news-background
news-background

باکس آفیس: کشتار با ویروس کرونا در آمریکا؛ بدترین آخر هفته ۲۲ سال اخیر، حتی فاجعه‌بارتر از ۱۱ سپتامبر

حال و روز سینماهای آمریکا و سایر نقاط جهان مساعد نیست و در آخر هفته‌ای که کروناویروس ترور به راه انداخته بود بدترین رکوردها در ۲۲ سال اخیر با فروش کلی ۵۵ میلیون دلاری به ثبت رسید. «کام‌اسکور» گزارش می‌دهد که آخرین بار ۱۱ تا ۱۳ سپتامبر سال ۱۹۹۸ با ۵۶.۸ میلیون دلار رکوردی در این سطح رقم زده بود. در آن سال‌ها اواخر سپتامبر فیلم بزرگی روی پرده نمی‌رفت.

حتی آخر هفته‌ی پس از وقایع تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ هم با ۵۹.۷ میلیون دلار رکورد بهتری ثبت کرده بود. کارشناسان باکس آفیس معتقدند که فیلم‌های «بلادشات» (دانلود فیلم Bloodshot با لینک مستقیم)، «شکار» (دانلود فیلم The Hunt با لینک مستقیم) و «هنوز ایمان دارم» (I Still Believe) این آخر هفته از ۱۵ تا ۳۵ درصد کمتر از پیش‌بینی‌ها فروختند. در مجموع، فروش سه روزه‌ی فیلم‌ها تا ۴۲ درصد نسبت به رکورد ۱۰۰.۷ میلیون دلاری هفته‌ی گذشته کاهش پیدا کرد.

هفته‌ی گذشته به روشنی از شیوع کروناویروس در امان ماند و از ۶ تا ۱۲ مارس رکورد ۱۳۴ میلیون دلاری ثبت شد و ۴ درصد رشد را نسبت به هفته‌ی پیش‌تر نشان داد. بیشتر سالن‌داران روز جمعه اقدام استودیوهای بزرگ در به تعویق انداختن فیلم‌های «یک جای آرام ۲» (A Quiet Place II) و «وقتی برای مردن نیست» (No Time to Die) را تأیید کردند. در شرایطی که مردم به فروشگاه‌های بزرگ هجوم آورده‌اند تا کالاهایش را به غارت ببرند، امکان بازاریابی فیلمی وجود ندارد.

تار روز شنبه سالن‌داران موظف شدند فیلم‌ها را با ۵۰ درصد ظرفیت سالن اکران کنند و در سراسر آمریکا و کانادا ۸۴ سالن در روز شنبه بسته شدند. در مناطق پرجمعیت‌تری مانند واشینگتن که موارد ابتلا به ویروس کرونا در آن تا شنبه شب به ۵۶۸ می‌رسید سالن‌هایی مانند «رز توئین» و «پورت‌ تون‌سند» و «بوئینگ آیمکس» تعطیل شدند. بعضی سالن‌ها اعلام کردند که به مدت دو هفته فیلمی به نمایش در نمی‌آوردند در حالی که دیگر سالن‌ها تاریخ مشخصی تعیین نکردند. سالن‌های دایر در روز شنبه تدابیری برای نحوه‌ی نشستن مخاطبین در سالن‌ها می‌اندیشیدند.

اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

روز یکشنبه ۲۵ سالن دیگر فعالیت خودشان را متوقف کردند و در حالی که شرایط در نیویورک، فیلادلفیا، واشینگتن، بوستن و سیاتل بحرانی‌تر می‌شد، شمار سالن‌های بسته شده را به ۱۰۹ رسید. بعضی از سالن‌ها تنها در روز شنبه بسته بودند و بعضی دیگر از روز یکشنبه به فعالیت خود ادامه دادند و این از آشفتگی شرایط حاکم بر هالیوود حکایت می‌کرد.

