آرتور هیلر پن (دانلود ۱۸ عنوان فیلم بدون سانسور) + بیوگرافی

آرتور هیلر پن

آرتور هیلر پن کارگردان و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون بود که بیشتر به‌خاطر کارگردانی فیلم های تعقیب (۱۹۶۶)، بانی و کلاید (۱۹۶۷)، رستوران آلیس (۱۹۶۹) شناخته شده است. در اواسط دهه 1970 فیلم هایش با شور و شوق بسیار کمتری مواجه شد. در دهه 90 به صحنه بازگشت و به کارگردانی و تولید محصولات تلویزیونی پرداخت که از مهمترین آنها نقش تهیه کننده اجرایی برای مجموعه جنایی نظم و قانون می باشد. پن در 27 سپتامبر سال 1992 در فیلادلفیا، پنسیلوانیا در یک خانواده روسی یهودی به دنیا آمد. پدرش یک ساعت ساز و مادرش پرستار بود. برادر کوچکترش، ایروینگ پن، یکی از عکاسان مد موفق بود. در سن 19 سالگی به ارتش فراخوانده شد. در همان جا به سینما و تئاتر علاقه مند شد و نمایش هایی را برای سربازان کارگردانی و اجرا کرد. علاقه او به سینما بعد از دیدن فیلم همشهری کین از اورسن ولز افزایش یافت و بعد از ارتش در کالج بلک مونتین در کالیفرنیای شمالی مشغول به تحصیل شد و در ا«جا به یکی از مفسران برجشته تبدیل گشت. اولین فیلم این کارگردان برای کمپانی برادران وارنر ساخته شد. فیلم تیرانداز چپ‌دست (۱۹۵۸) که بازسازی از افسانه بیلی کید بود، تنها در 23 روز تولید شد اما برادران وارنر پایان جدیدی را طبق خواسته او برای فیلم ساختند. پل نیومن در این فیلم در نقش یک جوان یاغی با مشکلات روانی را بازی میکن که تجسمی از مشکل جوانان آن روز می باشد. این فیلم پس از اکران در شمال امریکا از لحاظ تجاری شکست خورد، اما در اروپا به فروش خوبی دست یافت. فیلم دوم پن معجزهگر (1962) بود که داستان آن درباره مبارزه معلمی به نام آن سالیوان در آموزش فردی کر و کور به نام هلن کلر برای برقراری ارتباط با دیگران بود. آن بنکرافت و پتی دوک برای بازی در این فیلم موفق به دریافت دو جاسزه اسکار شدند. همچنین پن چایزه تونی بهترین کارگردانی را برنده شد. فیلم بعدی پن یک درام سورئالیستمی به نام میکی وان (۱۹۶۵) با بازی وارن بیتی بود که فیلم نامه آن را آلن شورگال نوشته بود. این فیلم که به شدت تحت تاثیر موج نوی فرانسه قرار داشت، درباره یک کمدین با استقامت و راسخ بود که از نیروهای تاریک و شوم فرار میکند. فیلمبرداری رنگارنگ، فضای فیلم نوآر، جنبه های نورپردازی و طراحی، پارانویای کافکایی، مضامین فلسفی و عملکرد وارن بیتی این فیلم را به کلاسیک تمام عمار تبدیل ساخته است. فیل بعدی پن با نام تعقیب(1966) یا تریلر درباره حوادث اتفاق افتاده در یک شهر کوچک فاسد جنوبی در روزی است که یک محکوم فراری با بزای رابرت ردفورد به آن شهر پا میگذارد. اگرچه این فیلم موفقیت بزرگی برای پن نبود ولی این فیلم با خلق زمان اشفته آن دوران، داستان نژادپرستی، فساد و خشونت بومی در جامعه آمریکا در بین فیلم های دیگر آن دوران حرفی تازه برای گفتن داشت. با همکاری مجدد با وارین بیتی، این کارگردان فیلم گانگستری بانی و کلاید (1967) را ساخت که انگشتی بر روی نبض روح زمانه بود. داستان این فیلم در 30 سال قبل و در دوران رکود اقتصادی اتفاق می افتد که به دوران ضد فرهنگ نیز معروف است. داستان این فیلم بر اساس ماجرایی واقعی در رابطه با یک زوج بانک‌زن به‌نام‌های بانی پارکر و کلاید بارو که در دهه ۱۹۳۰ توجه رسانه‌ها را به‌خود جلب کرده‌بودند، ساخته‌شده است. این فیلم نیز به شدت