اپل تی‌وی حق پخش مسابقات F1 را خریداری کرد

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اپل حق پخش مسابقات «فرمول ۱» (Formula 1) در اپل تی‌وی ایالات متحده را خریداری کرد. این قرارداد پنج ساله پس از اکران فیلم پرفروش «فرمول ۱: فیلم» (F1: The Movie) با بازی «برد پیت» منعقد می‌شود.

«درک چانگ» مدیرعامل شرکت لیبرتی مدیا ماه گذشته در یک کنفرانس مذاکرات فروش حق پخش مسابقات فرمول ۱ را تأیید کرد اما اپل نامی نبرد. نشریه «اتلتیک» تابستان گذشته گزارش داد که اپل پیشنهاد سالانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون دلاری به این شرکت ارائه داده که بسیار بالاتر از پیشنهاد ۹۰ میلیون دلاری شبکه ورزشی ای‌اس‌پی‌ان (ESPN) است.

«ادی کیو» معاون ارشد خدمات اپل و «استفانو دومنیکالی» مدیر عامل فرمول ۱، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفتند همکاری‌شان به دوران مدیریت دومنیکالی در شرکت فراری برمی‌گردد. این دو مدیر در سال‌های اخیر با تولید فیلم بلند «فرمول ۱: فیلم» دامنه همکاری‌ها را گسترش دادند. فرمول ۱ برای ساخت این فیلم به کارگردانی «جوزف کوزینسکی» دسترسی کامل به پیست‌ها، نیروهای انسانی و خودروها را فراهم کرد.

گران پری بریتانیا تابستان امسال در شبکه ای‌اس‌پی‌ان نسبت به سال ۲۰۲۴ رشد ۱۹ درصدی را نشان داد و به صورت میانگین ۱.۵ میلیون بیننده داشت. این آمار در مقایسه با دیگر رویدادهای زنده ورزشی پربیننده بسیار پایین‌تر است، اما اپل با خریداری امتیاز پخش آن در تلاش است گوی سبقت را از نتفلیکس در زمینه پوشش زنده رویدادها برباید.

فروش حق پخش مسابقاتی چون ان‌اف‌ال (NFL) و ان‌بی‌ای (NBA) و سبب شده مخاطبین آمریکایی یا اشتراک پرایم ویدیو، نتفلیکس و پیکاک را خریداری کنند و یا به روش‌های غیرقانونی رو بیاورند. پلتفرم‌های رایگان یوتیوب و توبی با این حال امسال بازی‌های زنده ان‌اف‌ال را پخش می‌کنند و روکو لیگ بیسبال را پوشش خواهد داد.

«فرمول ۱: فیلم» بیش از ۶۲۹ میلیون دلار فروخته و به پرفروش‌ترین فیلم کارنامه پیت در نقش اول تبدیل شده است. این فیلم ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر ۱۴۰۴) در اپل تی‌وی منتشر خواهد شد.

پلتفرم استریم فرمول ۱ با نام «فرمول ۱ تی‌وی پریمیوم» (F1 TV Premium) در ایالات متحده تنها از طریق اشتراک اپل تی‌وی در دسترس خواهد بود.