news-background
news-background

اسکار ۲۰۲۰: «واکین فینیکس» دومین جوکر برنده اسکار سینما؛ فینیکس: صدای بی‌صدایان بودم

فینیکس اکنون پس از «هیث لجر» دومین بازیگری است که برای بازی در نقش «جوکر» برنده‌ی اسکار می‌شود.

«واکین فینیکس» به لطف نمایش تحسین‌برانگیزش در فیلم «جوکر» (دانلود فیلم Joker با لینک مستقیم) به کارگردانی «تاد فیلیپس» برنده‌ی اسکار شد. در این درام ابرقهرمانی متفاوت فینیکس در نقش «آرتور فلک» بازی کرد، یک استند‌-آپ کمدین شکست‌خورده که به شخصیت شرور دنیای «بتمن» تبدیل می‌شود. اسکار فینیکس موجب شد او پس از «هیث لجر» که در فیلم «شوالیه‌ی تاریکی» (The Dark Knight) ساخته‌ی «کریستفر نولان» بایز کرد و برنده‌ی اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل شد، دومین بازیگری شود که برای بازی در نقش «جوکر» این جایزه را به خانه می‌برد. «جوکر» یکشنبه شب در ۱۱ شاخه از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نامزد اسکار بود. این فیلم با پیروزی فینیکس و «هیلدور گودنادوتیر» در بخش بهترین موسیقی متن، دو جایزه‌ی آکادمی را تصاحب کرد.

فینیکس پیش از برگزاری مراسم و در طول فصل اهدای جوایز و حتی از زمان اکران فیلم در ونیز جایی که «شیر طلایی» جشنواره از آن خود کرد، مدعی اول کسب اسکار بهترین بازیگری نقش اول مرد دانسته می‌شد. او از آن زمان به بعد تمامی جوایز بازیگری که شامل «گلدن گلوب»، «صنف بازیگران»، «انتخاب منتقدین»، و «بفتا» می‌شد را درو کرد. علاوه بر پیروزی او، فینیکس به خاطر سخنرانی خود انتقادی خود در مورد رعایت نشدن تنوع نژادی و جنسیتی جنجال آفرید.

فینیکس که در این بخش با «آنتونیو باندراس» (Pain and Glory)، «لئوناردو دی‌کاپریو» (Once Upon a Time in Hollywood)، «آدام درایور» (Marriage Story) و «جاناتان پرایس» (The Two Popes) رقابت می‌کرد، روی صحنه و هنگام دریافت اسکار از «جنگ علیه بی‌عدالتی» گفت. او مطابق رسم همیشگی خود در فصل جوایز امسال، ابتدا فروتنانه از رقبای خود قدردانی کرد و سپس به مشکلات نژادی و گرمایش زمین پرداخت.

فینیکس گفت: «خود را بالاتر از هیچ‌یک از دیگر نامزدها نمی‌بینم. ما سهم یکسانی از عشق داریم، عشق به سینما، و این فرم بیان زندگی مرا به شکل فوق‌العاده‌ای تغییر داده است.» فینیکس می‌گوید در طول کمپین اسکارش صدای بی‌صدایان شده است. او در ادامه می‌گوید وقتی او یا دیگر نامزدها از نابرابری، نژادپرستی، حقوق حیوانات و مسائلی از این قبیل سخن می‌گویند، در واقع از «جنگ علیه بی‌عدالتی» حرف می‌زنند.

او سپس به مسئله‌ی گرمایش زمین می‌پردازد و می‌گوید: «ما انسان‌ها به سراغ طبیعت رفته‌ایم و منابعش را به غارت برده‌ایم. ما از فکر تغییر به هراس می‌افتیم زیرا خیال می‌کنیم که باید چیزی را فدا کنیم تا به چیزی دیگر دست پیدا کنیم. انسان‌ها بسیار خلاق و نوآورند... وقتی عشق و شور را سرلوحه قرار دهیم... می‌توانیم نظامی خلق کنیم که شرایط [فعلی] محیط زیست را تعییر دهد.»

فینیکس سخنرانی خود را با قرائت شعری از برادر فقیدش «ریور فینیکس»‌ که در سن ۱۷ سالگی سروده است به پایان می‌برد: «او می‌گوید: «رهایی‌بخش باش تا عشق و صفا در پی آید.»

فینیکس پیش از «جوکر» برای بازی در «مرشد» (The Master) در سال ۲۰۱۳، «سر به راه باش» (Walk the Line) در سال ۲۰۰۶ و «گلادیاتور» در سال ۲۰۰۱ نامزد اسکار شده بود. پروژه‌ی بعدی او فیلم «زنان قرن بیستم» (20th Century Women) به کارگردانی «مایک مایلز» و تهیه‌کنندگی استودیوی A24 است. احتمال بازی فینیکس در دنباله‌ی «جوکر» نیز وجود دارد.

«جوکر» اوایل ماه اکتبر سال گذشته در سراسر آمریکا و جهان اکران شد و در افتتاحیه‌ی داخلی ۹۶ میلیون دلار فروخت. این فیلم در پایان به فروش داخلی ۳۳۳ میلیون دلاری و فروش جهانی ۱.۰۶ میلیارد دلاری دست یافت و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما با رده‌ی سنی بزرگسال و نیز سودآورترین فیلم اقتباس شده از کتاب‌های مصور شد.

فهرست کامل برندگان اسکار ۲۰۲۰.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ۰۵:۰۸

افسوس! در این میانه تنها صدای پرطنین ابراهیم تاتلیس برای همراهی با این اشک‌ها خالی است.

نمایش اسپویل
۲۲ بهمن ۱۳۹۸ ۰۱:۳۶

من موندم چرا این انسان درست و باشعور، این صدای بی صدایان چرا از حقوق جنین ها هم حمایت نمیکنه؟ یعنی اندازه پنگوئن و مرغ و گوسفند هم ارزش ندارن؟

نمایش اسپویل
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ۰۱:۵۱

حقوق جنین؟! :))

نمایش اسپویل
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ۱۹:۲۵

چقدر انسان درست و باشعوری هستی تو ای بشر. و همچنین منم وقتی داشتی شعر ریور رو میخوندی گریه‌م گرفت و به پوستر ریور که به دیوار اتاقم زدم خیره شدم :(((

نمایش اسپویل