news-background
news-background

«ادگار رایت» از ۱۰ تجربه برتر خود در سالن‌های سینما گفت؛ ««هفت» فینچر شاید بهترین فیلم برای قرار اول نباشد»

رایت ۱۰ تجربه‌ی برتر خود در سالن‌های سینما را در مجله‌ی «امپایر» شرح داده است.

 

«ادگار رایت» به عنوان نویسنده‌ی مهمان در مجله‌ی «امپایر» فهرستی از «بهترین لحظات سینمایی تاریخ» را بر اساس تجربه‌ی شخصی‌اش منتشر کرده است. کارگردان «بیبی درایور» (Baby Driver) و «شان می‌میرد» (Shaun of the Dead) ۴۰ سینماگر شناخته‌شده‌ی هالیوود از جمله «استیون اسپیلبرگ»، «کریس اوانز»، «تایکا وایتیتی»، «پتی جنکینز»، «تسا تامپسون»، «اسپایک لی»، «جورج میلر» و «کوین فایگی» را گردآورده تا به‌یادماندنی‌ترین تجارب آنان در سالن‌های سینما را به اشتراک بگذارند. «امپایر» در حال حاضر تنها فهرست خود رایت را منتشر کرده است. رایت می‌نویسد زمانی برای اولین قرار ملاقاتش به دیدن فیلم «هفت» (Seven) «دیوید فینچر» در سالن‌های سینما رفته است.

رایت می‌گوید: «شاید نابخردانه در یک قرار اول به دیدن «هفت» رفتم – قرار اول و آخر. «هفت» شاید بهترین فیلم برای قرار اول نباشد. مردم از صحنه‌ی «کاهلی» یاد می‌کنند که شگفتی آن به شکل استادانه‌ای طراحی شده – و پایانش. با پایان پیچیده، همیشه این حس انتظار در شما ایجاد می‌شود که چه پیش خواهد آمد. اما «هفت» مورد جالبی است، زیرا وقتی در حضور یک جمع تماشایش می‌کنید و مردم ندانند که چه پیش‌ می‌آید، احساس می‌کنید که مردم در مواقع مختلف این پرسش برایشان ایجاد می‌شود – به جمعیت سرایت می‌کند. مردم شروع می‌کنند به فهمیدن، وحشت در چهره‌هایشان نقش می‌بندد، «چه شده؟ چه خواهد شد؟» این اتفاق هیجان‌انگیزی است، بعضی از مخاطبین زودتر از بقیه متوجه قضیه می‌شوند.»

بعضی از بلاک‌باسترهای معاصر به فهرست رایت راه پیدا کرده‌اند، از جمله «جاذبه» (Gravity) «آلفونسو کوارون» و «مکس دیوانه: جاده خشم» (Mad Max: Fury Road) «جورج میلر» که پیش‌تر آن را بهترین اکشن تاریخ خوانده بود. رایت می‌گوید «جاده خشم» را در طول پنج روز چهار مرتبه در سالن‌های سینما دیده است. «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon a Time in Hollywood) «کوئنتین تارانتینو» هم در فهرست او جای دارد. رایت فاش می‌کند که این فیلم یکی از معدود آثار سینمایی تارانتینو است که بدون خواندن فیلمنامه به تماشایش در سالن‌های سینما رفته است.

رایت می‌گوید: «به محض اینکه بیرون آمد، به دوست دخترم گفتم: «باید برویم و در شب افتتاحیه دوباره ببینیمش. می‌خواهم در کنار مردم تجربه‌اش کنم.» تنها برای اینکه فضای سالن را احساس کنم پول می‌دهم. احساس باشکوهی است، وقتی که فیلم ضربه دوم را وارد می‌کند. فیلم نابی است برای دیدن در یک سالن مملو از جمعیت که نمی‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد.»

«جذابیت مرگبار» (Fatal Attraction)، «ماری مشکلی دارد» (There’s Something About Mary)، «تیم آمریکا: پلیس جهانی» (Team America: World Police)، «ساوث پارک: بزرگ‌تر، طولانی‌تر و سانسورنشده» (South Park: Bigger, Longer, and Uncut)، «یک ماهی به نام واندا» (A Fish Called Wanda)، «سکوت بره‌ها» (The Silence of the Lambs)، از جمله‌ دیگر فیلم‌های فهرست رایت بوده‌اند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید