news-background
news-background

[نقد]نقد و بررسی "آلیس آن سوی آینه" (قسمت اول)

داستان "آلیس آن سوی آیینه" (Alice through the looking glass) ، سه سال بعد از اولین سفر "آلیس کینگزلی" ( میا واشیکوسکا ) به سرزمین عجایب اتفاق می‌افتد. در طی این سه سال او با کشتی تجاری پدرش به چین سفر کرد و تصمیم گرفت که باقی نقاط دنیا را نیز ببیند. در راه بازگشت به لندن ، او متوجه میشود که شرایط به خاطر کارش و وضعیت زندگی مادرش هلن ( لینزی دانکن) تغییر کرده و آلیس در خطر از دست دادن کشتی اش و پشت میز نشین شدن، به عنوان یک کارمند برای "همیش اسکات" ( لئو بیل) است. مردی که یک بار از او خواستگاری کرده بود.  با این حال ، قبل از اینکه تصمیمی در این مورد بگیرد، به کرم ابریشم ( آلن ریکمن ) که حالا به پروانه ای تبدیل شده بود بر میخورد و به دنبال او وارد آیینه ای جادویی میشود که به سرزمین عجایب می‌رسد.

 در آنجا ، آلیس میفهمد که کلاه دوز ( جانی دپ )  فکر میکند که خانواده اش که ظاهرا سال ها پیش توسط جابرواکی (jabberwocky) کشته شده بودند، هنوز زنده اند و او در نتیجه ی این دیوانگی زود پیر شده است. بنابراین ملکه ی سفید ( آنا هثوی ) و دیگر ساکنین سرزمین عجایب، آلیس را متقاعد میکنند که به ماموریت خطرناکی برود تا کلاه دوز را نجات دهد. آنها میخواهند که آلیس نزد "تایم" ( ساشا بارون کوهن ) برود و از کرونوسفر ( وسیله ای که به صاحبش این امکان را میدهد تا از اقیانوس زمان بگذرد) او استفاده کند تا به گذشته رفته و تاریخ سرزمین عجایب را عوض کند، تا بتواند خانواده ی کلاه دوز را از سرنوشت شومشان نجات دهد. البته او نباید خط زمانی را در این راه بشکند.

آلیس آن سوی آیینه، شش سال بعد از فیلم "آلیس در سرزمین عجایب" تیم برتون که در سال 2010 اکران شده بود، اکران می‌شود و دوره ی جدیدی را در داستان های پریان دیزنی به همراه می آورد. اکثر بازیگران قبلی آلیس در سرزمین عجایب بازگشته اند ولی "تیم برتون" تنها، تولید کننده ی این قسمت است و کارگردانی آلیس آن سوی آیینه را به "جیمز رابین" واگذار کرده است.

متاسفانه، مانند فیلم (muppets most wanted)، جیمز رابین ، آلیس آن سوی آیینه هم بیش از هر چیزی، تلاشی برای یک دنباله ی موفق دیزنی  است. روایت آلیس آن سوی آیینه توسط "لیندا ولورتون"، که یکی از نویسندگان آلیس در سرزمین عجایب برتون بود، صورت میگیرد. او آلیس را به عنوان زنی جوان به تصویر میکشد، زنی که فهمیده است که نمیتواند از زیر بار مشکلات بزرگسالی شانه خالی کند. متاسفانه، با وجود اجرای خوب "میا واسیکوسکا"، آلیس در این فیلم جدید، بیشتر نقش ناظری را دارد که شاهد رفتار های عجیب ساکنان مختلف سرزمین عجایب است، به خصوص کلاه دوز دیوانه و ملکه ی قرمز ، که در طی داستانی گسترده تر، مسائل زیادی در مورد گذشته شان گفته می‌شود. با این حال بیش از حد روایت های سفر در زمان استفاده می‌شود .

در قسمت بعدی این بررسی، جزییات بیشتری از این فیلم را عنوان خواهیم کرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید