news-background
news-background

چرا در سریال مردگان متحرک (The walking dead) از واژه زامبی استفاده نمیشود؟

در همه عناصر وحشت و آخرالزمانی که سریال "مردگان متحرک" را می سازد و اسکلت وجودی آن را تشکیل میدهد، چند استعاره فانتزی وجود دارد که جز بخش اصلی داستان شده است. در طول چند فصل گذشته جهانی سازی داستان شاید یکی از این عناصر باشد ، این مسئله در کوچکترین جزییات مانند زامبی هایی با قیافه های خیلی طبیعی که استادانه ساخته شده اند تا ایجاد رعب و وحشت کنند ، نیز دیده میشود. در سریال از این زامبی ها با عنوان "راه روندگان" (walker) یاد میشود که البته هر گروه از کسانی که زنده مانده اند از اسامی متفاوتی برای اشاره به آنها استفاده میکنند که از "مونیکرز" تا "لیم برینز" طیف متفاوتی را در بر میگیرد.

این مسائل به اندازه کافی جالب است اما با این حال شخصیت های سریال مردگان متحرک برای یک بار هم برای اشاره به این موجودات از واژه "زامبی" استفاده نکرده اند و این درحالی است که این سریال در هفت فصل تا به حال پخش شده است. رابرت کرکمن (Robert kirkman) که برای اولین بار کتاب مصوری با همین عنوان کشیده است جدیدا دلیل این موضوع عجیب را اینگونه بیان میکند که استفاده از این واژه در سریال های تلوزیونی معمول نیست.

درمصاحبه اخیری که کونن اوبراین (Canon O’brien) با کرکمن داشته است ، وی توضیح داد که این کلمه به این خاطر استفاده نمی شود که اصلا وجود ندارد! و این بدین دلیل است که فرهنگ عامه مربوط به زامبی ها هرگز وارد فانتزی های مربوط به مردگان متحرک در جهان نشده است. وی افزود:

" افسانه ها و روایات قومی زامبی بسیار محبوب است و ما میخواستیم که این موضوعات کلیشه ای را کنار بگذاریم. ما نمیخواستیم که شخصیت های سریال مثل همه فیلم ها تنها به سر این زامبی ها شلیک کنند وآنها را بکشند. ما میخواستیم این حس را به شما بدهیم که مردگان متحرک در جهان وجود دارند ، جایی که افسانه های زامبی ها واقعی نیست. ما فکر کردیم که استفاده نکردن از این کلمه این موضوع را واضح تر میکند."

این اولین بار نیست که کریکمن در این رابطه اظهار نظر کرده است، اما مسلما این اولین بار است که او به این واضحی در این باره توضیح میدهد. این کار قطعا حرکت هوشمندانه ای است که به ما این آگاهی را می دهد که شخصیت های سریال از ضعف زامبی ها آگاهند و در مقابل این خصلت های معروف زامبی ها که برای مردم معمول است ، موجوداتی در سریال وجود دارند که برای بقا تلاش میکنند و این مسئله در فصل های اولیه دیده میشد . استفاده از نام "راه روندگان" به این نکته اشاره میکند که داستان زامبی ها هیچ وقت موفق نبوده است.

این سریال که طرفدارانش را تا سر حد مرگ شیفته خود کرده است، با استفاده از این استعاره های فانتزی طرفداران بیشتری را نیز به خود جذب میکند.در حالی که جنبه جهانی سازی به وضوح برای همه طنین انداز نیست اما همین تمایز نیز شاید دلیل این محبوبیت بوده است. در داستان های مصور مردگان متحرک از واژه زامبی استفاده شده است اما در سریال به نظر میرسد که استفاده نشدن از آن به عنوان یک معقول اساسی حس میشده است.

سریال مردگان متحرک یکشنبه ها از ساعت 9 شب در شبکه AMC پخش میشود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید