news-background
news-background

مصاحبه اختصاصی 30NAMA با «ایلیا نیشولر» کارگردان Nobody؛ «تلفیق دنیای John Wick و Nobody بعید نیست»

اختصاصی: بی‌شک یکی از مورد انتظارترین عناوین هالیوودی بهار امسال فیلم «هیچ‌کس» (Nobody) است که امتیازات بسیار خوبی از منتقدین دریافت کرده و فروش بسیار بالایی داشته؛ فیلمی با بازی «باب اودنکرک» برنده‌ی جایزه امی، که او را با بازی‌اش در سریال «بهتر است با سال تماس بگیرید» (Better Call Saul) می‌شناسیم. این فیلم که شباهت زیادی به سری فیلم‌های «جان ویک» (John Wick) دارد در مورد فردی به نام هاچ (با بازی اودنکرک) است که زندگی معمولی و آرامی را می‌گذراند اما بعد از اینکه گروهی از خانه‌اش سرقت می‌کنند، از طرف خانواده‌اش سرزنش می‌شود که چرا در مقابل دزدها هیچ واکنشی نشان نداده و دفاع نکرده است. بعد از احساس حقارت و عصبانیتی که به او دست می‌دهد، دیگر کارد به استخوانش می‌رسد و خودش دست به کارد می‌شود!

نویسندگی این فیلم را «درک کولستاد» خالق و نویسنده سری فیلم‌های «جان ویک» و کارگردانی آن را «ایلیا نیشولر» کارگردان آینده‌دار روسی بر عهده داشته است. شاید او را با فیلم قبلیش «هنری جان‌سخت» (Hardcore Henry) بشناسید که با زاویه‌ی دید اول شخص (به سبک سری بازی‌های Call of Duty) ساخته شده بود و مورد استقبال زیادی قرار گرفت. همچنین، ایلیا خواننده و گیتاریست یک گروه ایندی راک به نام «بایتینگ البوز» (Biting Elbows) نیز هست و خودش موزیک ویدیوهای بندش از جمله Control و Heartache را کارگردانی کرده است. او همچنین موزیک ویدیوی False Alarm از The Weeknd را ساخته که آن هم یک ویدیوی هیجان‌انگیز و پرآدرنالین با زاویه دید اول شخص به سبک بازی‌های کامپیوتری است و تا به این لحظه در یوتیوب نزدیک به ۲۰۰ میلیون بازدید داشته است.

فیلم «هیچ‌کس» که از «راتن تومیتوز» بر اساس ۱۸۹ نقد امتیاز ۸۱ درصد دریافت کرده، ۲۶ مارس (۶ فروردین ماه ۱۴۰۰) در آمریکای شمالی اکران شده و ۱۶ آوریل (۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) در پلتفرم‌های دیجیتال پخش خواهد شد.

۳۰نما مصاحبه‌ای با وی در مورد آثارش و فیلم «هیچ‌کس» داشته که در ادامه می‌خوانید.

 

۳۰نما: اول از همه بابت انتشار فیلم جدیدت که بازخورد خیلی خوبی داشته، بهت تبریک میگم. مدتی هست که کارهات رو دنبال می‌کنم. سبک خاص خودت رو داری و از تکنیک‌های مختلف مثل Reverse Motion و زاویه دید اول شخص (POV) در کارهات استفاده می‌کنی. چی شد که به ساخت ویدیو به این سبک و تکنیک – به خصوص دید اول شخص – علاقه پیدا کردی؟

ایلیا: من یک GoPro داشتم و باهاش در حال اسنوبردسواری از خودم فیلمبرداری می‌کردم؛ با اینکه اسنوبردسوار افتضاحیم. ما یک سری آهنگ ساخته بودیم و منم با خودم گفتم که بیایم بدون بودجه‌ای چیزی موزیک ویدیویی بسازیم و ببینیم چی میشه. بعد از ساختن موزیک ویدیوی Bad Motherfucker (از گروه Biting Elbows) اولین فیلمم Hardcore Henry رو ساختم. بعد سبکم طرفدار پیدا کرد و برای بقیه هم موزیک ویدیو ساختم و دست بر قضا The Weeknd هم میخواست یک موزیک ویدیوی اکشن با زاویه دید اول شخص بسازه و من از این فرصت استفاده کردم.

۳۰نما: چی شد که قسمت دوم «هنری جان‌سخت» رو نساختی. من شخصاً به عنوان یک گیمر از فیلم اول خیلی خوشم اومد. آیا پشیمون شدی و با خودت گفتی که میخوام یک فیلم و سبک جدید رو امتحان کنم؟

ایلیا: دیگه نمی‌خواستم فیلمی به این سبک بسازم. فیلم اول هم اونقدر فروش نداشت که بتونیم دنباله‌اش رو بسازیم. از طرفی هم دیگه کارهای زیادی به این سبک ساخته بودم و فایده‌ای نداشت که بخوام دوباره خودم رکورد خودم رو بزنم وقتی رقابتی نیست!

۳۰نما: جالبه که خیلی از فیلمسازهای دیگه مثل تو دست به تکنکیک‌های جدید نمیزنن....

ایلیا: چون دیگه براشون سود نداره. حرف اول رو پول میزنه!

۳۰نما: بهرحال امیدوارم در آینده ادامه «هنری جان‌سخت» رو ببینیم...

ایلیا: آره. هرگز نگو هرگز! شاید پنج سال دیگه یا ده سال دیگه ادامش رو ساختم. کی میدونه؟!

۳۰نما: خب بیا در مورد فیلم جدیدت که خیلی سروصدا کرده و بازخوردهای عالی‌ای از طرف مخاطبین و منتقدین داشته صحبت کنیم. چه چیز خاصی باعث شد که به ساخت این فیلم علاقمند بشی و با خالقین جان ویک همکاری کنی؟

ایلیا: از فیلمنامه خوشم اومد و خیلی دوست داشتم با باب اودنکرک همکاری کنم. چیزی در این فیلم هست که باعث شد خاص بشه و میدونستیم خاص میشه. برخلاف بقیه‌ی فیلم‌های این ژانر که در مورد "آدمکشی هست که از بازنشستگی برمیگرده تا انتقام بگیره" و قابل پیش‌بینی هستن، شخصیت اصلی این فیلم مجبور نیست که این مسیر (انتقام و آدمکشی) رو در پیش بگیره بلکه خودش واقعاً میخواد. خودش به خشونت اعتیاد پیدا میکنه و نمیخواد دست بکشه و این یک برداشت نو در فیلم‌هایی به این سبک مثل «جان ویک»، «ربوده‌شده» (Taken) و «ایکوالایزر» (Equalizer) هست. حتی تریلری هم که از فیلم منتشر کردیم، گمراه‌کننده بود و این رو نشون نداد.

 

۳۰نما: آره. من خودم که تریلر رو دیدم با خودم گفتم این که کل فیلم رو لو میده و میگه چه جوریه اما همینجوری که گفتی تریلر گمراه‌کننده هست و طرفدارها باید برن فیلم رو کامل ببینن ...

ایلیا: آره. چونکه فیلم رو جوری تبلیغ میکنی و میگی که یک کار آشنا و مشابه (با کارهای دیگه‌ی این سبک) هست. مردم از جان ویک خوششون اومد و فروش کرد. برای همینم هر فیلم دیگه‌ای که اکشن باشه رو به عنوان فیلمی "شبیه به جان ویک" تبلیغ میکنن و این اوکیه... اما مردم با این انتظار به سینما میرن و غافلگیر میشن و میبینن که چقدر خنده‌دارتره، چقدر کاراکترهاش پر رنگ‌ولعاب‌تر هستن و انتظارات قبلیت رو به چالش میکشه. همینا باعث میشه که این فیلم تبدیل به یک عنوان خاص در ژانر اکشن دلهره‌آور (Action Thriller) بشه. پایان فیلم هم جوری هست که بعد از دیدن فیلم بایک لبخند از سالن سینما بیرون میای.

