بررسی قسمت اول House Of The Dragon: بارقه‌ای درخشید و اندوه فزونی گرفت

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

[حاوی اسپویلر از قسمت اول سریال «خاندان اژدها»]

«هرگز نشد که از ورای سیاهی‌ها بارقه‌ای درخشد مگر آن که اندوهانم فزونی گیرد و دردهایم بیشی یابد.»

«خاندان اژدها» (House of The Dragon) تاریخ «وستروس» را به دو قرن پیش از «بازی تاج‌وتخت» (Game of Thrones) برمی‌گرداند، اما قسمت اول آن بیشتر به اسپین‌آفی قرون وسطایی برای «وراثت» (Succession) شباهت داشت.

هواداران ژانر فانتزی با اقتباس اچ‌بی‌او از کتاب ۷۰۰ صفحه‌ای «آتش و خون» (Fire & Blood) «جرج آر.آر. مارتین» که تاریخچه خاندان تارگرین را شرح می‌دهد، و به ۱۷۲ سال پیش از مرگ «شاه دیوانه» و تولد «دنریس تارگرین» می‌رود، تا چند هفته سیراب خواهند شد، اما در غیر این صورت سریال فانتزی دیگری را پیش رو خواهند داشت که اتفاقاً همزمان با این مجموعه پخش خواهد شد و پرخرج‌ترین سریال تاریخ تلویزیون خواهد بود: «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» (The Lord of The Rings: Rings of Power).

بنابراین اچ‌بی‌او با علم به اینکه فرصت لغزش ندارد، حتی تیتراژ آغازین «خاندان اژدها» را در قسمت اول حذف کرد تا بیشتر به داستان بپردازد. با وجود انتظار بالای دوست‌داران دنیای مارتین، سریال انتظارات را تا حد زیادی برآورده کرد و در چند دقیقه اول هم وعده اژدها داد و هم صحنه‌های زننده و خونینی که «بازی تاج‌وتخت» را به شهرت رسانده بود.

این اپیزود در ابتدا تاریخچه کوتاهی از «خاندان اژدها» را روایت کرد تا بینندگان جدید را از سردرگمی نسبی برهاند، سپس نماهایی با جلوه‌های ویژه نه‌چندان دلچسب از «کینگز لندینگ» ماقبل لنیسترها به تصویر کشید. اما شاید بینندگان سابق «بازی تاج‌وتخت» که ناامیدانه به تماشای این قسمت نشستند، حاضر بودند جلوه‌های ویژه کپی-پیست‌-شده را تاب بیاورند و در عوض، برای دقایقی جادوی سریال اصلی را تجربه کنند. و عده زیادی تجربه کردند. فیلمبرداری «خاندان اژدها» همان شکوه سابق را داشت و بازی سازندگان با نور، بیننده را به سرزمین خیال می‌برد.

«رینایرا» با بازی «میلی الکاک» که دختر «شاه ویسریس» با بازی «پدی کانسیداین» است، در «کینگز لندینگ» بازو-به-بازو با «الیسنت» با بازی «امیلی کری» وقت می‌گذراند اما بعید به نظر می‌رسید که این شخصیت چموش و بازیگوش در حضار این قلعه باقی بماند. «ویسریس» شاهی مهربان از آب درآمده که اگر لازم باشد به برادرش «شاهزاده دیمون» تشرهای کر-کننده‌ای می‌زند. اما توجه شاه در قسمت اول به همسرش با بازی «شان بروک» و پسری که قرار بود برای به عنوان وارث به دنیا بیاورد معطوف بود. سریال با نماهایی خونین و دردناک که سعی شده بود با مبارزاتی خونین‌تر تلطیف شود، نشان داد که پسر شاه و مادرش در حین زایمان می‌میرند و نگرانی ویسریس به قوت خود باقی می‌ماند.

قساوت قلب دیمون – شخصیتی که بارها در طول اپیزود تأکید شد از «جاه‌طلبی لازم» برای جانشینی برخوردار است – در سکانس خونین و زننده دیگری به اثبات رسید. اما سلاخی مجرمین به دست این شاهزاده و نیز صحنه زایمان، در عین ناگواری، بخش‌هایی از اپیزود بودند که بیننده را امیدوار به زنده شدن خاطرات «بازی تاج‌وتخت» می‌کردند. دیمون انتخاب طبیعی برای جانشینی با ویسریس است، اما او منتقدینی دارد از جمله «اوتو های‌تاور» باوقار با بازی ستودنی «رایس ایوانز».

«خاندان اژدها» در مجموع احتمالاً بخش زیادی از هواداران «بازی تاج‌وتخت» را حفظ می‌کند و راضی نگه می‌دارد، اما بینندگان جدید ممکن است خیلی زود دلزده شوند و اقتباس آمازون پرایم ویدیو از «سرزمین میانه» را برگزینند.