news-background
news-background

آیا استودیوی وارنر کتاب «سیلماریلیون» تالکین را تبدیل به فیلم سینمایی می‌کند؟

«جی.آر.آر.تالکین»، نویسنده و زبان شناس بریتانیایی بود که نام و آوازه اش را تقریباً تمام کسانی که سینما را دنبال کرده اند شنیده اند. سه گانه ی منحصر به فرد ژانر حماسی یعنی «ارباب حلقه ها» و «هابیت» اقتباسی از دو کتاب این شخص می باشند که «پیتر جکسون» آن ها را تبدیل به فیلم های سینمایی نمود. ساخت مجموعه آثار فانتزی که بتواند علاوه بر موفقیت به فروش بالایی برسد کار دشواری است. پیتر جکسون با ساخت «Lord of the Rings» اثبات نمود که تا چه اندازه می تواند ساخت چنین فیلمی دشوار باشد. اثری که او کارگردانی نمود به یمن داستان بسیار غنی تالکین همواره به عنوان یکی از برترین فیلم های ژانر فانتزی به حساب می آید.

بعد از اکران هر سه نسخه ی مجموعه ی ارباب حلقه ها تاکنون فیلم های بسیاری تلاش کرده اند تا مشابه ارباب حلقه ها باشند و بعضاً تلاش شان موفق بوده است. با وجود موفقیت های بسیاری که ارباب حلقه ها برای استودیوی برادران وارنر به ارمغان آورد، این نهاد هالیوودی از سال 2012 تاکنون با مشکلات حقوقی ساخت آثار تالکین مواجه است. خبر تازه ای که در رسانه های سینمایی به آن پرداخته شده این است که آیا این استودیو می تواند در آینده کتاب «سیلماریلیون=The Silmarillion» تالکین را تبدیل به فیلم سینمایی نماید یا خیر؟ این کتاب که پس از مرگ تالکین، توسط پسرش منتشر گردیده داستان و تاریخچه ای بر اتفاقات قبل از ارباب حلقه ها می باشد. در این کتاب تاریخچه ی به وجود آمدن همه ی عوامل و ارکان های دنیای تالکین به طور جامع توضیح داده شده اند. ماهی که گذشت مناقشات بین خانواده ی تالکین و استودیوی وارنر به طور دوستانه حل و فصل شد و این نشان می دهد که می توان در آینده انتظار ساخته شدن فیلم های بیشتری در رابطه با «سرزمین میانه» را داشت. همان طور که ممکن است بدانید، در سال 1969 تالکین به دلیل مشکلات مالی امتیاز آثار خود را در ازای مبلغ ناچیزی به استودیوی «Middle Earth Enterprises» که زیر شاخه ی «Saul Zaentz» بود فروخت. بعد از مدت زمان بسیار، در سال 2001 استودیوی وارنر توانست نسخه ی اول مجموعه ارباب حلقه ها را به سینما بکشاند که علت اصلی این وقفه بین تصاحب امتیاز ساخت و سال تولید به تکنولوژی مربوط است و سازندگان منتظر زمان مناسبی بودند که امکانات سینمایی بتواند پاسخگوی نیاز های بی شمار دنیای غنی «سرزمین میانه» باشد. اتفاقی که در سال 2003 به سرانجام رسید و پیترجکسون در انتها با ساخت سه نسخه از فیلم توانست به موفقیت بسیار در گیشه ی سینما های جهان و منتقدین دست یابد.

چند سال بعد، وارنر امتیاز هابیت را نیز از استودیوی «Zaentz» خریداری نمود و با استخدام پیتر جکسون، مقدمات ساخت فیلم هابیت را فراهم کرد. فیلمی که به عقیده ی بسیاری از منتقدان و تماشا گران در حد و اندازه های ارباب حلقه ها نبود و در مقایسه با آن دارای ضعف های بسیاری بود ولی با این حال توانست به موفقیت بسیار خوب و فروش جهانی 745میلیون دلاری دست یابد. بعد از اتمام مجموعه ی هابیت، سوالی که برای مخاطبان دنیای تالکین به وجود آمد این بود که آیا باز هم می توان انتظار تماشای داستان های بیشتری از این دنیا را داشت یا خیر. بعد از فوت تالکین در 1973، پسرش کریستوفر، شروع به تمام کردن داستان های ناتمام پدر خویش نمود که شاخص ترین آن ها کتابیست به نام «The Silmarillion» که چیزی در حدود 350 صفحه می باشد. کریستوفر بعد از اکران ارباب حلقه ها اعلام نمود که پیتر جکسون از داستان حماسی پدرش یک اثر اکشن خلق نموده است. این کش و قوس ها تا چند وقت پیش به قوت خود باقی ماند و همواره بین خانواده ی تالکین و استودیو های سازنده ی ارباب حلقه ها و هابیت مناقشات و شکایت های بسیاری در جریان بود تا اینکه در تازه ترین خبر متوجه شدیم این دو گروه به توافق نهایی رسیده اند و دیگر پرونده حقوقی در این رابطه در جریان نیست. با وجود اینکه مناقشات بین این دو گروه حل و فصل شده اما همچنان احتمال ساخته شدن کتاب «سلیماریلیون» کم است. این کتاب بیشتر از آن که داستان باشد، یک شرح حال تاریخی بر ارباب حلقه ها به شمار می رود و پلات مشخصی برای ایجاد ارتباط بین داستان های مطرح شده در آن وجود ندارد و بازه ی زمانی کتاب هزاران سال را شامل می شود و کارکتر های بسیار زیادی در آن حضور دارند. باید منتظر ماند و دید حال که استودیوی وارنر درگیر پرونده های حقوقی داستان های تالکین نیست چه نقشه هایی در سر دارد. آیا این استودیو که از فروش ارباب حلقه ها و هابیت سهم زیادی  نصیبش شده به همین راحتی قید کتاب عظیمی چون «The Silmarillion» را می زند یا خیر؟ نظر شما چیست؟ آیا موافق ساخته شدن آثار بیشتری از دنیای تالکین هستید؟

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید