[نقد] نقد و بررسی فیلم “Wolf Of Wall Street”-بخش دوم

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

برای مطالعه قسمت اول این مقاله کلیک نمایید

نقاط قوت گرگ وال استریت

مهم ترین عاملی که باعث شد این فیلم در بین 250 فیلم برتر جهان قرار گیرد , بی شک لئوناردو دیکاپریو بود . شاید اگر نقش جوردن بلفورت را کسی دیگر بازی میکرد , فیلم جذاب از آب در نمی آمد . دیکاپریو بخاطر نقشی که در فیلم دارد , مجبور است در تمام صحنه های جنسی فیلم حضور داشته باشد و شاید این موضوع , دلیل تردید او در قبول کردن نقش جوردن بلفورت بود . لئو در تمامی صحنه ها تماشاگر را جذب خود می کند و دقیقا چیزی که اسکورسیزی می خواهد , یعنی بی بند و باری , بی خیالی و کله شق بودن را به بیننده منتقل می کند . مورد دیگر که قطعا در موفقیت فیلم بی ثمر نبوده است , ترکیب فوق العاده ی دیکاپریو و جونا هیل است . اصولا اکثر فیلم هایی که موفقیتی کسب می کنند یا خوب فروش میکنند , دارای یک ترکیب خوب و تاثیر گذارند . مانند باشگاه مشت زنی , هوش مرکزی , خیابان جامپ.21 و 22 , پدربزرگ کثیف , داستان عامه پسند و ... و گرگ وال استریت هم از یک ترکیب خوب و دوست داشتنی برخورد دار است . شاید بشود گفت به طرز عجیبی دیکاپریو و هیل با هم جور در می آیند ! تقریبا در همه سکانس های خنده دار فیلم , این دو حضور دارند و عالی کارشان را انجام می دهند . می توان گفت در اکثر فیلم های کمدی , دو بازیگر نقش اول و دوم , شخصیت یکی تقریبا از دیگری عاقل تر است و بیشتر میفهمد . اما در گرگ وال استریت اینچنین نیست ! دیکاپریو و هیل هر دو تقریبا از نظر طرز فکر با هم شباهت دارند و اهل مواد و دیوانه بازی اند . جفتشان بیخیال و اهل بی بند و باری اند و دقیقا همین تفاوت باعث شده است در سکانس هایی از فیلم , مخاطب را تا اوج خنده ببرند . دیگر نکته ی قوت فیلم به اسکورسیزی و تهیه کنندگانش ختم می شود . در گرگ وال استریت هیچ محدودیتی وجود ندارد و به نظرم همین نکته است که باعث می شود مخاطب بخندد و از فیلم لذت ببرد . مارتین حتی از حد ممکن هم در این زمینه پیشروی کرده است و از هیچ چیزی که فساد را در زندگی جوردن بلفورت نشان دهد , دریغ نکرده است . او میتوانست برخی از چیز ها را در فیلم حذف کند ولی این کار را نکرد ! و شاید بازی عالی جونا هیل و دیکاپریو با همین نامحدود بودن فیلمنامه هم ارتباطی داشته باشد . در واقع هماهنگی بین عوامل تهیه فیلم , شاید نکته ی خیلی مهمی در موفقیت فیلم باشد . وقتی بین عوامل ناهماهنگی باشد , بازیگران هم نمی توانند حداکثر توان خود را در بازی خود نشان دهند . موسیقی , دیالوگ ها , بازیگران و... همه و همه با داستان فیلم جور در می آیند .

thumb-1920-683395

و اما نقاط قوت را با این نکته تمام می کنیم ! شاید آخرین موردی که راجب نقاط قوت فیلم به ذهنمان خطور کند , عملکرد خوب اسکورسیزی در انتخاب بازیگران بوده است . کاری به جونا هیل و دیکاپریو و عملکرد فوق العاده اشان نداریم , بیاییم به بازیگر نقش سوم فیلم نگاهی کنیم . مارگات رابی ! که در بخش نقاط ضعف هم بهش خواهیم پرداخت , اما نقش او به عنوان یک زنی است که جوردن بلفورت را که آدمی ضعیف است و سریع تحریک می شود را شیفته خود می کند و او را مجاب میکند تا به همسرش خیانت کند و او را طلاق دهد . سپس بعد اینکه جوردن توسط اف بی آی شناسایی می شود و به زندان محکوم می شود و گرفتار مشکلات می شود , او را ترک می کند و به حال خودش می گذارد ! به نظر مارگات رابی از هر نظر برای این نقش گزینه خوبی بوده است و اتفاقا بد هم بازی نکرده است , اما قصد بنده از بیان این موضوع , عملکرد مارگات رابی نبوده است , بلکه عملکرد خوب اسکورسیزی در انتخاب بازیگر در این نقش است که حائز اهمیت و قابل تقدیر است ...

نقاط ضعف گرگ وال استریت

همانطور که در ابتدا ذکر شد , صحنه های متعدد جنسی در فیلم باعث اعتراضات شدیدی در فیلم شد و حتی باعث شد تا برخی این کارگردان بزرگ تاریخ سینما را بی شرم و مریض خطاب کنند ! اما قصد بنده از بیان این موضوع اصلا این نیست که این را ضعف فیلم بدانم , چرا که همانطور که مارگات رابی هم درباره این موضوع صحبت کرد و گفت , گرگ وال استریت برای نشان دادن شدت بی بند و باری در زندگی واقعی جردن بلفورت , باید این صحنه ها را نشان میداد . بنابراین از بیان این موضوع می خواهم به همان اشتباه عمدی یا غیرعمدی اسکورسیزی در سکانس بین دیکاپریو و مارگات رابی همانطور که در بخش اول مقاله ذکر شد , برسم . عمدتا در فیلم های با درجه “R” که شدت صحنه های جنسی زیاد است , بازیگران اصلی فیلم کاملا برهنه نمی شوند و اکثرا بازیگر هایی ناشناخته هستند و حتی اسمشان در تیتراژ پایانی هم آورده نمی شود , به طور کامل برهنه می شوند . اما در گرگ وال استریت , مارگات رابی بازیگر شناخته شده استرالیایی که نقش اش در فیلم هم پررنگ است , در یک سکانس دیگر با دیکاپریو , کاملا برهنه است و اسکورسیزی به صراحت اعلام میکند که در گرگ وال استریت هیچگونه محدودیتی وجود ندارد ! اما چیزی که خیلی سر و صدا کرد , در سکانسی دیگر بین رابی و دیکاپریو است و کاملا در بخش اول هم توضیح داده شد . هدف از این سکانس فقط یک چیز است , اسکورسیزی می خواهد به طور بسیار شدید تری بر نامحدود بودن فیلم تاکید بیشتری کند . تا جایی که محدوده ی جنسی بدن مارگارت رابی , به طورمستقیم نشان داده شود ! اگر این هدف اسکورسیزی بوده است , پس به چه دلیل رابی در این سکانس برهنه نبوده است ؟ شاید اصلا این سکانس نیازی نبود نمایش داده شود ولی حالا که قصد اسکورسیزی این بوده است , چرا خواسته مخاطب را گول بزند ؟ به نظر این کار مارتین اصلا توجیهی ندارد , می توانست کلا این سکانس را نمایش ندهد و اتفاقا چیز خاصی هم از فیلم کم نمی شد ! اما وقتی نشان داده است , به نظر گول زدن مخاطب راه درستی برای به پرده بردن این سکانس نبود . زیرا رابی همانطور که ذکر شد , در سکانس قبل تر با دیکاپریو , کاملا برهنه بود و دوربین در یک نمای مستقیم اما دور تر بر روی او رفت و با این وجود این بهانه که مارگات رابی جزو بازیگران اصلی فیلم بوده است هم دلیل خوبی برای توجیح نیست .

thumb-1920-683404

 نقد دیگری که بر روی فیلم شد , که بنده کامل , موافق نیستم اما بیان اش خالی از لطف نیست , عملکرد مارگات رابی پر حاشیه , در فیلم است . می توانیم بگوییم رابی در نقش خود تقریبا خوب ظاهر شده است . شاید دلیل بیشتری که باعث شد اسکورسیزی او را انتخاب کند , ظاهر خوب اش بوده است تا بازی خوب اش ! رابی بد عمل نکرده است ولی به نظر بنده , عملکرد او در فیلم تمرکز , که حدودا دو سال بعد  اکران گرگ وال استریت اکران شد , بهتر بوده است . رابی در گرگ وال استریت نتوانسته است بر روی مخاطب , جز صحنه های جنسی فیلم تاثیر زیادی بگذارد ! به نظر می رسد خود مارتین اسکورسیزی و عوامل اش هم بیشتر در سکانس های جنسی روی مارگات رابی اصرار داشته اند تا دیالوگ ها و تاثیر گذاری عاطفی او بر مخاطب ! به هر حال او در فیلم تمرکز با بازی در کنار ویل اسمیت , نشان داد قابلیت ها و توانایی بیشتری در بازیگری دارد . رابی در گرگ وال استریت بخاطر داستان فیلم , بیشتر در حاشیه فیلم است و صرفا یکی از عواملی است که اسکورسیزی با او , شخصیت و زندگی جوردن بلفورت را به تماشاگر نشان می دهد . اما در فیلم تمرکز , او شخصیتی مستقل دارد و جزو داستان اصلی فیلم است و اتفاقا در کنار ویل اسمیت هم خوب درخشیده و با او جور در می آید . این بخش هم با این موضوع تمام می کنم . سبک بودن داستان فیلم یکی دیگر از نقد هایی بود که بر فیلم وارد شد . برخی معتقد بودند گرگ وال استریت چیز خاصی را دنبال نمی کند و در کنار توضیح کارها و پولشویی جوردن بلفورت , در حاشیه ها سعی دارد با یک سری کار های غیر اخلاقی بیننده را بخنداند . تقریبا این گفته درست است و واقعا گرگ وال استریت چیز خاصی را به مخاطب نمی گوید و اگر بخاطر بازیگر هایی چون دیکاپریو و مخصوصا جونا هیل , که همانطور که ذکر شد بار اصلی کمدی بر دوش اش بود , نبود گرگ وال استریت شاید مثل یک فیلم معمولی با درجه سنی R می شد که اتفاقا در سینما هم زیاد است . اما به هر حال هنر اسکورسیزی و بازیگران مطرح , باعث شد فیلم موفق شود و همینطور شخصیت و زندگی جوردن بلفورت به طور واضح به بیننده نشان داده شود . مخصوصا کله شقی او که باعث سقوط او از قله ی ثروت و خوشبختی شد ...!

thumb-1920-475329

نگاه آخر به گرگ وال استریت

در نگاه آخر , شاید گرگ وال استریت همانطور که گفته شد , چیز خاصی را دنبال نمی کرد و بیشتر می خواست با توانایی های بازیگران مطرح خودش مخاطب را بخنداند , اما قطعا با همه ی حواشی هایی که داشته است محبوبیت زیادی هم بین مخاطبین سینما پیدا کرد . اما اگر بخواهم یک جمله ی کلی راجب فیلم عرض کنم , باید گفت که گرگ وال استریت فیلمی خوب و دیدنی است , اما به نظرم اگر به جای دیکاپریو کسی دیگر نقش جوردن بلفورت را بازی می کرد , قطعا فیلم جزو 250 فیلم برتر جهان قرار نمیگرفت . در آخر امیدوارم از دیدن فیلم و مقاله , لذت برده باشید و اگر هم فیلم را ندیده اید پیشنهاد می شود تماشا کنید اگر از شرایطی که برای تماشای فیلم باید داشته باشید , برخورد دار باشید .

thumb-1920-683401

سخن آخر

به دلیل سوالات متعدد , باید عرض کنم که دوستان توجه داشته باشند که نام نویسنده همیشه اول مقاله در بخش "اطلاعات فیلم" آورده می شود و در صورت داشتن سوال می توانید زیر پست , کامنت بگذارید تا به شما پاسخ داده شود . همینطور خواهشی که از شما خواننده های عزیز دارم , این است که اگر نظری راجب مقاله دارید , تا پایان و انتشار کامل بخش های مقاله صبر بفرمایید و سپس نظرتان را راجب کار بیان کنید . با تشکر و همکاری شما عزیزان ...