news-background
news-background

باکس آفیس: Croods 2 پنجاه میلیون دلاری شد؛ فروش Nomadland گزارش نشد

فیلم انیمیشن «کرودها: عصر جدید» (Croods: A New Age) یونیورسال و دریم‌ورکس در سیزدهمین هفته‌ی اکران برای پنجمین بار در صدر جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکای شمالی قرار گرفت و از فروش داخلی ۵۰ میلیون دلاری عبور کرد. این انیمیشن در صورتی که از رکورد ۵۷.۹ میلیون دلاری «تنت» (Tenet) عبور کند، پرفروش‌ترین فیلم آمریکا در پاندمی لقب می‌گیرد. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

سرچ‌لایت پیکرز دیزنی این هفته آمار فروش فیلم «سرزمین خانه‌به‌دوشان» (Nomadland) را گزارش نکرد. این فیلم نامزد گلدن گلوب به کارگردانی «کلوئی ژائو» و بازی «فرانسیس مک‌دورمند» در سومین هفته‌ی اکران در ۱۱۷۵ منطقه به نمایش درآمده بود. «سرزمین خانه‌به‌دوشان» در طول دو هفته‌ی گذشته در سالن‌های سینمای آیمکس و پی‌ال‌اف اکران شده و ۱۷۰ هزار دلار فروخته است. فروش آخر هفته‌ی این فیلم حدود ۵۰۳ هزار دلار و در سطح فروش «تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد» (The Personal History of David Copperfield) در تابستان گذشته وقتی سینماها بازگشایی شدند برآورد شده است. آن فیلم در ۱۳۶۰ سینما اکران شد و ۴۷۵.۸ هزار دلار فروخت. به این ترتیب فروش داخلی «سرزمین خانه‌به‌دوشان» به ۶۷۳ هزار دلار می‌رسد.

چنین فروشی برای فیلمی در مورد زنی گریزان از زندگی شهری و سر به بیابان گذاشته، در شرایطی که ۵۳ درصد از سالن‌های سینمای ایالات متحده و کانادا بسته‌اند، به‌هیچ‌وجه بد نیست. بنابراین کسی نمی‌داند چرا دیزنی آمار فروش فیلم را منتشر نمی‌کند. در حالت عادی، سرچ‌لایت فیلمی چون «سرزمین خانه‌به‌دوشان» را ابتدا در چهار سالن سینمای نیویورک و لس‌آنجلس اکران می‌کرد و به تدریج آن را در بازارهای کوچک‌تر به صورت گسترده‌تر به نمایش درمی‌آورد. این فیلم می‌توانست در رده‌ی هفتم پرفروش‌ترین فیلم‌های بازار آمریکا قرار بگیرد.

منتشر نشدن آمار فروش «سرزمین خانه‌به‌دوشان» از سوی سرچ‌لایت و دیزنی، به نظر به این تصور گره خورده که ممکن است درآمد اندک فیلم تأثیر منفی در کسب جوایز بگذارد. اغلب این فیلم‌ها توسط شبکه‌های استریمنگی پخش شده‌اند که گزارشی از فروش فیلم‌ها منتشر نمی‌کنند. «منک»، «دادگاه شیکاگو ۷»، «بلک باتم ما رینی» نت‌فلیکس، «یک شب در میامی» آمازون، «زن جوان آینده‌دار» فکوس، و «یهودا و مسیح سیاه» برادران وارنر از جمله‌ی این آثارند. در سال‌های اخیر، فیلم «استیو جابز» (Steve Jobs) پس از ناکامی تجاری، در فصل جوایز تغییر مسیر دارد. اما این اتفاق قرار نیست به هیچ شکل و فرمی در حین پاندمی تکرار شود. این درحالی است که شبکه‌های استریمینگ حتی آمار بینندگان عناوین خود را نیز به صورت شفاف منتشر نمی‌کنند.

کارشناس «کام‌اسکور» می‌گوید: «در مورد اسکار معمولاً انتخاب میان عشق و پول است. عشق اسکار را می‌خواهید، یا افزایش درآمد؟ امسال، آن عشق است که اهمیت بیشتری پیدا کرده، زیرا فیلم‌هایی که مدعی کسب اسکار شوند، مانند گذشته با افزایش فروش مواجه نخواهند شد.»