۳۰نما: این فیلم در مورد یک مرد خانواده هست که سعی میکنه زندگی عادی و بی‌سروصداش رو کنار بذاره و دست به اسلحه بشه. باب اودنکرک این نقش رو عالی ایفا کرده. حتی دو سال برای آمادگی برای این نقش تمرینات سخت داشته. چه چیز خاصی در باب توجهت رو جلب کرد تا بخوای با باب همکاری کنی؟

ایلیا: کار کردن با باب عالی بود. اون یک بازیگر و انسان فوق‌العاده هست. هم من به اون اعتماد کردم و هم اون به من. رفتیم و سخت تلاش کردیم تا فیلمی بسازیم که نشه نادیده‌اش گرفت و من حاضرم دوباره توی یک چشم بهم زدن باهاش همکاری کنم. با آمادگی زیادش برای این نقش، کار من رو به عنوان کارگردان راحت‌تر کرد. اون بازیگر ایده‌آلی برای این نقش بود. شاید ستاره‌های اکشن زیادی بتونن این نقش رو بازی کنن و صحنه‌های اکشن هم خوب از آب در بیان ولی احتمالاً نتونن (به اندازه‌ی باب) به این خوبی و باورپذیری این نقش رو ایفا کنن و باب تونست هر دوتای این کار رو انجام بده و همین باعث میشه برای این فیلم گزینه‌ی خاصی باشه و فیلم رو هم خاص کنه.

۳۰نما: پس حتماً به ساخت قسمت بعدی فیلم با باب علاقه داری...

 ایلیا: تجربه‌ی همکاری با باب در قسمت اول برام خیلی لذت‌بخش بود و منتظر همکاری‌های بعدیمون هستم ولی اینکه قسمت دوم «هیچ‌کس» رو بسازیم یا نه هنوز مشخص نیست.

۳۰نما: یک چیز دیگه‌ای که باعث میشه فیلم متفاوت با بقیه‌ی کارهای این ژانر باشه اینه که عناصری در فیلم هست که حس واقع‌گرایانه بودن به فیلم میبخشن. مثل اون صحنه درگیری توی اتوبوس که باب (در مصاحبه‌ای) گفت خودش عمداً سرش رو به میله میزنه تا درگیری واقعی‌تر و خام‌تر به نظر بیاد. از قبل به این فکر کرده بودین یا در طول ساخت فیلم که جلو میرفتین شکل گرفت؟

ایلیا: ما از قبل در موردش صحبت کرده بودیم. ما میخواستیم که فیلم خیلی خشن و واقعی به نظر بیاد. میخواستیم که (باب) به شدت آسیب‌پذیر باشه، توی صورت مشت بخوره و ضربه ببینه و درگیری‌ها احساس واقعی‌بودن بدن. من خودم طرفدار سینمای کره‌ی جنوبی هستم. مثلا اگه به فیلم «تعقیب‌کننده» (The Chaser) نگاه کنی میبینی صحنه‌هایی توی فیلم هست که پیاده‌کردن‌شون سخته و کار هر کسی نیست. شخصیت‌ها واقعاً آسیب میبینن و زخمی میشن و من از این (ایده‌ی آسیب‌پذیر بودن شخصیت اصلی فیلم) توی فیلم‌ها استقبال می‌کنم. به نظرم اینکه شخصیت اصلی مثل یک ترمیناتور توقف‌ناپذیر باشه، چندان جالب نیست.

۳۰نما: حرف از کره‌ی جنوبی زدی. شنیده بودم که قرار بوده شخصیت‌های بد توی فیلم اهل کره‌ی جنوبی باشن. بعد تو خودت اصالتاً روسی هستی و تصمیم گرفتی که پای مافیای روسیه رو وسط بیاری و شخصیت‌های بد فیلم روسی باشن. چی شد که تصمیم به این کار گرفتی؟

ایلیا: چونکه فیلم‌های آمریکایی زیاد روسی‌ها رو به عنوان شخصیت‌های بد به تصویر میکشن ولی این تصویرشون دقیق نیست. من نمیخواستم که در حق سینمای کره‌ی جنوبی اجحاف کنم و وقتی با فرهنگ‌شون آشنایی چندانی ندارم، اونا رو در فیلمم به تصویر بکشم. برای همین تصمیم گرفتیم که به جای اونا شخصیت‌ها رو روسی کنیم. چون خودم اصالتاً روسی هستم و میتونم اونا رو دقیق‌تر به تصویر بکشم و باعث میشه فیلم نهایی جالب‌تر و بیشتر نزدیک به واقعیت باشه. برای همینم از بازیگران برجسته‌ی روسی برای اون نقش‌ها استفاده کردیم.

۳۰نما: درسته. به نظرم اینکه کارگردان آزادی عمل داشته باشه تا با توجه به صلاحدیدش در فیلم تغییر ایجاد کنه عالیه. به نظرت سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین قسمت ساخت فیلم چی بود؟

ایلیا: ما فیلم رو توی ۳۴ روز فیلمبرداری کردیم که بسیار سخته. سردی شدید هوای وینیپگ کار رو سخت‌تر هم کرد ولی ما تیم معرکه و آماده‌ای داشتیم و همین باعث شد که بتونیم بر شرایط غلبه کنیم.

۳۰نما: توی مصاحبه‌ای که باب داشت ازش در مورد یک کراس‌اور (تلفیق دو فیلم) با «جان ویک» سوال شد. نظر تو در این مورد چیه؟ از اونجایی که خالقین این فیلم خالقین جان ویک هم هستند، آیا به نظرت احتمالش هست که رخ بده؟

ایلیا: راستش نمیدونم. دو تا استودیوی مختلف این دو فیلم رو ساختن. استودیوی یونیورسال پیکچرز فیلم «هیچ‌کس» رو ساخته و «جان ویک» محصول استودیوی لاینزگیت هست. اما اتفاقات عجیب‌تر از این هم افتادن. پس من این گزینه از روی میز حذف نمی‌کنم و بعید نیست که در آینده رخ بده....

۳۰نما: به قول خودت "هرگز نگو هرگز"...

ایلیا: دقیقاً. هرگز نگو هرگز!

۳۰نما: خب برنامه‌ی بعدیت چی هست؟ قراره موزیک و موزیک ‌ویدیوی بیشتری بسازی یا دوباره سراغ یک فیلم جدید بری؟

ایلیا: آره، قراره به‌زودی موزیک جدید ضبط کنیم. اما در رابطه با فیلم، دقیقاً نمیدونم که حرکت بعدیم قراره چی باشه. فعلاً اقتباس رمان «ترک برلین» (Leaving Berlin) رو در نظر دارم و داریم در موردش صحبت میکنیم ولی باید ببینیم توی مسیر چی پیش میاد.

۳۰نما: بهرحال من شخصاً بی‌صبرانه منتظر هر فیلم، موزیک ‌ویدیو یا موزیکی که بسازی هستم. فیلم «هیچ‌کس» این ماه منتشر میشه و مخاطبان ایرانی هم میتونن اون رو ببینن. ممنون برای وقتی که برای این مصاحبه گذاشتی!

 ایلیا: خواهش می‌کنم. امیدوارم از فیلم لذت ببرین.

 

علی نصرآبادی

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۶ فروردین ۱۴۰۰ ۰۸:۵۹

اگه دروغ آوریل نباشه ...ناموسا دسخوش به سینما

نمایش اسپویل
۱۶ فروردین ۱۴۰۰ ۱۳:۲۹

دروغ نیست. بعد ها ممکنه صدا مربوط به این مصاحبه هم منتشر بشه

نمایش اسپویل
۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ۱۴:۰۳

عالی بود امیدوارم اونور هم بازخورد خوبی داشته باشین و دیده بشین تا مسیر واسه مصاحبه با بازیگرا و کارگردانای دیگه هم هموار شه

نمایش اسپویل
۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ۱۲:۵۹

واقعا واقعا شگفت زده شدیم درست همون مصاحبه ای که می خواستیم از همون فیلمی که منتظرش بودیم با کارگردانش دمتون گرم همینطوری ادامه بدید

نمایش اسپویل
۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ۰۸:۴۲

واقعا وصاحبه جالبی بود. بیشتر از هرچیزی نحوه گفت و گوتون با ایلیا جذبم کرد! واقعا جذاب بود. امیدوارم موفقیت های 30nama همینطور ادامه داشته باشه. دمتون گرم❤❤❤

نمایش اسپویل
۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ۰۳:۴۱

30nama بهترین سایت ایرانی

نمایش اسپویل
بیشتر