آنها. 3-شخصیت دادن به چهره‌ی «یعقوب ترِمبلی» در فیلم «Wonder» با استفاده از تغییرات به‌وجود آمده در قسمت‌های مختلف صورت، خصوصا فُرم چشم‌ها. این تغییرات به قدری محسوس است که تنها با یک نگاه به چهره‌ی او در همان ابتدای فیلم، به شخصیت درونی‌اش پی می‌برید.

باید برنده بشه: Darkest Hour برنده میشه: Darkest Hour احتمال داره برنده بشه: Victoria & Abdol   جلوه‌های ویژه(Visual Effects):

امسال شاهد هیچگونه نوآوری در این زمینه نیستیم و تکنیک‌های قبلی در فیلم‌های این بخش مورد استفاده قرار گرفته است. فیلم «جنگ برای سیاره‌ی میمون‌ها» در مقایسه با دو نسخه‌ی قبلی خود، پیشرفت چشمگیری در این زمینه دارد و شانس اصلی برای دریافت این جایزه محسوب می‌شود.

باید برنده بشه: War for the Planet of the Apes برنده میشه: War for the Planet of the Apes احتمال داره برنده بشه: Blade Runner 2049   صداگذاری(Sound Mixing):

صدای هنرپیشه‌ها، صداها و افکت‌های محیطی، موسیقی متن و ترانه‌ها همگی در اختیار گروهی قرار می‌گیرد که تعیین کننده‌ی میزان و شدت هر کدام از آنها در صحنه‌های مختلف فیلم است. طبیعتا هر چقدر تعداد این اِلمان‌ها زیاد باشد، زمان و دقت بیشتری باید صرف شود تا خروجی کار، تعادل لازم را داشته باشد. در فیلم «Dunkirk»، صدا حرف اول را می‌زند و به دلیل تعدد انفجارها، تیراندازی‌ها و ... که همراه با موسیقی متنی طولانی است، تیم صدا، وظیفه‌ی خود را به بهترین شکل انجام داده‌اند. فیلم «Baby Driver» نیز یکی از رقبای اصلی این بخش محسوب می‌شود و با اینکه حجم کار این فیلم به اندازه‌ی «Dunkrik» نیست ولی وجود ترانه‌های مختلف در صحنه‌ها و همینطور بازی با صدا به دلیل مشکل شنوایی کاراکتر اصلی، باعث شده که «Baby Driver» در این زمینه، حرفی برای گفتن داشته باشد.

باید برنده بشه: Dunkirk برنده میشه: Dunkirk احتمال داره برنده بشه: Baby Driver   تدوین صدا(Sound Editing):

در تاریخ اسکار، غالبا عناوینی که تعداد انفجارها، تیراندازی‌ها و در کل، افکت‌های محیطی در آنها بیشتر باشد، شانس بیشتری برای تصاحب جایزه‌ی تدوین صدا را دارند. فیلم «دانکرک» با داشتن «ریچارد کینگ» که تاکنون دو بار برنده‌ی این جایزه شده، کار را برای بقیه‌ی کاندیداها، بسیار سخت کرده است.

باید برنده بشه: Dunkirk برنده میشه: Dunkirk احتمال داره برنده بشه: Blade Runner 2049   طراحی صحنه(Production Design):

در این بخش نیز رقابت اصلی بین فیلم‌های «Blade Runner 2049»، «The Shape of Water» و «Darkest Hour» می‌باشد. اگر بخواهیم مقایسه‌ای از لحاظ حجم کار انجام دهیم فیلم‌های «Blade Runner 2049» و «The Shape of Water» در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند و در این میان، فیلم «Blade Runner 2049» به دلیل ایجاد فضاهای عجیب(در راستای هدف فیلم) و تاثیر مستقیم آنها در مخاطب برای دنبال کردن داستان، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

باید برنده بشه: Blade Runner 2049 برنده میشه: The Shape of Water احتمال داره برنده بشه: Blade Runner 2049   تدوین(Film Editing):

امسال اختلاف فاحشی بین تدوین فیلم‌های «I, Tonya» و «Baby Driver» با بقیه‌ی کاندیداها وجود دارد. علت این مساله، پویایی بسیار زیاد این دو فیلم است. البته در تدوین «I, Tonya» ابتکارهایی مثل ایجاد تضاد در صحنه‌های مختلف فیلم و همینطور رعایت اختصار به معنای واقعی، باعث می‌شود کمی بالاتر از رقیب خود قرار بگیرد.

باید برنده بشه: I, Tonya برنده میشه: I, Tonya احتمال داره برنده بشه: Baby Driver   فیلمبرداری(Cinematography):

سطح تمامی کاندیداهای این بخش، از لحاظ جنبه‌های مختلف فیلمبرداری مانند کادربندی، حرکت و نورپردازی، بسیار نزدیک به هم بوده و هیچکدام، برتری بی چون و چرایی نسبت به بقیه ندارند. تنها عاملی که فیلمبرداری فیلم «Blade Runner 2049» را از بقیه جدا می‌کند، نورپردازی ساده‌ی آن است که در بیشتر صحنه‌ها از یک رنگ غالب استفاده شده و همین موضوع باعث تشدید حس مورد نظر می‌شود. البته «راجر دیکنز» پس از 14بار کاندید شدن برای دریافت جایزه، و با توجه به کارنامه بسیار خوبش، استحقاق دریافت اسکار این بخش را دارد.

باید برنده بشه: Blade Runner 2049 برنده میشه: Blade Runner 2049 احتمال داره برنده بشه: The Shape of Water   ترانه متن(Original Song):

متاسفانه امسال شاهد ترانه‌ای به‌یادماندنی در بین کاندیداهای این بخش نیستیم. این موضوع هم در مورد متن ترانه‌ها صدق می‌کند و هم آهنگ ساخته شده برای آنها.

باید برنده بشه: ترانه This is Me برای فیلم The Greatest Showman برنده میشه: ترانه This is Me برای فیلم The Greatest Showman احتمال داره برنده بشه: ترانه Remember Me برای انیمیشن Coco   موسیقی متن(Original Score):

رقابت در این بخش، در واقع رقابت آهنگ‌های اصلی فیلم‌های «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری»، «شکل آب» و «دانکرک» است. آهنگ‌سازهای هر سه فیلم، قبلا این جایزه را دریافت کرده‌اند و با دقت در کارهای قبلی آنها، متوجه می‌شویم که کاندید شدن آنها به هیچ‌ وجه، اتفاقی نیست.

باید برنده بشه: Three Billboard Outside Ebbing Missouri برنده میشه: The Shape of Water احتمال داره برنده بشه: Three Billboard Outside Ebbing Missouri   انیمیشن(Animated Feature):

تمامی کاندیداهای این بخش از لحاظ تکنیکی در سطح بالایی قرار ندارند. با نگاهی کوتاه به دقایق ابتدایی انیمیشن‌های «Ferdinand»، «The Boss Baby» و «The Breadwinner» متوجه اختلاف محسوس آنها با دو انیمیشن دیگر کاندید شده در این بخش خواهید شد. «Coco» به دلیل انیمیشن‌های نرم و طراحی شخصیت‌های مختلف و «Loving Vincent» به علت نقاشی فریم به فریم انیمیشن، به سبک آثار «وینسنت ونگوک» که توسط گروهی از هنرمندان، میسر شده است، خود را کاملا از بقیه جدا کرده‌اند. نبود داستان خوب، بزرگترین مشکل این دو انیمیشن و همینطور بقیه‌ی نامزدها بوده که از این لحاظ، تداعی کننده‌ی انیمشن‌های کاندید شده در سالهای 2011 تا 2014 در این بخش می‌باشد.

باید برنده بشه: Coco برنده میشه: Coco احتمال داره برنده بشه: Loving Vincent   فیلنامه اقتباسی(Adapted Screenplay):

در این بخش، تنها فیلمنامه‌ی با ارزش آن هم تنها از لحاظ کیفیت دیالوگ، فیلمنامه «بازی مالی» است. «آرون سورکین» یکی از بهترین فیلمنامه‌نویس‌های حال حاضر می‌باشد که به استفاده از دیالوگ‌های استعاری، معروف است. در این فیلم نیز شاهد این جنس دیالوگ هستیم ولی از نظر داستانی و شخصیت‌پردازی، نمی‌توان این فیلم را با کارهای خوب او مقایسه کرد.

باید برنده بشه: Molly’s Game برنده میشه: Call Me by Your Name احتمال داره برنده بشه: Molly’s Game   فیلمنامه اوریجینال(Original Screenplay):

فیلمنامه‌ی «سه بیلبورد خارج از اِبینگ، میزوری» برتری مطلقی نسبت به سایر کاندیداها در این بخش دارد. سوژه‌ی فیلم کاملا بکر و جالب بوده و دیالوگ‌های مورد استفاده در آن، چه از لحاظ نگارشی و چه مفهوم، در سطح خوبی قرار دارند ولی با در نظر گرفتن تمامی این موارد، داستان از لحاظ منطق روایی و شخصیت‌پردازی بعضی از کاراکترها، دارای ایرادات بارز و عجیبی نیز می‌باشد. جالب‌ترین موضوع، کاندید شدن فیلمنامه‌ی شکل آب در این بخش است. ای کاش نوشتن فیلمنامه، به همین آسانی می‌بود که بدون رعایت هیچ گونه منطق روایی، چه در شخصیت‌پردازی و چه در رِوال داستان، آن را نوشت و کاندیدای جایزه هم شد!

باید برنده بشه: Three Billboard Outside Ebbing Missouri برنده میشه: Three Billboard Outside Ebbing Missouri احتمال داره برنده بشه: Lady Bird   بازیگر مکمل زن(Actress in a Supporting Role):

در این بخش نقش‌آفرینی هر سه بازیگری که اسامی آنها در پایین آمده، نزدیک به هم بوده و هر کدام به نابه دلایلی استحقاق دریافت جایزه را نیز دارند. «لِزلی مَنویل» با اینکه در مدت زمان کمی از فیلم «Phantom Thread» حضور دارد ولی از ابتدا تاپایان، کاملا باورپذیر ظاهر شده است. «اَلیسون جَنی» به‌صورت «مِتد اَکتینگ» و تئاتری، بازی می‌کند و ایفای نقش او در فیلم «I, Tonya» کاملا یکدست است. «مری جی.بلاژ» نیز بازی خوبی در فیلم به نمایش می‌گذارد و ممکن است به دلیل ویژگی کاراکترش در «MudBound» زیاد مورد توجه قرار نگیرد.

باید برنده بشه: Lesley Manville برای فیلم Phantom Thread برنده میشه: Allison Janney برای فیلم I, Tonys احتمال داره برنده بشه: Mary J. Blige برای فیلم Mudbound   بازیگر مکمل مرد(Actor in a Supporting Role):

اگر بخواهیم بهترین بازیگر مکمل مرد فیلم «سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری» را انتخاب کنیم این فرد «وودی هریلسون» است، نه «سَم راکوِل». «وودی» با اینکه این تیپ شخصیتی را خوب بازی می‌کند، در این فیلم نیز کاملا وارد کاراکتر «ویلیام» شده و باورپذیر و روان ظاهر می‌شود. در طرف مقابل، «سم راکول» کاملا رو بازی می‌کند و در هیچ نقطه از فیلم، احساس نمی‌کنید در نقش خود غرق شده است. فارغ از انتخاب نهایی اعضای آکادمی، هیچکدام از نقش‌آفرینی‌ها، عالی و به‌یادماندنی نیستند.

