زیان ۱۷۰ میلیون دلاری دیزنی با فیلم لایو-اکشن Snow White

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

دیزنی سال گذشته بازسازی لایو-اکشن «سفید برفی» (Snow White) به کارگردانی «مارک وب» (The Amazing Spider-Man) را اکران کرد که با استقبال منتقدین یا تماشاگران مواجه نشد. این فیلم در ۲۰۵.۶ میلیون دلار فروخت اما این عملکرد برای سودآوری کافی نبود.

«فوربز» در گزارش جدیدی نشان داده است که «سفید برفی» با بازی «ریچل زگلر» در نقش «سفید برفی» و «گل گدوت» در نقش ملکه بدجنس، در نهایت حدود ۱۷۰ میلیون دلار به دیزنی زیان وارد خواهد کرد. یکی از علت‌های اصلی زیان این پروژه ۳۳۶.۵ میلیون دلاری افزایش هزینه‌ها به دلیل حذف بازیگران هفت کوتوله و جایگزینی آن‌ها نسخه‌های رایانه‌ای بوده است.

حذف کوتوله‌ها سبب نارضایتی جامعه کوتاه‌قامتان شد اما بازگرداندن آن‌ها به صورت گرافیکی بر آتش آن خشم افزود. از سوی دیگر انتخاب زگلر لاتین‌تبار برای نقش «سفید برفی» که بر اساس افسانه کلاسیک ایتالیایی ساخته شده گروه‌های دیگری را از این بازسازی منزجر کرد. چند هفته مانده اکران فیلم شایعه اختلاف نظر زگلر با گدوت اسرائیلی درباره بحران غزه شنیده می‌شد اما حواشی منفی وقتی به اوج رسید که بازیگر «سفید برفی» گفت امیدوار است که حامیان «دونالد ترامپ» رنگ آرامش نبینند.

اگرچه «سفید برفی» یک ناکامی بزرگ برای دیزنی بود اما تلاش این استودیو برای بازسازی یک انیمیشن کلاسیک دیگر یعنی «لیلو و استیچ» (Lilo & Stitch) به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال تبدیل شد و بیش از یک میلیارد دلار در سراسر جهان فروخت. «لیلو و استیچ» پس از انیمیشن چینی «نه‌ژا ۲» (Ne Zha 2)، «زوتوپیا ۲» (Zooptopia 2) و «آواتار: آتش و خاکستر» (Avatar: Fire & Ash) در رتبه چهارم پرفروش‌ترین‌های سال قرار گرفت.

دیزنی در پی شکست تجاری «سفید برفی» تولید بازسازی لایو-اکشن «گیسوکمند» (Tangled) را متوقف کرد اما چند ماه بعد دوباره تغییر مسیر داد و اعلام کرد که «تیگان کرافت» (Titans) نقش «راپونزل» و «مایلو منهایم» (Zombies) نقش «فلین رایدر» را بازی خواهند کرد.

«سفید برفی» ماه گذشته نامزد هفت جایزه «تمشک طلایی» از جمله بدترین فیلم شد.