متاثر از موج نوی فرانسه بود و تاثیر زیادی بر نسل جدید فیلمسازان داشت. فیلم در چهلمین مراسم جایزه اسکار، موفق به کسب ۲ اسکار در رشته‌های بهترین بازیگر زن نقش مکمل و بهترین فیلم‌برداری شد. رستوران آلیس (۱۹۶۹) دیگر فیلم پن است که بر اساس یک تصنیف طنز اثر آرلو گاتری نوشته شده بود. پس از آن فیلم بزرگمرد کوچک (۱۹۷۰) را کارگردانی کرد که در آن داستین هافمن، فی داناوی و مارتین بالسام بازی میکنند. داستان این فیلم از آنجایی شروع می شود که یک تاریخ دان به خانه ی سالمندانی می رود تا بتواند جک کراب ۱۲۱ ساله را ملاقات کند و داستان زندگی مهیج او را بشنود. در سال 1973 پن بخشی از یک فیلم تبلیغاتی برای بازی های المپیک را به همراه تعدادی دیگر از کارگردانان بزرگ مانند جان شلزینگر و میلوش فورمن ساخت. فیلم بعدی او یک تریلر پارانوئید در لس آنجلس، به نام جنبش‌های شبانه (۱۹۷۵) می باشد. داستان این فیلم درباره یک کارآگاه خصوصی، با بازی جین هکمن است که به دنبال یک فراری می باشد. پس از آن فیلم وسترن کمدی میسوری از هم می‌پاشد (۱۹۷۶) را کارگردانی کرد. داستان این فیلم درباره یک آدمکشی حرفه‌ای است که برای مقابله با دزدان احشام استخدام می شود. از بازیگران این فیلم می توان به مارلون براندو، جک نیکلسون و رندی گواید اشاره کرد.دز آغاز دهه 80 میلادی، فیلم چهار دوست (۱۹۸۱) را ساخت که کم کم مخاطبان خود را از دست داد و با نقدهای منتقدان مواجه شد. این فیلم کمدی درام و نیمه اتوبیوگرافیک که توسط استیو تسیچ نوشته شد مسیر زندگی شخصیت هایی را از دبیرستان تا دانشگاه و در سال های یاغی گری دهه 60 نشان می دهد. بازگشت به تم های قدیمی ویتنام، حقوق مدنی، سیاست های جنسی و مواد مخدر از تم های این فیلم می باشد. هدف (۱۹۸۵) فیلم بعدی پن می باشد که در آن مت دیلون و جن هکمن بازی میکنند. پس از آن مرگ زمستان (۱۹۸۷) را ساخت که فیلمی ترسناک و هیجانی در سبک فیلم های آلفرد هیچکاک می باشد. پس از مدتی خانه نشینی پن با ساخت مجموعه تلویزیونی موفق نظم و قانون به عرصه سینما و تلویزیون بازگشت. در طول این سال ها پن با دانشگاه ییل همکاری می کرد و گاهی اوقات کلاس های آموزشی برگزار می کرد. پن در تاریخ 28 سپتامبر سال 2010، یک روز پس از تولد 88 سالگی اش بر اثر نارسایی قلبی در منهتن درگذشت.

فیلموگرافی

The 83rd Annual Academy Awards (Oscars) 2011

8.6

cinama-icon
A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies 1995

8.5

imdb-icon

9

cinama-icon
Inside the Actors Studio 1994

8.6

imdb-icon

10

cinama-icon
Dead of Winter 1987

6.2

imdb-icon

7

cinama-icon
American Masters 1985

8.2

imdb-icon

9

cinama-icon
Target 1985

5.9

imdb-icon

7

cinama-icon
Four Friends 1981

7

imdb-icon
The Missouri Breaks 1976

6.5

imdb-icon

7.6

cinama-icon
Night Moves 1975

7.1

imdb-icon

8

cinama-icon
Little Big Man 1970

7.5

imdb-icon

8.3

cinama-icon
Alice's Restaurant 1969

6.2

imdb-icon
Bonnie and Clyde 1967

7.7

imdb-icon

8.2

cinama-icon
The Chase 1966

7.1

imdb-icon

7.8

cinama-icon
Mickey One 1965

6.3

imdb-icon
The Miracle Worker 1962

8.1

imdb-icon

8.6

cinama-icon
The Left Handed Gun 1958

6.4

imdb-icon

7.3

cinama-icon

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید