news-background
news-background

واکنش منتقدین به فیلم The Last Duel: ترکیبی از «مردی برای تمام فصول» و «بازی تاج‌وتخت»

فیلم حماسی و تاریخی «آخرین دوئل» به کارگردانی «ریدلی اسکات» به تازگی در جشنواره ونیز اکران شده است.

 

اولین نقد‌های «آخرین دوئل» (The Last Duel) با اکران فیلم در هفتاد و هشتمین دوره جشنواره ونیز منتشر شد. این درام تاریخی به کارگردانی «ریدلی اسکات» و نویسندگی «بن افلک»، «مت دیمون» و «نیکول هولوفسنر» با واکنش‌های متناقض منتقدین مواجه شده و در حال حاضر از «راتن تومیتوز» امتیاز ۶۷ درصد دریافت کرده است.

داستان «آخرین دوئل» که از کتابی به همین نام نوشته «اریک جگر» اقتباس شده، در قرن چهاردهم فرانسه اتفاق می‌افتد و داستان مردی به نام «ژان دو کاروژ» با بازی «مت دیمون» را دنبال می‌کند که پس از بازگشت از جنگ می‌فهمد که دوستش «ژاک لو گری» با بازی «آدام درایور» به همسرش «مارگریت دو کاروژ» با بازی «جودی کومر» تجاوز کرده است. هیچ کس حرف‌های زن را باور نمی‌کند و «کاروژ» از پادشاه فرانسه خواهش می‌کند که رأی خود را به نفع گری به دوئل تا پای جان تغییر دهد. این نبرد تن به تن آخرین دوئل قانونی در فرانسه است. این رسوایی به یک افسانه فرهنگی در فرانسه تبدیل شده و تاریخ‌دانان همچنان در موردش اختلاف نظر دارند. دیگر بازیگران فیلم در نقش‌های مکمل «هریت والدر»، «ناتالی پارکر»، «سم هیزلدین» و «مایکل مک‌الهتن» خواهند بود.

«جاناتان رامنی» منتقد «گاردین» به فیلم امتیاز دو ستاره داده و می‌نویسد: «تا وقتی که فیلم دست خود را رو کند و نشان دهد که اپیزود قرون وسطایی جنبش #MeToo است، ما را به قدری با زرق‌وبرق و لفاظی کرخت کرده که جان داستان زیر آب می‌رود.» رامنی اضافه می‌کند:‌ «داستان مارگریت [با بازی کومر] می‌توانست درامی جذاب و برنارد شا-گونه بسازد اگر از تصاویر بزرگ‌نمایانه (و مدت ۱۵۲ دقیقه‌ای) آن کاسته می‌شد. در این صورت، به سرعت از خاک و آهن و آب‌وهوای قرون وسطایی خسته خواهید شد.»

«اوون گلایبرمن» منتقد «ورایتی» فیلم را «جذاب اما سوخته» و «فیلمی که با نوع اغراق‌آمیز یک درام تاریخی بازیگوشی می‌کند و گاهی به دامش می‌افتد.» او اضافه می‌کند که بازیگران لهجه‌های مختلفی در فیلم دارند و در مورد اجرای بازیگران می‌گوید: «بازی‌ها چیزی میان نمایشی اپرایی و اغراق‌شده است. گاهی، مثل دیدن ترکیبی از «مردی برای تمام فصول» (A Man for All Seasons)، «بازی تاج‌وتخت» (Game of Thrones) و اندکی «مانتی پایتان» (Monty Python) است.»

منتقدین دیگر لذت بیشتری از «آخرین دوئل» برده‌اند و از بازی کومر ستایش کرده‌اند. «بن کرول» منتقد «ایندی‌وایر» نوشته است: ««آخرین دوئل» خودش را به عنوان اثری نادر در میدان فعلی هالیوود معرفی می‌کند: یک فیلم هوشمندانه و دلیرانه با بودجه‌ای هنگفت که – مهم‌تر از هر چیز – حاصل یک همکاری هنری تحسین‌برانگیز است.»

«رایان لستون» منتقد «تلگرف» به فیلم امتیاز چهار ستاره می‌دهد و می‌نویسد: «این نمایش متعلق «جودی کومر» است. اولاً به عنوان یک همسر وظیفه‌شناس، سپس زنی [قربانی] رابطه نامشروع، و در نهایت زنی که بار سنگین شنیدن شدن را به دوش می‌کشد، ستاره «کشتن ایو» (Killing Eve) چسبی است که همه قطعات را به هم پیوند می‌زند و صحنه هیچ‌گاه به اندازه وقتی که او حاضر است زنده نیست.»

«آخرین دوئل» ۱۵ اکتبر در سالن‌های سینمای آمریکا به نمایش درمی‌آید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۱ شهریور ۱۴۰۰ ۱۹:۲۲

جزو فیلم هایی هستش که امسال منتظرشم

نمایش اسپویل