باید برنده بشه: Woody Harrelson برای فیلم Three Billboard Outside Ebbing Missouri برنده میشه: Sam Rockwell برای فیلم Three Billboard Outside Ebbing Missouri احتمال داره برنده بشه: Woody Harrelson برای فیلم Three Billboard Outside Ebbing Missouri   بازیگر اول زن(Actress in a Leading Role):

برخلاف بسیاری از بخش‌ها، در این قسمت، شاهد دو هنرنمایی نزدیک به هم هستیم. «فرانسیس مک‌دورماند» که قبلا برای فیلم «فارگو» موفق به کسب این جایزه شده است، این بار نیز یک نمایش عالی و بدون افت و خیز را ارائه می‌دهد و شانس اول برای برنده شدن می‌باشد. «مارگو رابی» اولین نامزدی خود را در اسکار تجربه می‌کند و با ایفای نقش در فیلم «من، تانیا» ثابت کرد از پتانسیل بالایی برخوردار است. او با اینکه به اندازه‌ی «مک‌دورماند» یکدست بازی نکرده است ولی با در نظر گرفتن تعدد احساسات در صحنه‌های مختلف و همینطور ظاهر شدن در سنین مختلف در طول فیلم، نمره‌ی بسیار خوبی به خود اختصاص می‌دهد.

باید برنده بشه: Frances McDormand برای فیلم Three Billboard Outside Ebbing Missouri برنده میشه: Frances McDormand برای فیلم Three Billboard Outside Ebbing Missouri احتمال داره برنده بشه: Margot Robbie برای فیلم I, Tonya   بازیگر اول مرد(Actor in a Leading Role):

«گَری اُلدمن» که یکی از بازیگران خوب سینماست، بعد از فیلم Tinker, Tailer, Soldier, Spy که نامزد این جایزه شده بود، این بار بهتر از همیشه ظاهر شده و بازی به‌یادماندنی در نقش «چرچیل» را به نمایش گذاشته است. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که «دَنیل دِی-لوئیس» با اینکه یکی از اسطوره‌های تاریخ سینماست و وسواس خاصی در انتخاب‌های خود به خرج داده و هر چند سال یکبار، شاهد هنرنمایی او بر روی پرده‌ی سینما هستیم ولی کافیست چند دقیقه از ایفای نقش او در فیلم Phantom Thread را ببینید تا متوجه شوید، هیچ انگیزه‌ای برای ادامه‌ی بازیگری در او وجود ندارد و ای کاش، قبل از این فیلم، از دنیای بازیگری خداحافظی می‌کرد.

باید برنده بشه: Gary Oldman برای فیلم Darkest Hour برنده میشه: Gary Oldman برای فیلم Darkest Hour احتمال داره برنده بشه: Daniel Day-Lewis برای فیلم Phantom Thread   کارگردانی(Directing)

به جرات می‌توان گفت، با یکی از بدترین انتخاب‌های چند سال اخیر در این بخش روبرو هستیم چراکه هیچکدام از کاندیداها، نکته‌ی قابل تامل و بارزی در فیلم خود ندارند و همه‌چیز آماده است تا «گیرمو دل تورو» برای ضعیف‌ترین فیلمش، جایزه بگیرد. اسکار او را باید تقدیری برای فیلم‌های قبلی‌اش(خصوصا Pan's Labyrinth) و در کل، فعالیتی که در عرصه‌ی فیلمسازی داشته است دانست. عجیب‌ترین اتفاقی که در اینجا دیده می‌شود، کاندید نشدن کارگردان فیلم «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» یعنی «مارتین مک دانا» هست و باعث به‌وجود آمدن این سوال بزرگ می‌شود که چگونه فیلمی ممکن است در اکثر بخش‌های اصلی خوب عمل کند و کاندیدای دریافت جایزه شود ولی کارگردانی خوبی نداشته باشد؟!

باید برنده بشه: Paul Thomas Anderson برای فیلم Phantom Thread برنده میشه: Guillermo del Toro برای فیلم The Shape of Water احتمال داره برنده بشه: Christopher Nolan برای فیلم Dunkirk   فیلم سال(Best Picture):

در هشتاد و دومین مراسم اسکار، سیاست‌گذاران آکادمی تصمیم گرفتند تعداد کاندیداهای بخش بهترین فیلم را از 5 به 10 افزایش دهند. این تصمیم، بیشتر برای معرفی فیلم‌هایی گرفته شد که به دلایل مختلف، در معرض توجه عموم قرار نگرفته بودند و از این راه می‌توانستند تا حدودی این کمبود را جبران کنند. اما متاسفانه انتخاب‌های سال پیش و امسال در این بخش(برای کاندیدا شدن)، یکی از بدترین‌ها در طول تاریخ برگزاری این مراسم می‌باشد. فارغ از فیلم‌هایی که به طور کلی از طرف اعضای آکادمی، نادیده گرفته شده‌اند، فیلم‌های مانند شگفتی(Wonder)، من، تانیا(I, Tonya)، پروژه فلوریدا(The Florida Project) می‌توانستند حداقل در این بخش، کاندید باشند.

باید برنده بشه: Three Billboard Outside Ebbing Missouri برنده میشه: Three Billboard Outside Ebbing Missouri احتمال داره برنده بشه: The Shape of Water   در نهایت باید گفت امیدوارم انتخاب‌های اسکار چه از لحاظ کاندیداها و چه برنده‌ها، به سالهای نه‌چندان دور خود نزدیک شود و مسیری که بسیاری از جشنواره‌ها در پیش گرفته‌اند را ادامه ندهد چراکه ارزش هنری و سینمایی یک فیلم، بسیار مهم‌تر از سایر مسائل جانبی می‌باشد.

جاوید مجلل

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ۲۲:۱۴

Dunkirk خداییش شاهکاره .

نمایش اسپویل
۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ۲۱:۲۴

اخه چه شاهکاری هستش همین صدا گذاریش فقط خوب بودش اونم چون فیلم جنگی هستش. بنظرم شانس star wars هم خوب باشه برای صدا گذاری

نمایش اسپویل
۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ۱۳:۵۷

توضیحات اولیه در مورد نحوه انتخاب رو درست نفهمیدم و کاش در مورد تدوین و تدوین صدا بیشتر توضیح میدادین. چون فکر نمیکنم دوستان خیلی باهاش آشنا باشن. همینکه نوشته بودین "برنده میشه" خودش ابتکاری بود و نشون داد نویسنده داره منطقی فکر میکنه و میدونه که عوامل خارج از سینما هم تاثیر دارن. نمونه های تابلوش هم call me by your name و the shape of water هستن.

نمایش اسپویل
۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ۱۶:۳۶

توضیح در مورد مباحث تخصصی مانند تدوین، تدوین صدا و ... را در برنامه قرار می‌دهیم تا دوستان، بیشتر با این موارد آشنا شوند. درباره نحوه انتخاب، بصورت خلاصه، انتخاب کاندیداها توسط اعضای تخصصی هر بخش انجام می‌شود ولی برنده‌های نهایی را تمام اعضا مشخص می‌کنند.

نمایش اسپویل
۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ۰۱:۳۲

اول ممنون بابت مقاله . اما ای کاش اسم همه ی کاندیدها را می نوشتین بعلاوه لینک دانلود فیلمها را هم میگذاشتین(ناسلامتی سایت دانلود فیلم هم هستین .)

نمایش اسپویل
۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ۱۶:۳۳

اسم کاندیداها قبلا طی مقاله‌ای(که در سایت موجود است) اعلام شده ولی جدای از اون، برنامه‌ای در همین راستا داریم که طی چند روز آینده، شاهد خواهید بود.

نمایش اسپویل
۱۱ اسفند ۱۳۹۶ ۲۲:۳۵

فیلم I,TONYA واقعا حقش بود که حداقل توی کاندیدای بهترین فیلم بزارنش. دیگه جدا اسکار هم از دست رفت وقتی فیلمی مثل get out که (به نظر من) فیلم مزخرفی برد ولی چون درباره نژاد پرستیه تو کاندیداها رفته...( همینطور ه م ج ن س گ ر ا ی ی)

نمایش اسپویل
۱۱ اسفند ۱۳۹۶ ۱۸:۴۱

Lead Actor Will Win:Oldman Should Win:Chalamet Could Win:Chalamet

نمایش اسپویل
بیشتر