news-background
news-background

فیلمنامه ی «The Shape Of Water» سرقت ادبی از یک نمایشنامه قدیمی است

 

فیلم جدید «گی یرمو دل تورو» همانطور که می دانید با نام «The Shape of Water» در سالی که گذشت اکران گشت و همانطور که مشاهده کردید توانست نامزد 13 جایزه ی اسکار شود. از جمله ی این نامزدی ها می توان به حضور فیلم در بخش هایی چون بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اشاره کرد. این فیلم علاوه بر نامزدی های بسیار در مراسم اسکار توانست جوایزی را در جشنواره های گلدن گلوب و ونیز دریافت کند. گی یرمو دل تورو به همراه ونسا تیلور فیلمنامه ی اورجینال این اثر را نگاشته اند و این اثر در بخش فیلمنامه های غیراقتباسی نیز نامزد کسب جایزه اسکار شده است.

اخبار جدید اما حکایت از اتفاقاتی دیگر دارند. بنا به گزارش تعدادی از منابع آگاه، آن چه دل تورو ادعا می کند که فیلمنامه ای اورجینال است، در واقع اقتباسی از یک نمایشنامه ی قدیمیست. گروهی از هواداران نمایشنامه ای به نام «بگذار نجوایت را گوش دهم» ادعا کرده اند که فیلمنامه ی «The Shape Of Water» بسیاری از ایده های خود را از این نمایشنامه اقتباس کرده است و در واقع یک سرقت ادبی در نگارش این فیلمنامه رخ داده است. نمایشنامه ی «Let Me Hear You Whisper» اثری  به قلم «پاول زیندل» است که در سال 1969 منتشر شد. این نمایشنامه درباره ی خدمتکاری گنگ(لال) است که دلبسته ی موجودی دریایی می شود و داستان خود را در دهه ی 60 میلادی روایت می کند. در این نمایشنامه که در دوران جنگ سرد به وقوع می پیوندد گروهی از دانشمندان می کوشند تا با تحقیقات متنوع پی به ماهیت این موجود عجیب الخلقه ی دریایی ببرند.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۹ بهمن ۱۳۹۶ ۱۲:۵۲

این خبر میتونه شانش این فیلم برای بردن جایزه بهترین فیلم و فیلمنامه اسکار رو کاهش بده و دو فیلم call me by your name , three billboards بیش از پیش به بردن جایزه بهترین فیلم سال نزدیک شوند .

نمایش اسپویل
۹ بهمن ۱۳۹۶ ۱۱:۵۵

توی اون نمایشنامه، خدمتکار لال نیست. و اون موجود دلفینه.

نمایش اسپویل
۹ بهمن ۱۳۹۶ ۰۰:۲۸

واوووووو...من که اصلا از فیلم خوشم نیومد خوشحال شدم تقلیدی هم که بوده و اینکه من یه انیمیشن کوتاه دیدم همینجوری بود با همین موضوع اسمش یادم نیست ولی نعل به نعل همین بود فک کنم برا سال ۲۰۱۵ بود....و کلا فیلم خوبی نبود...

نمایش اسپویل
۸ بهمن ۱۳۹۶ ۲۰:۲۴

ممکنه این شباهت اتفاقی باشه. چون هرکسی فیلم پسر جهنمی "گیرمو دل تورو" رو دیده باشه متوجه میشه این شخصیت از ابراهام گرفته شده و بازیگر همون نقش هم در این فیلم ایفای نقش میکنه

نمایش اسپویل
۹ بهمن ۱۳۹۶ ۰۳:۱۸

با اینهمه شباهتی که داره دیگه کار از «اتفاقی» بودن گذشته.

نمایش اسپویل