«کام‌اسکور» گزارش می‌دهد که فیلم‌ها در این آخر هفته ۵۵.۳ میلیون دلار فروختند و رکوردی پایین‌تر از ۵۸.۵ میلیون دلار برآورد شده در روز شنبه به ثبت رساندند. تنها فروش ۵۵.۲ میلیون دلاری فیلم‌ها در آخر هفته‌ی ۳۰ اکتبر تا ۱ نوامبر وقتی که «خون‌آشام‌ها» (Vampires) «جان کارپنتر» روی پرده رفته و صدرنشین شده بود، پایین‌تر از رکورد آخر هفته‌ی گذشته در ۲۲ سال اخیر قرار می‌گیرد. در مجموع، فروش فیلم‌ها تا ۶۰ درصد نسبت به آخر هفته‌ی مشابه در سال گذشته کاهش را نشان دادند.

برخی بر این باورند که کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت سالن‌ها موجب پایین آمدن فروش شده است. اما این ادعا صحت ندارد زیرا فیلم‌هایی که پرفروش‌ می‌شوند می‌توانند سالن‌های دیگری در اختیار بگیرند. «جیم اور» مدیر پخش داخلی استودیوی یونیورسال می‌گوید: «سالن‌داران همکاری فوق‌العاده‌ای با مقامات محلی دارند، در حالی که همزمان سعی می‌کنند خدمات خود را متوقف نکنند.»

بازارهای مونترئال، کانادا با ۷۲ درصد، بوستون با ۶۵ درصد، نیویورک با ۶۴ درصد و فیلادلفیا با ۶۲ درصد بیشترین کاهش فروش را در آخر هفته‌ی گذشته تجربه کردند. سی‌ان‌ان یکشنبه شب گزارش داد که نیویورک با ۶۱۳ مورد پس از واشینگتن بیشترین ابتلا به کروناویروس را در آمریکا ثبت کرده است. واشینگتن با ۶۴۲ مورد ابتلا، سالن‌های «سیاتل تاکوما» تنها ۴۷ درصد کاهش فروش داشتند، در حالی که در بعضی بازارهای دیگر مانند دالاس که معمولاً پنجمین بازار پرفروش است، با تنها ۲۹ درصد کاهش به رتبه‌ی دوم آمد. این آمار نشان می‌دهد که نگرانی از شیوع کرونا در این مناطق نفوذ نکرده است.

کارشناسان از پیگیری فروش‌ فیلم‌ها در این شرایط عجیب و ناامیدکننده عاجز مانده‌اند و با چالش‌های جدی برای پیش‌بینی فروش فیلم‌ها مواجه‌اند. هیچ‌کس با قاطعیت حتی چند ساعت آینده را نمی‌تواند پیش‌بینی کند. اما فیلم انیمیشن «به‌پیش» (دانلود Onward با لینک مستقیم) دیزنی و پیکسار با رکورد ۱۰.۵ میلیون دلاری و افت فروش ۷۳ درصدی نسبت به افتتاحیه و فروش داخلی ۶۰.۳ میلیون دلاری پس از گذشته ۱۰ روز برای دومین هفته‌ی متوالی در رتبه‌ی اول قرار گرفت.

فیلم دینی «هنوز ایمان دارم» استودیوی لاینزگیت با اختلافی ناچیز و با ۹.۵ میلیون دلار از ۳۲۵۰ سالن پایین‌تر از «به‌پیش» ایستاد. با این حال، این فیلم با توجه به شرایط حاکم بر آمریکا عملکرد نسبتاً خوبی داشته است. فیلم‌های مذهبی عموماً در روزهای یکشنبه فروش بهتری دارند و مخاطبینش پس از کلیسا راهی سینما می‌شوند. اما اغلب کلیساها در آمریکا در روز یکشنبه بسته بودند و همین مسئله فروش فیلم را توضیح می‌دهد. این فیلم از مخاطبین نمره‌ی A «سینمااسکور» دریافت کرده است که برای یک فیلم با مضامین دینی عادی است. «هنوز ایمان دارم» ۶۴ درصد فروش خود را از بازارهای جنوبی و غرب-میانه کسب کرد، درحالی که میانگین فروش فیلم‌های دیگر از این بازارها ۵۳.۵ درصد است.

«هنوز ایمان دارم» از مخاطبین «پست‌ترک» امتیاز ۴.۵ ستاره دریافت کرد و ۹۵ درصد آنان دیدن فیلم را توصیه کردند. ۴۹ درصد خریداران بلیت زنان بالاتر از ۲۵ ساله، ۳۰ درصد مردان بالاتر از ۲۵ ساله، ۱۶ درصد زنان زیر ۲۵ ساله و ۶ درصد مردان زیر ۲۵ ساله بودند.

فیلم «بلادشات» سونی با باز «وین دیزل» هم این هفته با ۹.۳ میلیون دلار در رتبه‌ی سوم قرار گرفته و «مرد نامرئی» (The Invisible Man) یونیورسال و بلوم‌هاوس و «شکار» به ترتیب با ۶ و ۵.۳ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. «بلادشات» از مخاطبین نمره‌ی B «سینمااسکور» کسب کرده که کمی بهتر از نمره‌ی B- فیلم «آخرین شکارچی جادوگر» (The Last Witch Hunter) دیزل در سال ۲۰۱۵ است. این فیلم با بودجه‌ی ۴۵ میلیون دلاری توسط بونا فیلم، کراس کریک پیکچرز و سونی به تولید رسید. «بلادشات» برای مخاطبین بین‌المللی به ویژه چین طراحی شده بود. فیلم «آخرین شکارچی جادوگر» دیزل در بازار چین ۲۷.۴ میلیون دلار فروخته است. اما با بسته شدن سالن‌های سینما در اروپا اکران فیلم ناممکن شد. «بلادشات» در آمریکا و کانادا عملکرد متوسطی از خود به جا گذاشت.

«بلادشات» از منتقدین امتیاز ۳۵ درصد دریافت کرد و مخاطبین «پست‌ترک» به آن امتیاز متوسط ۳ ستاره دادند. ۵۱ درصد خریداران بلیت مردان بالاتر از ۲۵ ساله، ۲۱ درصد مردان بالاتر از ۲۵ ساله، ۲۱ درصد زنان بالاتر از ۲۵ ساله و ۶ درصد زنان زیر ۲۵ ساله بودند. حدود ۴۹ درصد از سینماروها نیز اروپایی تبار، ۲۱ درصد اسپانیایی تبار، ۱‍۶ درصد آفریقایی تبار و ۹ درصد آسیایی تبار بوده‌اند.

فیلم‌هایی که فروش روز شنبه‌ی آن‌ها نسبت به جمعه افزایش پیدا کرد شامل «به‌پیش»، «مرد نامرئی»، «سونیک خارپشت»، «راه بازگشت» (The Way Back)، «آوای وحش» (Call of the Wild)، «پسران بد برای همیشه» (Bad Boys for Life) و «اما» (Emma) در میان ۱۰ فیلم پرفروش هفته بودند. در صورتی که فروش پنجشنبه شب و ۲.۸۵ میلیون دلاری «هنوز ایمان دارم» در نظر گرفته نشود، فروش آن در روز شنبه تا ۱۷۰ درصد نسبت به جمعه افزایش را نشان می‌دهد. در مجموع یکی از مدیران استودیوهای بزرگ می‌گوید که فیلم‌های جدید این هفته ۲۰ تا ۳۵ درصد کمتر از آخرین برآوردها فروخته‌اند.

فیلم «شکار» با فروش آخر هفته ۵.۳ میلیون دلاری در ۳۰۲۸ سالن در افتتاحیه‌ی داخلی پنجم شد. این فیلم بدون احتساب مخارج بازاریابی با بودجه‌ی ۱۴ میلیون دلاری ساخته شده. «شکار» از مخاطبین نمره‌ی ضعیف C+ «سینمااسکور» دریافت کرده و در ایالت‌های شرقی و غربی با فروش بهتری همراه بوده است. این تریلر سیاسی پرحاشیه در شرایط عادی هم ممکن بود با مشکل مواجه شود. این فیلم از منتقدین امتیاز ۵۵ درصد «راتن تومیتوز» دریافت کرد.

