news-background
news-background

افزایش جستجوی اینترنتی مردم برای خودکشی بعد از اکران فصل اول «13Reasons Why»

چند ماهی از اتمام پخش هفتگی سریال جنجال بر انگیز «13Reasons Why» می گذرد. اثری که در مدت زمان کوتاهی توانست تبدیل به یک پدیده ی بین المللی شود و در مدت زمان پخش خود هر جا که سرک می کشیدیم خبری یا نقد چه مثبت چه منفی در رابطه با این سریال وجود داشت. این سریال به داستان زندگی دختری دبیرستانی به نام هانا بیکر می پردازد که به 13 دلیل مختلف تصمیم می گیرد به زندگی خود پایان دهد. این سریال در هر اپیزود خود به سراغ یکی از این دلایل می رود. دلایلی که بعضاً مورد نقد و بررسی های بسیار قرار گرفته اند و می توان در رابطه با آن ها ساعت ها به بحث و گفت و گو پرداخت. این سریال در اپیزود نهایی خود سکانس خودکشی هانا بیکر را در مدت زمانی تقریبی 3 دقیقه به تصویر می کشد. در تازه ترین خبر به دست آمده از این سریال، پایگاه خبری «Variety» مطلبی قابل توجه را منتشر نموده است. این پایگاه تحلیل آثار سینمایی و تلویزیونی مدعی شده که سریال نام برده در بالا باعث شده میزان جست و جو های آنلاین و اینترنتی در باره ی خودکشی افزایش پیدا کند. مرکز تحقیق و پژوهش موسوم به «JAMA» در تازه ترین تحقیقات خود پیرامون مباحث پزشکی دریافته که الگوی جست و جوی مردم برای مطالب مرتبط با خودکشی بعد از اکران فصل اول سریال نام برده شده تغییر کرده و روند رو به رشدی را نشان می دهد. نویسندگان این مطلب همگی دارای مدرک PhD در زمینه ی پزشکی می باشند. طبق این تحقیق، بعد از گذشت 19 روز عملیات تحقیقاتی و پژوهشی دریافته اند که میزان جست و جو های اینترنتی پیرامون خودکشی عددی بین 900هزار الی 1.5 میلیون سرچ را نشان می دهد.

تا این لحظه 600 هزار گزارش اینترنتی پیرامون سلامت عمومی جامعه متاثر از سریال به ثبت رسیده است. در این گزارش ها درج شده که بسیاری از بینندگان، سریال را مشوقی برای خودکشی می دانند و عده ی دیگری نیز هستند که سریال را به عنوان توجیهی برای اشتباه نشان دادن امر خودکشی تلقی نموده اند. روش مرکز تحقیقاتی «Jama» برای مطالعه ی این سریال و تاثیرات جامعه شناسانه اش به شرح زیر است.

تیم تحقیقاتی ما با استفاده از بخش مطالب پر بازدید گوگل موسوم به «ترند ها» تمام مطالبی را که در آن ها از کلمه ی Suicide به معنای خودکشی به کار رفته بود را استخراج کرد. نتایجی که در باره ی فیلم جوخه ی انتحار یا «Suicide Squad» بودند حذف شدند. علاوه بر عبارت مذکور، نزدیک به 25 لفظ پزشکی دیگر را نیز به دایره ی جست و جو های مان افزودیم که اغلب مواردی را نشان می دادند که معنا و مفهوم خاصی نداشتند و صرفاً عبارت خودکشی در آن ها استفاده شده بود. با استفاده از روش های آماری مختلف توانستیم دامنه ی نتایج را به بعد از اکران اپیزود اول سریال تا به امروز محدود کنیم.

آمار نشان می دهند که از زمان اکران فصل اول این سریال تا به این لحظه میزان افزایش جست و جوی عباراتی نظیر «چگونه خود کشی کنیم، خودکشی کردن، چگونه خود مان را بکشیم و...» افزایش یافته اند. این تحقیقات نشان می دهد که سریال مذکور علاوه بر ایجاد یک آگاهی در مردم برای جلوگیری از خودکشی، بسیاری از آن ها را به سمت آن جذب کرده است و تقریباً یک تعادل بین افرادی که برای جلوگیری از خودکشی دیگران به سراغ اینترنت رفته اند با کسانی که از اینترنت برای فهمیدن روش های خودکشی استفاده کرده اند وجود دارد.سریال نام برده برای فصل دوم تمدید شده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید