news-background
news-background

[اختصاصی 30نما] نقد و بررسی فصل چهارم سریال “Game Of Thrones” – بخش اول

بررسی فصل چهارم سریال Game Of Thrones

فصل چهارم سریال بازی تاج و تخت را بدون شک باید بهترین فصل این سریال نامید . فصلی پر از اتفاقات عجیب و غیر قابل انتظار که مخاطب را بیش از پیش به وجد می آورد . از عروسی خونین در فصل قبلی , استارت این اتفاقات بسیار عجیب و شوکه کننده خورد و در فصل چهارم نه تنها ادامه پیدا کردند , بلکه بیشتر و حتی شدید تر هم شدند . دیگر به سریال در این فصل نمیشود ایراد فنی گرفت و از فصل های قبلی بسیار کامل تر شد و همینطور عملکرد بازیگران سریال هم بسیار عالی بود . البته باز هم شاید بشود تنها ایراد را به داستان یا عملکرد برخی بازیگران نسبت دهیم اما در کل عملکرد سریال در این فصل فوق العاده بوده است . با مرگ چند شخصیت مهم و اصلی سریال در فصل سوم , شاید خیلی از مخاطبان نگران نبود بخش داستانی در سریال و کم شدن جذابیت آن بودند , اما این جذابیت در این فصل با اضافه شدن چند شخصیت جدید و بخش داستانی آن و همینطور پررنگ شدن داستان برخی از شخصیت ها , نه تنها از جذابیت اش کاسته نشد بلکه به اوج خود رسید . از نظر داستانی , انگار هر چه پیش تر میرویم با داستانی غمگین انگیز تر و ناراحت کننده تر طرفیم !

از طرفی , عوامل سریال همچنان بر نشان دادن خشونت بسیار زیاد تاکید دارند و ما علاوه بر داستانی شوکه کننده , با داستانی بسیار بی رحم تر از فصل های گذشته سر و کار داریم . البته این فصل بر خلاف فصل گذشته , انتقادات وارد بر سریال زیاد دیده میشد و حواشی زیادی برای این فصل به وجود آمد که در بخش های بعدی به آن ها میپردازیم . اما نکته ناخوشایندی که در طول فصل وجود داشت , اهمیت ندادن به نظرات و علاقه مندی های تماشاگران از طرف عوامل , بود . خوب به هر حال عوامل در تهیه سریال و داستان اختیار کامل را دارند , اما گاهی اوقات بد نیست کمی خلاقیت به کار برد و حتی از ایده های برخی مخاطبان و منتقدان کمی بهره برد . شخصیت ایگریت با بازی رز لزلی , به یکی از شخصیت های بسیار محبوب سریال تبدیل شد و بد نبود اگر سریال از این شخصیت بیشتر استفاده میکرد . زیرا بازی لزلی با شخصیت ایگریت بسیار جور در می آمد و انگار این شخصیت برای او ساخته شده بود . برای همین این شخصیت متفاوت میتوانست بیشتر در داستان سریال باشد و عوامل هم میتوانستند از نظرات منتقدان در این زمینه استفاده کنند . و بار ها هم سازندگان نشان دادند که در تغییر و به چالش کشیدن داستان بازی تاج و تخت که در کتاب است , دست باز ای دارند و بنابراین میتوانستند در این مورد هم این کار را بکنند ...

عملکرد بازیگران

کیت هرینگتون , پیتر دینکلیج و همینطور پدرو پاسکال به ترتیب در نقش های جان اسنو , تیرین و اوبریان از نظر ما سه بازیگر اصلی فصل چهارم بودند . کیت هرینگتون  , بازیگر فوق العاده محشر و هنرمندی که از همان ابتدای سریال عملکرد خوبی داشت و قسمت به قسمت و فصل به فصل نقش اش در سریال پررنگ تر میشد و بر محبوبیت اش اضافه ! در اوایل زیاد نقش زیادی در بخش داستان نداشت و رفته رفته با حضور بازیگری فوق العاده مانند رز لزلی , پررنگ تر شد و با از کشته شدن شخصیتی مانند راب استارک , کم کم به مهم ترین بازیگر سریال تبدیل شد و عملکرد فوق العاده خودش را در فصل چهارم به اوج رساند . بدون شک عملکرد عالی او را نمیتوان نادیده گرفت و باید گفت کیت هرینگتون به طوری بازی کرده و عملکرد داشت در فصل چهارم که هم دهان منتقدانی که بازی او را بی ارزش توصیف میکردند بست و هم محبوبیت دو چندان در دنیای سینما پیدا کرد و باید دید آیا او در هالیوود هم میدرخشد یا مانند بیشتر بازیگرای موفق در سریال های مطرح , در سینمای هالیوود و فیلم ناموفق خواهد شد . اما پیتر دینکلیج , بازیگری محبوب و با عملکرد خیره کننده که به نوعی همه منتقدان و مخاطبان را با بازی محشرش به وجد آورده است . فصل اول وقتی او را دیدیم , فکرش هم نمیکردیم بعد گذشت سه فصل تبدیل به مهم ترین بازیگر سریال شود و انگار همین پررنگ شدن نقش او خودش یک شوکی برای ما بوده است . چیزی که ما از شخصیت ترین تصور میکردیم , یک جور بریک در سریال بود و فکر میکردیم هر از چند گاهی باید او را تحمل کنیم ! اما هرچه گذشت , ما توانایی های بیشتری از او دیدیم و کم کم باعث شد به یکی از محبوب ترین و بهترین بازیگران سریال و همینطور بازی او باعث شد بسیاری از مخاطبان به پای سریال بشینند , حتی اگر عاشق سریال نباشند !

در این فصل هم ما شاهد کامل شدن او هم از نظر فنی که به بازی و همینطور دیالوگ های او برمیگردد و همچنین از نظر داستانی و جایگاه اش در سریال , که از این فصل به بعد دیگر از زیر سلطه دیگران در می آید در بخش داستانی اش هم باید به شخصیتی مستقل تبدیل شود و داستانی برای شخصیت خودش دنبال شود . اما با پدیده ی این فصل , این بخش را تمام کنیم . پدرو پاسکال ! بازیگری که با بازی فوق العاده و البته مرگ بسیار شوکه کننده اش , به یکی از بهترین بازیگران فصل لقب گرفت . بازی جدی و فوق العاده قوی او که باعث میشود به طور کامل و دقیق شخصیت اش به مخاطب منتقل شود و به خوبی بتوان او را بشناسد , او را به یکی از پدیده های سریال تبدیل کرده است . از این به بعد باید اسم او را بیشتر بشنویم و همین بازی او در این فصل , باعث شد رسانه های مختلف شایعه بازی او در سریال ها و فیلم های شناخته شده ی در حال ساخت را سر دهند . به قول یکی از منتقدان متاکریتیک , او بازیگری خوش شانسی است که هم عملکرد خوبی در این سریال داشته و هم مرگ او به طوری بوده که بازی او را دو چندان بزرگ تر نشان و در معرض دید قرار میدهد ... !

بخش دوم به زودی ...

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید