تغییر استراتژی نتفلیکس برای تولید فیلمهای «بزرگتر، بهتر و کمتر»
مدیران نتفلیکس به رهبری «اسکات استوبر» سرانجام با این واقعیت کنار آمدند که غولهای دیگری وارد میدان رقابت پلتفرمهای استریم شدهاند. این شبکه با ظهور پلتفرمهای رقیب دیزنی+ و اپل تیوی+ برای اولین بار در یک دهه گذشته با کاهش مشترک روبرو شد و بخشی از دپارتمانهایش را کوچکتر کرد. دیزنی+ با زیرشاخههایش از جمله هولو و ایاسپیان به ۲۰۵ میلیون مشترک رسیده و فاصله زیادی با ۲۲۱ میلیون مشترک نتفلیکس در سراسر دنیا ندارد.
«هالیوود ریپورتر» مینویسد استراتژی و شعار نتفلیکس پس از ارائه گزارش مالی در تاریخ ۱۹ آوریل، به تولید فیلمهای «بزرگتر، بهتر و کمتر» تغییر پیدا کرده و فضای فعلی حاکم بر کمپانی در پی این تغییرات به «پریشانی» شبیه است.
بخش زیادی از کاهش هزینهها در نتفلیکس به فیلمهای لایو-اکشن خانوادگی، و فیلمهای اریجینال مستقل با بودجه کمتر از ۳۰ میلیون دلاری اختصاص داشته است. نتفلیکس مایل است از این پس بر روی تولید فیلمهای بزرگتر، بهتر و کمتر تمرکز کند. «تد ساراندوس» یکی از مدیران عامل شبکه در ماه آوریل گفته بود: «تا چند سال قبل، برای کسب درآمد از فیلمهای هنری کوچک به مشکلاتی برخورد کرده بودیم. امروز، بعضی از محبوبترین و پربینندهترین فیلمهای دنیا را عرضه میکنیم. تنها در چند ماه گذشته، فیلمهایی مثل «بالا را نگاه نکنید»، «اعلان قرمز» و «پروژه آدام».» با این حال، شعار «بزرگتر، بهتر و کمتر» همچنان برای برخی از کارکنان نتفلیکس مبهم است.
یکی از منابع نزدیک به نتفلیکس به «هالیوود ریپورتر» میگوید: «فیلمهای کوچکتر جایی نمیروند.» اما پیچیدهتر خواهند شد و مخاطبین خاصی را هدف میگیرند. منبع دیگری میگوید فیلمهای «بزرگتر» لزوماً به معنای بودجههای ۱۵۰ میلیون دلاری نیست بلکه برای مثال به جای دو فیلم ۱۰ میلیون دلاری، این کمپانی برای یک فیلم ۲۰ میلیون دلاری چراغ سبز نشان خواهد داد: «هدف این است که بهترین نسخه از هر اثری ساخته شود به جای اینکه کیفیت فدای کمیت شود.»