فیلم «سونیک خارپشت» با باز «جیم کری» و «جیمز مارسدن»‌ و صداپیشگی «بن شوارتز» نیز در پنجمین هفته‌ی اکران در ۳۰۴۱ سالن ۲.۵ میلیون دلار فروخت و در رتبه‌ی ششم جای گرفت. مارسدن به تازگی فاش کرده است که حاضر است برای تولید قسمت‌های بعدی با استودیوی پارامونت قرارداد ببندد.

تا آخر هفته‌ی عید پاک، فیلمی به صورت گسترده روی پرده نمی‌رود. در آن آخر هفته انیمیشن «تور جهانی ترول‌ها» (Trolls World Tour) یونیورسال و دریم‌ورکس اکران می‌شود اما نمایش آن هنوز قطعی نشده است. فیلم بزرگ بعدی «بیوه‌ی سیاه» (Black Widow) مارول و دیزنی است که هنوز اکران آن لغو نشده اما این احتمال در صورت گسترش بیشتر کروناویروس وجود دارد. فیلم «جاسوس من» (My Spy) استودیوی STX نیز قرار بود این هفته افتتاح شود اما اکران آن در آمریکا به ۱۷ آوریل موکول شد. این فیلم در کانادا اکران شده است.

با لغو اکران «سریع و خشن ۹» (F9)، «مولان» و «یک جای آرام» انتظار می‌رود تابستان راکد در انتظار سینماهای آمریکا باشد. در روزهای آینده مشخص خواهد شد که آیا نگرانی از شیوع کرونا افزایش پیدا خواهد کرد یا بر این ترس غلبه می‌کنند و از خانه‌ها بیرون می‌زنند.

در بازارهای بین‌المللی «بلادشات» بدون اینکه رقیب سرسختی مقابل خود ببیند در ۵۰ بازار خارجی اکران شد، ۱۳ میلیون دلار فروخت و در رده‌ی اول ایستاد. این فیلم با این رکورد به فروش جهانی ۲۴.۴ میلیون دلاری می‌رسد. پرفروش‌ترین بازارهای این فیلم ۲.۴ میلیون دلار در روسیه، و به دنبال آن اندونزی با ۱.۸ میلیون دلار، مکزیک با ۱.۲ میلیون دلار و مالزی با ۶۱۰ هزار دلار بودند.

در رده‌ی دوم فیلم «به‌پیش» دیزنی قرار گرفت که از ۴۷ بازار ۶.۸ میلیون دلار کسب کرد. «به‌پیش» تاکنون ۴۱ میلیون دلار از بازارهای بین‌المللی به دست آورده و فروش جهانی خود را به ۱۰۱ میلیون دلار رسانده است. «آوای وحش» دیزنی با بازی «هریسون فورد» هم از ۴۳ بازار بین‌المللی ۱.۱ میلیون دلار کسب کرده است. این فیلم تاکنون ۱۰۷ میلیون دلار در بازارهای جهانی فروخته است.

رده‌ی سوم بازارهای جهانی در اختیار فیلم «مرد نامرئی» با بازی «الیزابت ماس» قرار گرفت که در ۶۵ بازار ۶.۲ میلیون دلار فروخت. این فیلم تا امروز با احتساب ۵۸.۳ میلیون دلار از بازارهای خارجی ۱۲۲.۷ میلیون دلار کسب کرده است. فیلم «شکار» یونیورسال هم ۷۰۰ هزار دلار از بازارهای بین‌المللی به چنگ آورد. به این ترتیب افتتاحیه‌ی جهانی این فیلم به ۸ میلیون دلار می‌رسد. «شکار» در بریتانیا و ایرلند ۶۷۳ هزار دلار و در سوئد ۳۸ هزار دلار فروش کرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید