news-background
news-background

اسکار ۲۰۲۰: Parasite اولین فیلم غیر-انگلیسی زبان برنده اسکار در بخش بهترین فیلم

تریلر تحسین‌شده‌ی «انگل» در بخش‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه‌ی اریجینال و بهترین فیلم بین‌المللی نیز اسکار را به خانه برد.

سینمای کره‌ی جنوبی سرانجام جایزه‌ی اسکار دست پیدا کرد. «انگل» (دانلود فیلم Parasite با لینک مستقیم) به کارگردانی «بونگ جون هو» در مراسم اهدای جوایز آکادمی نود و دوم تاریخ‌ساز شد. این فیلم ابتدا جایزه‌ی اسکار بهترین فیلمنامه‌ی اریجینال را کسب کرد و به اولین فیلم‌ کره‌ای زبان تاریخ برنده‌ی اسکار تبدیل شد. پیش از برگزاری مراسم فیلم جنگی «۱۹۱۷» به کارگردانی «سم مندز» مدعی اول اسکار بهترین فیلم دانسته می‌شد، چرا که در گلدن گلوب و صنف تهیه‌کنندگان جوایز مهم‌تر را تصاحب کرده بود. اما این «انگل» بود که در اسکار ۲۰۲۰ جوایز بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلم بین‌المللی را به خانه برد. «انگل» به این ترتیب اولین فیلم غیر-انگلیسی زبانی لقب می‌گیرد که به جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم دست پیدا می‌کند. «انگل» یازدهمین فیلم غیر-انگلیسی زبانی بود که در این بخش نامزد دریافت اسکار شده بود. این پیروزی نشان می‌دهد که هالیوود با تغییر رویکرد فیلمسازان غیر-سفیدپوست و غیر-انگلیسی زبان را هم به جریان اصلی فیلمسازی راه می‌دهد. بونگ هنگام دریافت جایزه گفت: «نوشتن فیلمنامه فرایند غریبی بود، نویسنده هرگز با در نظر داشتن کشورش متن را به نگارش درنمی‌آورد – اما این اولین اسکار برای کشور کره‌ی جنوبی است. از همسرم قدردانی می‌کنم که الهام‌بخش من بود. از یکایک بازیگران تشکر می‌کنم که موجب خلق این فیلم شدند.» بونگ و «سونگ کانگ هو» بازیگر نقش اول فیلم در فصل اهدای جوایز امسال اغلب با «مارتین اسکورسیزی»، «نوآح بامبک»، «لئوناردو دی‌کاپریو»، «برد پیت» و دیگر ستارگان هالیوود رقابت کردند.

تازه‌ترین اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

بونگ پیش‌تر برای دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم بین‌المللی روی صحنه‌ آمده و گفته بود افتخار می‌کند که به عنوان اولین فیلمساز پس از تغییر نام این بخش اولین جایزه‌ را می‌گیرد.» او سپس به زبان انگلیسی گفت که امشب آماده‌ی نوشیدن خواهد شد. با این حال،‌ دیری نگذشت که بونگ دوباره برای دریافت جایزه‌ی بهترین کارگردانی روی صحنه آمد. او هنگام پذیرش این اسکارش گفت: «پس از اینکه جایزه‌ی بهترین فیلم بین‌المللی را دریافت کردم، فکر کردم که امروز دیگر کار من تمام شده و می‌توانم آرام بگیرم. بسیار سپاسگزارم. وقتی که جوان بودم در رشته‌ی سینما تحصیل می‌کردم، آموختم که «شخصی‌ترین فیلم خلاقانه‌ترین فیلم» است.» بونگ با این نقل قول از «مارتین اسکورسیزی» موجب شد حضار ایستاده به تشویق فیلمساز کهنه‌کار حاضر در مراسم بپردازند. بونگ در ادامه گفت: «وقتی به مدرسه می‌رفتم، در مورد فیلم‌های «مارتین اسکورسیزی» مطالعه می‌کردم. تنها نامزد شدن در کنار او افتخار بزرگی است. هرگز فکر نمی‌کردم پیروز شوم. وقتی مردم در آمریکا با فیلم من آشنا نبودند، «کوئنتین تارانتینو» از فیلم‌های من ستایش می‌کرد. او امشب اینجاست، از تو متشکرم کوئنتین، دوستت دارم.» او سپس می‌گوید: «و تاد [فیلیپس] و سم [مندز]، کارگردانان بزرگی که تحسین‌شان می‌کنم. اگر آکادمی اجازه دهد مجسمه‌ی اسکار را با اره برقی به پنج قسمت تقسیم می‌کنم و آن را با شما به اشتراک می‌گذارم. تا فردا صبح خواهم نوشید.» تا پیش از «انگل» هیچ فیلم کره‌ای زبانی موفق به دریافت نامزدی اسکار نشده بود، در حالی که سینمای این کشور فیلمسازان مؤلفی چون «پارک چان ووک»، «لی چانگ دونگ» و بسیاری دیگر را پرورانده است. سال گذشته فیلم «سوزاندن» (Burning) به کارگردانی لی به فهرست اولیه‌ی اسکار راه پیدا کرد اما در نهایت در میان نامزدهای نهایی جایی نداشت. بازیگران «انگل» ژانویه‌ی گذشته با پیروزی در مراسم اهدای جوایز «صنف بازیگران» هم تاریخ‌ساز شده و به اولین فیلم خارجی زبانی تبدیل شدند که این جایزه را به خانه می‌بردند. «انگل» بهار سال گذشته جایزه‌ی «نخل طلایی» کن را هم تصاحب کرده بود. این فیلم از نظر تجاری هم موفق بود با رکورد نزدیک به ۳۳ میلیون دلاری یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های استودیوی نئون شد. «انگل» در بازارهای جهانی هم ۱۶۳ میلیون دلار فروخته است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ۱۷:۰۶

پس roma چی؟

نمایش اسپویل