سرچ‌لایت امتیاز مخاطبین به فیلم «سرزمین خانه‌به‌دوشان» را نیز منتشر نکرده است. اما این درام از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۵ درصد دریافت کرده است. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که بازخورد مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی به سمت مثبت متمایل بوده است. این فیلم در شبکه‌های اجتماعی هواداران زیادی نداشت و در یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام، و توییتر ۱۶.۵ میلیون دنبال‌کننده و بازدید ویدیویی را ثبت کرد. سرچ‌لایت در طول شش ماه گذشته برای این فیلم ۱۵ ویدیو منتشر کرد.

سرچ‌لایت در طول هفته‌ی گذشته فیلم «سرزمین خانه‌به‌دوشان» را از شبکه‌ی هولو نیز منتشر کرده و شاید یکی از دلایل جلوگیری از انتشار آمار فروش همین باشد. اما فیلم مدعی اسکار «یهودا و مسیح سیاه» (Judas and the Black Messiah) برادران وارنر همزمان با اکران در سالن‌های سینما از HBO Max پخش شده، و استودیو آمار فروش ۳.۳ میلیون دلاری آن را گزارش کرده است. با این حال، نباید به این تصور غلط دچار شد که «اجازه دهید مخاطب انتخاب کند فیلم را از چه راهی می‌خواهد ببیند.» به کار گرفتن این فرمول در صنعت سینما جز شکست نتیجه‌ای در پی ندارد.

در هر حال، مخفی نگه داشتن آمار فروش فضای ناسالمی را در سینما به وجود خواهد آورد. اگر یونیورسال آمار فروش روزانه «برو بیرون» (Get Out) را منتشر نمی‌کرد چه می‌شد؟ آن فیلم که نقد تندی به جامعه‌ی آمریکا داشت در نهایت بیش از ۱۷۶ میلیون دلار در بازارهای داخلی فروخت.

فیلم «زن جوان آینده‌دار» (Promising Young Woman) فکوس این هفته با افزایش فروش ۱۶ درصدی به دنبال کسب چهار نامزدی گلدن گلوب، به فروش ۵.۱ میلیون دلاری رسید. «چیزهای کوچک» (Little Things) برادران وارنر با فروش ۱.۲ میلیون دلاری آخر هفته دوم شد و «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» همین استودیو با فروش سه روزه ۸۰۰ هزار دلاری رتبه‌ی چهارم را تصاحب کرد.

در بازارهای بین‌المللی فیلم‌های به نمایش درآمده همزمان با سال نوی چینی به پیشتازی خود ادامه دادند. فیلم‌های «کارآگاه محله چینی‌ها ۳» (Detective Chinatown 3) و «سلام مادر» (Hi Mom) تا یکشنبه این هفته هریک نزدیک به ۶۲۰ میلیون دلار فروخته‌اند در حالی که تنها ده روز از اکران آن‌ها می‌گذرد. از زمان آغاز سال نوی چینی در تاریخ ۱۲ فوریه، تمامی فیلم‌ها در مجموع ۱.۵۶ میلیارد دلار یا ۷۱ درصد فروش سالانه فیلم‌ها در آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۰ فروخته‌اند. از ابتدای سال ۲۰۲۱، بازار چین با فروش ۲.۱۵ میلیارد دلاری همراه بوده است. این رقم برابر است با ۹۸ درصد فروش کلی فیلم‌های آمریکای شمالی در طول سال ۲۰۲۰ و ۶۹ درصد فروش کلی فیلم‌های بازار چین در سال ۲۰۲۰.

«تام و جری» (Tom & Jerry) برادران وارنر از ۲۶ فوریه در چین اکران خواهد شد. این فیلم در ۱۶ بازار دیگر اکران شده و ۴.۴ میلیون دلار فروخته است. «تام و جری» که با فرمت کارتون/لایو-اکشن ساخته شده، در برزیل ۷۴۶ و در مکزیک ۳۹۵ هزار دلار بلیت فروشی کرده است. این فیلم هفته‌ی آینده علاوه بر چین، در بازار روسیه و کره نیز روی پرده خواهد رفت.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید